Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 11
Offentligt
2582809_0001.png
Til Erhvervsudvalget
København, 25. maj 2022
L 199 Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for
Udbud og lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter.
I forbindelse med den aktuelle behandling af ændringer til bl.a. udbudsloven, vil
DiaLab opfordre Erhvervsudvalget til at benytte erfaringer fra de foregående to års
eksorbitante indkøb uden udbud, til at indføre præciseringer og tilføjelser til lovens §
80, stk. 5, således at det for det første sikres, at ordregiver er helt klar over
betingelserne for anvendelse af bestemmelsen og for det andet, at der indføres en
kontrolforanstaltning, der automatisk sikrer undersøgelse af, om betingelserne for
anvendelsen af bestemmelsen var opfyldt.
Baggrund
De to forslag udspringer af, at offentlige indkøbere i løbet af 2020 og 2021 har
foretaget i hvert fald 675 indkøb for i hvert fald 5,9 mia. kroner
1 2
. Der er formentlig
tale om, at der er foretaget væsentligt flere indkøb for et væsentligt højere beløb
3
.
Indkøbene er foretaget uden udbud og under henvisning til udbudslovens § 80, stk. 5.
Bestemmelsen lyder således:
En ordregiver kan også anvende udbud med forhandling uden forudgående
offentliggørelse i strengt nødvendigt omfang, hvis tvingende grunde som følge af
begivenheder, som ordregiveren ikke har kunnet forudse, gør det umuligt at
overholde fristerne for offentlige udbud, begrænsede udbud eller udbud med
forhandling.
Det er en bestemmelse, der kan anvendes i nødsituationer, når følgende fire
betingelser er opfyldt
4
:
1. Akut behov: Grundlaget for behovet skal skyldes en akut situation, der
nødvendiggør et indkøb, hvorved behovet imødekommes.
2. Fristerne kan ikke overholdes: Det akutte behov skal gøre det umuligt at
overholde tidsfristerne for en almindelig udbudsprocedure. Det betyder blandt
andet, at det ikke er muligt at få behovet opfyldt ved brug af en
hasteprocedure, hvor tidsfristerne er kortere end normalt.
3. Uforudselige begivenheder: Denne betingelse indeholder to led. For det første
skal der være tale om en sammenhæng mellem de pågældende begivenheder
og det akutte behov, således at det akutte behov opstår som følge af de
1
2
3
4
https://politiken.dk/indland/art8710157/SSI-k%C3%B8bte-ind-gennem-22-m%C3%A5neder-uden-et-eneste-udbud
https://politiken.dk/indland/art8563978/Kviktests-for-2-milliarder-skattekroner-er-k%C3%B8bt-uden-udbud
https://www.kfst.dk/media/56335/udbudsretlige-udfordringer-covid-19.pdf
1
L 199 - 2021-22 - Bilag 11: Henvendelse af 25/5-22 fra DiaLab om bemærkninger til lovforslaget
2582809_0002.png
pågældende begivenheder. Dernæst skal begivenhederne være uforudsigelige
for ordregiveren. Det vil sige, at begivenhederne ikke må skyldes ordregive-
rens handlinger, eller på anden måde være mulig at afværge for ordregiveren.
4. Alene i et strengt nødvendigt omfang: Endeligt kan der alene foretages indkøb i
et strengt nødvendigt omfang. Dette er et udtryk for proportionalitets-
princippet, hvorefter der alene kan foretages de nødvendige indkøb, men ikke
foretages yderligere indkøb, der går ud over, hvad der er nødvendigt for at
imødekomme det akutte behov.
Problem
Der føres i dag ikke løbende kontrol med offentlige ordregiveres direkte tildelinger efter
udbudslovens § 80, stk. 5. Hvis der opstår tvivl om, hvorvidt reglerne i udbudslovens §
80, stk. 5, er overholdt, vil det således i praksis være op til den enkelte private
virksomhed eller organisation at indgive klage til Klagenævnet for Udbud med det
væsentlige ressource- og tidsforbrug, der meget ofte vil være forbundet hermed.
Konkret betyder det, i forhold til de coronarelaterede indkøb vi har set de foregående
to år, at private virksomheder eller organisationer, skal indgive et ganske omfattende
antal klager til Klagenævnet for Udbud. Klagesager, som virksomheder og
organisationer skal betale klagegebyr for at få behandlet og skal betale advokattimer
for at få hjælp til - selvom ingen af disse sager kan få et udfald som på nogen som
måde kan komme de klagende virksomheder eller organisationer til gavn bagudrettet.
Det må derfor, med en vis sandsynlighed, kunne lægges til grund, at der er en
betydelig risiko for, at ingen eller ganske få sager vil blive indbragt for nævnet.
Dermed bliver det ikke afklaret, om statens midler i form af skattekroner er anvendt
lovligt og korrekt, og om der er er foretaget de bedst mulige indkøb. Dermed er det
reelt risikofrit for offentlige indkøbere at foretage den slags indkøb. De offentlige
indkøbere kan derfor savne incitament til at sikre, at betingelserne for at foretage
indkøbene lovligt efter lovens § 80, stk. 5 er opfyldt.
Løsning
Om end dette ikke kan løse det bagudrettede problem i forhold til de mange
coronarelaterede indkøb
det må løses på anden vis
så er der behov for, at der
fremadrettet findes en løsning. Der er grundlæggende behov for, at der foretages to
ændringer af lovgivningen.
For det første skal bestemmelsen (§ 80, stk. 5) præciseres, så risikoen for tvivl om,
hvornår bestemmelsen kan og må anvendes reduceres.
DiaLab foreslår konkret, at for at indskærpe de meget begrænsede muligheder, der er
for at foretage direkte tildeling, skal det direkte i udbudsloven tydeliggøres, at direkte
tildeling i allerhøjeste grad har undtagelsens karakter.
Dette kan først og fremmest gøres ved at tilføje centrale fortolkningsbidrag fra det
underliggende udbudsdirektiv til formuleringen af udbudslovens § 80, stk. 5. Fx fremgår
2
L 199 - 2021-22 - Bilag 11: Henvendelse af 25/5-22 fra DiaLab om bemærkninger til lovforslaget
2582809_0003.png
det af udbudsdirektivets præambel betragtning nr. 50, at muligheden for at foretage
direkte tildeling kun kan
”anvendes under helt ekstraordinære omstændigheder”.
For det andet skal der indføres en ordning, hvorefter der automatisk foretages en
uafhængig undersøgelse, når der er foretages indkøb ved direkte tildeling uden
forudgående udbud (dog med visse emne- og beløbsmæssige undtagelser).
En sådan undersøgelse har for det første en præventiv virkning, som medvirker til at
sikre, at betingelserne for at anvende undtagelsesbestemmelsen er opfyldt. For det
andet sikres det, at der føres en kontrol med, om offentlige indkøbere i stat, region og
kommune har overholdt betingelser i bestemmelsen, således at det til stadighed sikres,
at der skabes en sund og fair konkurrence med henblik på, at anvende skattekronerne
bedst muligt
til at købe de bedste produkter til den bedste pris. For det tredje er det
med til at sikre
og måske genskabe
tillid til at offentlige indkøb foretages lovligt.
DiaLab står til rådighed for uddybende bemærkninger ved behov.
Med venlig hilsen
Henrik Lundgaard Sedenmark
Sekretariatschef
TELEFON:
DIREKTE:
E-MAIL:
+45 3374 6000
+4533746597
[email protected]
BØRSEN
DK-1217 KØBENHAVN K
WWW.DIALAB.DK
DiaLab er brancheforeningen for virksomheder, som beskæftiger sig med forhandling og/eller produktion
af produkter til laboratorier.
Laboratoriesektoren omfatter hospitalslaboratorier, forskningslaboratorier - både offentlige og private -
praktiserende læger samt laboratorier i en række andre sektorer herunder pharma, food, miljø og biotek.
Foreningen er medlem af Dansk Erhverv og arbejder for at styrke medlemmernes kompetencer inden for
etik, miljø og CSR og højne branchens standard.
3