Transportudvalget 2021-22
L 20 Bilag 6
Offentligt
2488357_0001.png
Notat til Transportudvalget
Om identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et
muligt ændringsforslag til lovforslag nr. L 20
1. Indledning
Transportudvalget har til brug for udvalgets behandling af lovforslag nr. L 20
anmodet om Lovsekretariatets vurdering af, hvorvidt et muligt ændringsfor-
slag til lovforslaget om at indføje en bestemmelse i luftfartsloven, hvorefter af-
gørelser truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser skal kunne på-
klages til transportministeren, vil opfylde det såkaldte identitetskrav, dvs. kra-
vet om, at et ændringsforslag til et stillet lovforslag ikke må have en sådan
karakter, at en eventuel vedtagelse af forslaget vil stride mod kravet om, at
lovforslaget skal gennemgå tre behandlinger i Folketinget, jf. grundlovens §
41, stk. 2.
25. november 2021
Lovsekretariatet
J.nr.: 21-000761-7
2. Konklusion
Der vil efter Lovsekretariatets opfattelse være væsentlige betænkeligheder
ved at indsætte en bestemmelse som det ønskede i lovforslaget ved et æn-
dringsforslag, idet Lovsekretariatet
uanset Folketingets sædvanligvis lem-
pelige praksis på området
er mest tilbøjeligt til at mene, at en eventuel ved-
tagelse af lovforslaget med et sådant ændringsforslag vil stride mod grundlo-
vens krav om tre behandlinger i Folketinget.
3. Generelt om identitetskravet
Lovsekretariatet kan generelt om identitetskravet bl.a. henvise til sit notat af
28. januar 2015 til Retsudvalget, som blev udarbejdet som svar på et spørgs-
mål om forholdet mellem lovforslag nr. L 69 (folketingsåret 2014-15, 1. sam-
ling), der var under behandling i Retsudvalget, og et ændringsforslag fra
justitsministeren hertil. Generelt om identitetskravet anførte Lovsekretariatet
følgende i notatet:
Side 1 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0002.png
”Det følger af grundlovens § 41, stk. 2, at et lovforslag ikke kan ved-
tages, forinden det tre gange har været behandlet i Folketinget.
Identitetsproblematikken drejer sig om, hvor omfattende ændringer
der kan foretages i et lovforslag under dets behandling i Folketinget,
uden at den nævnte bestemmelse i grundlovens § 41, stk. 2, kan an-
ses for overtrådt. Man kan sige, at grundlovens § 41, stk. 2, sætter
grænser for, i hvilket omfang et lovforslags identitet kan ændres ved
ændringsforslag.
Grundlovens § 41, stk. 2, opstiller ikke klare grænser for, hvilke æn-
dringer der kan foretages. Besvarelsen af spørgsmålet må bero på
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde. Ved denne vurdering må
der lægges vægt på, at alle spørgsmål, der gøres til genstand for lov-
givning, sikres en grundig behandling i Folketinget, og at offentlighe-
den (specielt de, der berøres af lovgivningen) bør have mulighed for
at påvirke lovgivningsprocessen.
Den afgørende retningslinje må på den baggrund være, at hovedsub-
stansen i en af Folketinget vedtagen lov faktisk er blevet undergivet
tre behandlinger. Således må ændringsforslag i hvert fald vedrøre
samme emne som lovforslaget eller sagt med andre ord, så må æn-
dringsforslaget have en indholdsmæssig sammenhæng med lov-
forslaget.
En omfattende gennemgang af kriterier, der kan indgå i afgørelsen
af, om identitetskravet er opfyldt, og en gennemgang af Folketingets
praksis er gengivet i et notat fra Lovsekretariatet af 31. marts 2000,
der er optrykt som bilag 4 til Udvalget for Forretningsordenens be-
tænkning over B 69 af 3. maj 2000 (Folketingstidende 1999-2000, til-
læg B, side 689 ff.)”
I det omtalte notat af 31. marts 2000 er følgende kriterier ved vurderingen af,
om et ændringsforslag opfylder identitetskravet, anført:
Om ændringsforslaget har samme formål som lovforslaget. Hvis der
alene er tale om at løse det samme problem på en anden måde, kan
det tale for identitet.
Hvornår ændringsforslaget første gang omtales/behandles mere kon-
kret. Hvis det har været omtalt ved førstebehandlingen og stilles i ud-
Side 2 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0003.png
valgsbetænkningen til 2. behandling, er det alt andet lige mindre be-
tænkeligt, end hvis det uden foromtale stilles som ændringsforslag
dagen før 3. behandling til omdeling under mødet. At muligheden for
et konkret ændringsforslag er omtalt under førstebehandlingen kan
på den baggrund tale for, at identitetskravet er opfyldt.
Om der er tale om at regulere den samme personkreds eller en ny
personkreds. Går ændringsforslaget ud på at regulere en helt ny per-
sonkreds, kan det tale imod identitet, fordi den pågældende gruppe i
givet fald ikke har haft mulighed for at forholde sig til forslaget.
Om der er tale om et ændringsforslag af nogenlunde samme økono-
miske omfang, som lovforslaget. Hvis der er tale om meget store
økonomiske ændringer, kan det tale for, at ændringsforslaget bør un-
dergives 3 egentlige behandlinger (og dermed tale imod identitet).
Om ændringsforslaget fastholder eller fraviger den basale struktur i
lovforslaget. Hvis den basale struktur i lovforslaget fraviges, kan det
tale imod identitet.
Om ændringsforslaget vil medføre ændringer i andre hovedlove end
den lov, der foreslås ændret ved lovforslaget. Ændringer i andre ho-
vedlove vil som udgangspunkt tale imod identitet.
Om ændringsforslaget vedrører samme del af loven, som lovforsla-
get vedrører (f.eks. kan man ikke ved et lovforslag om ændring af
retsplejelovens afsnit om appelbegrænsning lave ændringer om ad-
vokater). Hvis et ændringsforslag således angår en anden del af lo-
ven end lovforslaget, kan det tale imod identitet.
Om det er nødvendigt at ændre lovforslagets titel, eventuel undertitel.
Dette moment vil typisk kun spille en mindre rolle, men en nødvendig
ændring af titlen kan tale imod identitet.
Om ændringsforslaget går ud på en helt ny affattelse af lovforslaget,
hvilket typisk kun spiller en mindre rolle, men det kan tale imod iden-
titet.
Om ændringsforslaget med stor sikkerhed ikke vil blive vedtaget.
Hvis det ikke forventes vedtaget, kan man argumentere for, at det er
mindre væsentligt, om det har været gennem tre egentlige behandlin-
ger.
Side 3 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0004.png
4. Lovforslag nr. L 20
Lovforslag nr. L 20 om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne
for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at ud-
føre ruteflyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.) blev
fremsat af transportministeren den 6. oktober 2021.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
En præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luft-
fart inden for dansk område. Dette sker ved en nyaffattelse af luft-
fartslovens § 3, som bemyndiger transportministeren til under visse
omstændigheder at indskrænke eller forbyde adgangen til luftfart i
bestemte områder.
En præcisering af rammerne for tildeling af tilladelse til ruteflyvning
inden for dansk område. Dette sker ved en nyaffattelse af luftfartslo-
vens § 75, stk. 1, hvorefter der til regelmæssig luftfart i erhvervsøje-
med over dansk område (ruteflyvning) kræves tilladelse fra transport-
ministeren.
En reduktion af en tidligere vedtaget stigning af den såkaldte safety-
afgift, jf. luftfartslovens § 148.
Indførelse af nye regler om sikkerhedsgodkendelse af personer, som
udfører visse opgaver inden for luftfartssikkerhed. Dette sker ved at
indsætte en ny bemyndigelsesbestemmelse i luftfartslovens § 70 a,
stk. 2, hvorefter transportministeren efter forhandling med justitsmini-
steren kan fastsætte regler om, at visse nærmere bestemte perso-
ner, som er beskæftiget med luftfart, skal sikkerhedsgodkendes af
Trafikstyrelsen.
5. Luftfartslovens regler om delegation af ministerens beføjelser
Luftfartsloven indeholder bl.a. følgende bestemmelser om delegation af mini-
sterens beføjelser efter loven:
Ӥ 152.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan bestemme, at
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen - ud over den samme ved bestem-
melserne i loven tillagte myndighed - skal udøve visse af de ministeren
ved loven tillagte beføjelser.
Side 4 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0005.png
Stk. 2.
Ministeren kan endvidere overlade beføjelser til at træffe afgø-
relser, som efter loven er tillagt ministeren eller Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen, til:
1) andre offentlige myndigheder,
2) private organisationer eller
3) sagkyndige.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om sagsbehandlingen og om
klageadgang for de i stk. 2 nævnte afgørelser.
§ 152 a.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser, der træffes af offentlige myn-
digheder efter luftfartslovgivningen, herunder om at afgørelserne ikke
skal kunne påklages.
§ 153.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan give nærmere for-
skrifter til gennemførelse og udfyldelse af bestemmelserne i denne lov.
Stk. 2.
Ministeren kan endvidere bemyndige Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen til at meddele de i stk. 1 omhandlede forskrifter.”
Lovforslag nr. L 20 som fremsat indebærer ingen ændring af de nævnte be-
stemmelser om delegation.
Efter bestemmelserne i lovens §§ 152 og 152 a og § 153, stk. 2, er en række
af transportministerens beføjelser efter luftfartsloven delegeret til Trafikstyrel-
sen ved en bekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 2243 af 29. december 2020
om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og
kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter). Dette
gælder bl.a. for ministerens nuværende beføjelser efter luftfartslovens § 3,
hvilket er også beskrevet i bemærkningerne til lovforslag nr. L 20. Det gælder
ligeledes for ministerens gældende beføjelser efter luftfartslovens § 75, stk.
1.
Den relevante bestemmelse i bekendtgørelsen er dens § 6, som har følgende
ordlyd:
§ 6.
Transportministerens beføjelser i § 1 a, § 2, stk. 1, litra c, § 3, stk.
1, § 4, stk. 2 og 3, § 6, stk. 3, § 7, stk. 3, § 9, § 13, stk. 1, litra b, § 16,
stk. 1 og 2, § 20, stk. 3, § 21, stk. 3, § 24, stk. 1, § 26, stk. 1-3, § 30, §
31, § 32, stk. 2, § 34, § 35, stk. 1, § 40 g, § 40 i, stk. 3, § 50, stk. 9, §
51, § 52, § 53, § 54, § 55, stk. 1 og 3, § 57, stk. 2, nr. 7-9, § 57, stk. 3,
§ 57 a, stk. 5 og 6, § 58, stk. 2, § 59, § 60, stk. 1-3, § 62, § 63, stk. 1, §
64, stk. 2, § 65, stk. 3 og 4, § 67, stk.1, § 68, stk. 1, § 69, § 70, § 70 a,
stk. 1-4, § 70 b, stk. 4 og 5, § 71, stk. 1-4 og 6, § 73, § 74, § 75, stk. 1,
2, 4 og 8, § 76, § 77, stk. 3, § 81, § 82, § 82 a, § 83, § 85, stk. 1, 2 og
4, § 86, § 88, § 89 a, § 89 b, stk. 1, § 123 g, § 126 b, stk. 2-4, § 126 c,
Side 5 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0006.png
stk. 2, § 126 d, § 126 e, stk. 2, § 126 f, § 126 g, § 130, § 130 a, § 131,
§ 147 a, stk. 6, § 148, stk. 4, 5 og 7, § 149, stk. 18, § 150 e, stk. 1 og
2, § 150 f, stk. 1 og 3, § 151, § 152, stk. 3, 1. led, § 153, stk. 1, § 153
a, stk. 1, § 154, stk. 1, § 155, stk. 2, og § 156, stk. 2, i lov om luftfart
samt § 111, stk. 1, i bilaget til loven, udøves af Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen varetager desuden opga-
ver, der er tillagt styrelsen i lov om luftfart, og opgaver, der følger af
EU-forordninger på luftfartsområdet.
Stk. 2.
Endvidere udøves ministerens beføjelser i lov om luftfart § 3,
stk. 2, til midlertidigt at indskrænke eller forbyde adgangen til luftfart in-
den for hele riget af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvis indskrænk-
ningen eller forbuddet alene skyldes hensynet til flyvesikkerheden.
Stk. 3.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan efter § 152, stk. 2, over-
lade beføjelser til andre offentlige myndigheder, private organisationer
eller sagkyndige til at træffe afgørelser, som efter lov om luftfart eller §
6, stk. 1, i denne bekendtgørelse er tillagt Trafik-, Bygge- og Boligsty-
relsen, inden for den hobbyprægede flyvning, og hvor det i øvrigt må
anses for flyvesikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Stk. 4.
Forvaltningslovens kap. 2-7 gælder for private organisationer og
sagkyndige, der efter stk. 3 får tillagt afgørelseskompetence. Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan fastsætte regler om opbevaring m.v. af
dokumenter og om tavshedspligt.
Det fremgår ikke klart af bemærkningerne til lovforslag nr. L 20, om det er
hensigten, at også transportministerens beføjelse efter det foreslåede § 70 a,
stk. 2, til at fastsætte regler om sikkerhedsgodkendelse af personer vil skulle
delegeres til Trafikstyrelsen. De nuværende regler herom, som er udstedt
med hjemmel i en mere generel bemyndigelsesbestemmelse i luftfartslovens
§ 1 a, findes imidlertid i en bekendtgørelse udstedt af det daværende Statens
Luftfartsvæsen efter bemyndigelsen i luftfartslovens § 153 (bekendtgørelse
nr. 1339 af 3. december 2007 om forebyggelse af forbrydelser mod luftfar-
tens sikkerhed (security)), idet også transportministerens beføjelser efter lo-
vens § 1 a, som det fremgår, er omfattet af delegationen af ministerens befø-
jelser til Trafikstyrelsen.
Ved § 28 i den nævnte bekendtgørelse er klageadgang over afgørelser truffet
af Trafikstyrelsen efter bekendtgørelsens § 6 og efter luftfartsloven, bekendt-
gørelser fastsat i medfør heraf, Bestemmelser for Civil Luftfart og EU-forord-
ninger på luftfartsområdet generelt afskåret.
6. Omtale af ønske om ændringsforslag ved 1. behandling af lovforsla-
get
Side 6 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0007.png
Under 1. behandling af lovforslag nr. L 20 den 13. oktober 2021 udtalte Hans
Christian Schmidt i sin tale som ordfører for Venstre bl.a. følgende:
”Flybranchen har
også længe efterlyst en klageadgang i forbindelse
med Trafikstyrelsens udmøntning af bekendtgørelsen, og med forsla-
get i dag vil det være en fordel, at det bestemmes, at klageadgangen i
forbindelse med afgørelser truffet af Trafikstyrelsen kan påklages til
transportministeren.
Venstre er overordnet positivt stemt over for forslaget, men vi forventer
også, at vores forslag her bliver taget seriøst. Det plejer man jo at
gøre, det plejer vi i Transportudvalget, og det håber vi så også vil ske
her. Vi synes altså, at det er fornuftigt, at vi prøver at styrke de natio-
nale luftfartsselskaber og så også lader de udenlandske luftfartsselska-
ber betale deres del af det. Det vil vi stille nogle spørgsmål om i udval-
get, og vi forventer selvfølgelig, at ministeren også vil efterkomme det
eller i hvert fald vil imødekomme selve spørgsmålene og også en drøf-
telse af tingene i hans regi. Tak for ordet.”
Transportministeren udtalte i sin tale under 1. behandlingen følgende om
spørgsmålet:
”Så
blev der i debatten også spurgt ind til
og det var hr. Hans Chri-
stian Schmidt, der gjorde det
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
og klageadgang. Som der også er beskrevet i høringsnotatet, følger
det af luftfartslovens regler, at der kan fastsættes nærmere regler om
adgang til at klage over de afgørelser, der træffes af f.eks. Trafikstyrel-
sen, og heri ligger der bl.a., at der er en mulighed for at fastsætte reg-
ler om, at afgørelser ikke skal kunne påklages. Konkret er klageadgan-
gen afskåret de fleste afgørelser, der træffes efter luftfartsloven, og det
skyldes bl.a. kompleksiteten i sagerne, som bedst behandles af den
myndighed med den største faglige ekspertise, som i dette tilfælde er
Trafikstyrelsen. Er der nyt i en afsluttet afgørelsessag, vil man altid
kunne bede myndigheden om at tage stilling til, om der er grundlag for
at genoptage sagen, og så er der jo også, skal man huske, en europæ-
isk luftfartsmyndighed, som også har ført tilsyn med de danske luft-
fartsmyndigheder i sager som disse. Og der har vi jo for nylig haft et
eksempel, hvor vi netop har bedt den europæiske luftfartsmyndighed
om at kigge efter de danske luftfartsmyndigheders håndtering af en
konkret sag.”
7. Spørgsmål til transportministeren under udvalgsbehandlingen af lov-
forslaget
Side 7 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0008.png
Transportudvalget stillede den 8. november 2021 efter ønske fra Hans Chri-
stian Schmidt følgende spørgsmål til transportministeren om lovforslaget (L
20
spørgsmål 4):
”Vil ministeren sørge for, at der i Luftfartsloven vedr. klageadgang (§
152) tilføjes, at afgørelser truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendt-
gørelser kan påklages til transportministeren?”
Ministeren besvarede den 15. november 2021 spørgsmålet således:
”Som der henvises til i spørgsmålet regulerer luftfartslovens § 152 a
adgangen til at fastsætte regler om adgangen til at klage over afgørel-
ser, der træffes af offentlige myndigheder efter luftfartslovgivningen,
herunder om at afgørelser ikke skal kunne påklages.
Der er således allerede en lovbestemt mulighed for at regulere klage-
adgangen for bl.a. Trafikstyrelsens afgørelser.
Denne klageadgang er i medfør af § 28, jf. § 6, i bekendtgørelse nr.
2243 af 29. december 2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens op-
gaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter som udgangspunkt afskåret.
I de fleste afgørelser, der træffes efter luftfartsloven, er klageadgangen
således som udgangspunkt afskåret. Som jeg også oplyste under 1.
behandlingen af lovforslaget, skyldes dette blandt andet kompleksite-
ten i sagerne, som bedst behandles i den myndighed med størst faglig
ekspertise. Myndigheden med størst faglig ekspertise er i dette tilfælde
Trafikstyrelsen.
Som jeg også oplyste under 1. behandlingen af lovforslaget, vil en bor-
ger eller virksomhed altid kunne bede Trafikstyrelsen om at tage stilling
til, om der er grundlag for at genoptage sagen, hvis der er sket noget
nyt i en afsluttet afgørelsessag.
Derudover kan man som på andre områder, hvor den administrative
klageadgang er afskåret, indbringe sagen for Folketingets Ombuds-
mand eller for de danske domstole.”
Den 16. november 2021 stillede Transportudvalget efter ønske fra Hans Chri-
stian Schmidt følgende spørgsmål til transportministeren (L 20
spørgsmål
5):
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 4 yde teknisk bi-
stand til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer,
Side 8 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0009.png
at der i luftfartsloven vedrørende klageadgang tilføjes, at afgørelser
truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan påklages til
transportministeren?”
Den 19. november 2021 besvarede ministeren spørgsmålet således:
”Som jeg oplyste i svar på TRU spørgsmål 4 til
L 20 regulerer luftfarts-
lovens § 152 a adgangen til at fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser, der træffes af offentlige myndigheder efter luft-
fartslovgivningen, herunder om at afgørelser ikke skal kunne påklages.
Denne bemyndigelse er udmøntet i bekendtgørelse nr. 2243 af 29. de-
cember 2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og befø-
jelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Bo-
ligstyrelsens forskrifter ved bestemmelse om, at afgørelser truffet af
Trafikstyrelsen på områder delegeret til Trafikstyrelsen i medfør af
denne bekendtgørelse og efter luftfartsloven, bekendtgørelser fastsat i
medfør heraf, Bestemmelser for Civil Luftfart og EU-forordninger på
luftfartsområdet ikke kan påklages til transportministeren eller anden
administrativ myndighed.
Som tidligere oplyst er bemyndigelsen i luftfartslovens § 152 a udmøn-
tet således, fordi det er min og mit ministeriums overbevisning, at sa-
gerne behandles bedst i den myndighed, der har den største faglige
ekspertise.
I forbindelse med anmodningen om teknisk bistand til at udarbejde et
ændringsforslag, har jeg en række bemærkninger.
Overordnet set er der tale om en kompleks lovændring, der ud fra et
lovteknisk perspektiv bør undergå en større granskning, end det er mu-
ligt ud fra rammerne for et ændringsforslag.
Henset til det korte tidsrum mit ministerium ville have til at udarbejde
ændringsforslaget, ville det ikke være muligt at undersøge de eventu-
elle udfordringer, der vil være i sager, hvor en afgørelse træffes i hen-
hold til såvel administrative forskrifter udstedt af Trafikstyrelsen, EU-
regler eller bestemmelser i lov om luftfart. Det vil formentlig ikke være
muligt at ”skille sagerne ad” i forbindelse med klagesagsbehandlingen.
Det betyder, at klagen de facto vil omfatte afgørelser truffet efter såvel
administrative forskrifter udstedt af Trafikstyrelsen, EU-regler eller lov
om luftfart.
Side 9 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0010.png
Som eksempler på afgørelser med hjemmel i såvel EU-retten og admi-
nistrative forskrifter kan nævnes certificering af screenere og afgørel-
ser relateret til brug af droner. Derudover vil der f.eks. være blandet
hjemmelsgrundlag i afgørelser vedrørende flyvepladser omfattet af na-
tionale regler, hvor hjemmelsgrundlaget dels findes i luftfartsloven og
dels i administrative forskrifter.
I forhold til afgørelser, der træffes i medfør af både EU-retten og admi-
nistrative forskrifter udstedt af Trafikstyrelsen, vil det være nødvendigt
at afdække, om den administrative klageinstans i form af transportmini-
steren formelt vil skulle udpeges som kompetent myndighed i medfør
af EU-retten.
Det vil endvidere skulle undersøges, om det vil forudsætte andre luft-
fartsfaglige kompetencer end dem, der er påkrævet for behandling af
klager efter nationale administrative forskrifter, ligesom det vil skulle af-
klares, om det tilsyn EASA (European Union Aviation Safety Agency)
og den Europæiske Kommission fører med Danmarks efterlevelse af
EU-reglerne på luftfartsområdet, fremover også vil skulle omfatte kla-
geinstansen, som således vil skulle leve op til myndighedskravene i de
forordninger, der eventuelt vil være i spil.
Det antages, at indførelse af klageadgang under alle omstændigheder
vil forudsætte, at der i klageinstansen skal opbygges en ikke ubetyde-
lig ny teknisk faglighed på luftfartsområdet, som afspejler kompetence-
niveauet i luftfartsbranchen i øvrigt. Det vil i den forbindelse være rele-
vant, at der tages stilling til finansieringen af klageadgangen
Indførelse af klageadgang i forhold til afgørelser truffet i medfør af ad-
ministrative forskrifter vil herudover i praksis føre til tilstande, som kan
opleves som forskelsbehandling. Et forhold kan således behandles for-
skelligt afhængigt af, om afgørelsen vedrører færøske, grønlandske el-
ler danske forhold. Det skyldes, at afgørelser, der træffes i forhold til
luftfartsbrugere på Færøerne og i Grønland omfattes af lov om luftfart
og regler udstedt i medfør heraf, som i stort omfang er regler, der sva-
rer til de EU-retlige regler, idet EU-reglerne er medtaget som et bilag i
de administrative forskrifter, mens afgørelser rettet mod den øvrige del
af riget primært afgøres i henhold til EU-retten.
Derudover vil der på områder, der som udgangspunkt er omfattet af
EU-retten, men hvor EU-retten undlader regulering af alle elementer
på området, være forskel på om afgørelsen kan påklages. Der vil såle-
des være klageadgang for afgørelser truffet vedrørende f.eks. de så-
kaldte bilag 1-luftfartøjer (eksempelvis
”selvbyggede” luftfartøjer)
og de
Side 10 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0011.png
mindre flyvepladser, mens der for afgørelser, der træffes i forhold til
andre flytyper og større lufthavne, ikke vil være klageadgang.
Udarbejdelsen af et lovforslag, hvormed afgørelser i medfør af forskrif-
ter udstedt af Trafikstyrelsen kan påklages til transportministeren, for-
udsætter derfor en dybdegående analyse af konsekvenserne af et så-
dan forslag, herunder bl.a. en gennemarbejdet faglig stillingtagen til de
uafklarede spørgsmål, der er præsenteret ovenfor.
Mit ministerium har endvidere ikke inden for tidsfristen af spørgsmålet
haft mulighed for at tage nærmere stilling til, om identitetskravet til et
eventuelt ændringsforslag som følge af grundlovens § 41, stk. 2, er op-
fyldt.
Jeg kan i forlængelse af ovenstående bekymringer oplyse, at jeg ikke
kan udarbejde et ændringsforslag, da jeg som transportminister ikke
fagligt ville kunne stå inde for et sådan forslag på nuværende tids-
punkt. Det vil i den sammenhæng ikke være muligt for mit ministerium
at sikre, at bemærkningerne til det efterspurgte ændringsforslag ville
være fyldestgørende, korrekte og i overensstemmelse med EU-lovgiv-
ningen.
Såfremt et flertal i udvalget efterspørger det, vil jeg dog gerne igang-
sætte en analyse af de ovenfor nævnte forhold, og denne analyse kan
herefter danne grundlag for et eventuelt nyt lovforberedende arbejde.”
Den 19. november 2021 stillede Transportudvalget efter ønske fra Hans Chri-
stian Schmidt følgende spørgsmål til transportministeren (L 20
spørgsmål
6):
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 5 yde teknisk bi-
stand til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer,
at der i luftfartsloven vedrørende klageadgang tilføjes, at afgørelser
truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan påklages til
transportministeren? Spørgeren bemærker, at der udelukkende anmo-
des om rent lovteknisk bistand.”
Den 22. november 2021 besvarede transportministeren spørgsmålet således:
”Jeg skal indledningsvis henholde mig til mit svar på
TRU spørgsmål 5
til L 20, der vedrørte samme spørgsmål.
Jeg vil så vidt muligt altid imødekomme en anmodning eller forespørg-
sel fra udvalget, herunder om teknisk bistand til udarbejdelse af æn-
dringsforslag. Jeg har således på ingen måde en politisk eller personlig
Side 11 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0012.png
modvilje mod at assistere spørgeren med dette spørgsmål. Min be-
grundelse for, at jeg ikke finder det korrekt eller forsvarligt for mit mini-
sterium at udarbejde bemærkninger til det foreslåede ændringsforslag,
er derfor udelukkende af hensyn til, at lovgivningen skal være korrekt,
lovlig og med behørig respekt for demokratisk inddragelse i lovgiv-
ningsprocessen.
I et ændringsforslag bør der bl.a. været en faglig belysning af konse-
kvenserne af det pågældende ændringsforslag. En konsekvensvurde-
ring af det ønskede ændringsforslag vil tage tid at få belyst ordentligt,
og det forudsætter et større analysearbejde, herunder afdækning af en
række væsentlige tvivlsspørgsmål med bl.a. relevante EU-agenturer.
Det er ikke et arbejde, der kan gennemføres på få dage eller uger.
Derudover skal jeg bemærke, at der er tale om et ønske om klagebe-
handling af afgørelser vedrørende tekniske spørgsmål, hvilke Trans-
portministeriets departement på nuværende tidspunkt ikke har de fag-
lige kompetencer til at håndtere. Det er således afgørende, at et even-
tuelt forslag om ændring af klageadgangen i luftfartsloven underlæg-
ges en grundig behandling, herunder forudgående stillingtagen til de
praktiske konsekvenser.
Af hensyn til en ordentlig lovproces, herunder ikke mindst høring af re-
levante parter, og at Folketinget får et korrekt og oplyst grundlag at
træffe beslutning ud fra, tilbød jeg også i forrige besvarelse at igang-
sætte den nødvendige analyse af spørgsmålet om klageadgang for på
den måde at afklare, hvad konsekvenserne af etablering af klagead-
gang vil være.
Hvis et flertal i udvalget ønsker en sådan analyse, vil regeringen og
Folketinget på et fagligt oplyst grundlag kunne tage nærmere stilling til,
om der skal ske en ændring af luftfartsloven i overensstemmelse med
det efterspurgte ændringsforslag.
Jeg skal i forlængelse heraf også bemærke, at det efterspurgte æn-
dringsforslag ikke har nogen umiddelbar tilknytning til de øvrige dele af
lovforslaget. Mit ministerium er den forbindelse tvivlende over for, om
identitetskravet til ændringsforslag som følge af grundlovens § 41, stk.
2, er opfyldt.”
Lovsekretariatet blev i forlængelse af disse spørgsmål og besvarelser anmo-
det om en vurdering af spørgsmålet om forholdet mellem et eventuelt æn-
dringsforslag som det efterspurgte og identitetskravet, jf. grundlovens § 41,
stk. 2.
Side 12 | 13
L 20 - 2021-22 - Bilag 6: Folketingets Lovsekretariats notat om vurdering af identitetskravet i grundlovens § 41, stk. 2, i forhold til et muligt ændringsforslag om klageadgang
2488357_0013.png
8. Lovsekretariatets vurdering
Det kan efter Lovsekretariatets opfattelse tale for at anse identitetskravet for
opfyldt, at det efterspurgte ændringsforslag naturligvis i bred forstand angår
luftfartsområdet, som også er genstanden for lovforslaget som fremsat, og at
ændringsforslaget i givet fald ville gå ud på at ændre den samme hovedlov,
som ændres med lovforslaget som fremsat, nemlig luftfartsloven. Ligeledes
kan det tillægges en vis begrænset vægt, at ønsket om at få stillet det efter-
spurgte ændringsforslag blev berørt under lovforslagets 1. behandling.
Imidlertid taler det efter Lovsekretariatets opfattelse med noget større vægt
imod at anse identitetskravet for opfyldt, at det efterspurgte ændringsforslag
vil have et betydeligt bredere sigte end de elementer, som indgår i det frem-
satte lovforslag.
Lovsekretariatet noterer sig i den forbindelse, at det fremsatte lovforslag til-
sigter at ændre den materielle regulering på luftfartsområdet på fire forholds-
vis nøje afgrænsede punkter ud af en meget omfattende og detaljeret regule-
ring af området som helhed. Dertil kommer, at de pågældende ændringer
ikke ses at berøre ansvars- og kompetencefordelingen mellem myndigheder
eller forvaltningen af lovgivningen på luftfartsområdet, hverken specifikt i for-
hold til de konkrete materielle punkter, hvor der sker ændringer med lov-
forslaget, eller mere generelt. Dette skal sammenholdes med, at det efter-
spurgte ændringsforslag vil indebære en væsentlig ændring af ansvars- og
kompetencefordelingen og forvaltningen af lovgivning på luftfartsområdet helt
generelt. Bredden af en sådan ændring illustreres af omfanget af de beføjel-
ser, som tilkommer transportministeren efter luftfartsloven, men som ved den
ovenfor citerede bekendtgørelse er delegeret til Trafikstyrelsen.
På den baggrund vil der efter Lovsekretariatets opfattelse være væsentlige
betænkeligheder ved at indsætte en bestemmelse som det ønskede i lov-
forslaget ved et ændringsforslag, idet Lovsekretariatet er mest tilbøjeligt til at
mene, at en eventuel vedtagelse af lovforslaget med et sådant ændringsfor-
slag vil stride mod identitetskravet, jf. grundlovens § 41, stk. 2.
Side 13 | 13