Erhvervsudvalget 2021-22
L 199
Offentligt
2584145_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
30. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 2 af L 199 stillet af udvalget den 20. maj 2022
efter ønske fra Mona Juul (KF)
Spørgsmål:
Hvordan vil ministeren svare på kritikken fra erhvervsorganisationerne
Dansk Industri, Dansk Erhverv og SMV-Danmark, som i brev til ministe-
ren påpeger, at SMV’erne ikke ønsker en ny elektronisk udbudsløsning?
Svar:
Fra bl.a. DI er det blevet efterspurgt, at det tilstræbes, at udviklingen af
udbudsformidlingen drives af standarder, som gennemtvinger en markeds-
udvikling. I forbindelse med udviklingen af den konkrete løsning vil det
blive nærmere afdækket, om standardisering kan være en farbar vej til at
sikre målet om at mindske barrierer for SMV’er, give mulighed for data-
genbrug, skabe stordriftsfordele og give lavere transaktionsomkostninger
samlet set.
Ændringen af udbudsloven indfører en hjemmel til at fastsætte regler om
gennemførelsen af elektroniske udbud, herunder anvendelse af en bestemt
elektronisk løsning. Den konkrete model vil bero på en nærmere afdækning
af behov hos både leverandører og ordregivere samt de tekniske mulighe-
der.
I dag ses flere forskellige kommercielle udbudsformidlere, som bliver
brugt i varierende grad af de offentlige ordregivere. Når en offentlig ordre-
giver har valgt udbudssystem og gennemfører et udbud, så er virksomheder
nødt til at afgive deres tilbud i samme system. Dermed skal virksomheder
i dag manøvrere i flere forskellige systemer, imens den offentlige ordregi-
vere kan vælge og alene benytte ét system.
Regeringen har noteret sig, at Erhvervslivets EU- og Regelforum anbefa-
ler, at de elektroniske platforme for det fælles europæiske udbudsdoku-
ment (ESPD) ensrettes for derved at udvikle ESPD’et med henblik på at
sikre genkendelighed på tværs og datagenbrug for tilbudsgivere. Denne an-
befaling er i tråd med Regelforums tidligere anbefaling, som omhandlede
ensartethed og bedre muligheder for datagenbrug i de elektroniske udbuds-
systemer
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om ministeren har overvejet at bruge samme tilgang for så vidt angår udbudsplatforme og stille krav til eksisterende udbydere frem for at lade staten bygge sin egen omkostningstunge platform, til erhvervsministeren
2/2
Med henblik på at sikre ”effektive og fleksible offentlige udbud, der skal
åbne dørene for flere danske virksomheder” anbefaler Digitaliseringspart-
nerskabet desuden, at der sker en gennemgribende forenkling af udbuds-
reglerne med henblik på at skabe større smidighed, styrket markedsadgang
og bedre mulighed for genanvendelighed.
Regeringen ønsker at skabe større smidighed, styrket markedsadgang og
bedre mulighed for genanvendelighed – som efterspurgt af Regelforum og
Digitaliseringspartnerskabet.
Det er intentionen, at løsningen integreres med offentlige registre, så data-
genbrug tillades. Det vil konkret indebære, at det bliver nemmere at ud-
fylde det fælles europæiske udbudsdokument, (ESPD’et), ligesom doku-
mentationsfasen på sigt automatiseres mest muligt, da serviceattesten inte-
greres i systemet.
Det er endvidere vigtigt at understrege, at en samlet elektronisk løsning har
til hensigt at hjælpe virksomheder med korrekt udfyldelse af udbudsdoku-
menter, bl.a. igennem vejledning og nudging. Det hjælper virksomheder
med at undgå, at der opstår fejl i udbudsprocessen, som bevirker, at tilbud
skal erklæres ukonditionsmæssige og kasseres. Det er forventningen, at
den kommende løsning alt andet lige vil gøre det nemmere for særligt min-
dre virksomheder at gennemføre udbudsprocessen uden brug af ekstern
rådgivning.
Kritikken fra erhvervsorganisationerne fokuserer på, at der er et eksiste-
rende marked af private udbudsformidlere, og at der derfor sker et ”kon-
kurrencetab”, hvis udbudsformidlingen centraliseres i en national løsning.
Hertil skal det nævnes, at det pågældende marked er – og i stigende grad
er blevet – koncentreret, idet en enkelt udenlandsk aktør anslås at have ca.
80 pct. af markedet. Til gengæld opnås en betydelig gevinst ved at virk-
somheder og særligt SMV’er bredt set på tværs af brancher får lettere ad-
gang til at byde på offentlige opgaver. Samlet set ventes konkurrencen om
de offentlige opgaver dermed at blive styrket (en ”konkurrencegevinst”),
samtidig med at transaktionsomkostningerne på sigt mindskes. Det vil
sikre, at den offentlige sektor får de løsninger, der er bedst til prisen.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup