Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2581034_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2020 - 4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte
fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 20. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Mikkelsen (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm., om hensynet til Skatteforvaltningens kontrol er proportionelt i forhold til den gene, det medfører at kassere hundredetusinde pakker tobakspastiller uden afgiftsstigninger, når der er tale om en meget lille produktkategori, der er let genkendelig fra øvrige produkter på markedet, og hvor den eneste forskel er et stempelmærke, til skatteministeren
2581034_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at hensynet til Skatteforvaltningens kontrol er proportionelt i forhold
til den gene, det medfører at kassere hundredetusinde pakker tobakspastiller uden afgifts-
stigninger, når der er tale om en meget lille produktkategori, der er let genkendelig fra øv-
rige produkter på markedet, og hvor den eneste forskel er et stempelmærke, jf. ministe-
rens svar på SAU alm. del
spørgsmål 511 og 512?
Svar
Med L 89, der er vedtaget som lov nr. 2616 af 28. december 2021, indføres der afgift på
nikotinprodukter, herunder nikotinposer. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotin
reduceres
særligt i forhold til børn og unge. Herudover lægges afgifterne for røgfri to-
bak sammen, så der kun er én sats, og der indføres en stempelmærkeordning for røgfri
tobak og nikotinprodukter.
Som det fremgår af min besvarelse af SAU L 196
– spm. 7, er der indført ”clean market”-
regler for samtlige produkter, herunder dem uden afgiftsforhøjelse, af hensyn til Skatte-
forvaltningens kontrol. Herudover kan branchen forsøge at tilpasse mængden af varer
uden stempelmærker på markedet, hvilket er afgørende for, hvor mange varer der efter-
følgende skal hjemtages, når ”clean market”-perioden
er udløbet.
Herudover bemærkes det, at det ikke er muligt at se på varer uden stempelmærker i detail-
handlen, om der er betalt afgift af varerne og i givet fald efter hvilken afgiftssats.
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at korrigere markedsclearingsbestemmelsen.
Side 2 af 2