Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. november 2021
2021-2972
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 20 - Forslag til lov om ændring af
lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i ad-
gangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyv-
ning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe, hvilke situationer der konkret vil kunne
være tale om, når ministeren med lovforslaget kan give afslag på
tilladelse til ruteflyvning på baggrund af forhold som luftfartspoli-
tiske, udenrigspolitiske, sikkerhedspolitiske og flyvetekniske årsa-
ger?
Svar:
Et konkret eksempel på en situation, hvor det kunne være relevant
at give afslag på en tilladelse til ruteflyvning, kunne eksempelvis
være i tilfælde af manglende luftfartspolitisk reciprocitet.
Et almindeligt antaget princip i international civil luftfart er netop
gensidighed i forhold til markedsadgang. Det bør derfor inden for
rammerne af luftfartsloven være muligt at give afslag på ansøgnin-
ger om trafiktilladelse til selskaber, der er hjemmehørende i tredje-
lande, som ikke vil yde tilsvarende rettigheder til danske og skandi-
naviske selskaber.
Muligheden for at kunne afslå ansøgninger om ruteflyvninger til og
fra Danmark er dermed også et essentielt redskab, når Danmark
forhandler om markedsadgang med tredjelande, således at danske
selskaber ikke stilles ringere end tredjelandsselskaberne.
Foruden sådanne almindelige luftfartspolitiske forhold bør flyve-
tekniske forhold som hidtil også kunne ligge til grund for afslag på
ansøgninger om ruteflyvning. Tilladelser til ruteflyvning til og fra
Danmark udstedes altid under forudsætning af, at det pågældende