Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2588921_0001.png
Klik og vælg dato
J.nr. 2020-4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte
fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 2. juni 2022.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om henvendelsen af 1/6-22 fra Brancheforeningen for e-cigaretter, BECIG, om udskydelse af tidspunkt for indførsel af afgifter på e-væsker, til skatteministeren
2588921_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. juni 2022 fra Brancheforeningen for e-
cigaretter, BECIG, om udskydelse af tidspunkt for indførsel af afgifter på e-væsker, jf. L
196 - bilag 10.
Svar
I L 196 foreslås det bl.a. at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for indførelse af afgift på
nikotinholdige e-væsker fra 1. juli 2022 til 1. oktober 2022, da afklaringen af udformnin-
gen af stempelmærker er blevet ca. 3 måneder forsinket.
Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) har henvendt sig til Skatteudvalget om en
udskydelse af tidspunktet for indførsel af afgifter på e-væsker til den 1. april 2023 og om
en forlængelse af markedsclearingsperioden til 9 måneder for disse produkter.
BECIG anfører tre begrundelser for anmodningen.
Som begrundelse for anmodningen om udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet anfører
BECIG, at der er problemer med afgrænsningen af det rette afgiftstidspunkt, da den nu-
værende model gør det muligt, at varer blandes/færdiggøres uden om afgiftssystemet. Det
skyldes ifølge BECIG, at afgiften pålægges forbrugsvarer. Derved vil varer med en høj ni-
kotinkoncentration først blive afgiftspligtige, når de er nedblandet til en forbrugsvare med
en lavere nikotinkoncentration. Derfor er der ifølge BECIG risiko for et sort marked.
Herudover anfører BECIG, at der bør findes en anden model end stempelmærker, da
denne ordning hører til i en ikke-digital tid og ikke passer til e-væskeområdet, hvor der er
mange seriestørrelser og små flasker uden plads til stempelmærker. Herudover anfører
BECIG, at det ikke er muligt at få udenlandske producenter til at sætte mærker på de
mange forskellige små-serier. Derfor foreslår BECIG, at man
ligesom man tidligere har
gjort på alkoholområdet
afskaffer mærkningskravet.
Endelig anfører BECIG, at e-væsker ikke er en standardvare som almindelig tobak med
stor omsætningshastighed, hvorfor branchen skal have længere tid til lagertømning. Der-
for foreslår BECIG, at markedsclearingsperioden forlænges til 9 måneder.
Hertil bemærkes
For så vidt angår BECIGs forslag om udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet bemærkes
det, at afgiften på e-væsker blev aftalt på finansloven for 2020. Den konkrete model for
afgiften blev fremlagt i et lovforslag, som blev fremsat den 21. april 2021 og vedtaget den
3. juni 2021. Branchen har således på nuværende tidspunkt haft næsten et år til at forbe-
rede sig på indførelsen af afgiften. Det bemærkes dog, at afgiften på nikotinholdige væ-
sker af lovtekniske årsager blev ophævet og genindsat med lov nr. 2616 af 28. december
2021.
For så vidt angår den rejste problemstilling om risiko for et sort marked grundet nedblan-
ding bemærkes det, at virksomheder, som fremstiller eller forarbejder afgiftspligtige varer,
Side 2 af 4
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om henvendelsen af 1/6-22 fra Brancheforeningen for e-cigaretter, BECIG, om udskydelse af tidspunkt for indførsel af afgifter på e-væsker, til skatteministeren
2588921_0003.png
skal registreres som oplagshaver hos Skatteforvaltningen. Det gælder uanset, om man
fremstiller fx tobak eller nikotinholdige væsker.
Nedblanding af en nikotinholdig væske anses for at være fremstilling eller forarbejdning,
og derfor skal virksomheder, der nedblander, registreres som oplagshaver hos Skattefor-
valtningen. Hvis nedblanding sker hos en virksomhed, der ikke er registreret, er det straf-
bart. Nikotinholdige væsker kan således ikke lovligt blandes i erhvervsmæssigt øjemed
uden for afgiftssystemet.
For så vidt angår BECIGs forslag om, at stempelmærkekravet afskaffes, bemærkes det, at
stempelmærkekravet bl.a. skal sikre lige konkurrence for aktørerne på markedet. Der ind-
føres en ny afgift på nikotinholdige væsker, og med stempelmærkekravet vil det være an-
givet på den enkelte vare, om den kommer fra en virksomhed, der overholder reglerne og
lader sig registrere og betaler afgift. Dermed bliver der klar forskel på varer, hvor der er
betalt afgift, og varer, hvor der ikke er betalt afgift. Skatteforvaltningen forventer, at der
skal være kontrolmæssig fokus på området, da afgiften er relativ høj, og da der er risiko
for grænsehandel og illegal handel. Stempelmærkekravet letter kontrollen for Skattefor-
valtningen og vil ud fra Skatteforvaltningens erfaring give forbrugerne sikkerhed for, at
der er afregnet afgift af de enkelte produkter.
Det skal desuden bemærkes, at de mærker, som var påført fx spiritus, var såkaldte bande-
roler. Banderoler var mærker, som virksomhederne skulle købe hos Skatteforvaltningen
og påføre deres varer, mens selve afgiften skulle afregnes over en månedlig angivelse. Af-
giften blev således ikke afregnet ved køb af banderolemærket, og mærket var derfor alene
en oplysning om, at varerne kom fra en registreret virksomhed.
Endelig har der været en løbende dialog mellem brancheorganisationerne og Skattefor-
valtningen med henblik på at tilgodese branchens behov for små stempelmærker, der ta-
ger så lidt plads som muligt på produkterne. Efter branchens ønske er der således blevet
udformet stempelmærker af mindst mulig størrelse ud fra hvad der trykkeriteknisk har
været muligt.
For så vidt angår BECIGs forslag om forlængelse af markedsclearingsperioden bemærkes,
at hovedhensynet bag fristerne er, at bl.a. de nye afgifter på nikotinholdige e-væsker og
nikotinposer, afgiftsforhøjelsen på røgfri tobaksprodukter og stempelmærkeordningen
skal slå hurtigt igennem. Reglerne om ”clean market” er et effektivt middel til netop at
sikre, at ændringer på området slår hurtigt igennem hos forbrugerne, således at den øn-
skede forbrugsreducerende effekt opnås. Jeg vil ikke undlade at bemærke, at tidligere
værnsregler på tobaksområdet, som skulle imødegå hamstring, ikke har fungeret efter
hensigten, da der længe efter afgiftsforhøjelserne har været varer med lav afgift på marke-
det.
I forhold til hensynet til den længere omsætningshastighed på nikotinholdige væsker be-
mærkes det, at det er op til producenterne, importørerne, grossister og detailhandlen,
hvordan de vil forberede deres forretning på de kommende værnsregler. Branchen kan
Side 3 af 4
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om henvendelsen af 1/6-22 fra Brancheforeningen for e-cigaretter, BECIG, om udskydelse af tidspunkt for indførsel af afgifter på e-væsker, til skatteministeren
2588921_0004.png
således allerede nu indrette deres forretningsgang og tilpasse mængden af varer uden
stempelmærker på markedet, så det svarer til 3 måneders forventet salg. Branchens tilgang
til dette er således afgørende for, hvor mange varer der skal hjemtages, når ”clean mar-
ket”-perioden
er udløbet, og som tidligere nævnt blev indførelsen af afgiften på nikotin-
holdige e-væsker vedtaget den 3. juni 2021.
Da mængden af varer, som skal hjemtages, afhænger af, hvordan den enkelte aktør har
valgt at indrette sig, er det min opfattelse, at de foreslåede regler om ”clean market”
er ri-
melige.
Side 4 af 4