Transportudvalget 2021-22
L 20
Offentligt
2479794_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. november 2021
2021-693
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 20 - Forslag til lov om ændring af
lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i ad-
gangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyv-
ning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren tage initiativ til, at safety-afgiften fastholdes på 4,75
kr. i 2021, og at beløbet, som hermed spares i det afsatte beløb på
60 mio. kr., anvendes til at fortsætte AOC-ordningen for kritiske
personale, og om muligt udvide AOC-ordningen med de tekniske
og uddannelsesmæssige luftfartsvirksomheders kritiske personale
og de regionale lufthavnes kritiske personale?
Svar:
Lovforslaget om ændring af lov om luftfart er bl.a. en udmøntning
af den politiske aftale af 4. juni 2021 om en
sommer- og erhvervs-
pakke m.v.,
der blev indgået mellem regeringen og Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Konservative og Alternativet.
Som det også fremgår af aftalen, forudsætter en reduktion af stig-
ningen i safety-afgiften en lovændring. Endvidere fremgår det af
aftalen, at den har karakter af en stemmeaftale. Jeg har derfor ikke
tænkt mig at tage initiativ til at bryde denne politiske aftale.
Reduktionen af en stigning i safety-afgiften frem mod 2025 vil
komme alle flyselskaber, der udfører passagerflyvninger fra danske
lufthavne, til gavn. En reduktion af stigningen i safety-afgiften for
luftfarten gavner endvidere de danske lufthavne ved, at disse bliver
mere attraktive som afgangsdestination.
L 20 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at safetyafgiften fastholdes på 4,75 kr. i 2021, til transportministeren
2479794_0002.png
Side 2/2
Der kan desuden være udfordringer ved at genetablere AOC-ord-
ningen. Genetablering af støtteordningen vil skulle statsstøttegod-
kendes af Europa-Kommissionen. Tidligere statsstøttegodkendel-
ser af AOC-støtteordningen er sket under de midlertidige statsstøt-
teregler i lyset af COVID-19, hvor der er et støtteloft på omkring 12
mio. kr. pr. selskab. Da selskaberne har modtaget støtte fra AOC-
støtteordningen og støtteordninger i luftfartspakken i 2020, vil en-
kelte selskaber have ramt eller være tæt på at ramme støtteloftet.
Det vil betyde, at de ikke kan modtage støtte fra en ny AOC-støtte-
ordning, hvilket kan skævvride konkurrencen.
Dele af luftfartsbranchen kan desuden allerede have handlet i over-
ensstemmelse med, at der ville ske en reducering af safety-afgiften,
som det er aftalt.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht