Skatteudvalget 2021-22
L 196 Bilag 7
Offentligt
2582232_0001.png
25. maj 2022
J.nr. 2020-4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 196 - Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvi-
delse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v.,
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer og ændring af reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte
fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 196 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2582232_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabs-
skatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og
udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af
udbytteskat m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved op-
krævning af skatter og afgifter i visse situationer og ændring af reglerne om
regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fra-
dragsret for moms m.v.) (L 196)
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 48 F, stk. 8, 4. pkt.,
ændres »tillæg af rente« til: »procenttillæg«.
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 2
2)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 8
indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke gevinst,
der opstår, ved at der meddeles fritagelse i medfør af stk. 2 og 3.«
[Ikke kursgevinstbeskatning i visse tilfælde, hvor Skatteforvaltningen fritager for
betaling af renter]
Til § 3
3)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 30, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 29 B, stk. 4,«: »samt renter efter 3.
pkt.«, og »stk. 1« ændres til: »stk. 1, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1]
4)
Nr. 3
affattes således:
»3. I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 29 B, stk. 5,«: »samt renter efter 3.
pkt.«, og »stk. 1« ændres til: »stk. 1, 1. pkt.,«.
[Konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1]
Til § 18
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»02. I
§ 15, stk. 1,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2-5«.
[Ændring af henvisning som følge af lovforslagets § 18, nr. 2]
Til § 19
6)
I
stk. 7, 1., 2.
og
3. pkt.,
ændres »§ 2, nr. 3« til: »opkrævningslovens § 5,
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3«.
[Redaktionel ændring]
Side 2 af 5
L 196 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2582232_0003.png
Bemærkninger
Til nr. 1
I kildeskattelovens § 48 F, stk. 1, 1. pkt., bestemmes, at for personer, som vælger
beskatning efter §§ 48 E og 48 F, beregnes A-skatten som 27 pct. af vederlaget i
penge i henhold til ansættelseskontrakten. I § 48 F, stk. 8, 1. pkt., bestemmes, at hvis
indeholdelse af skat er sket med et for lavt beløb, skal det manglende beløb mod-
regnes i eventuel overskydende skat, jf. § 62, stk. 1. Er indeholdelsen af skat sket
med et for stort beløb, modregnes dette ifølge § 48 F, stk. 8, 2. pkt., i eventuel rest-
skat efter § 61, stk. 1. Fører modregning efter § 48 F, stk. 1, 1. og 2. pkt., til et samlet
overskydende beløb, udbetales dette ifølge § 48 F, stk. 8, 3. pkt., med procentgodt-
gørelse efter § 62, stk. 2. Fører modregning efter § 48 F, stk. 1, 1. og 2. pkt., til et
samlet resterende beløb, følger det af § 48 F, stk. 8, 4. pkt., at dette beløb opkræves
med tillæg af rente beregnet efter § 61, stk. 2, i henhold til fristerne i § 61.
§ 48 F, stk. 8, 4. pkt., bestemmer, at der ved opkrævningen af det beskrevne reste-
rende beløb også opkræves et tillæg af rente beregnet efter § 61, stk. 2. Der tænkes
på procenttillægget efter denne bestemmelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås indsat et 3. pkt. i kildeskattelovens § 61, stk.
2, så der skabes hjemmel til at beregne renter af restskat og procenttillæg fra den 1.
september i året efter indkomståret og indtil udskrivningsdatoen for den skatteplig-
tiges årsopgørelse, hvis den skattepligtige ikke rettidigt har opfyldt sin oplysnings-
pligt efter skattekontrollovens § 2.
Da henvisningen i kildeskattelovens § 48 F, stk. 8, 4. pkt., gælder procenttillægget
og ikke skal gælde de renter, der foreslås indført hjemmel til, foreslås med ændrings-
forslag nr. 1 en præcisering i ordlyden, så »tillæg af rente« ændres til »procenttil-
læg«.
Til nr. 2
Det fremgår af kursgevinstlovens § 6, stk. 1, at juridiske personers gevinst på gæld
som udgangspunkt medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det fremgår af kursgevinstlovens § 21, stk. 1, at fysiske personers gevinst ved bl.a.
eftergivelse af gæld medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i
det omfang gælden nedskrives til et lavere beløb end fordringens værdi for for-
dringshaveren på tidspunktet for gældseftergivelsen.
Med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås det, at Skatteforvaltningen i to situationer
skal kunne meddele fritagelse for virksomheders betaling af renter, hvilket er ud-
tryk for en gældseftergivelse. Den første situation omhandler tilfælde, hvor det på
grund af særlige omstændigheder findes rimeligt at meddele fritagelse for betaling
Side 3 af 5
L 196 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2582232_0004.png
af renter af krav efter opkrævningslovens § 5, jf. den foreslåede bestemmelse i op-
krævningslovens § 8, stk. 2. Den anden situation omhandler tilfælde, hvor ophørte
virksomheder med delvis fradragsret efter momslovens § 38, stk. 1, pålægges ren-
ter af bestemte typer af krav, der skyldes regulering som følge af den endeligt op-
gjorte fradragsprocent, jf. den foreslåede bestemmelse i opkrævningslovens § 8,
stk. 3.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det at indsætte en ny bestemmelse som op-
krævningslovens § 8, stk. 4, hvorefter der ved opgørelsen af den skattepligtige ind-
komst ikke vil skulle medregnes en gevinst, der opstår, ved at der meddeles frita-
gelse i medfør af de foreslåede bestemmelser i stk. 2 og 3. Dermed rykker det eksi-
sterende stk. 2, der bliver stk. 5 (og ikke stk. 4, som det er nævnt i lovforslaget).
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at virksomhedens gevinst, der op-
står, ved at der meddeles fritagelse i medfør af de foreslåede bestemmelser i op-
krævningslovens § 8, stk. 2 og 3, kan være skattepligtig efter kursgevinstlovens §
6, stk. 1, og § 21, stk. 1.
Det vil imidlertid stride mod formålet med de foreslåede fritagelsesbestemmelser,
hvis virksomhederne i tilfælde af en fritagelse i medfør af de foreslåede bestem-
melser i stk. 2 og 3 vil blive pålagt at betale skat af den gevinst, der opstår med fri-
tagelsen.
Ændringsforslaget skal derfor sikre, at sådanne gevinster ikke vil medføre beskat-
ning efter kursgevinstlovens § 6, stk. 1, og § 21, stk. 1.
Ændringsforslaget vil ikke herudover medføre ændringer i forhold til de foreslåede
bestemmelser i opkrævningslovens § 8, stk. 2 og 3.
Det har været forudsat i forbindelse med provenuberegningerne i lovforslaget, at der
ikke ville ske kursgevinstbeskatning ved en fritagelse for renter i medfør af de fore-
slåede bestemmelser i opkrævningslovens § 8, stk. 2 og 3. Ændringsforslaget giver
dermed ikke anledning til at revidere de økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Til nr. 3 og 4
Det fremgår af selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 1. pkt., at hvis en forhøjet skatte-
ansættelse medfører, at selskabet eller foreningen m.v. skal betale restskat eller
yderligere restskat, forfalder beløbet og tillæg efter § 29 B, stk. 4, til betaling den
1. i den måned, der følger efter meddelelsen om forhøjelsen, dog tidligst det i § 30,
stk. 1 nævnte tidspunkt.
Det fremgår af selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 2. pkt., at hvis en forhøjet skatte-
ansættelse for et selskab eller en forening m.v. medfører, at overskydende skat
nedsættes eller bortfalder, forfalder beløbet og godtgørelse efter § 29 B, stk. 5, til
Side 4 af 5
L 196 - 2021-22 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2582232_0005.png
betaling den 1. i den måned, der følger efter meddelelsen om forhøjelsen, dog tid-
ligst det i § 30, stk. 1, nævnte tidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 3, nr. 2 og
3, med henblik på at præcisere en henvisning i selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 1.
og 2. pkt., så der
i stedet for »det i stk. 1 nævnte tidspunkt«
henvises til »det i
stk. 1, 1. pkt., nævnte tidspunkt«.
Ændringsforslagene skal ses i sammenhæng med, at det med lovforslagets § 3, nr.
1, foreslås at indsætte nye bestemmelser som selskabsskattelovens § 30, stk. 1, 2.-
4. pkt. Der er på baggrund heraf behov for at præcisere henvisningerne i § 30, stk.
2, 1. og 2. pkt., hvilket ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslagene er således alene en konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 5
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov nr. 2616 af 28. december 2021, at loven træder i
kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2-4.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det at ændre en henvisning i § 15, stk. 1, i lov
nr. 2616 af 28. december 2021, så der
i stedet for stk. 2-4
henvises til stk. 2-5.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med, at det med lovforslagets § 18, nr.
2, foreslås at indsætte et ny stykke i § 15 i lov nr. 2616 af 28. december 2021, som
bestemmelsens stk. 3. Dermed rykker det eksisterende stk. 3-5, som bliver stk. 4-6.
Der er på baggrund heraf behov for at ændre henvisningen i § 15, stk. 1, i lov nr.
2616 af 28. december 2021, så den også omfatter det nye stk. 3 i § 15, hvilket ved
en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 7, 1. pkt., at skatteministeren fastsætter, fra
og med hvilken dag § 2, nr. 3, har virkning for andre krav og situationer end de i §
19, stk. 6, nævnte. Det fremgår af stk. 7, 2. pkt., at skatteministeren kan bestemme,
at § 2, nr. 3, skal have virkning fra forskellige tidspunkter for de enkelte krav, situ-
ationer og systemer, som skal reguleres af og understøtte anvendelsen af bestem-
melsen. Det fremgår af § 19, stk. 7, 3. pkt., at indtil § 2, nr. 3, har virkning, jf. §
19, stk. 7, 1. og 2. pkt., gælder, hvad der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det, at der i lovforslagets § 19, stk. 7, 1., 2. og
3. pkt., foretages en lovteknisk ændring, så »§ 2, nr. 3« ændres til »opkrævningslo-
vens § 5, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3«.
Ændringsforslaget er således alene af redaktionel karakter.
Side 5 af 5