Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 8
Offentligt
2576641_0001.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 278
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 278 alm. del stillet af udvalget den 20. april
efter ønske fra Christoffer Aagard Melson (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes give et estimeret overblik over, hvor stor CO2-
besparelsen vil være, hvis en virksomheds CO2-aftryk vægtede henholds-
vis 5, 10 eller 20 pct., når staten foretog offentlige indkøb fra leverandører
på digitale løsninger.
Svar:
Jeg vil henvise til besvarelsen af spørgsmål 277, hvor der redegøres for,
at det foreslåede krav til virksomhedernes CO2-aftryk vil være i strid med
udbudsreglerne, da kravet ikke knytter sig til ordregivernes anskaffelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0002.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 278
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 277 alm. del stillet af udvalget den 20. april
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren overveje at indføre krav om, at en virksomheds CO2-aftryk
skal vægte eksempelvis 5, 10 eller 20 pct., når staten foretager offentlige
indkøb fra leverandører på digitale løsninger?
Svar:
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende, som gælder ind-
køb af såvel digitale som ikke-digitale løsninger:
”De krav og kriterier som offentlige indkøbere stiller i sit udbudsmateriale
skal, af hensyn til de traktatfæstede principper om ligebehandling og pro-
portionalitet, være knyttet til kontraktens genstand. Kravene skal altså være
knyttet til den anskaffelse, som ordregiveren foretager. Det indebærer bl.a.,
at der ikke må stilles krav, som vedrører virksomhedernes generelle for-
hold, fx krav til en virksomheds generelle CO2-aftryk.
Ordregivere har dog mulighed for at stille krav til udledningen af forure-
nende emissioner såsom CO2 i forbindelse med både fremstillingen og an-
vendelsen af anskaffelsen eller fx udførelsen af en ydelse. Ordregiver kan
vælge at stille kravene som mindstekrav, hvilket fx kan indebære et loft for
hvor meget CO2, der må udledes i forbindelse med gennemførelsen af kon-
trakten. Ordregiveren kan også vælge at inddrage det som et parameter i
evalueringen, hvorved der lægges vægt på, hvor lille udledningen af CO2
er. Det er ordregiveren selv, som fastsætter vægtningen af tildelingskriteri-
erne.”
Regeringen har ikke planer om at gøre det til et lovkrav, at ordregiver skal
inddrage CO2-udledning i evalueringen af tilbud. Lovforslag om ændring
af udbudsloven, der blev fremsat den 10. maj, fastsætter dog hjemmel til,
at der kan udstedes en bekendtgørelse med nærmere regler om et ”køb grønt
eller forklar”-princip. For en uddybende forklaring af ”køb grønt eller for-
klar”-princippet, skal der henvises til ERU alm. del 276.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2/2
Det er hertil vigtigt at fastholde de offentlige myndigheders fleksibilitet i
forbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet, således de offentlige
myndigheder har mulighed for at tilpasse kravene og kriterierne til deres
specifikke indkøbsbehov og inddrage grønne hensyn på en måde, der også
er forenelig med markedets kompetencer og udviklingspotentiale inden for
løsningen af den konkrete opgave.
Dertil skal jeg henvise til besvarelsen af ERU alm. del spørgsmål 276, hvor
finansministeren redegør for regeringens strategi for grønne indkøb, hvilket
yderligere er med til at sætte skub i den grønne omstilling i offentlige ind-
køb.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0004.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 278
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 276 alm. del stillet af udvalget den 20. april
efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål:
Ministeren bedes forholde sig til, hvordan staten fremadrettet vil sikre flere
miljø og klimavenlige indkøb hos leverandører på digitale løsninger, når
man i dag ikke stiller krav til eksempelvis virksomhedernes CO2-aftryk?
Svar:
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:
”Når offentlige ordregivere køber digitale løsninger, kan miljø- og klima-
hensyn inddrages på flere måder i forbindelse med udbudsprocessen. Det
kan fx særligt være relevant i forbindelse med fastsættelsen af de tekniske
specifikationer, som ordregiveren stiller til anskaffelsen, eller udarbejdel-
sen af kriterierne, som ordregiveren evaluerer tilbuddene på.
De krav og kriterier som ordregiveren stiller i sit udbudsmateriale skal, af
hensyn til de traktatfæstede principper om ligebehandling og proportiona-
litet, være knyttet til kontraktens genstand. Dette indebærer bl.a., at der ikke
må stilles krav, som vedrører virksomhedernes generelle forhold.
Ordregiveren kan derimod godt stille krav til selve anskaffelsen, og disse
krav kan vedrøre hele anskaffelsens livscyklus, dvs. lige fra erhvervelse af
råvarerne til bortskaffelse af produktet.
Ved anvendelsen af tildelingskriteriet ”omkostninger” kan ordregivere til-
lige inddrage alle de omkostninger, der måtte være ved udførelsen af kon-
trakten i hele kontraktperioden i deres evaluering af tilbuddene. Beregnin-
gen af omkostninger kan også under visse betingelser omfatte eksterne mil-
jøpåvirkninger, som fx CO
2
-udledning.
For at hjælpe offentlige indkøbere med at bruge mulighederne i udbudslo-
ven, og derved bedre varetage miljø- og klimahensyn i forbindelse med
indkøb af varer og tjenesteydelser, udarbejder Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen i forbindelse med den grønne strategi en juridisk vejledning om
mulighederne for at købe grønt efter udbudsloven. Endeligt er der også
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2/2
iværksat et kompetenceudviklingsprogram for statslige indkøbere, hvor der
bl.a. er et specifikt forløb med kommercielt og grønt sigte.”
Det kan desuden bemærkes, at lov om ændring af udbudsloven blev fremsat
den 10. maj. Her forslås et ”køb grønt eller forklar”-princip. Princippet vil
indebære, at offentlige ordregivere skal forklare i sit udbudsmateriale, hvis
de ikke inddrager klima- eller miljøhensyn. En manglende forklaring hertil
vil kunne sanktioneres med bøde.
Dette skal yderligere være med til at gøre
de offentlige ordregivere bevidste om det grønne valg.
Jeg har ligeledes rettet henvendelse til Finansministeriet, der oplyser føl-
gende:
”Regeringens strategi for grønne offentlige indkøb fra oktober 2020 sætter
en ambitiøs grøn retning for de offentlige indkøb og indeholder en række
initiativer, der skal gøre de offentlige indkøb mere grønne og derved sikre
flere miljø og klimavenlige indkøb. Strategien indeholder både langsigtede,
strukturelle indsatser, og initiativer, der sikrer grønnere indkøb på kort sigt.
En række initiativer er igangsat. Eksempelvis er der i 2021 igangsat et ini-
tiativ, der skal sikre anvendelsen af totalomkostningsværktøjer, hvor det er
muligt for herigennem at sikre at et produkts klima- og miljøeffekter med-
tages ved indkøb. Der er også igangsat et initiativ om Grønne datacentre,
der skal undersøge, hvilke krav til datacentre og datacenterrelaterede ydel-
ser der bedst kan sikre, at det offentlige indkøber opbevaring og behandling
af data så klima- og miljøvenligt som muligt. Initiativet har ført til, at EU’s
grønne indkøbskrav (GPP-kriterierne) til datacentre, serverrum og cloud-
services frem til medio 2023 afprøves i en række offentlige it-indkøb. Af-
prøvningen skal bl.a. afdække de konkurrencemæssige og økonomiske
konsekvenser ved GPP-kriterierne. Afprøvningen afsluttes med en evalue-
ring, der skal danne grundlag for stillingtagen til, hvorvidt kriterierne skal
gøres obligatoriske at anvende i offentlige indkøb og udbud af datacentre
og datacenterrelaterede ydelser.
Der er således allerede igangsat en række konkrete initiativer, som bidrager
til at sikre flere miljø og klimavenlige indkøb hos leverandører til det of-
fentlige. Herudover er en lang række andre initiativer i strategien for grønne
offentlige indkøb i gang med at blive implementeret, jf. bilag 1 angående
Finansministerens besvarelse af KEF alm. del. spm. 89 d. 4. februar 2022.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0006.png
Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 278
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
KEF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 87
Offentligt
Folketingets Klima- Energi og Forsyningsudvalg
Christiansborg
4. februar 2022
Svar på Klima- Energi og Forsyningsudvalgets spørgsmål nr. 89
(Alm. del) af 7. januar 2022 stillet af Marie Bjerre (V)
Spørgsmål
Vil ministeren tilvejebringe en status og en tidsplan for arbejdet med de 28 tiltag i
den grønne indkøbsstrategi?
Svar
Status for arbejdet med initiativerne i strategi for grønne offentlige indkøb frem-
går af oversigterne nedenfor.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0007.png
Side 2 af 4
Status for implementering af strategi for grønne offentlige indkøb
Tabel 1
1.
Grøn handling nu
Titel på initiativ
Beskrivelse
Status på implementering
Fællesstatslig fødeva- Der indføres krav om mindre madspild, øget øko- Kravene er indarbejdet i Budgetvejledningen
repolitik
logi og mulighed for én eller flere kødfrie dage,
2021 og vil løbende blive indarbejdet i nye
såfremt det efterspørges lokalt, i statslige kanti- kantinekontrakter i staten.
ner.
Alle statslige flyrejser
klimakompenseres
Der indføres klimakompensation for alle statslige Initiativet er implementeret i 2021.
flyrejser i forbindelse med tjenesterejser ved at
indbetale et bidrag til Klima-skovfonden.
Der stilles krav om statsligt indkøb af miljømær-
kede produkter og services med Svanen eller
EU-Blomsten for udvalgte produktgrupper, hvor
der er tilstrækkelig konkurrence, og hvor der ikke
eksisterer en betydelig prisforskel.
Der stilles krav om, at statslige ordregivere an-
vender totalomkostninger som økonomisk prispa-
rameter for de produktgrupper, hvor der findes
officielle TCO-værktøjer fra Miljøstyrelsen
Kravet forventes at træde i kraft i 2022 via
cirkulære om miljø- og energihensyn ved
statslige indkøb.
Krav om miljømærket
indkøb (udvalgte pro-
dukter)
Krav om anvendelse
af TCO (totalomkost-
ninger) for udvalgte
produkter
LED belysning skal
være standarden
Kravet forventes at træde i kraft i 2022 via
cirkulære om miljø- og energihensyn ved
statslige indkøb.
Der stilles krav om, at alle statslige institutioner
Implementeret via cirkulære om energieffek-
ved køb af belysningskilder som udgangspunkt
tivisering i statens institutioner, som trådte i
skal købe LED-lyskilder fra en af de to mest
kraft i 2021.
energieffektive energiklasser, eller belysningskil-
der med tilsvarende energieffektivitet.
Tabel 2
2. Langsigtet grøn handling
Titel på initiativ
Grønne datacentre
Beskrivelse
Initiativet skal undersøge, hvilke krav
til datacentre der bedst kan sikre, at
den offentlige sektor indkøber opbeva-
ring og behandling af data så klima-
og miljøvenligt som muligt.
Indsats for energibesparelser i staten i
2021-2030 med bl.a. energisparemål
og krav om, at ministerierne skal udar-
bejde energieffektivitetsplaner.
Status på implementering
Forventes implementeret løbende fra
2022.
Energibesparelser i staten
Initiativet er implementeret per 1. januar
2021 via cirkulære om energieffektivise-
ring i statens institutioner. Der følges lø-
bende op på tiltaget.
Kompetenceudvikling af
statslige indkøbere
Delinitiativ vedr. ministerbil-
flåden
Fastsættelse af et redukti-
onsmål for klimaaftrykket af
det offentliges indkøb
Charter for godt og grønt
indkøb
Kompetenceudviklingsforløb for stats-
lige indkøbere med fokus på grønne
indkøb.
Der stilles krav om mere miljøvenlige
ministerbiler.
Der skal fastsættes et reduktionsmål
for klimaaftrykket af det offentliges ind-
køb.
Charter der skal sikre mere fokus på
professionelt og grønt indkøb i staten
Kompetenceudviklingsforløb er lanceret,
og det første kursusmodul er gennemført
i 2021.
Krav til energiklasse for ministerbiler er
implementeret i 2021.
Forventes af blive fastlagt i starten af
2022.
Forventes præsenteret i første kvartal
2022 og løbende implementeret.
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0008.png
Side 3 af 4
Obligatoriske minimumskri-
terier for bæredygtige ind-
køb af fødevarer
Krav til engangsprodukter
og emballager
Fleksible offentlige indkøbs-
aftaler gennem dynamiske
aftaleformer
Delinitiativ vedr. rådgivning
af SMV’er
Der skal fastsættes obligatoriske mini-
mumskriterier for bæredygtige indkøb
af fødevarer i offentlige institutioner.
Der forventes at blive truffet beslutning
herom i 2022.
Der skal udarbejdes obligatoriske krav Kravene forventes at træde i kraft i 2022.
eller kvalitetskriterier til engangspro-
dukter og emballager.
Det offentlige indkøb skal i højere grad Forventes implementeret i 2022.
give plads til udvikling og innovation.
Det skal bl.a. ske ved at gøre mere
brug af dynamiske aftaleformer.
For at flere virksomheder kan leve op
til krav om grønne offentlige indkøb
styrkes vejlednings- og rådgivnings-
indsatsen over for SMV’er, der ønsker
at reducere og dokumentere deres
miljø- og klimapåvirkning med miljø-
mærker og standarder.
Forventes implementeret i 2022.
Partnerskab om grønne of-
fentlige tekstiler
Der etableres et partnerskab mellem
Centrale aktører er identificeret. Vejled-
offentlige institutioner og relevante ak- ning offentliggøres i 3. kvartal 2023.
tører, med henblik på at kortlægge ge-
vinsterne og mulighederne for grønne
indkøb.
Der stilles krav til offentlige leverandø-
rer om ansvarlige, afskovningsfri vær-
dikæder for landbrugsvarer, så det
gradvist sikres, at offentlige indkøb
ikke bidrager til afskovning.
Der udvikles redskaber, som gør det
muligt for offentlige indkøbere i højere
grad at udforme værdibaserede kon-
trakter, der kan fremme grønne hen-
syn i offentlige indkøb.
Kravet forventes at træde i kraft senest
2025.
Afskovningsfri grønne of-
fentlige indkøb
Værdibaserede kontrakter
med grønne incitamenter
Modeller til brug for værdibaserede kon-
trakter med grønne incitamenter forven-
tes udbredt i 2023.
-
Standardisering og struktu-
rering af grønne data i e-
handel
Styrkelse af Sekretariatet
for Grønne Indkøb
Der arbejdes på bedre grønne data i
forbindelse med e-handel.
Forventes implementeret i 2024.
-
Forventes implementeret i årene 2021-
2024.
Sekretariatet for Grønne Indkøb styr-
kes for at øge koordinationen mellem
centrale indkøbsaktører.
Der sættes ind via fire indsatsområder
for at fremme og forbedre indkøb ba-
seret på totaløkonomiske vurderinger.
Regeringen vil udbrede e-handel i den
offentlige sektor og anvende det til at
tilskynde til grøn indkøbsadfærd
-
Styrket indsats for at
fremme brug af TCO-vurde-
ringer
Digitalisering af det offent-
lige indkøb
Forventes implementeret i 2024.
-
Forventes implementeret løbende.
-
Implementeringsgruppen er nedsat og
mødes løbende.
Tværgående koordination af Der etableres en fast implemente-
implementering af strate-
ringsgruppe på toplederniveau for
gien
grønne offentlige indkøb
Monitorering af grøn ind-
købsadfærd
Der foretages årligt analyser med hen- Arbejdet er under opstart og forventes
blik på at monitorere og evaluere udvik- implementeret løbende.
lingen i offentlige indkøb.
Etablering og udbygning af en miljø-
mærkedatabase. Sideløbende gen-
nemføres analyser af grønt indkøb,
der fungerer som indikatorer på udvik-
lingen i det grønne indkøb.
Den offentlige køretøjsflåde skal være
emissionsfri i 2030, og der skal udar-
bejdes plan for dette.
Forventes implementeret løbende frem
mod 2030.
-
Måling af udviklingen i det
grønne indkøb
-
Omstilling af den offentlige
køretøjsflåde i 2030
Forventes implementeret løbende frem
mod 2030.
-
L 199 - 2021-22 - Bilag 8: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 278 om et estimeret overblik over CO2-besparelsen, fra erhvervsministeren
2576641_0009.png
Side 4 af 4
Tabel 3
3. Grøn viden og værktøjer
Titel på initiativ
Beskrivelse
Status på implementering
Den første beregning og fremskrivning for-
ventes offentliggjort i starten af 2022. Der
gennemføres herefter årlige beregninger og
fremskrivninger fra og med 2023.
Årlig beregning og frem- Der skal ske årlige beregninger og frem-
skrivning af klimaaftryk- skrivninger af det det samlede klimaaftryk
ket
af det offentliges indkøb samt videreudvik-
ling af beregningen i forbindelse med den
årlige klimaaftryksberegning. Fremskrivnin-
gen danner udgangspunkt for fastsættelsen
af et reduktionsmål.
Revitalisering af ”Den
Ansvarlige Indkøber”
Den Ansvarlige Indkøber vil fremover fun-
gere som en samlet digital indgang for
myndigheder med overblik over den nyeste
viden om muligheder, krav og værktøjer til
at understøtte grønne offentlige indkøb.
Der udvikles et digitalt TCO-værktøj, der
har til formål at øge den offentlige efter-
spørgsel efter TCO-beregnede produkter.
Der gennemføres en målrettet vejlednings-
indsats med henblik på at fremme grønne
udbud.
Der udarbejdes en vejledning til offentlige
indkøbere om, hvordan de kan stille krav til
udvidet garanti og reparationsmuligheder
med henblik på at sikre en længere levetid
for produkter.
Forventes implementeret i 2022.
Udvikling af digitalt
TCO-værktøj
Målrettet vejledning i
gennemførelse af
grønne udbud
Vejledende krav til fo-
kus på længere levetid
via garanti
Forventes implementeret i 2022.
Vejledningen forventes offentliggjort i 2022.
Forventet færdiggørelse i 2023.