Transportudvalget 2021-22
L 20 Bilag 7
Offentligt
2493477_0001.png
Til lovforslag nr.
L 20
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 30. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning,
hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 5 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF, EL, KF og LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (V) vil redegøre for sin stilling til
lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling, og mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag
nr. 1, 3 og 4, og mindretallet vil stemme imod ændringsfor-
slag nr. 2 og 5.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Enhedslisten
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget be-
mærker, at luftfartsbranchen længe har efterlyst en klage-
adgang i forbindelse med Trafikstyrelsens udmøntning af
bekendtgørelser m.m., hvorfor Venstre og Enhedslisten fin-
der det negativt, at ministeren ikke vil sørge for, at der i
luftfartsloven vedrørende klageadgang tilføjes, at afgørelser
truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan på-
klages til transportministeren, jf. L 20 – svar på spørgsmål 4.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
1)
I den under
nr. 1
foreslåede affattelse af
§ 3
udgår
stk.
3.
[Ændring af placering af foreslået bestemmelse]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og FG):
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 70 a, stk. 2,
indsættes i
1.
pkt.
efter »til«: »klassificerede regler eller«.
[Præcisering af persongruppe, for hvem der kan fastsættes
regler om krav om sikkerhedsgodkendelse]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 70 a, stk. 2,
ændres i
2.
pkt.
»meddelelse om« til: »meddelelse«.
[Sproglig rettelse]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 70 a, stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 3« til:
»stk. 4«.
AX027031
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0002.png
2
02.
I
§ 70 a, stk. 5
og
6,
der bliver stk. 6 og 7, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1, 3 og 4«.
03.
I
§ 70 a, stk. 6,
der bliver stk. 7, ændres »5« til: »6«.«
[Konsekvensrettelse af henvisninger]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og FG):
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»04.
§ 153 a, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes som
stk.
2-5:
»Stk. 2.
Transportministeren kan beslutte, at regler fastsat
efter § 3, stk. 2, ikke indføres i Lovtidende, når karakteren
af de i § 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder nødvendig-
gør øjeblikkelig udstedelse. Sådanne regler offentliggøres
i stedet på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjem-
meside.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
tekniske regler, der fastsættes i medfør af loven, ikke indfø-
res i Lovtidende. Sådanne regler offentliggøres i stedet på
Trafikstyrelsens hjemmeside, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
kundgørelsen af tekniske regler, der fastsættes i medfør af
loven, kan ske via den for luftfarten særlige luftfartsinfor-
mationstjeneste, når forholdene kræver det.
Stk. 5.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
tekniske regler, der fastsættes i medfør af loven, og som
af hensyn til luftfartssikkerheden er klassificerede, kundgø-
res ved fysisk eller digital formidling direkte til berørte par-
ter.««
[Præcisering af rammerne for kundgørelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Stk. 3 i den i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af luft-
fartslovens § 3 bør af ordenshensyn i stedet fremgå af luft-
fartslovens § 153 a.
Det foreslåede stk. 3 i den foreslåede nyaffattelse af
luftfartslovens § 3 bør således udgå. I stedet indsættes det
foreslåede stk. 3 i luftfartslovens § 153 a, jf. ændringsforslag
nr. 5.
Til nr. 2
Det følger af det foreslåede nye stykke i § 70 a, stk. 2,
1. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 2, at transportministeren
efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler
om, at personer, som udfører sikkerhedskontrol eller har
adgang til sikkerhedsplaner i virksomheder, som er sikker-
hedsgodkendt efter de forordninger om sikkerhed inden for
civil luftfart, der er udstedt af Den Europæiske Union, skal
sikkerhedsgodkendes af Trafikstyrelsen.
Det foreslås med ændringsforslaget at præcisere det fore-
slåede § 70 a, stk. 2, 1. pkt., yderligere i relation til den
personkreds, for hvem der kan fastsættes regler om krav
om sikkerhedsgodkendelse. Bestemmelsen foreslås med æn-
dringsforslaget præciseret, så det i stedet fremgår, at trans-
portministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte regler om, at personer, som udfører sikkerhedskon-
trol eller har adgang til enten klassificerede regler eller
klassificerede sikkerhedsplaner i virksomheder, som er sik-
kerhedsgodkendt efter de forordninger om sikkerhed inden
for civil luftfart, der er udstedt af Den Europæiske Union,
skal sikkerhedsgodkendes af Trafikstyrelsen.
Med ændringsforslaget foreslås personkredsen, der vil
være omfattet af bemyndigelsesbestemmelsen i relation til
fastsættelse af regler om krav om sikkerhedsgodkendelse,
præciseret yderligere med henblik på at tage højde for, at
visse former for luftfartsvirksomhedspersonel ikke nødven-
digvis har direkte adgang til sikkerhedsplaner, men alligevel
har adgang til dele af eller hele klassificerede regelsæt. Der
bør også i disse tilfælde kunne stilles krav om sikkerheds-
godkendelse, henset til at personellet bliver bekendt med
klassificerede informationer. Samtidig præciseres bemyndi-
gelsesbestemmelsen til kun at omfatte muligheden for at
fastsætte regler om krav om sikkerhedsgodkendelse, hvis
personer har adgang til klassificerede sikkerhedsplaner i
modsætning til adgang til sikkerhedsplaner generelt.
Med »personer, som […] har adgang til klassificerede
regler eller sikkerhedsplaner« skal forstås personer, der en-
ten har adgang til klassificerede oplysninger i form af klassi-
ficerede regler eller klassificerede sikkerhedsplaner. Uanset
om personel ansat i f.eks. en lufthavn har behov for adgang
til klassificeret information direkte gennem de klassificere-
de regler, gennem den klassificerede sikkerhedsplan, som i
praksis udmønter reglerne, eller begge dele, er der behov
for at kunne stille et krav om en forudgående sikkerheds-
godkendelse af det pågældende personel. Kravet om sikker-
hedsgodkendelse gælder, uanset om det pågældende perso-
nel skal have direkte elektronisk eller fysisk adgang til de
klassificerede informationer, eller om den klassificerede in-
formation formidles mundtligt, f.eks. gennem undervisning i
indholdet af den klassificerede sikkerhedsplan.
Med den foreslåede præcisering af det foreslåede § 70 a,
stk. 2, 1. pkt., indskrænkes bemyndigelsen, for så vidt angår
krav om sikkerhedsgodkendelse begrundet i personers ad-
gang til sikkerhedsplaner, til, at der alene vil kunne fastsæt-
tes regler om krav om sikkerhedsgodkendelse, når personer
har adgang til klassificerede sikkerhedsplaner. Bestemmel-
sens rækkevidde indskrænkes, så det ikke vil være muligt
at fastsætte regler om krav om sikkerhedsgodkendelse for
personer, der alene har adgang til ikkeklassificerede sikker-
hedsplaner.
Til nr. 3
Der er alene tale om en sproglig rettelse i formuleringen
af det foreslåede § 70 a, stk. 2, 2. pkt. Den sproglige rettelse
har ingen materiel betydning.
Til nr. 4
De foreslåede ændringer sker som konsekvens af, at der
med lovforslaget foreslås indsat et nyt stk. 2 i luftfartslovens
§ 70 a, hvorpå luftfartslovens § 70 a, stk. 2-6, bliver stk.
3-7. De eksisterende henvisninger til de med lovforslaget
rykkede stykker skal således konsekvensrettes.
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0003.png
3
Til nr. 5
I henhold til § 2 i Lovtidendeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1098 af 10. august 2016, skal alle love og bekendtgørel-
ser indføres i Lovtidende. Lovtidendelovens bestemmelser
om kundgørelse kan fraviges, hvis det bestemmes ved lov,
og hvis der i den pågældende lov er fastsat en alternativ
kundgørelsesform for reglerne. Fravigelse fra de alminde-
lige regler om kundgørelse bør dog kun ske, hvis der er
tungtvejende hensyn, der gør sig gældende.
I forlængelse heraf følger det af luftfartslovens § 153 a,
stk. 2, at transportministeren kan fastsætte regler om kund-
gørelsen af de i medfør af loven fastsatte regler.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 242 af 21. marts
2007 om ændring af lov om luftfart. Det følger i den forbin-
delse af forarbejderne, at formålet med bestemmelsen var, at
der – efter vedtagelsen af lov nr. 305 af 19. april 2006 om
ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Mini-
sterialtidende (Lovtidende i elektronisk form) – fortsat ville
være mulighed for, at visse tekniske forskrifter, som alene
henvender sig til en meget begrænset, professionel bruger-
kreds, ikke skulle kundgøres i Lovtidende, men alene blive
gjort tilgængelige via luftfartsvæsenets (i dag Trafikstyrel-
sens) hjemmeside, jf. Folketingstidende 2006-07, tillæg A,
side 1260.
Bemyndigelsen i luftfartslovens § 153 a, stk. 2, er ud-
møntet i § 23 i bekendtgørelse nr. 2243 af 29. december
2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og
beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter (herefter »delegati-
onsbekendtgørelsen«). Det følger således af delegationsbe-
kendtgørelsens § 23, stk. 1 og 2, at forskrifter, der udstedes
i medfør af luftfartsloven af Trafikstyrelsen ved delegation,
kan udfærdiges som Bestemmelser for Civil Luftfart (BL),
og at Bestemmelser for Civil Luftfart ikke kundgøres i Lov-
tidende.
Det følger endvidere af delegationsbekendtgørelsens §
23, stk. 3, at Organisationen for International Civil Luftfarts
tekniske instruktioner for sikker lufttransport af farligt gods
ikke kundgøres i Lovtidende, hvilket også gør sig gældende
for senere ændringer i de tekniske instruktioner.
De forskrifter og tekniske instruktioner, der er nævnt i §
23, stk. 1-3, kundgøres ved offentliggørelse på Trafikstyrel-
sens hjemmeside, www.tbst.dk (nu www.trafikstyrelsen.dk),
jf. delegationsbekendtgørelsens § 23, stk. 4.
Forskrifter, der fastsættes efter luftfartslovens § 40 g, stk.
1, 3 og 4, § 50, stk. 9, § 70, § 70 a, stk. 1-4, § 70 b, stk. 4
og 5, § 76, § 85, stk. 1-2 og 4, § 126 b, stk. 2-4, § 126 c, stk.
2, § 126 d, stk. 4 og 5, § 126 e, stk. 2, § 126 g, § 130, § 130
a og § 131, udstedes som bekendtgørelser, der kundgøres i
Lovtidende, jf. § delegationsbekendtgørelsens 23, stk. 5.
Det foreslås med ændringsforslaget at ophæve det gæl-
dende § 153 a, stk. 2, i luftfartsloven og indsætte fire nye
stykker i § 153 a.
Den foreslåede ændring sker med henblik på at præcisere
og uddybe den eksisterende bemyndigelseshjemmel i luft-
fartsloven, der vedrører adgangen til at fastsætte regler om
kundgørelse af regler på anden vis end i Lovtidende. Æn-
dringen sker endvidere med henblik på at give transportmi-
nisteren bemyndigelse til i en krisesituation med øjeblikke-
lig virkning at udstede regler om eksempelvis flyveforbud
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside.
Med ændringsforslaget foreslås indsat en bestemmelse
om, at transportministeren skal kunne beslutte, at regler
fastsat efter luftfartslovens § 3, stk. 2, ikke indføres i Lov-
tidende, når karakteren af de i § 3, stk. 2, omhandlede
omstændigheder nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse, og
at sådanne regler i stedet offentliggøres på Transportmini-
steriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside. Med ændringsfor-
slaget foreslås endvidere den nugældende generelle bemyn-
digelsesbestemmelse om kundgørelse ophævet og erstattet
af en ny bestemmelse, hvormed det vil fremgå direkte af lo-
vens ordlyd, at transportministeren alene kan fastsætte regler
om, at undtagelse fra kundgørelse i Lovtidende kan ske
ved udstedelse af tekniske regler, og at disse regler i stedet
kundgøres på Trafikstyrelsens hjemmeside. Med ændrings-
forslaget foreslås også indsat eksplicit hjemmel i luftfartslo-
ven til at kunne fastsætte regler om at fravige kravet om
kundgørelse af de tekniske regler på Trafikstyrelsens hjem-
meside og i stedet kundgøre disse regler via den særlige
luftfartsinformationstjeneste, når forholdene kræver det. En-
delig foreslås indsat en ny bestemmelse, hvoraf det fremgår,
at transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
regler, der af hensyn til luftfartssikkerheden er klassificere-
de, jf. Statsministeriets sikkerhedscirkulære § 1, cirkulære
nr. 10338 af 17. december 2014, kundgøres ved fysisk eller
digital formidling til de berørte parter.
Med det foreslåede § 153 a, stk. 2, foreslås transportmini-
steren bemyndiget til at kunne beslutte, at regler fastsat efter
luftfartslovens § 3, stk. 2, ikke indføres i Lovtidende, når
karakteren af de i § 3, stk. 2, omhandlede omstændigheder
nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse, og at sådanne regler
i stedet offentliggøres på Transportministeriets eller Trafik-
styrelsens hjemmeside.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, præciseres det, at udstedelse
af flyveforbud m.v. i medfør af den foreslåede nyaffattelse
af luftfartslovens § 3, stk. 2, som udgangspunkt skal ske i
bekendtgørelsesform. Dog bør det i en tidsmæssigt kritisk
situation kunne lade sig gøre inden for nogle nærmere an-
givne rammer at fravige dette udgangspunkt. Med ændrings-
forslaget foreslås indsat en særskilt bestemmelse i luftfart-
sloven, der tager højde for, at ministeren i en krisesituation
med øjeblikkelig virkning skal kunne udstede meddelelse
om regler ved offentliggørelse på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside om indskrænkning af, betinget
adgang til eller forbud mod adgangen til luftfart inden for
dansk område. Det sædvanlige udgangspunkt om kundgørel-
se i Lovtidende foreslås således fraveget. Den foreslåede
procedure om meddelelse af regler på Transportministeriets
eller Trafikstyrelsens hjemmeside skal alene kunne finde
anvendelse i en krisesituation, hvor bare få timer er af afgø-
rende betydning, eller hvor virkningen med den påtænkte
foranstaltning ellers vil forspildes. Hvis der derimod er tale
om en kritisk situation, der tidsmæssigt tillader udstedelse af
en bekendtgørelse ad de sædvanlige processuelle kanaler, vil
kundgørelse ikke kunne ske på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside.
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0004.png
4
Transportministeren kan allerede i henhold til luftfartslo-
vens § 153 a, stk. 2, fastsætte regler om kundgørelsen af
de i medfør af loven fastsatte regler. Denne bestemmelse
er dog i henhold til forarbejderne tilsigtet at sikre, at der
er mulighed for, at visse tekniske forskrifter, som alene hen-
vender sig til en meget begrænset, professionel brugerkreds,
i praksis luftfartsbrugerne, ikke skal kundgøres i Lovtiden-
de, men alene blive gjort tilgængelige via luftfartsvæsenets
(i dag Trafikstyrelsens) hjemmeside, jf. Folketingstidende
2006-07, tillæg A, side 1260.
Foranstaltninger iværksat med hjemmel i den i lovforsla-
get foreslåede nyaffattelse af § 3, stk. 2, som vil kunne blive
relevante at udstede meddelelse om på Transportministeriets
eller Trafikstyrelsens hjemmeside med hjemmel i det fore-
slåede § 153 a, stk. 2, vil være større foranstaltninger af
særlig og indgribende karakter og vil henvende sig til den
samlede luftfartsbranche, ejere af private luftfartøjer og den
brede offentlighed, idet bl.a. passagerer også vil blive berørt
af eksempelvis et flyveforbud.
Der stilles på den baggrund ændringsforslag om en sær-
skilt hjemmel i § 153 a, stk. 2, til, at ministeren skal kunne
træffe beslutning om, at der ikke skal ske kundgørelse af
en foranstaltning indført med hjemmel i det foreslåede § 3,
stk. 2, såfremt de tidsmæssige rammer for den konkrete kri-
sesituation nødvendiggør dette. Med det foreslåede § 153 a,
stk. 2, vil der således blive givet adgang til at fravige kravet
om kundgørelse i Lovtidende i visse tilfælde af indførelse af
foranstaltninger, der begrænser retten til adgangen til luftfart
på dansk territorium.
Det bemærkes, at regler, der i henhold til det foreslåede §
153 a, stk. 2, undtages fra kundgørelse i Lovtidende, fortsat
skal indlægges i Retsinformation i henhold til § 2, stk. 3, i
pligtafleveringscirkulæret, jf. cirkulære nr. 27 af 28. februar
1996 om ministeriernes pligtaflevering til Retsinformation.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at tage høj-
de for, at der i en krisesituation kan være behov for at
reagere med meget kort varsel inden for luftfarten for at
beskytte den offentlige sikkerhed, folkesundheden m.v. Det
foreslås derfor at bemyndige transportministeren til at kun-
ne beslutte, at regler fastsat efter det foreslåede § 3, stk.
2, ikke indføres i Lovtidende, når karakteren af de i stk.
2 omhandlede omstændigheder nødvendiggør øjeblikkelig
udstedelse. Transportministeren vil således kunne beslutte,
at indskrænkninger, betingelser for adgangen til luftfarten
eller flyveforbud, jf. det foreslåede § 3, stk. 2, (herefter »for-
anstaltningen«) kan meddeles på Transportministeriets eller
Trafikstyrelsens hjemmeside frem for at blive kundgjort i
Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse foreslås at kunne anvendes,
hvis de i det foreslåede § 3, stk. 2, omhandlede omstæn-
digheder »nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse«. »Nødven-
diggør øjeblikkelig udstedelse« skal i denne sammenhæng
forstås som i en krisesituation, jf. bemærkningerne til den
i lovforslaget foreslåede nyaffattelse af § 3, stk. 2, hvor
krisens karakter nødvendiggør en uopsættelig reaktion for at
varetage offentlig sikkerhed, folkesundheden eller væsentli-
ge danske interesser i øvrigt.
Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse som ud-
gangspunkt kun vil kunne finde anvendelse, når der er tale
om en situation, hvor der skal reageres inden for få timer,
men det afgørende er, at virkningen med foranstaltningen
ikke forspildes. Indførelsen af en foranstaltning i medfør af
det foreslåede § 3, stk. 2, bør så vidt muligt ske ved udste-
delse af en bekendtgørelse, men hvis karakteren af den spe-
cifikke krise nødvendiggør det og formålet med foranstalt-
ningen potentielt forspildes, hvis foranstaltningen først kan
iværksættes gennem den sædvanlige kundgørelsesproces,
vil transportministeren kunne beslutte, at foranstaltningen
frem for at blive kundgjort i Lovtidende kan offentliggøres
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside i
henhold til det foreslåede § 153 a, stk. 2.
Udmøntningen af det foreslåede § 153 a, stk. 2, vil skulle
ske ved udsendelsen af en offentlig meddelelse på Trans-
portministeriets eller Trafikstyrelsens egen hjemmeside.
Hvorvidt foranstaltningen skal kundgøres ved offentlig
meddelelse på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens
hjemmeside, afhænger af det bagvedliggende grundlag for
indførelsen af foranstaltningen. Det følger således af be-
kendtgørelse nr. 2243 af 29. december 2020 om Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klagead-
gang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsens forskrifter, at transportministerens beføjelser efter
luftfartslovens § 3, stk. 2, til midlertidigt at indskrænke eller
forbyde adgangen til luftfart inden for hele riget udøves af
Trafikstyrelsen, hvis indskrænkningen eller forbuddet alene
skyldes hensynet til flyvesikkerheden. I de tilfælde, hvor ek-
sempelvis flyveforbud indføres med henvisning til hensynet
til flyvesikkerheden, vil beføjelsen til at udmønte flyvefor-
buddet være delegeret til Trafikstyrelsen. Foranstaltningen
vil i så fald også skulle offentliggøres ved meddelelse på
Trafikstyrelsens hjemmeside i situationer, der omfattes af
det foreslåede § 153 a, stk. 2.
Vil en foranstaltning derimod skulle indføres på grundlag
af andre årsager end hensynet til flyvesikkerheden, vil befø-
jelsen i luftfartslovens § 3, stk. 2, ikke være delegeret til
Trafikstyrelsen og vil derfor skulle udmøntes af transportmi-
nisteren. I disse tilfælde vil meddelelse om regler om en
foranstaltning skulle offentliggøres på Transportministeriets
hjemmeside, da den bagvedliggende beføjelse ikke er dele-
geret.
Foranstaltningerne i meddelelsen på Transportministeri-
ets eller Trafikstyrelsens hjemmeside vil skulle være klart og
overskueligt formuleret, så både virksomheder og borgere
har muligheden for at orientere sig i reglerne udstedt i med-
delelsen i form af trufne foranstaltninger, jf. det foreslåede §
3, stk. 2.
Det forudsættes, at udstedelsen af regler i en meddelelse
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside
efterfølges af udsendelse af en information, der gøres til-
gængelig for samtlige piloter i form af et NOTAM (Notice
to Airmen).
Det forudsættes, at der ved offentliggørelsen af regler
på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens hjemmeside
snarest muligt efterfølgende udstedes en bekendtgørelse,
der erstatter meddelelsen om reglerne på hjemmesiden, og
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0005.png
5
som kundgøres på sædvanlig vis. Udstedelse af bekendtgø-
relse vil skulle ske, medmindre foranstaltningen indført ved
meddelelsen på Transportministeriets eller Trafikstyrelsens
hjemmeside er af så kort varighed, at det ikke giver anled-
ning til udstedelse af en bekendtgørelse. Dette kan eksem-
pelvis være tilfældet, hvis foranstaltningen kun er af få
timers varighed.
Det foreslåede § 153 a, stk. 3, afspejler den i forvejen
gældende retstilstand, hvor ministeren kan fastsætte regler
om kundgørelsen af de i medfør af loven fastsatte tekniske
regler. Med den foreslåede bestemmelse indføres det dog
direkte i lovens ordlyd, at det alene drejer sig om tekniske
regler, og at kundgørelsen frem for i Lovtidende skal ske på
Trafikstyrelsens hjemmeside. I de foreslåede § 153 a, stk. 4
og 5, foreslås ministeren bemyndiget til at fastsætte regler
om, at visse af disse tekniske regler ikke skal kundgøres
på Trafikstyrelsens hjemmeside, jf. nedenstående bemærk-
ninger til det foreslåede § 153 a, stk. 4 og 5.
Trafikstyrelsen har i dag udstedt over 100 Bestemmel-
ser om Civil Luftfart (BL) med tekniske regler for luftfar-
ten. Foruden BL’er udsteder Trafikstyrelsen også nogle her-
af afledte præciserende instrukser til lufttrafiktjenesteenhe-
der. Disse instrukser betegnes ATS-instrukser. ATS står for
Air Traffic Services, på dansk lufttrafiktjenester. Lufttrafik-
tjenester skal i henhold til BL 7-6, Bestemmelser om udø-
velse af lufttrafiktjeneste, tilrettelægges i overensstemmelse
med bestemmelserne i BL�½en og skal udøves i overensstem-
melse med de ATS-instrukser, der er fastsat i medfør af
de relevante BL’er. Trafikstyrelsen fastsætter ATS-instrukser
for udøvelse af lufttrafiktjeneste, herunder for videregivelse
af meteorologiske oplysninger til det meteorologiske kontor,
videregivelse af oplysninger af vigtighed for en flyvnings
sikre gennemførelse til luftfartsinformationstjenesten (AIS),
samarbejde med militære myndigheder og koordination af
aktiviteter, som udgør en mulig fare for luftfarten. Der er på
tidspunktet for ændringsforslagets fremsættelse 19 gældende
ATS-instrukser. Både BL’er og ATS-instrukser kundgøres på
Trafikstyrelsens hjemmeside, jf. dog bemærkningerne til det
foreslåede § 153 a, stk. 5, om ATS-instruks 12.
Der tilsigtes med det foreslåede § 153 a, stk. 3, ikke
nogen ændring i relation til formen for udmøntningen af
bemyndigelsen, hvilket i praksis betyder, at Trafikstyrelsen
fortsat vil skulle udstede de tekniske regler i BL’er og heraf
afledte instrukser.
Foruden udstedelse af BL’er og instrukser bør det ligele-
des ligge inden for bestemmelsen, at Trafikstyrelsen i visse
indskrænkede situationer kan udstede meddelelse om regler
på hjemmesiden uden udstedelse af en BL.
Med indeværende lovforslag foreslås det således bl.a. at
nyaffatte luftfartslovens § 3, stk. 1, om mindre indskrænk-
ninger i adgangen til luftfart på dansk område. Med den
foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3, stk. 1, vil trans-
portministeren (ved delegation Trafikstyrelsen), når hensy-
net til den offentlige sikkerhed, militære grunde eller særlige
omstændigheder kræver det, kunne fastsætte regler om, at
adgangen til luftfart inden for visse områder indskrænkes
eller forbydes.
De permanente forbuds- og restriktionsområder, der etab-
leres i medfør af den i luftfartsloven foreslåede § 3, stk.
1, bør fremgå direkte af en BL. I bekendtgørelse nr. 11244
af 9. december 2015 om forbud mod eller indskrænkning
af luftfart inden for visse områder (BL 7-20) er der på tids-
punktet for lovforslagets fremsættelse fastsat 31 permanente
restriktionsområder, hvoraf de 30 er militære.
Foruden de permanente restriktions- og forbudsområder
skal Trafikstyrelsen ligeledes kunne etablere midlertidige
restriktionsområder i tilfælde af f.eks. pludseligt opståede
hændelser. Etableringen af disse lokale restriktionsområder
er underlagt en proces, hvor der foretages en vurdering af
konsekvenserne for luftrumsbrugerne og som udgangspunkt
også en høring af de relevante luftrumsbrugere via disses
organisationer.
Etablering af et midlertidigt lokalt restriktionsområde bør
i disse tilfælde ske alene ved kundgørelse af meddelelse om
regler på Trafikstyrelsens hjemmeside. I disse situationer vil
Trafikstyrelsen således ikke skulle udstede en BL henset til
den midlertidige og kortvarige karakter af det midlertidige
restriktions- eller forbudsområde.
Med hjemmel i det foreslåede § 153 a, stk. 3, vil trans-
portministeren kunne fastsætte regler om kundgørelse af
»tekniske regler«. »Tekniske regler« skal forstås i overens-
stemmelse med nugældende praksis. Reguleringen af luft-
fartsområdet er gennemgående meget teknisk, da den regu-
lerer luftfartøjer, deres operationer, certificering og vedlige-
holdelse samt infrastrukturen i form af flyvepladser, luftrum,
lufttrafikstyring, luftfartstjenester m.m. Endvidere omfatter
den uddannelse og certificering af piloter, mekanikere og
flyveledere m.fl. Endelig omfatter den krav til securitymæs-
sige installationer, udførelse af sikkerhedskontrol, ansættel-
se, uddannelse og certificering af personer, der udfører op-
gaver inden for luftfartssikkerhed (security), krav til sikker-
hedsplaner og krav til sikkerheden (security) i lufthavne,
luftfartsselskaber og andre enheder, som er godkendt efter
EU-reglerne om luftfartssikkerhed (security).
»Tekniske regler« skal således forstås som regler relateret
til luftfartstekniske forhold, og de omfatter bl.a. størstedelen
af de bestemmelser, der fastsættes med henblik på udfyldel-
se af bestemmelser fastsat i luftfartsloven til implementering
af Chicagokonventionen og implementering af Chicagokon-
ventionens 19 annekser med ca. 12.000 standarder og anbe-
falinger inden for luftfartsområdet og regler, der supplerer
eller implementerer EU-regler på luftfartsområdet. De tekni-
ske forskrifter, der udstedes på luftfartsområdet, retter sig
mod en begrænset og specialiseret brugerkreds i form af
luftfartsbrugerne. Luftfartsbrugerne er kendetegnet ved at
være særligt uddannede og certificerede til at indgå i luftfar-
ten.
Med det foreslåede § 153 a, stk. 3, vil transportministeren
således i lighed med i dag kunne fastsætte regler om, at de
i medfør af loven fastsatte tekniske regler ikke indføres i
Lovtidende, og at sådanne regler i stedet offentliggøres på
Trafikstyrelsens hjemmeside. Bestemmelsen vil også finde
anvendelse for regler, der fastsættes i medfør af administra-
tive regler, der er omfattet af bestemmelsen.
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0006.png
6
Den nugældende bemyndigelsesbestemmelse om alterna-
tiv kundgørelse i § 153 a, stk. 2, er allerede udmøntet i
bekendtgørelse nr. 2243 af 29. december 2020 om Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klagead-
gang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsens forskrifter i overensstemmelse hermed. Denne
bekendtgørelse forventes ophævet og erstattet af en ny de-
legationsbekendtgørelse, hvor kundgørelsesbestemmelserne
præciseres i forhold til den nugældende i relation til indfø-
relsen af midlertidige restriktions- og forbudsområder, jf.
den foreslåede nyaffattelse af luftfartslovens § 3, stk. 1, og
instrukser.
Det foreslåede § 153 a, stk. 4, sker med henblik på ek-
splicit i luftfartsloven at fastsætte regler om, at transportmi-
nisteren kan fastsætte bestemmelser om, at teknisk regelud-
stedelse, hvor forholdene kræver det, ikke skal ske ved
kundgørelse på Trafikstyrelsens hjemmeside, jf. det foreslå-
ede § 153 a, stk. 3, men derimod kan ske via den for luftfar-
ten særlige luftfartsinformationstjeneste.
I forlængelse af bemærkningerne til det foreslåede § 153
a, stk. 3, hvor Trafikstyrelsen skal kunne etablere midlertidi-
ge restriktionsområder i tilfælde af f.eks. pludseligt opståede
hændelser ved udsendelse af meddelelse på Trafikstyrelsens
hjemmeside, kan der i visse situationer være tale om akut
behov for at lukke eller indføre indskrænkninger i adgangen
til et lokalt afgrænset luftrum med øjeblikkelig virkning. I
disse situationer vil det af tidsmæssige, administrative og
luftfartssikkerhedsmæssige årsager ikke være hensigtsmæs-
sigt med krav om udstedelse af meddelelse om regler på
Trafikstyrelsens hjemmeside. I stedet bør luftrumsbrugerne
orienteres øjeblikkeligt og direkte ved udsendelse af infor-
mation via den særlige luftfartsinformationstjeneste.
Der bør derfor også i luftfartsloven eksplicit tages stilling
til transportministerens mulighed for at fastsætte regler om
Trafikstyrelsens mulighed for i situationer, hvor forholdene
kræver det, at kunne etablere sådanne midlertidige forbuds-
eller restriktionsområder alene ved udsendelse af meddelelse
via den særlige luftfartsinformationstjeneste.
Dette kan eksempelvis være i tilfælde af ulykker, hvor
der er behov for at lukke et lokalt luftrum øjeblikkeligt. Det
kan ligeledes være på tidspunkter, hvor en pludseligt opstå-
et begivenhed forudsætter, at et afgrænset luftrumsområde
underlægges indskrænkninger for på den måde at varetage
sikkerheden for luftrumsbrugerne.
Denne øjeblikkelige regeludstedelse via luftfartsinforma-
tionstjenesten til luftfarten skal i denne sammenhæng ses
som en nødvendig forudsætning for at kunne varetage luft-
fartssikkerheden i det pågældende begrænsede område.
Akut regeludstedelse via luftfartsinformationstjenesten til
luftfarten om sådanne midlertidige forbuds- eller restrikti-
onsområder bør foruden af Trafikstyrelsen kunne udstedes
af en kontrolcentral og en flyveinformationscentral.
Foruden behovet for regeludstedelse af midlertidig karak-
ter som led i udmøntningen af den foreslåede nyaffattelse af
luftfartslovens § 3, stk. 1, kan der endvidere som følge af
international luftfartsregulering være behov for kundgørelse
af regler af mere varig karakter via luftfartsinformationstje-
nesten.
Danmark er således i henhold til Chicagokonventionen
forpligtet til at offentliggøre en række oplysninger af me-
re varig karakter via luftfartinformationstjenesten. Det føl-
ger endvidere af Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) nr. 923/2012 af 26. september 2012 om fælles regler
for luftrummet og operationelle bestemmelser vedrørende
luftfartstjenester og procedurer og om ændring af gennem-
førelsesforordning (EF) nr. 1035/2011 og forordning (EF)
nr. 1265/2007, (EF) nr. 1794/2006, (EF) nr. 730/2006, (EF)
nr. 1033/2006 og (EU) nr. 255/2010 (i daglig tale SERA-
forordningen), at luftrum, der er udpeget som obligatorisk
radio- og/eller transponderzone, skal offentliggøres i en sær-
skilt luftfartsinformationspublikation.
En række luftfartstekniske tabeller, kort og højdebånds-
oplysninger offentliggøres således via luftfartsinformations-
tjenesten frem for i BL’er som led i den internationalretlige
forpligtelse til at offentliggøre oplysningerne herigennem.
Der bør på den baggrund indsættes et nyt stykke i luft-
fartslovens § 153 a, der giver transportministeren mulighed
for at fastsætte regler om kundgørelse af visse midlertidige
og mere varige tekniske regler via den for luftfarten særlige
luftfartsinformationstjeneste, når forholdene kræver det.
For så vidt angår betegnelsen tekniske regler, henvises til
bemærkningerne til det foreslåede § 153 a, stk. 3.
»Den for luftfarten særlige luftfartsinformationstjeneste«
skal forstås som den luftfartsinformationstjeneste, som Dan-
mark i henhold til Chicagokonventionen er internationalt
forpligtet til at sørge for. Luftfartsinformationstjenesten va-
retages i Danmark af Naviair og skal i henhold til Annex
15 til Chicagokonventionen udbyde forskellige luftfartsin-
formationsprodukter, herunder AIP og NOTAM.
AIP (»Aeronautical Information Publication«) er en pu-
blikation indeholdende sådanne oplysninger af varig natur,
som er af væsentlig betydning for luftfarten. På tværs af
riget udgives en AIP for henholdsvis Danmark (»AIP Den-
mark«), Færøerne (»AIP Faroe Islands«) og Grønland (»AIP
Greenland«)
NOTAM (Notice to Airmen) er luftfartsinformation
af midlertidig karakter, distribueret via telekommunika-
tion. Der er tale om en varslingstjeneste til luftfarten med
beskrivelse af forhold, piloterne skal være særligt opmærk-
somme på.
»Når forholdene kræver det« skal i denne sammenhæng
forstås indskrænkende. Transportministeren bør i forlængel-
se heraf kunne fastsætte regler om, at Trafikstyrelsen, kon-
trolcentraler og flyveinformationscentraler i akutte situati-
oner kan udstede regler om midlertidige restriktions- og
forbudsområder ved NOTAM via luftfartinformationstjene-
sten. Der kan således være tale om situationer, hvor der
er sket en ulykke eller har været andre pludselige begiven-
heder, der forudsætter en uopsættelig reaktion for at sikre
luftfartssikkerheden. Transportministeren bør ligeledes kun-
ne fastsætte regler om, at Trafikstyrelsen kan kundgøre visse
luftfartstekniske oplysninger i AIP i overensstemmelse med
internationale forpligtelser.
Hvis den begivenhed eller situation, der har resulteret i
iværksættelsen af regeludstedelsen ved NOTAM, viser sig at
strække sig ud over et længere tidsrum, bør Trafikstyrelsen
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0007.png
7
ligeledes kundgøre reglerne ved meddelelse på sin hjemme-
side.
Med det foreslåede § 153 a, stk. 4, vil transportministeren
kunne fastsætte regler om, at kundgørelsen af de i medfør af
loven fastsatte tekniske regler kan ske via den for luftfarten
særlige luftfartsinformationstjeneste, når forholdene kræver
det. Bestemmelsen vil også finde anvendelse for regler, der
fastsættes i medfør af administrative regler, der er omfattet
af bestemmelsen.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i en ny delegations-
bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser,
klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens for-
skrifter.
Den foreslåede indsættelse af et nyt § 153 a, stk. 5, sker
med henblik på eksplicit i luftfartsloven at fastsætte regler
om, at transportministeren kan fastsætte bestemmelser om,
at teknisk regeludstedelse ikke skal ske ved kundgørelse på
Trafikstyrelsens hjemmeside, men kan ske ved kundgørelse
alene over for de berørte parter, når der er tale om klassifice-
rede regler.
Med lovforslaget foreslås der indsat et nyt stykke i luft-
fartslovens § 70 a, der giver bemyndigelse til at fastsæt-
te nærmere regler om krav om sikkerhedsgodkendelse af
personer, der arbejder med sikkerhedskontrol i lufthavne,
eller som har adgang til sikkerhedsplaner for lufthavne. Det
foreslåede § 70 a, stk. 2, er foreslået præciseret med dette
ændringsforslag, jf. ændringsforslagets stk. 2.
Kravet om sikkerhedsgodkendelse udspringer bl.a. af, at
den bagvedliggende EU-regulering og de supplerende nati-
onale regler i Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil
Luftfart (NASP) er klassificerede. Regelsættene er klassifi-
cerede, som følge af at de indeholder krav til f.eks. proce-
durer for screening og adgangskontrol og undersøgelse af
køretøjer, flysikkerhedscheck og flysikkerhedskontrol. Hvis
regelsættene kom til offentlighedens kendskab, ville det
kunne udgøre en trussel mod luftfartssikkerheden.
Det følger af Statsministeriets sikkerhedscirkulære § 12,
at klassificerede informationer ikke må gøres tilgængelige
for personer, der ikke er sikkerhedsgodkendt til at behand-
le informationer af den pågældende klassifikationsgrad. Sik-
kerhedscirkulæret regulerer statslige myndigheders behand-
ling af klassificerede oplysninger, men i og med de klassifi-
cerede regler inden for civil luftfart er rettet mod private
såvel som offentlige aktører, er der behov for at fastsætte
regler om håndteringen af klassificerede oplysninger hos
disse aktører.
Som led i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
luftfartslovens § 70 a, stk. 2, vil transportministeren efter
forhandling med justitsministeren også kunne fastsætte reg-
ler om behandlingen af klassificerede oplysninger. Bemyn-
digelsen til at fastsætte regler om behandlingen af klassifice-
rede oplysninger forventes udmøntet i Det Nationale Sikker-
hedsprogram for Civil Luftfart (NASP).
Henset til, at bl.a. reglerne, der vil skulle udstedes med
hjemmel i det foreslåede § 70 a, stk. 2, er klassificerede,
vil der ikke kunne ske kundgørelse af disse regler hverken
i Lovtidende eller på Trafikstyrelsens hjemmeside. Det fore-
slåede § 153 a, stk. 5, har således til formål at tage højde
for, at klassificerede regler af hensyn til luftfartssikkerheden
ikke kan kundgøres over for andre end de berørte parter.
For så vidt angår betegnelsen tekniske regler, henvises til
bemærkningerne til det foreslåede § 153 a, stk. 3.
»Tekniske regler, der fastsættes i medfør af loven, og
som af hensyn til luftfartssikkerheden er klassificerede« skal
i denne kontekst forstås som regler, der indeholder oplys-
ninger, der er klassificeret i overensstemmelse med sikker-
hedscirkulæret (cirkulære nr. 10338 af 17. december 2014)
som »TIL TJENESTEBRUG«, »FORTROLIGT«, »HEM-
MELIGT« eller »YDERST HEMMELIGT«. Det omfatter
ligeledes EU-regler på luftfartsområdet, der er klassificeret
efter de tilsvarende klassifikationsgrader, jf. EU�½s klassifice-
rede informationer (EUCI).
I praksis er der på tidspunktet for ændringsforslagets
fremsættelse tale om kundgørelse af Det Nationale Sikker-
hedsprogram for Civil Luftfart (NASP) og den såkaldte
ATS-instruks 12.
Det Nationale Sikkerhedsprogram for Civil Luftfart
(NASP) indeholder klassificerede oplysninger om luftfarts-
sikkerhed, herunder formidles i NASP den klassificerede
kommissionsafgørelse C(2015) 8005 om detaljerede foran-
staltninger til gennemførelse af de fælles grundlæggende
normer for luftfartssikkerhed.
Udstedelsen af NASP udspringer af artikel 10 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11.
marts 2008 om fælles bestemmelser om sikkerhed inden
for civil luftfart og om ophævelse af forordning (EF) nr.
2320/2002. Heraf følger det, at hver medlemsstat udarbej-
der, gennemfører og ajourfører et nationalt sikkerhedspro-
gram for civil luftfart, og at det i programmet fastlægges,
hvor ansvaret for anvendelse af de fælles grundlæggende
normer inden for luftfartssecurity ligger, og hvilke foran-
staltninger der kræves af operatører og enheder i dette
øjemed. Det følger ligeledes af forordningen, at den kom-
petente nationale myndighed på grundlag af need to know-
princippet stiller de fornødne dele af det nationale sikker-
hedsprogram for civil luftfart til rådighed for operatører og
enheder, som efter dens skøn har en berettiget interesse deri.
NASP indeholder bl.a. bestemmelser om screening af
passagerer, bagage, fragt, post, leverancer og forsyninger
m.v. og regler om sikkerhedskontrol, flysikkerhedstjek, for-
budte genstande, adgangskontrol, kriterier for ansættelse og
uddannelse af securitypersonale, specifikationer og proce-
durer for godkendelse og brug af teknisk udstyr, krav til
sikkerhedsplaner etc. Reglerne oplister endvidere en række
krav til sikkerhedsforanstaltninger, som konkret skal iværk-
sættes for at forebygge forbrydelser mod den civile luftfarts-
sikkerhed. NASP tilvejebringer et samlet overblik til luft-
fartsbranchen over securityreglerne.
NASP gælder for alle lufthavne eller dele af lufthavne
i Danmark, der ikke udelukkende anvendes til militære for-
mål, ligesom den gælder for de operatører og luftfartssel-
skaber, som yder tjenester til lufthavnene. Endelig gælder
NASP for alle enheder, der anvender luftfartssikkerhedsnor-
mer og driver virksomhed i eller uden for lufthavne og leve-
rer varer eller tjenesteydelser til eller igennem lufthavne.
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0008.png
8
Foruden i NASP er der klassificerede oplysninger i en
enkelt ATS-instruks udstedt af Trafikstyrelsen. ATS-instruk-
ser fastsætter bestemmelser for udøvelse af lufttrafiktjeneste
inden for dansk område og inden for områder, hvor Dan-
mark i henhold til internationale aftaler er forpligtet til at
udøve lufttrafiktjeneste og retter sig mod lufttrafiktjeneste-
enheder og deres personale. ATS-instruks 12 er fastsat i
medfør af BL 7-6, Bestemmelser om udøvelse af lufttrafik-
tjeneste, og omhandler unormale situationer, herunder kap-
ring og trusler mod luftfarttøjer og vildfarne eller uidentifi-
cerede luftfartøjer m.v.
Ved »fysisk eller digital formidling« skal forstås, at reg-
lerne formidles i form af fysiske dokumenter i papirbaseret
dokumentform, i form af dokumenter lagret på en datalager-
enhed eller i form af dokumenter, der fremsendes digitalt
ved anvendelse af en godkendt, sikker elektronisk forsen-
delsesform. For så vidt angår betegnelsen godkendt, sikker
elektronisk forsendelsesform, følger det af sikkerhedscirku-
lærets § 34, stk. 1, at transmission af informationer klassifi-
ceret »TIL TJENESTEBRUG« eller højere kun må finde
sted under anvendelse af en kryptografisk metode godkendt
af den nationale it-sikkerhedsmyndighed, jf. sikkerhedscir-
kulærets § 29. Al formidling af klassificerede regler vil ske
inden for sikkerhedscirkulærets rammer herfor.
»Berørte parter« skal forstås som de parter, reglerne er
rettet mod, og som samtidig er sikkerhedsgodkendt til at
kunne få adgang til klassificerede regler og andre relevante
klassificerede informationer, jf. Statsministeriets sikkerheds-
cirkulære § 12, inden for luftfartssikkerhed (security). I kon-
tekst heraf vil kundgørelse af de klassificerede regler i over-
ensstemmelse med bestemmelserne i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 300/2008 af 11. marts 2008
om fælles bestemmelser om sikkerhed inden for civil luftfart
og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2320/2002 alene
omfatte de dele af reglerne, som de pågældende parter har
en berettiget interesse i. Hvilke regler de enkelte parter har
en berettiget interesse i at blive bekendt med, vil det være op
til Trafikstyrelsen at foretage en vurdering af.
Bemyndigelsen i § 153 a, stk. 5, vil ikke ændre på de
forpligtelser, som statslige myndigheder er underlagt efter
sikkerhedscirkulæret, og sikkerhedsmyndighedernes kompe-
tenceområde.
Med det foreslåede § 153 a, stk. 5, vil transportministeren
således kunne fastsætte regler om, at kundgørelsen af regler,
der af hensyn til luftfartssikkerheden er klassificerede, sker
ved fysisk eller digital formidling til de berørte parter. Be-
stemmelsen vil også finde anvendelse for regler, der fast-
sættes i medfør af administrative regler, der er omfattet af
bestemmelsen.
Det skal i den forbindelse sikres, at Statsministeriets sik-
kerhedscirkulæres regler for sikkerhedsbeskyttelse af klassi-
ficerede informationer overholdes.
Bemyndigelsen forventes udmøntet i en ny delegations-
bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser,
klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens for-
skrifter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 13. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 5. juli
2021 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2020-21,
TRU alm. del – bilag 441. Den 6. oktober 2021 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 8 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret 7 spørgsmål. Det sidste spørgsmål forventes
besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Kim Aas (S) Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
L 20 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet 30/11-21
2493477_0009.png
9
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5