Skatteudvalget 2021-22
L 196
Offentligt
2581050_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2020 - 4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer samt ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt op-
gjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 10. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 196 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at forklare diskrepansen mellem det forventede strukturelle merprovenu i »Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-25« og det merprovenu, der er angivet i lovforslaget, til skatteministeren
2581050_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren forklare diskrepansen mellem det forventede strukturelle merprovenu i
»Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-25« og det merprovenu, der er angivet i
lovforslaget?
Svar
Forskellen skyldes, at det har været nødvendigt at udskyde det oprindelig forventede
ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslaget med 2,5 måneder. Baggrunden er, at arbejdet
med udformningen af renteharmoniseringsdelen har været mere komplekst og tidskræ-
vende end forventet, idet der under den eksterne høring blev påpeget nye problemstillin-
ger, som skulle løses forinden fremsættelsen. Renteharmoniseringsdelen indgår i finansie-
ringen af
Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025
fra den 15. december 2021.
Konsekvenser ift. det strukturelle merprovenu
Provenuvirkningen af de to elementer har karakter af offentlige nettorenteindtægter, som
efter almindelige regneprincipper påvirker den strukturelle saldo efter tilbageløb og ad-
færd via et syv-års glidende centreret gennemsnit. Det indebærer isoleret set, at finansie-
ringsbidraget af lovforslaget reduceres med godt 5 mio. kr. om året i perioden 2022-25,
jf.
tabel 1.
Hertil kommer, at det strukturelle provenu i den politiske aftale er angivet efter
fradrag af administrative omkostninger, hvilket ikke er tilfældet for det strukturelle pro-
venu, som angivet i lovforslaget.
Tabel 1. Strukturelt merprovenu af delelementer som angivet i Aftale om kriminalforsorgens øko-
nomi og i lovforslaget
Mio. kr., 2022-pl
Angivet i aftalen
Heraf adm. omkostninger
1)
Virkning af udskudt ikrafttrædelse
Opgjort i lovforslaget
2)
Forskel på strukturelt provenu angivet i aftale ift. lovforslag
2022
120
5
5
115
5
2023 2024 2025 2022-25
155
5
5
150
5
190
5
5
185
5
225
0
5
220
5
685
15
30
665
15
Anm.: Beregningerne er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvorfor summerne ikke nødvendigvis stemmer.
1) I aftalen er der fratrukket administrative omkostninger for samlet set 15,9 mio. kr. fordelt over perioden 2022 - 2027, som
det blev skønnet ifm.
Aftale om kriminalforsorgens økonomi,
15. december 2021.
2) Hermed menes lovforslaget som fremsat den 4. maj 2022.
Fra og med 2026 blev det strukturelle merprovenu skønnet til 245 mio. kr. om året i Af-
tale om kriminalforsorgens økonomi, såvel som i det fremsatte lovforslag.
Det bemærkes, at evt. afvigelser mellem det realiserede og forudsatte provenu på aftale-
tidspunktet vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af finanspo-
litikken i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger.
Side 2 af 2