Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 20
Offentligt
2587361_0001.png
2.jufli 2022
ALTL
DI-2o21-57739
Dansk Industri
Confederation of Danish Industry
Ændringsforslag vedr, elektronisk udbudsløsning i lovforslag til ændring af
udbudsloven L 199
Dansk Industri fremlægger her et ændringsforslag til §
1,
nr. 34 i L
199
om ændring af
udbudsloven. Forslaget indebærer en mulighed for at sætte krav og standarder til de ek
sisterende udbudsløsninger på markedet i dag, så de fungerer efter både de offentlige or
dregiveres og private tilbudsgiveres behov. Samtidig går man altså væk fra at pege på én
bestemt udbudsløsning, som vil være meget omkostningstung.
Nuværende lovforslag:
34. I §
194,
stk.
i,
indsættes efter »i medfør af denne lov«:
»,
samt regler om hvordan
elektroniske udbud skal gennemføres, herunder regler om brug af en bestemt elektro
nisk løsning til afgivelse af tilbud.
«
Ændringsforslag:
34. I §
194,
stk.
i,
indsættes efter »i medfør af denne lov«:
»,
samt regler om hvordan
elektroniske udbud skal gennemføres, herunder krav og standarder, der sikrer en
mere effektiv og elektronisk gennemførelse af udbud.”
Forslag til ændring i lovbemærkning:
Se nye tilføjelser markedet med fed.
Til nr. 34
Den gældende bestemmelse i §
194,
stk.
i,
fastsætter hjemmel til at fastsætte regler om
brug af elektronisk kommunikation. Artikel
22
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2o14/24/EU
af
26.
februar
2014
om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv
2004/18/EF
(EØS-relevant tekst), EU-Tidende
2014,
nr. L 94, side 65, fastsætter, at al
kommunikation og informationsudveksling skal gennemføres elektronisk.
Det følger af den foreslåede ændring af §
194,
stk.
1,
at erhvervsministeren kan fastsætte
regler om hvordan elektroniske udbud skal gennemføres, herunder krav og standar
der, der sikrer en mere effektiv og elektronisk gennemførelse af udbud.
Formålet med ændringerne er, at der skabes et grundlag for at fastsætte nærmere regler
f.eks. med henblik på implementering af EU-skabeloner (e-forms) i Danmark, og at gen
nemførelsen af elektronisk udbud generelt sker på en måde, hvorved f.eks. transaktions
omkostningerne minimeres og regelefterlevelsen øges. Hvis det viser sig hcnsigtsmæs
sigt, kan dette udgøre etableringen af en fælles elektronisk plafform, som alle ordregi
vere som udgangspunkt forpligtes til at anvende.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan udformes nærmere regler om, hvor
og hvordan udbud annonceres samt der skal ske afgivelse af tilbud, og hvordan data
Ft C.
Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
di®di.dk
di.dk
CVR: 160775 93
I lilLi I NI NI
L 199 - 2021-22 - Bilag 20: Notat af 2/6-22 fra Dansk Industri om ændringsforslag til udbudsloven
2587361_0002.png
kan genbruges og skal udveksles mv. Dette kan eksempelvis ske ved udvilding af
krav og standarder til at sikre en mere effektiv og elektronisk gennemfø
relse af udbud.
regler om brug af
enT’ntnm1-
n1nrf-rnnlr nlntfnrm Hi nfTn1n
af til
bud, hvis det viser
som den mest hcnsismæssiac
lnnin
Den elektroniske kommunikation, herunder den eventuelle udformning effektivise
ring afudbudsgennemforelse, af en bestemt elektronisk løsning, kan påvirke til
budsgivernes incitament til deltagelse i udbud. En nærmere regulering af en elektronisk
løsning i forbindelse med afgivelse af tilbud kan medvirke til at sikre, at der sker færre
fejl i tilbud, hvilket kan have positive effekter på konkurrencen. Som følge heraf kan reg
ler om gennemførelsen af elektronisk udbud, herunder fælles krav og standarder til
elektronisk gennemførelse af udbud, angående brugen af en bestemt elektronisk
losning medvirke til at
sikre,
at der i forbindelse med udbud sker færre fejl og en proces,
hvor transaktionsomkostningerne minimeres. Dette kan gå ud over, hvad der er direkte
knyttet til e-forms. Eksempelvis kan det indføres, at ordregiveres pligt i henhold til ud
budslovens § 49, stk.
2
til at angive baggrund for manglende opdeling i særskilte del-
kontrakter, skal angives i et obligatorisk felt i forbindelse med gennemførelse af elektro
nisk udbud.