Skatteudvalget 2021-22
L 196 Bilag 4
Offentligt
2578133_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Sendt elektronisk
18. maj 2022
Belysning af praktiske konsekvenser af lovforslag nr. L 196 om blandt
andet renter på korrektioner af moms og afgifter
Skatteministeren har den 4. maj 2022 fremsat lovforslag nr. L 196 til Lov om ændring
af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love.
Vi afgav høringssvar, hvor vi dels udtrykte nogle generelle bekymringer ved dele af lov-
forslaget, især elementet om indførelse af skattekontorenter på efterangivelser af
moms i alle situationer, og dels rejste nogle praktiske emner, som vi kan forudse vil
kunne skabe problemer/urimeligheder.
Af høringsskemaet fremgår det, at Skatteministeriet ikke deler vores bekymring, da lov-
givningen er baseret på, at virksomhederne selv rettidigt og korrekt angiver deres skat-
ter og afgifter, og at lovforslaget giver virksomhederne et incitament til at opfylde deres
pligt til at angive rettidigt og korrekt. Skatteministeriet gør opmærksom på, at det er mu-
ligt at bede om bindende svar, hvis en virksomhed er i tvivl om, hvordan dens dispositio-
ner skal håndteres. De praktiske emner bliver ikke særlig godt belyst i høringsskemaet.
Vi tillader os derfor at sende denne ekstra henvendelse for at dele vores bekymringer
endnu engang generelt samt med henblik på at få uddybet forslagets omfang via nogle
få praktiske eksempler, som vi ikke kan udlede svaret på af det meget tekniske lov-
forslag.
Ad vores bekymring
Det årlige antal af EU-domme og lokale danske afgørelser om moms er ganske højt, og
det indikerer, at reglerne er svære, og praksis bliver jævnligt udsat for præciseringer og
tilpasninger. Vi er bekymrede for, at indførelse af renter på alle former for efterfølgende
korrektioner af moms kommer til at lægge et enormt pres på den i forvejen pressede
skatteforvaltning. Vi forudser, at mængden af anmodninger om bindende svar øges væ-
sentligt med deraf følgende sagsbehandlingstider.
Angivelsesfristerne for moms er korte, og virksomhederne har ikke lang tid fra udløbet
af en afgiftsperiode, til der skal angives. Vi oplever allerede i dag sagsbehandlingstider
på bindende svar på 1 år eller mere, og det hjælper ikke virksomheden meget at bede
om et bindende svar, da den ikke kan få svaret inden angivelsesfristens udløb, medmin-
dre den anmoder om bindende svar minimum 1 år før, den pågældende disposition fo-
retages. Dette er som oftest urealistisk, og virksomhederne bliver derfor i alle tilfælde
FSR
danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 196 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 18/5-22 fra FSR - danske revisorer om belysning af praktiske konsekvenser
2578133_0002.png
nødt til selv at vurdere en given situation, selvom de har indsendt en anmodning om
bindende svar. Det bindende svar kan så i sig selv føre til, at virksomheden skal ind-
sende en efterangivelse og betale renter.
Et konkret eksempel:
En dansk virksomhed foretog en omstrukturering. Der var tvivl om den momsmæssige
kvalifikation af denne omstrukturering, altså om den opfyldte betingelserne for at være
en momsfri virksomhedsoverdragelse. Der blev indhentet bindende svar, men omstruk-
tureringen blev gennemført (som en momsfri virksomhedsoverdragelse), inden det bin-
dende svar forelå. Skattestyrelsen fastslog i det bindende svar, at der
ikke
var tale om
en momsfri virksomhedsoverdragelse.
Der var tale om et meget stort beløb, som under de nye regler vil udløse en betydelig
rente (konkret manglende salgsmoms). Havde overdrager valgt at opkræve moms for at
være sikker på ikke at skulle betale renter, havde køber sandsynligvis taget momsfra-
drag. Et fradrag, der efter det bindende svar så skulle korrigeres med en rentebetaling
fra køber som konsekvens.
Samtidig er det vores erfaring, at anmodninger om bindende svar afvises, fordi spørgs-
målet ikke vedrører en disposition. Hvis denne tendens fortsætter, vil der være en
række tilfælde, hvor virksomheden ikke kan få et svar fra myndighederne om, hvordan
den skal håndtere en given situation via sin momsangivelse.
Et konkret eksempel:
EU-Domstolen afsagde i 2014 dom i sagen vedrørende ATP PensionService. Dommen
har udløst et større sagskompleks, som nu på 8. år ikke er færdigbehandlet hos Skatte-
styrelsen. I hele perioden har Skattestyrelsen afvist at behandle anmodninger om bin-
dende svar, og som konsekvens af denne usikkerhed om retstilstanden ligger der po-
tentielt en større rentebetaling til staten.
Vi foreslår derfor, at lovforslaget begrænses til i første omgang alene at vedrøre de situ-
ationer, hvor der er en rentemæssig forskel på at indsende en ordinær angivelse
og
ikke at kunne betale
og at vente med at indsende en angivelse, til man har råd til at
betale. De øvrige elementer, som ministeren skal sætte i kraft forventeligt 1. januar
2023, bør udskydes, til der er foretaget en ordentlig analyse af, om skatteforvaltningen
kan understøtte, at virksomhederne angiver korrekt.
Ad praktiske spørgsmål
Vi vil i det følgende præsentere fire ikke utænkelige situationer i håbet om, at Skattemi-
nisteriet vil kunne belyse, om og i givet fald hvornår der sker renteberegning.
Eksempel 1
En dansk virksomheds faktureringssystem er efter en opdatering fejlbehæftet, uden at
virksomheden er opmærksom på det. Systemet daterer salgsfakturaer den sidste dag i
måneden, men bogfører først salgsmomsen den efterfølgende hverdag, som ligger i en
efterfølgende momsperiode.
Det vil sige, at f.eks. fakturaer med datoen 31. januar 2020 er blevet bogført den 1. fe-
bruar 2020 og inkluderet i februar måneds momsangivelse.
Side 2
L 196 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 18/5-22 fra FSR - danske revisorer om belysning af praktiske konsekvenser
2578133_0003.png
Virksomheden opdager dette i januar 2023, efter lovforslagets ikrafttrædelse, og ind-
sender en efterangivelse for januar måned 2020, hvor virksomheden skal efterbetale
moms. Samtidig indsender virksomheden en såkaldt negativ efterangivelse for februar
2020, fordi den har angivet for meget salgsmoms. Beløbsmæssigt udligner de to efter-
angivelser hinanden.
Virksomheden har principielt betalt salgsmoms én måned for sent og bør logisk betale
renter for én måned.
Vil skatteforvaltningens systemer beregne renter fra 25. februar 2020, der var den
oprindelige angivelsesfrist for momsangivelsen for januar 2020, og frem til korrekti-
onen indsendes i 2023, altså i 35 måneder?
Eksempel 2
Vi vender situationen fra eksempel 1. Virksomhedens system til modtagelse af faktu-
raer er forkert opdateret. Fakturaer, der er udstedt den 31. januar 2020, bliver konteret
med datoen 1. februar 2020. Virksomheden får dermed sit momsfradrag for sent, men
ifølge momsloven skal fradraget med i den periode, hvor fakturaen er dateret. Virksom-
heden indsender derfor to efterangivelser i januar 2023. Én negativ efterangivelse for
januar 2020, fordi virksomheden flytter sit momsfradrag til denne periode, og en positiv
efterangivelse for februar 2020, hvor den annullerer det oprindelige fradrag.
Virksomheden har reelt snydt sig selv, og statskassen vil fejlagtigt have haft et beløb én
måned for meget. Der bør derfor ikke ske en renteberegning.
Vil skatteforvaltningens systemer beregne renter fra 25. marts 2020 af den positive
efterangivelse for februar 2020, og frem til korrektionen indsendes i januar 2023,
altså i 34 måneder?
Eksempel 3
En dansk virksomhed, der udelukkende har momspligtige aktiviteter, har i juni 2020
købt en ydelse fra en leverandør i USA. Virksomheden vurderer, at den kan undlade at
betale dansk såkaldt reverse charge moms, da ydelsen er udnyttet i USA. Skattestyrel-
sen åbner en kontrol i januar 2023 (2�½ år senere) og vurderer, at ydelsen er udnyttet i
Danmark. Den danske virksomhed burde derfor have betalt dansk moms af de købte
ydelser fra USA. Virksomheden har tilsvarende momsfradrag, fordi ydelsen er brugt ude-
lukkende til momspligtig aktivitet.
Virksomheden har derfor principielt ikke haft nogen fordel som følge af den forkerte vur-
dering. Fordi virksomheden har momsfradrag, er dens momstilsvar for juni 2020 stadig
0 kr., og der bør ikke betales renter.
Vil skatteforvaltningens systemer beregne renter af den ikke-betalte reverse
charge, eller vil der ikke blive beregnet renter, da korrektionen sker på samme ef-
terangivelse, og afgiftstilsvaret derfor er 0 kr.?
Eksempel 4
En dansk virksomhed har i november 2020 købt iPads til alle medarbejderes blandede
private og erhvervsmæssige brug hos en dansk leverandør. Leverandøren har opkrævet
dansk moms, fordi leverandøren vurderer, at de overvejende sælger til private. Køberen
undlader at fratrække moms af de pågældende iPads på grund af den blandede
Side 3
L 196 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 18/5-22 fra FSR - danske revisorer om belysning af praktiske konsekvenser
2578133_0004.png
benyttelse. Skattestyrelsen åbner i februar 2023 en kontrol hos leverandøren og kon-
staterer, at den generelt ikke overvejende sælger til private, ej heller i 2020. Dermed
måtte den ikke have opkrævet moms på de solgte iPads.
Skattestyrelsen går efterfølgende ud til kunderne og træffer afgørelse om, at køberen
skulle have betalt reverse charge moms i november 2020, og opkræver dette beløb.
Ingen af virksomhederne har haft en likviditetsmæssig fordel, og statskassen har fået
den rigtige moms allerede i forbindelse med angivelsen i november 2020, hvor sælge-
ren indbetalte salgsmomsen, og køberen ikke fratrak denne moms som købsmoms. Der
bør derfor ikke betales renter.
Vil skatteforvaltningens systemer
på grund af sælgerens forkerte vurdering
be-
regne rente hos køberen af dennes manglende indbetaling af reverse charge moms
på de købte iPads fra november 2020 og frem til februar 2023, hvor Skattestyrel-
sen konstaterer forholdet ved en kontrol hos leverandøren?
Afslutning
Vi håber, at Folketingets Skatteudvalg via Skatteministeriet kan hjælpe med en afkla-
ring af disse spørgsmål, da det er altafgørende for retssikkerhedsfølelsen hos virksom-
hederne, at de kender de praktiske hverdagskonsekvenser af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget i FSR
danske revisorer
Side 4