Erhvervsudvalget 2021-22
L 199
Offentligt
2584189_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 46 til L 199 stillet af udvalget den 25. maj
2022
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25/5-22 fra DiaLab om be-
mærkninger til lovforslaget, jf. L 199 - bilag 11?
Svar:
I henvendelsen fra DiaLab efterspørges det, at § 80 i udbudsloven præci-
seres i den aktuelle lovrevision med henblik på at tydeliggøre adgang til
at foretage direkte tildeling af offentlige kontrakter uden forudgående
udbud.
Udbudslovens § 80, stk. 5 er en implementering af udbudsdirektivets ar-
tikel 32. I bemærkningerne til bestemmelsen fastslås det præciserende, at
”en offentlig ordregiver kan anvende udbud med forhandling uden forud-
gående offentliggørelse i strengt nødvendigt omfang, hvis tvingende
grunde som følge af begivenheder, som ordregiveren ikke har kunnet
forudse, gør det umuligt at overholde fristerne for offentlige udbud, be-
grænsede udbud eller udbud med forhandling. Tvingende grunde udgør
ekstraordinære situationer, som ordregiveren ikke har kunnet forudse, og
som ikke kan tilskrives denne ordregiver, der gør det umuligt at gennem-
føre en almindelig procedure, selv med forkortede tidsfrister.
Dette kan for eksempel være tilfældet, hvor naturkatastrofer kræver øje-
blikkelig handling af hensyn til menneskers liv og sundhed. Ved vurde-
ring af, om der er tale om strengt nødvendigt omfang, foretages en vurde-
ring af arten og omfanget af den skade, som kan indtræde, og risikoen
for, at den rent faktisk indtræder, hvis udbudsformen ikke anvendes. Be-
tingelsen om, at ordregiveren ikke har kunnet forudse de pågældende
tvingende grunde, skal forstås således, at ordregiveren ikke burde have
kunnet forudse dette.
De omstændigheder der påberåbes som tvingende grunde, må under in-
gen omstændigheder kunne tilskrives ordregiveren. Det er et krav, at den
kontrakt, der indgås i medfør af reglen, begrænses til det nødvendige.
Kan kontrakten opdeles, omfattes kun de dele af kontrakten, som de tvin-
gende grunde er knyttet til, mens de øvrige udbydes efter de sædvanlige
regler.”
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-22 fra DiaLab om bemærkninger til lovforslaget, til erhvervsministeren
2/2
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i forbindelse med covid-19 pan-
demien og de deraf afledte akutte indkøbsbehov udsendt en vejledning
om netop forståelsen af adgangen til at foretage direkte tildeling af of-
fentlige kontrakter uden forudgående udbud, herunder § 80.
Det fremsatte lovforslag om ændring af udbudsloven baserer sig bl.a. på
en bred evaluering af udbudsloven, hvor der ikke fra anden side er rejst
ønske om præcisering af § 80. Jeg ser derfor ikke på nuværende tidspunkt
behov for at tydeliggøre denne undtagelsesbestemmelse yderligere.
I forhold til DiaLabs forslag om, at ”der skal indføres en ordning, hvoref-
ter der automatisk foretages en uafhængig undersøgelse, når der er fore-
tages indkøb ved direkte tildeling uden forudgående udbud (dog med vis-
se emne-
og beløbsmæssige undtagelser)”, ser jeg heller ikke på nuvæ-
rende tidspunkt behov for en sådan løsning.
Som i andre spørgsmål på udbudsområdet har man også i forhold til § 80
mulighed for at klage til Klagenævnet for Udbud, hvis man mener, at
reglerne er blevet overtrådt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup