Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2588916_0001.png
7. juni 2022
J.nr. 2020-4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte
fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 1. juni 2022.
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 31/5-22 fra House of Oliver Twist A/S om foretræde vedrørende justering af markedsclearingsperioden for røgfri tobak, til skatteministeren
2588916_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 31. maj 2022 fra House of Oliver Twist
A/S om foretræde vedrørende justering af markedsclearingsperioden for røgfri tobak, jf.
L 196 - bilag 9.
Svar
I L 196 foreslås det bl.a. at udskyde ikrafttrædelsestidspunktet for indførelse af afgift på
nikotinholdige e-væsker fra 1. juli 2022 til 1. oktober 2022, da afklaringen af udformnin-
gen af stempelmærker er blevet ca. 3 måneder forsinket.
House of Oliver Twist A/S (Oliver Twist) har haft foretræde for Skatteudvalget den 31.
maj 2022. Af materialet fra foretrædet fremgår, at Oliver Twist foreslår, at markedsclea-
ringsperioden forlænges til 12 måneder for de produkter, der er omfattet af kategorien
røgfri tobak, og hvor afgiftssatsen ikke forhøjes, men der indføres stempelmærker.
Oliver Twist oplyser, at den røgfri tobak som Oliver Twist fremstiller (tobakspastiller)
både før og efter sammenlægningen af afgiftssatserne for røgfri tobak vil være pålagt
samme afgiftssats.
Oliver Twist er glade for, at stempelmærkeordningen med L 196 foreslås udskudt til 1.
oktober 2022. Dog er markedsclearingsperioden ifølge Oliver Twist for kort i forhold til
blandt andet omsætningshastigheden af deres produkter. En markedsclearingsperiode vil
derfor ifølge Oliver Twist betyde, at de skal destruere 100.000 produkter, hvoraf der alle-
rede er betalt fuld afgift. Derfor anfører Oliver Twist, at markedsclearingsperioden ikke
tjener et formål for deres produkter, men blot er en unødig miljøbelastning, spild af res-
sourcer i mange led og en stor økonomisk belastning for Oliver Twist.
Hertil bemærkes
Som det fremgår af min besvarelse af SAU L 196
spørgsmål 7, er der indført en ens
frist for alle afgiftssatser, også dem uden afgiftsforhøjelse, af hensyn til Skatteforvaltnin-
gens kontrol. En forlængelse af
”clean market”-perioden
til 12 måneder for produktkate-
gorier, hvor afgiften er den samme som før, vil indebære, at Skatteforvaltningen i forbin-
delse med kontrol af overholdelse af ”clean market”-perioden
skal tage stilling til, om det
kontrollerede produkt falder i den ene eller anden kategori for røgfri tobak, hvis de efter
den 1. januar 2023 finder røgfri tobak uden stempelmærke på hylderne i detailhandlen.
Tilsvarende vil forbrugerne ikke vide, om der er betalt den korrekte afgift, når nogle røg-
fri produkter har stempelmærker, mens andre produkter ikke har.
Endvidere kan bemærkes, at afgifterne på røgfri tobak bliver betalt af den virksomhed,
der har fremstillet eller importeret den røgfri tobak. Når der ikke er stempelmærker på va-
rerne, er det ikke muligt for Skatteforvaltningen at se, om der er betalt afgift af de varer,
forvaltningen finder i detailhandlen. Det er heller ikke muligt at se på varerne, hvilken af-
giftssats der er betalt.
Side 2 af 3
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om henvendelsen af 31/5-22 fra House of Oliver Twist A/S om foretræde vedrørende justering af markedsclearingsperioden for røgfri tobak, til skatteministeren
2588916_0003.png
Derfor vil en forlængelse
af ”clean market”-perioden
til 12 måneder for de røgfri produk-
ter, hvor afgiften er den samme som før, vanskeliggøre Skatteforvaltningens kontrol.
Hertil kommer, at den foreslåede forlængelse af ”clean market”-perioden
til 12 måneder
kun for de røgfri produkter, hvor afgiften er den samme som før, vil indebære, at produ-
center og importører af disse produkter stilles bedre end producenter og importører af
andre sammenlignelige røgfri tobaksprodukter eller nikotinprodukter. Dette kan rejse
EU-retlige spørgsmål, særligt ift. statsstøttereglerne. Det samme gør sig gældende, hvis én
eller få indenlandske virksomheder stilles bedre end udenlandske virksomheder, der pro-
ducerer produkter, der er i umiddelbar konkurrence.
Jeg mener derfor ikke, at henvendelsen giver anledning til at foreslå en ændring af læng-
den på
”clean
market”-perioden i lovforslaget.
Side 3 af 3