Transportudvalget 2021-22
L 20 Bilag 1
Offentligt
2456784_0001.png
Til:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected])
Per Bach Svendsen ([email protected])
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.)
E-mailtitel:
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.: 796817)
13-07-2021 15:01
Sendt:
Til ekstern høring - Forslag til lov om ændring af luftfartsloven.pdf;
Bilag:
Se nedenfor.
Mvh. Per
Fra:
Per Bach Svendsen
Sendt:
13. juli 2021 15:00
Til:
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected].' <[email protected].>
Emne:
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.: 796817)
Kære TRM.
DMI har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen,
Per Bach Svendsen
Direktionssekretær/Fuldmægtig
Kommunikation og Strategi
Danmarks Meteorologiske Institut
T: +45 6126 6328
E:
[email protected]
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
5. juli 2021 11:57
Til:
TRM Simone Ritter <[email protected]>
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.: 796817)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høringsbrev.
Venlig hilsen
Simone Ritter
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0002.png
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0003.png
TRM Simone Ritter ([email protected])
Lisbet Lykke Holm ([email protected])
[email protected] ([email protected])
VS: Til CPH: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for
indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav
om sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.
Sendt:
09-08-2021 10:41
Bilag:
Eksternt høringsbrev.pdf; Til ekstern høring - Forslag til lov om ændring af luftfartsloven.pdf;
HØRINGSLISTE.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Simone
Vi har været materialet igennem, og vi har ikke bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mikkel Ruben Rimsø Sørensen
Seniorrådgiver Public Affairs
Mobil: 31649867
E-mail: [email protected]
Københavns Lufthavne A/S
Lufthavnsboulevarden 6, 2770 Kastrup, CVR: 14 70 72 04, Tlf.: +45 32 31 32 31
cph.dk
Fra:
TRM Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
5. juli 2021 12:00
Til:
Mikkel Ruben Rimsø Sørensen <[email protected]>
Emne:
Til CPH: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.:...
Kære Mikkel
Se venligste vedlagte høringsmateriale.
Vil du venligst videreformidle til relevante medarbejdere hos jer?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0004.png
Simone Ritter
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0005.png
Transportministeriet ([email protected]), TRM Simone Ritter ([email protected])
[email protected] ([email protected]), TRM Claus Andersen ([email protected]), TRM Christian Løvenbalck
Haxthausen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fra:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (bl.a. safety-afgift): ES 227-21.
Titel:
E-mailtitel:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (bl.a. safety-afgift) (Id nr.: 796817): ES 227-21.
17-08-2021 10:54
Sendt:
20210605 Udvidet kritisk personale forslag.docx;
Bilag:
Til:
Cc:
ES 227-21
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over forslag til lov
om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for
tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.:
796817).
GENERELT
ES har ikke bemærkninger til lovforslagets præcisering af luftfartslovens bestemmelser om indskrænkning
af adgangen til luftfart i overensstemmelse med den nugældende fortolkning af bestemmelserne, til
præcisering og opdatering af rammerne for transportministerens beføjelse til at give afslag på tilladelse til
ruteflyvning til og fra dansk område og til specificering af transportministerens bemyndigelse til at stille
krav om sikkerhedsgodkendelse af visse personer, der arbejder med luftfartssikkerhed (security).
SOMMER- OG ERHVERVSPAKKES UDMØNTNING I REDUKTION AF SAFETY-AFGIFTEN
ES har imidlertid følgende bemærkninger og anbefalinger vedrørende den foreslåede anvendelse af
sommer- og erhvervspakkens 60 mio. kr. til reduktion af stigning i safety-afgiften:
·
Med lovforslaget udmøntes aftalen om en sommer- og erhvervspakke, som regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik
den 4. juni 2021. Som et led i aftalen er der afsat 60 mio. kr. til at reducere en stigning af safety-afgiften
frem mod 2025, hvilket udmøntes ved lov med dette forslag.
ES noterer, at den foreslåede ordning påtænkes udmøntet således:
·
Den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 4, vil medføre, at der ikke skal betales safety-afgift for
passagerer befordret i perioden 1. juni 2021 til 31. december 2021.
·
Den foreslåede ophævelse af § 1, nr. 17, i lov nr. 2073 af 21. december 2020 i lovforslagets § 3, nr. 1, vil
medføre, at safety-afgiften fastholdes på 4,75 kr. pr. passager i 2022.
·
Den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 5, vil medføre, at safety-afgiften i 2023-2024 udgør 5,00 kr.
·
Den foreslåede ordning i lovforslagets § 1, nr. 6, vil medføre, at safety-afgiften fra 1. januar 2025 vil
udgøre 6,00 kr.
ES ønsker ikke, at danske skattepenge skal gå til udenlandske luftfartsselskaber. Det sker, hvis safety-
afgiften sættes til 0,00 kr. i resten af 2021.
Derfor foreslår og anbefaler ES at ændre det aftalte beløb for reduktion af safety-afgiften således:
Safety-afgiften fastholdes på 4,75 kr. i 2021.
Beløbet på 60 mio. kr. til reduktion af safety-afgiften foreslås reduceret til 30 mio. kr.
De resterende 30 mio. kr. foreslås anvendt til at udvide AOC-ordningens kritiske personale med de
tekniske og uddannelsesmæssige luftfartsvirksomheders kritiske personale samt de regionale lufthavnes
kritiske personale. Dvs. til det omkringliggende og støttende del af luftfartserhvervet og luftfartsspecifikke
underleverandører (ikke-AOC) inkl. regionale og mindre lufthavne, som ikke blev medtaget i AOC-
ordningerne.
Ordningen bør iværksættes med tilbagevirkende kraft fra 1. januar 2021 og vare til 1. september i lighed med den
eksisterende AOC-ordning.
Ultimo 2021 skal det vurderes, om safety-afgiften bør sænkes, øges eller forblive på 4,75 kr.
Transportministeriet / Trafikstyrelsen må ved udgangen af 2022 fremsætte forslag til safety-afgiften for 2023 og en
forventet afgift indtil 2025 på baggrund af en rullende vurdering, som man tidligere har gjort det i Trafikstyrelsen.
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0006.png
ØVRIGT - KLAGEADGANG
ES har længe savnet og efterlyst en klageadgang i forbindelse med Trafikstyrelsens udmøntning af
bekendtgørelser m.m.
Med denne ændring af lov om luftfart ønsker ES, at der tilføjes et punkt vedr. klageadgang, at afgørelser
truffet i henhold til Trafikstyrelsens bekendtgørelser kan påklages til transportministeren.
Et sådant punktet står allerede anført i de to specifikke bekendtgørelser vedr. AOC-ordningerne, men bør
gøres permanet.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice chair ECOGAS & Member of GA.COM & CAS.COM
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
https://url12.mailanyone.net/v1/?m=1mFus9-0002sA-
69&i=57e1b682&c=1PBAciFQHJ6w153Vl4D05lsJt8JER0XY_zo_n9MEemhnhPj9avwYDHrIGa-
qt1iHY3730uipfchMB2EQ9bN6HE7k_AXcB166P02Zh7x3dG05PikN6yP4xhvObic0n2K_Q3I502_4VEkk4S0xwhu9J804_v
ZiesEtpbjnZ4cRJO_nuqp3d1J-AywjppjFcgtw5CAZ5MWUmkrN3eIja9rAuw
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0007.png
SAS
Transportministeriet
Mobil
E-mail
3232 3031
[email protected]
CPHAZ/LWA
18 august 2021
Høring over udkast til ændring af luftfartsloven, Transportministeriets brev af 5 juli
2021
SAS takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende de foreslåede ændringer
af luftfartsloven.
SAS er enig i nødvendigheden af en ændring og præcisering af luftfartslovens § 3, særligt
§ 3, stk. 2, således at det fremgår, at adgangen til luftfarten kan underlægges betingelser.
Efter SAS' opfattelse har luftfartslovens nuværende § 3, stk. 2 ikke udgjort fornøden
hjemmel til at betinge adgangen til dansk luftrum, som det er tilfældet ved bekendtgørelse
nr. 264 af 24. februar 2021 om forbud mod at lande med passagerer uden negativ
COVID-19-test samt efterfølgende, tilsvarende bekendtgørelser, der er udstedt i medfør
af§ 3 stk. 2.
SAS hilser velkommen nedsættelsen af safety-bidraget som beskrevet i lovændringen,
som ikke giver anledning til bemærkninger.
Af pkt. 2.3.1. i lovforslagets bemærkninger er anført: " I praksis lægger selskaberne
afgiften oven i billetpriserne, hvormed passagererne bærer udgiften." SAS vil gerne
fremhæve, at det er en forkert antagelse, da det er markedet og konkurrencen, der styrer
prisfastsættelsen for flybilletter. Priserne kan således ikke blot øges med et beløb
svarende til afgiftens størrelse. Hovedreglen er, at luftfartsselskaberne afhængig af
situationen på det enkelte marked må absorbere en større eller mindre del af en sådan
afgift ved at nedsætte nettoprisen på billetten, hvorved indtjeningen per solgt billet bliver
lavere, hvilket kun kan modsvares af en reduktion af omkostningerne.
Forslagets øvrige ændringer giver ikke anledning til bemærkninger
Med venlig hilsen
SAS
rifrastructu re
Scandinavian Airlines System Denmark Norway Sweden
A STAR ALLIANCE MEMBER
,-,
_,
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0008.png
Til:
Fra:
Titel:
TRM Simone Ritter ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Caroline Eberhard ([email protected])
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.)
E-mailtitel:
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om
sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.: 796817)
18-08-2021 14:46
Sendt:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 5. juli 2021 modtaget Transportministeriets forslag til
lov om ændring af lov om luftfart.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig
konkurrencemyndighed. De følgende høringsbemærkninger afgives udelukkende som
konkurrencemyndighed.
På det foreliggende grundlag har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ingen bemærkninger til
høringen.
Med venlig hilsen
Caroline Eberhard
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5211
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på
kfst.dk.
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
5. juli 2021 11:57
Til:
TRM Simone Ritter <[email protected]>
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (Præcisering af rammerne for
indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til
krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.) (Id nr.: 796817)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedlagte høringsbrev.
Venlig hilsen
Simone Ritter
Fuldmægtig
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0009.png
18. august 2021
PEHE
DI-2019-13413
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.:
[email protected];
Simone Ritter,
[email protected]
Danish Aviation
Brancheforeningen Dansk Luftfart takker for det fremsendte høringsmateriale og
muligheden for at afgive bemærkninger til forslaget.
Vi bifalder den foreslåede ændring af § 3, der vil sikre en passende præcisering af
adgangen til at fastlægge betingelser for adgangen til luftfart. Efter BDL’s opfattelse
har den gældende formulering ikke sikret tydelig hjemmel til indførelse af det tidli-
gere COVID19-udløste flyforbud.
Vi kan tilslutte os de foreslåede ændringer vedrørende safety-afgiften. Vi har hertil
dog en enkelt bemærkning. Det forudsættes eksplicit i bemærkningernes pkt. 2.3.1,
at en afgift som safety-afgiften per definition overvæltes på markedet (passageren).
Det er en forkert forudsætning. Overvæltning dikteres af markedet og konkurrence-
billedet. Det er vores erfaring, at langt de fleste selskaber selv absorberer hele (eller
dele) af afgiften. Dette forhold bør justeres i bemærkningsteksten.
Vi skal afslutningsvist anbefale, at høringslisten gives en overhaling, idet der er
navne på listen, der f.eks. er gået konkurs eller har skiftet navn (f.eks. Primera Air
hhv. Thomas Cook (nu Sunclass)).
Med venlig hilsen
Per Henriksen
33774672
*SAGDI-
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0010.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Att.: Simone Ritter
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Den 19. august 2021
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for
tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om sik-
kerhedsgodkendelser m.v.)
Dansk Erhverv har modtaget høringen d. 5. juli 2021.
Præcisering af rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart inden for dansk område
Med lovforslaget præciseres de eksisterende rammer for indskrænkninger i adgangen til luftfart
inden for dansk område, herunder indarbejdes den nugældende fortolkning af bestemmelserne
direkte i luftfartslovens ordlyd. Den nuværende bestemmelse går tilbage til 1960, hvorfor lovens
forarbejder ikke vurderes at være fyldestgørende.
Formålet med forslaget er at fremtidssikre bestemmelserne, så der er gode rammer for fremadret-
tet at varetage bl.a. den offentlige sikkerhed og væsentlige nationale interesser. Bl.a. covid-19-
pandemien har vist behov for at kunne reagere hurtigt.
Det præciseres i bestemmelsen, at der også kan fastsættes forbuds- og restriktionsområder, når
”særlige
omstændigheder” nødvendiggør det. Sådanne særlige omstændigheder kan eksempelvis
være ved større offentlige forsamlinger eller begivenheder, hvor det kan være nødvendigt, at disse
ikke forstyrres af lufttrafik.
Praksis er i dag, at der kan etableres forbuds- eller restriktionsområder til mange forskellige for-
mål, eksempelvis til droneflyvning, modelflyvearrangementer, raketopsendelser, sportsbegiven-
heder, statsbesøg m.v. Dansk Erhverv kan støtte ændringen idet omfang, at praksis videreføres,
og at luftfarten ikke har udsigt til yderligere begrænsninger i sit virke, end der gælder i dag. Der
skal være gennemskuelighed omkring, hvad der er særlige omstændigheder.
Dansk Erhverv er enig i, at der ifm. kriser o.lign. skal være de rette beføjelser til øjeblikkeligt at
reagere og sikre luftfartssikkerheden, den offentlige sikkerhed, folkesundheden mv.
Deres ref.: Id nr. 796817
[email protected]
kbpi/kbpi
Side 1/3
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0011.png
DANSK ERHVERV
Med lovforslaget foreslås transportministerens beføjelser indskærpet således, at udstedelse af fly-
veforbud mv. som udgangspunkt skal ske i bekendtgørelsesform, men at det i en tidsmæssigt kri-
tisk situation kan lade sig at gøre, at ministeren på Transportministeriets hjemmeside skal kunne
udsende meddelelse om regler om indskrænkning af adgangen til luftfart med øjeblikkelig virk-
ning.
Dansk Erhverv kan støtte den ændring, som vurderes hensigtsmæssigt i en krisesituation, hvor
det tidsmæssigt ikke er muligt at udstede en bekendtgørelse ad de sædvanlige processuelle kana-
ler.
Præcisering af rammerne for tildeling/afslag på tilladelse til ruteflyvning inden for dansk om-
råde
På lige fod med luftfartslovens flyveforbudsbestemmelse er der også vurderet et behov for at præ-
cisere rammerne for tilladelse/afslag til regelmæssig luftfart i erhvervsøjemed (ruteflyvning). Be-
stemmelsen og dens forarbejder strækker sig også her tilbage til 1960.
Udfordringen er, det ikke er klart, hvilke hensyn der kan lægges vægt på, når ministeren skal
træffe afgørelse om, hvorvidt der kan gives tilladelse til en ruteflyvning. Ministeriet har vurderet,
at det skaber hjemmelsmæssig usikkerhed i forhold til den praktiske udmøntning og kan potenti-
elt resultere i, at der gives flyvetilladelse i situationer, hvor der er vægtige forhold, der taler imod
en tilladelse, fordi det hjemmelsmæssige grundlag for at give afslag på tilladelse er uklart.
På den baggrund foreslås det, at det i luftfartsloven tydeliggøres, at transportministeren kan give
afslag på tilladelse, hvis særlige forhold taler herfor. Fx på baggrund af luftfartspolitiske, uden-
rigspolitiske, sikkerhedspolitiske eller flyvetekniske årsager. Dette gør sig gældende overfor tred-
jelande/tredjelandsluftfartsselskaber, hvor der indgås bilaterale aftaler. Det gøres ved at udfolde
bestemmelsens rækkevidde i lovforslagets bemærkninger, idet der i lovens nuværende forarbejder
ikke er angivet nærmere, hvordan bestemmelsen skal finde anvendelse i praksis, herunder på
hvilket grundlag transportministeren kan give afslag på tilladelse til den pågældende type flyv-
ning. De sparsomme forarbejder kan derfor foranledige en vis tvivl om mulighederne for at give
afslag på tilladelse.
Dansk Erhverv kan støtte præciseringen og støtter generelt, at Danmark fører en moderne og libe-
ral luftfartspolitik, som bl.a. indebærer, at trafikrettigheder mellem Danmark og tredjelande ud-
veksles på baggrund af princippet om gensidighed under hensyntagen til nationale og skandinavi-
ske interesser om tilgængelighed og konkurrencehensyn.
Reducering af stigning i safety-afgiften
Lovforslaget implementerer de dele af den politiske aftale om sommer- og erhvervspakke mv. af
4. juni 2021, der vedrører reduktion af safetyafgift for luftfartsselskaber. Der blev med aftalen af-
sat 60 mio. kr. til at reducere en stigning af safety-afgiften frem mod 2025.
Side 2/3
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0012.png
DANSK ERHVERV
Da satsen for safety-afgiften er fastsat i luftfartslovens § 148, forudsætter en reduktion af stignin-
gen af satsen en ændring af denne bestemmelse.
Det foreslås, at midlerne fra sommerpakken anvendes ved at nedsætte safety-afgiften til 0 kr. fra
den 1. juni 2021 til den 31. december 2021.
Dansk Erhverv støtter forslaget, og at det har tilbagevirkende kraft.
De puljemidler fra sommerpakken, der forventeligt måtte være tilbage efter en nedsættelse af af-
giften til 0 kr. fra den 1. juni 2021 til den 31. december 2021, kan fordeles ud på safety-afgiftsre-
ducering i årene 2022-2024 i overensstemmelse med aftaleteksten. Det er usikkert, hvor stort et
beløb der er tale om. Såfremt der ikke er afsat tilstrækkelige midler til at indfri en reel reduktion i
perioden frem til 2025, må der fra politisk side tages stilling til ny finansiering.
Luftfartssektoren er stadig hårdt ramt af corona-krisen. Der er fortsat behov for, at man fra rege-
ringens side prioriterer at få genrejst luftfartssektoren. Det kan både ske via tiltag og initiativer
indenfor luftfartssektoren, men også indirekte ved at regeringen og myndighederne arbejder sam-
men med virksomhederne i branchen for at markedsføre Danmark som et sted, hvor man gerne
vil have turister, erhvervsrejsende og konferencer.
Sikkerhedsgodkendelse af personer, som udfører visse opgaver inden for luftfartssikkerhed
Med forslaget foreslås endvidere en specificering af transportministerens bemyndigelse til at stille
krav om sikkerhedsgodkendelse af visse personer, der arbejder med luftfartssikkerhed (security).
Dansk Erhverv har ikke bemærkninger hertil.
Med venlig hilsen
Kristian Baasch Pindbo
Chefkonsulent
Side 3/3
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0013.png
19.08.2021
Journal nr.: 21/00657
Side 1 af 3
Transportministeriet
Att.: Simone Ritter
Høringssvar; Forslag til lov om ændring af lov om luftfart
Kære Simone Ritter
Naviair har den 8. juli 2021 modtaget det udsendte materiale vedrørende for-
slag til lov om ændring af lov om luftfart for så vidt angår præcisering af
rammerne for indskrænkninger i adgangen til luftfart og for tildeling af tilla-
delse til at udføre ruteflyvning samt hjemmel til krav om sikkerhedsgodken-
delser m.v.
Naviair har som følger af vores virke og interesse i området forholdt os tæt til
forslaget, og har bemærkninger til to af områderne: indskrænkning i adgan-
gen til luftfart samt sikkerhedsgodkendelse .
Ad indskrænkning i adgangen til luftfart:
Naviair bemærker, at jf. forslaget til § 3, stk. 2 så kan transportministeren
fastsætte regler om, at adgangen til luftfart inden for hele eller dele af riget
midlertidigt kan indskrænkes eller forbydes, og fastsætte regler om betingel-
ser for adgangen til luftfart inden for hele eller dele af riget. I henhold til § 3,
stk. 3 og når omstændigheder nødvendiggør øjeblikkelig udstedelse, så kan
disse regler offentliggøres på Transportministeriets hjemmeside.
Forslaget til ændring medfører nogle spørgsmål af praktisk karakter grundet
Naviairs arbejde som infrastrukturforvalter
Naviairs flyveledere som poten-
tielt vil blive direkte berørt af disse regler og skal kunne agere herefter, ar-
bejder alle døgnets timer året rundt, men på grundlag af instrukser, der ud-
stedes fra centralt hold. Naviair er bekymret for, at ved udstedelse af sådan-
ne regler på Transportministeriets hjemmeside; hvordan sikrer vi så effektiv
formidling og dermed, at Naviairs flyveledere er oplyst om gældende regler?
I dag lukkes luftrummet også over visse områder i situationer, hvor politiet
har behov for det, hvilket sker i henhold til en fastlagt og velfungerende pro-
ces.
Under forudsætning af, at nærværende forslag til ændring af lov om luftfart
også gøres gældende for Grønland jf. forslagets § 5, skal det også overvejes,
hvordan de canadiske og islandske lufttrafiktjenester (NAV Canada og ISA-
VIA) bliver opmærksomme på de udstedte regler. Dette er nødvendigt efter-
som de to nævnte lufttrafiktjenester i dag håndterer den overflyvende trafik.
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0014.png
Side 2 af 3
Naviair forstår behovet for at kunne reagere hurtigt på sådanne situationer,
og står naturligvis til rådighed for dialog om, hvordan den danske luftfarts-
branche kan blive behørigt notificeret, når behovet opstår.
Ad sikkerhedsgodkendelser:
Med forslaget til det nye § 70 a, stk. 2 kan Transportministeren fastsætte
regler, hvorefter Trafikstyrelsen skal sikkerhedsgodkende personer, som ud-
fører sikkerhedskontrol eller har adgang til sikkerhedsplaner i virksomheder
mv. I Naviair gennemgår alle i forbindelse med ansættelse en s ikkerhedsgod-
kendelse, hvilket er en praksis, som Naviair har praktiseret gennem længere
tid. Som følge af regler fastsat med hjemmel § 70 a, stk. 2 , vil der ikke være
krav om, at alle sikkerhedsgodkendes i forbindelse med ansættelse, men ale-
ne specifikt nævnte grupper, og disse skal fremover håndteres af Trafiksty-
relsen.
Udover at det vil kræve et øget ressourceforbrug hos Naviair at skulle have
Trafikstyrelsen involveret i sikkerhedsgodkendelser relevant for Naviair, så
forventes det set-up også at kræve en (unødvendigt) forlænget proces.
Naviair ser det gerne skrevet ind i lovbestemmelsen, at Naviair selv kan fore-
stå sikkerhedsgodkendelser af medarbejdere, på samme niveau, som vi har
gjort hidtil.
Det kan her tilføjes, at Trafikstyrelsen er tilsynsmyndighed på området, hvil-
ket er fastsat ved forordning, og derfor vil kunne holde øje med området qua
sin tilsynsvirksomhed.
Med venlig hilsen
Mona
S
a
g
s
Med venlig hilsen
Mona H. Møller
Juridisk specialkonsulent
b
e
h
a
Corporate Support
n
D +45 3347 7708 • M +45 303 103 86 •
[email protected]
d
l
e
r
:
Naviair • Naviair Allé 1 • DK 2770 Kastrup • Danmark
T +45 3247 8000 •
www.naviair.dk
@
n
a
v
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Side 3 af 3
i
a
i
r
.
d
k
L 20 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456784_0016.png