Finansudvalget 2021-22
L 2 Bilag 6
Offentligt
2505850_0001.png
Loftskorrektioner på FL22
Der er i forbindelse med ændringsforslagene til finanslovforslag for 2022 foretaget
en række administrative korrektioner af udgiftslofterne i medfør af budgetlovens §
8 og § 2, stk. 1 i hhv. lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og re-
gioner for finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2023 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2024.
Sammen med finanslovforslaget for 2022 blev der fremsat lovforslag om fastsæt-
telse af udgiftslofter for det nye fjerde år i 2025. Der er efterfølgende fremsat æn-
dringsforslag til det fremsatte lovforslag om udgiftslofter for det nye fjerde år.
Ændringsforslaget afspejler virkningerne af konkrete initiativer i
Aftale om rammerne
for Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark,
mv. På ændringsforslaget er der
endvidere medtaget virkningen af administrative korrektioner i 2025.
De samlede korrektioner fremgår af tabel 1 og uddybes i det følgende.
Tabel 1
Udgiftslofter for 2022-2025 på finansloven for 2022
2022
Delloft for driftsudgifter på FFL22 (2022-
PL, mia. kr.)
Korrektioner af delloft for driftsudgifter i
alt (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ændringer i de le-
dighedsrelaterede udgifter, jf. budgetlovens
§ 8 stk. 2
Korrektioner som følge af ændringer af skat-
teudgifter, jf. budgetlovens § 8 stk. 3
Korrektioner vedr. omfordeling mellem stats-
lige dellofter, jf. lov om udgiftslofter § 2, stk.1
Korrektioner ved lovforslag
Delloft for driftsudgifter på FL22 (2022-
PL, mia. kr.)
Delloft for indkomstoverførsler på FFL22
(2022-PL, mia. kr.)
Korrektioner af delloft for indkomstover-
førsler (mio. kr.)
Korrektioner som følge af ændringer i de le-
dighedsrelaterede udgifter, jf. budgetlovens
§ 8, stk. 2
Korrektioner vedr. omfordeling mellem stats-
lige dellofter, jf. lov om udgiftslofter § 2, stk.1
Delloft for indkomstoverførsler på FL22
(2022-PL, mia. kr.)
223,4
-8,6
5,5
260,0
-274,1
0
223,4
2023
225,2
372,7
9,4
370,0
-6,7
0
225,5
2024
231,1
489,0
-1,1
370,0
120,1
0
231,5
2025
237,7
579,8
0,4
370,0
134,5
74,9
238,3
16. december 2019
289,1
308,5
12,1
296,4
289,4
290
166,3
12,5
153,8
290,2
292,2
37,4
2,6
34,8
292,2
293,5
29,2
1,2
28
293,5
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0002.png
Side 2 af 7
Administrative korrektioner af de gældende udgiftslofter
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 2
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 2 kan Finansministeren administrativt foretage
en forhøjelse eller reduktion af udgiftslofterne, hvis det er begrundet i ny lovgiv-
ning, der medfører en reduktion eller forøgelse af de ledighedsrelaterede udgifter.
I forbindelse med finansloven for 2022 er de gældende udgiftslofter korrigeret
som følge af
Aftale mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter og Kommunernes Landsfor-
ening om mangel på arbejdskraft af oktober 2021,
som indeholder en række tiltag vedr.
aktiveringsindsatsen.
De statslige dellofter er justeret svarende til de samlede mer- eller mindreudgifter
på det ledighedsrelaterede område uden for loft og under delloft for indkomstind-
komstoverførsler, hvor der er taget højde for tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Ændring af udgiftslofter sfa. ændringer på det ledighedsrelaterede område
Mio. kr. (2022-pl)
Aftale om mangel på arbejdskraft
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
Udgifter uden for loft
5
12
-18
9
13
-22
-1
3
-1
0
1
-2
2022
2023
2024
2025
Merudgifter som følge af
Aftale mellem regeringen, arbejdsmarkedets parter og Kommuner-
nes Landsforening om mangel på arbejdskraft af oktober 2021
er indbudgetteret på §
17.46.53 og § 17.46.74.
Korrektioner i henhold til budgetlovens § 8, stk. 3
I henhold til budgetlovens § 8, stk. 3 kan Finansministeren administrativt foretage
en forhøjelse eller reduktion af udgiftslofterne, hvis det er begrundet i ny lovgiv-
ning, der medfører en reduktion eller forøgelse af skatteudgifter.
I forbindelse med finansloven for 2022 er de gældende udgiftslofter korrigeret
som følge afskaffelse af håndværksdel i BoligJob-ordningen,
jf. Aftale mellem regerin-
gen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet og Kristendemo-
kraterne om finansloven for 2022 af december 2021.
Afskaffelsen af håndværksdelen i
BoligJob-ordningen forventes at medfører et merprovenu efter tilbageløb og ad-
færd på 260 mio. kr. i 2022 og 370 mio. kr. årligt fra 2023 og frem på indtægts-
budgettet uden for loft.
Delloft for drift er opjusteret med virkningen efter tilbageløb og adfærd, hvilket er
i overensstemmelse med tilgangen i forbindelse med indførslen af ordningen samt
ved efterfølgende justeringer af ordningen,
jf. tabel 3.
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 3
Ændring af udgiftslofter sfa. ændringer af skatteudgifter
Mio. kr. (2022-pl)
Afskaffelse af håndværksdel af BoligJob-ordningen
Det statslige delloft for driftsudgifter
Udgifter uden for loft
260
260
370
370
370
370
370
370
2022
2023
2024
2025
Merindtægterne som følge af afskaffelse af håndværksdelen i BoligJob-ordningen
er indbudgetteret på § 38.11.01.
Korrektioner i henhold til love om udgiftslofter § 2, stk. 1
I henhold til § 2, stk. 1 i hhv. lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommu-
ner og regioner for finansåret 2022, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2023 og lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024 kan finansministeren admini-
strativt foretage en omfordeling mellem de to statslige dellofter, hvis dette er be-
grundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter mellem de to dellofter.
I forbindelse med finansloven for 2022 er de gældende udgiftslofter korrigeret
som følge af:
Midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder mv.,
jf. lov nr. 2055 af 16. november 2021.
Ændret provenu fra engelsksprogede uddannelser, jf. Aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
Aftale om 1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse af oktober 2021
Aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, En-
hedslisten og Alternativet om implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af
orlovsrettigheder mellem forældre og øremærket forældreorlov af oktober 2021
Forlængelse af ordning om ingen modregning i pension som følge af co-
vid-19-relateret ekstraindtægt,
jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet og Kristendemokraterne om fi-
nansloven for 2022 af december 2021.
Forlængelse af det midlertidige børnetilskud,
jf. Aftale mellem regeringen, Soci-
alistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet og Kristendemo-
kraterne om finansloven for 2022 af december 2021.
Trepartsaftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om midlertidig suspende-
ring af arbejdsgiverperioden samt ordning med barselsdagpenge til forældre med hjem-
sendte børn som følge af covid-19 af november 2021
Der er foretaget omfordelinger mellem de to dellofter sfa. lov nr. 2055 af 16. no-
vember 2021 om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder mv. Omfordelingen kan bl.a. henføres til merudgifter
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0004.png
Side 4 af 7
på taxameterudgifter på Børne- og Undervisningsministeriets, danskuddannelse og
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse på Udlændinge- og Integrationsministeriet,
som er finansieret af de generelle reserver under delloft for drift.
Der er derudover foretaget omfordelinger mellem de to dellofter i forlængelse af
Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
af december 2020, som
primært kan henføres til ændret provenuvirkning af initiativet vedr. engelskspro-
gede uddannelser i forhold til det forudsatte ved indgåelsen af aftalen.
Der er endvidere foretaget omfordeling mellem de to dellofter som følge af
Aftale
om 1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreud-
dannelse,
som kan henføres til merudgifter til statens voksenuddannelsesstøtte på
delloft for indkomstoverførsler, som er finansieret af de generelle reserver under
delloft for drift.
Med
Aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten og Alternativet om implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af orlovsrettigheder
mellem forældre og øremærket forældreorlov af oktober 2021
er der derudover foretaget
omfordelinger mellem de to dellofter i lyset af merudgifter til dagpenge ved barsel,
som modsvares af en korrektion på § 35.11.19. Regeringsreserven under delloft
for drift, hvor der er taget højde for tilbageløb og adfærd.
Som følge af forlængelse af ordningen om, at der ikke sker modregning i pension
som følge af covid-19-relateret ekstraindtægt, er der foretaget yderligere omforde-
linger mellem de to dellofter i lyset af merudgifter til folkepension til pensionister,
mv., som er finansieret af de generelle reserver under delloft for drift,
jf. Aftale mel-
lem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Alternativet og Kri-
stendemokraterne om finansloven for 2022 af december 2021.
Der er foretaget en omfordeling mellem de to udgiftslofter som følge af en for-
længelse af det midlertidige børnetilskud, som medfører merudgifter under delloft
for indkomstoverførsler,
jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten og Alternativet og Kristendemokraterne om finansloven for 2022 af de-
cember 2021.
Udgifterne er finansieret af de generelle reserver under delloft for
drift.
Der er endvidere foretaget omfordelinger mellem de to dellofter som følge af
Tre-
partsaftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om midlertidig suspendering af arbejds-
giverperioden samt ordning med barselsdagpenge til forældre med hjemsendte børn som følge af co-
vid-19 af november 2021,
som medfører øget udgifter til dagpenge ved pasning af
syge børn mv. Udgifterne til ordning med barselsdagpenge til forældre med hjem-
sendte børn som følge af covid-19 er finansieret af de generelle reserver under
delloft for drift.
De administrative korrektioner af de gældende udgiftslofter fremgår nedenfor,
jf.
tabel 4.
Idet der er taget højde for tilbageløb og adfærd, vil korrektionerne af de to
statslige dellofter ikke i alle tilfælde være 1:1 modsatrettede.
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0005.png
Side 5 af 7
Tabel 4Ændring af udgiftslofter sfa. omfordelinger mellem de statslige dellofter
Mio. kr. (2022-pl)
2022
2023
2024
2025
Midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-101,4
112,8
-113,8
125,3
-19
21,1
0
0
Ændret provenu fra engelsksprogede uddannelser
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-8,2
15,5
-25,5
48,1
-40,6
76,6
-48,8
92,1
Aftale om 1-årig forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-5,8
5,8
0
0
0
0
0
0
Aftale om implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af orlovsrettigheder mellem forældre og øre-
mærket forældreorlov
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-35,7
34,8
134
-21,7
179,7
-62,9
183,3
-64,1
Forlængelse af ordning om ingen modregning i pension som følge af covid-19-relateret ekstraindtægt
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
0
0
-1,4
2,1
0
0
0
0
Forlængelse af det midlertidige børnetilskud
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-116,9
116,6
0
0
0
0
0
0
Forlængelse af arbejdsgiverperioden og hjemsendelse af børn sfa. covid-19
Det statslige delloft for driftsudgifter
Det statslige delloft for indkomstoverførsler
-6,1
10,9
0
0
0
0
0
0
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Mid-
lertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv., jf.
lov nr. 2055 af 16. november 2021
er bl.a. indbudgetteret på § 14.71.03, § 14.71.04, §
14.71.06, § 14.71.11, § 15.26.58 og § 19.81.01.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler sfa. ændret pro-
venu fra engelsksprogede uddannelser,
jf. Aftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023,
er indbudgetteret på § 19.11.78.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Tre-
partsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse af oktober 2021
er
indbudgetteret på § 20.93.11.
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0006.png
Side 6 af 7
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Aftale
om implementering af EU’s orlovsdirektiv og ligestilling af orlovsrettigheder mellem forældre og
øremærket forældreorlov
er indbudgetteret på § 17.37.01.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
forlæn-
gelse af ordning om ingen modregning i pension som følge af covid-19-relateret ekstraindtægt
er
indbudgetteret på § 17.64.01. og § 17.64.10.
Merudgifterne under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
for-
længelse af det midlertidige børnetilskud
er indbudgetteret på § 17.61.08.
Merudgifter under det statslige delloft for indkomstoverførsler som følge af
Tre-
partsaftale om midlertidig suspendering af arbejdsgiverperioden samt ordning med barselsdagpenge
til forældre med hjemsendte børn
er indbudgetteret på § 17,31.21, § 17.38.11. og §
17.37.11.
Korrektioner som følge af ændringsforslag til lovforslag om udgiftslofter for
2025
Med ændringsforslaget til det fremsatte lovforslag om udgiftslofter for 2025 fore-
slås delloftet for driftsudgifter i 2025 justeret ved lov svarende til nettovirkninger
af en række diskretionære tiltag uden for delloftet for driftsudgifter. Det svarer til,
at delloftet for driftsudgifter opjusteres 75 mio. kr. i 2025,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Forslag til korrektioner ved lov af udgiftsloftet for 2025 som følge af initiativer på ÆF22
Mio. kr., 2022-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Korrektioner ved lov som følge af initia-
tiver på ÆF22
Aftale om flere og bedre uddannelsesmulig-
heder i hele Danmark
Aftale om Miljøinitiativer i grønne byer og
en hovedstad i udvikling
Aftale om finansloven for 2022
-
-
-
75
2022
2023
2024
2025
-
-
-
-
-
-
-
-
-
116
-38
-3
Aftale om flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
Der er som led i
Aftale om rammerne for flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Dan-
mark af juni 2021
anvendt finansiering fra en tilpasning af investeringsrammen på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område med 115,0 mio. kr. i 2025 (2021-
pl) til bl.a. øget regionalt taxameter og decentralt grundtilskud. Det medfører en
opjustering af delloft for drift svarende til 116 mio. kr. i 2025.
Aftale om Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling af september 2021
Der er som led i
Aftale om miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling af sep-
tember 2021,
mv. udmøntet midler fra § 35.11.08. Reserve til land, by og sundhed
L 2 - 2021-22 - Bilag 6: Dokumentationsnotat vedr. udgiftslofterne for 2022-2025, fra finansministeren
2505850_0007.png
Side 7 af 7
under delloft for drift til udgifter uden for loft svarende til 38 mio. kr. i 2025, her-
under provenutab sfa. mulighed for skærpede miljøzoner og nulemissionszoner
samt mere bynær skov.
Aftale om finansloven for 2022
Der er som led i
Aftale om finansloven for 2022 af december 2021
afsat midler til marine
naturnationalparker, hvoraf 3,4 mio. kr. i 2025 er afsat til anlægsudgifter uden for
loft. Det medfører således, at delloft for drift nedjusteres med 3,4 mio. kr. i 2025.