Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2581038_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 511
Offentligt
12. maj 2022
J.nr. 2022 - 3695
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 511 af 26. april 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kenneth Mikkelsen (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at korrigere markedsclearingsbestemmelsen, så clearingen forlænges til 12 måneder på enkelte produktkategorier, hvor afgiften er den samme som før, for at undgå, at mange tusinde tobaksprodukter destrueres, til skatteministeren
2581038_0002.png
Spørgsmål
Som følge af bestemmelsen om tømning af markedet står tobaksproducenter til at skulle
hjemtage mange tusinde tobaksprodukter med skrå og tobakspastiller fra markedet, selv
om afgiftsniveauet på disse produkter er uændret efter det vedtagne lovforslag nr. L 89
(folketingsåret 2021-22). Af forbrugersikkerhedshensyn må produkterne ikke udstyres
med stempelmærker efter hjemtagningen, hvorfor tusindvis af funktionsdygtige produkter
skal destrueres og erstattes af nye produkter påsat stempelmærke med præcis samme af-
giftssats
blot for at blive sendt ud til butikkerne igen med det samme indhold. Hvad er
ministerens kommentar til, at tusindvis af pakker røgfri tobaksprodukter står til at blive
destrueret som følge af den vedtagne lov om afgift på nikotinprodukter, selv om afgiften
på produkterne forbliver uændret?
Svar
Med L 89, der er vedtaget som lov nr. 2616 af 28. december 2021, indføres der afgift på
nikotinprodukter, herunder nikotinposer. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotinposer
reduceres
særligt i forhold til børn og unge.
Herudover lægges afgifterne for røgfri tobak sammen, så der kun er en sats, og der indfø-
res en stempelmærkeordning for røgfri tobak og nikotinprodukter. Som det fremgår af
min besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål 341 (2021-22) har jeg netop fremsat et for-
slag om udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for de nye afgifter, herunder stempel-
mærkerne, med 3 måneder fra den 1. juli til den 1. oktober 2022 (som en del af L 196).
I forhold til spørgsmålet er der to forhold, jeg gerne vil fremhæve.
Dels selve ”clean mar-
ket”-reglerne,
herunder hensynene bag disse regler, og dels producenternes mulighed for
at indrette sig på den kommende lovgivning.
Såfremt lovforslaget om udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet bliver vedtaget, må regi-
strerede virksomheder ikke udlevere varer uden stempelmærker fra og med den 1. okto-
ber 2022.
Reglerne om ”clean market” indebærer, at grossister og detailhandlere
ikke må sælge eller
opbevare nikotinprodukter og røgfri tobak uden stempelmærker hhv. 3 måneder og 4 må-
neder efter, at stempelmærkekravet er blevet indført.
Hovedhensynet bag fristerne er, at de nye afgifter og afgiftsforhøjelsen på røgfri tobaks-
produkter skal slå hurtigt igennem. Reglerne
om ”clean market” er et effektivt middel til
netop at sikre, at indførelse af nye afgifter og afgiftsforhøjelser slår hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den ønskede forbrugsreducerende effekt opnås. Jeg vil ikke und-
lade at bemærke, at tidligere værnsregler mod hamstring ikke har fungeret efter hensigten,
da der længe efter afgiftsforhøjelserne har været varer med lav afgift på markedet.
Der er indført en ens frist for alle afgiftssatser, også dem uden afgiftsstigning, af hensyn
til Skatteforvaltningens kontrol. Efter de 3 måneder skal alle produkter have stempelmær-
ker påsat, og der vil således ikke opstå en situation, hvor Skatteforvaltningen ville skulle
Side 2 af 3
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om at korrigere markedsclearingsbestemmelsen, så clearingen forlænges til 12 måneder på enkelte produktkategorier, hvor afgiften er den samme som før, for at undgå, at mange tusinde tobaksprodukter destrueres, til skatteministeren
2581038_0003.png
kontrollere, om produktet falder i den ene eller anden kategori for røgfri tobak, og om
produktet dermed er omfattet af stempelmærker pr. 1. juli 2022 eller ej.
Som det fremgår af min forgængers besvarelse af SAU L 89
spørgsmål 74 (2021-22), er
det op til producenterne, importørerne, grossister og detailhandlen selv, hvordan de vil
indrette deres forretning. Branchen kan således fx vælge at sende store mængder af varer
uden stempelmærker på markedet, eller de kan forsøge at tilpasse mængden af varer uden
stempelmærker på markedet, så det svarer til 3 måneders salg. Branchens tilgang til dette
er således afgørende for, hvor mange varer der skal hjemtages,
når ”clean market”-perio-
den er udløbet.
Da mængden af varer, som skal hjemtages, afhænger af, hvordan den enkelte aktør har
valgt at indrette sig, er det min opfattelse, at omkostningerne forbundet med de foreslå-
ede regler om ”clean market” er rimelige.
Side 3 af 3