Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2588917_0001.png
Skatteudvalget 2021-22
L 196 - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
24. maj 2022
J.nr. 2020 - 4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte
fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 20. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Kenneth Mikkelsen (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 31/5-22 fra House of Oliver Twist A/S om foretræde vedrørende justering af markedsclearingsperioden for røgfri tobak, til skatteministeren
2588917_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til at korrigere markedsclearingsbestemmelsen, så clearin-
gen forlænges til 12 måneder på enkelte produktkategorier, hvor afgiften er den samme
som før, for at undgå at mange tusinde tobaksprodukter destrueres, hvilket er til stor gene
erhvervslivet?
Svar
Med L 89, der er vedtaget som lov nr. 2616 af 28. december 2021, indføres der afgift på
nikotinprodukter, herunder nikotinposer. Regeringen ønsker, at forbruget af nikotin
reduceres
særligt i forhold til børn og unge. Herudover lægges afgifterne for røgfri to-
bak sammen, så der kun er én sats, og der indføres en stempelmærkeordning for røgfri
tobak og nikotinprodukter.
Reglerne om ”clean market” indebærer, at grossister og
detailhandlere ikke må sælge eller
opbevare nikotinprodukter og røgfri tobak uden stempelmærker hhv. 3 måneder og 4 må-
neder efter, at stempelmærkekravet er blevet indført.
Hovedhensynet bag fristerne er, at de nye afgifter og afgiftsforhøjelsen på røgfri tobaks-
produkter skal slå hurtigt igennem. Reglerne om ”clean market” er et effektivt middel til
netop at sikre, at indførelse af nye afgifter og afgiftsforhøjelser slår hurtigt igennem hos
forbrugerne, således at den ønskede forbrugsreducerende effekt opnås. Jeg vil ikke und-
lade at bemærke, at tidligere værnsregler mod hamstring ikke har fungeret efter hensigten,
da der længe efter afgiftsforhøjelserne har været varer med lav afgift på markedet.
Der er indført en ens frist for alle afgiftssatser, også dem uden afgiftsforhøjelse, af hensyn
til Skatteforvaltningens kontrol. Efter de 3 måneder skal alle produkter have stempelmær-
ker påsat, og der vil således ikke opstå en situation, hvor Skatteforvaltningen ville skulle
kontrollere, om produktet falder i den ene eller anden kategori for røgfri tobak, og om
produktet dermed er omfattet af stempelmærker pr. 1. oktober 2022 eller ej.
En forlængelse af
”clean market”-perioden
til 12 måneder for produktkategorier, hvor af-
giften er den samme som før, vil indebære, at Skatteforvaltningen i forbindelse med kon-
trol af overholdelse af ”clean market”-perioden
skal tage stilling til, om produktet falder i
den ene eller anden kategori for røgfri tobak, hvis de efter den 1. januar 2023 finder røgfri
tobak uden stempelmærker.
Som det fremgår af min besvarelse af SAU alm. del
spørgsmål 511 og 512 (2021-22) er
det op til producenterne, importørerne, grossister og detailhandlen selv, hvordan de vil
indrette deres forretning. Branchen kan således fx vælge at sende store mængder af varer
uden stempelmærker på markedet, eller de kan forsøge at tilpasse mængden af varer uden
stempelmærker på markedet, så det svarer til 3 måneders salg. Branchens tilgang til dette
er således afgørende for, hvor mange varer der skal hjemtages,
når ”clean market”-perio-
den er udløbet.
Side 2 af 3
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 31/5-22 fra House of Oliver Twist A/S om foretræde vedrørende justering af markedsclearingsperioden for røgfri tobak, til skatteministeren
2588917_0003.png
Jeg mener derfor ikke, at der er behov for at korrigere markedsclearingsbestemmelsen, så-
ledes at perioden forlænges til 12 måneder for produktkategorier, hvor afgiften er den
samme som før.
Side 3 af 3