Erhvervsudvalget 2021-22
L 199
Offentligt
2588063_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
Kære Fagbevægelsens Hovedorganisation
Jeg har med interesse læst jeres oplæg om forslag til en ny udbudslov,
som er fremsendt til Erhvervsudvalget.
Regeringen deler Fagbevægelsens Hovedorganisations ønsker om at
sikre rammerne for et robust dansk arbejdsmarked med ordnede for-
hold. Den offentlige sektor skal ikke medvirke til social dumping, når
den køber ind hos private virksomheder. De offentlige midler skal i
stedet bruges til at understøtte ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Det fremgår derfor også af lovforslaget, at der vil blive nedsat en ar-
bejdsgruppe, der skal undersøge mulighederne for at styrke og udbrede
brugen af arbejdsklausuler og arbejdsmiljøklausuler på det offentlige
område. Arbejdsgruppen vil bl.a. også få til opgave at undersøge mu-
lighederne for at oprette nationale registre eller sortlister, som kan
hjælpe ordregiverne med at identificere, hvilke virksomheder som fx
er blevet dømt for overtrædelser i arbejdsretten.
Statslige myndigheder er allerede i dag forpligtede til at anvende ar-
bejdsklausuler i alle kontraktforhold inden for bygge- og anlægsarbej-
der. Dette følger af Beskæftigelsesministeriets cirkulære om brug af
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Cirkulæret henstiller også
kommuner og regioner til at følge cirkulæret og derved anvende ar-
bejdsklausuler.
Selve indholdet af arbejdsklausulerne er ikke nærmere reguleret i ud-
budsreglerne, da udbudslovsudvalget, som i 2014 kom med forslag til
implementering af udbudsdirektivet i dansk ret, vurderede, at den en-
kelte ordregiver bør have mulighed for at vurdere, hvilke kontraktkrav
der kan stilles inden for de udbudsretlige principper. Det vil desuden
altid kræve en konkret vurdering for at kunne fastlægge, hvilke kon-
traktkrav der kan anvendes i den enkelte kontrakt.
Regeringen ønsker, at leverandører til den offentlige sektor medvirker
til at sikre oplæring af fremtidens arbejdskraft. Det offentlige skal så-
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at kommentere materialet fra Fagbevægelsens Hovedorganisation om forslag til ny udbudslov, til erhvervsministeren
2588063_0002.png
ledes gå forrest ved at sikre ansvarlighed i den offentlige opgaveløs-
ning.
Formuleringen af oplæringskravet i lovforslagets § 1, nr. 30 skal sikre,
at kravet lever op til EU-retten, herunder principperne om ligebehand-
ling, gennemsigtighed og proportionalitet. Kravet er derfor udformet,
således at alle virksomheder
uanset hvilket EU-medlemsland de er
etableret i
har lige mulighed for at leve op til kravet. Arbejdsmarke-
dets parter er blevet inddraget i forbindelse med den offentlige høring
af både bekendtgørelsen samt det bagvedliggende lovforslag. På bag-
grund af ønske fra bl.a. FH er oplæringskravets anvendelsesområde
præciseret i bemærkningerne siden høringen, så det fremgår, at kravet
omfatter personer under uddannelse inden for uddannelser, der er god-
kendt af myndigheder eller arbejdsmarkedets parter, og hvor praktik-,
elev- eller lærlingeforhold indgår som del af uddannelsen, eller perso-
ner under anden oplæring.
I forhold til ønsket om øget kontrol følger det nu af lovforslagets § 1,
nr. 1, at både kommunale, regionale og statslige ordregivere kan etab-
lere samarbejder som et led i kontrollen med overholdelsen af kontrak-
tuelle forpligtelser. Bestemmelsen vil medføre, at statslige, regionale
og kommunale ordregivere ikke nødvendigvis hver især skal foretage
opfølgning med overholdelsen af kontraktuelle forpligtelser, men i
stedet kan løfte opgaven via et samarbejde på tværs af myndighederne.
Det kan således medføre en mere effektiv kontraktopfølgning at etab-
lere samarbejder med flere ressourcer og viden og derved sikre, at le-
verandørerne lever op til de forpligtelser, som fremgår af kontrakten.
Endeligt vil det i medfør af lovforslaget blive obligatorisk at udelukke
en økonomisk aktør, som i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv
har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller
tilbudsgiverens integritet. Alvorlige forsømmelser, der kan skabe tvivl
om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet, kan eksempelvis være
manglende overholdelse af sociale forpligtelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2
L 199 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om at kommentere materialet fra Fagbevægelsens Hovedorganisation om forslag til ny udbudslov, til erhvervsministeren
3