Skatteudvalget 2021-22
L 196 Bilag 11
Offentligt
2587847_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat
m.v., harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer og ændring af
reglerne om regulering som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fradragsret for moms m.v.)
[af skatteministeren (Jeppe Bruus)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, EL, KF, DF og Hans Kristian
Skibby (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(SF) vil ved 2. behandling redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(RV) vil ved 2. behandling redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
(NB) vil ved 2. behandling redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Mode-
raterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at det er
vigtigt at lukke skattehullerne i forbindelse med Panama
Papers, særlig set i lyset af en række sager, hvor selskaber
og personer skrupelløst har spekuleret i at skjule deres skat-
tepligt, selv om de tydeligt var skattepligtige i Danmark.
Venstre er enige i, at det er urimeligt, at virksomheder,
der lever op til reglerne og registrerer sig, men som ikke får
betalt restskat til tiden, skal betale renter, mens virksomhe-
der, der bevidst har spekuleret i ikke at registrere sig, slipper
for at betale renter.
Venstre finder det derimod problematisk, at skattemini-
steren ser en anledning til i refusionsøjemed at stille skatte-
ydere ringere, fordi lovforslaget samtidig med renteharmo-
niseringen bebuder en rentenedsættelse.
Venstre er uenige i begrundelsen for rentenedsættelsen,
der drejer sig om, at skattemyndighederne har oparbejdet en
betydelig sagspukkel på 93.000 sager om refusion af udbyt-
teskat, og at baggrunden for rentenedsættelsen er at begræn-
se statens udgifter. En rentenedsættelse er uhensigtsmæssig,
da staten udbetaler renter til lovlydige virksomheder, og
dermed bliver det de lovlydige virksomheder, der kommer
til at bøde for virksomheder i skattely.
Venstre vurderer, at lovforslaget ikke gør op med det, der
er det reelle problem, nemlig at antallet af sager overskrider
Skatteforvaltningens kapacitet til at behandle sagerne, og
at sagspuklen dermed bliver ved med at stige, hvilket en
rentenedsættelse ikke løser.
Venstre mener, at den del af lovforslaget, der vedrører
stempelafgiften for røgfrie produkter, bør behandles i et
selvstændigt lovforslag og ikke gemmes væk i et lovforslag
om renteindbetaling og rentenedsættelse, da det ikke er ble-
vet behandlet tilbundsgående. På den baggrund kan Venstre
ikke støtte lovforslaget.
AX027912
L 196 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2587847_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, EL, KF, DF,
LA og Hans Kristian Skibby (UFG)):
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 48 F, stk. 8, 4. pkt.,
ændres »tillæg af rente« til:
»procenttillæg«.«
[Præcisering af bestemmelsen]
Til § 2
2)
I den under
nr. 4
foreslåede ændring af
§ 8
indsættes
efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst
medregnes ikke gevinst, der opstår, ved at der meddeles
fritagelse i medfør af stk. 2 og 3.«
[Ikke kursgevinstbeskatning i visse tilfælde, hvor Skattefor-
valtningen fritager for betaling af renter]
Til § 3
3)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 30, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 29 B, stk. 4,«:
»og renter efter 3. pkt.«, og »stk. 1« ændres til: »stk. 1, 1.
pkt.,«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1]
4)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 30, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 29 B, stk. 5,«:
»og renter efter 3. pkt.«, og »stk. 1« ændres til: »stk. 1, 1.
pkt.,«.«
[Konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 1]
Til § 18
5)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 1,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2-5«.«
[Ændring af henvisning som følge af lovforslagets § 18, nr.
2]
Til § 19
6)
I
stk. 7, 1., 2.
og
3. pkt.,
ændres »§ 2, nr. 3« til: »op-
krævningslovens § 5 som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
I kildeskattelovens § 48 F, stk. 1, 1. pkt., bestemmes, at
for personer, som vælger beskatning efter §§ 48 E og 48
F, beregnes A-skatten som 27 pct. af vederlaget i penge i
henhold til ansættelseskontrakten. I § 48 F, stk. 8, 1. pkt.,
bestemmes, at hvis indeholdelse af skat er sket med et for
lavt beløb, skal det manglende beløb modregnes i eventuel
overskydende skat, jf. § 62, stk. 1. Er indeholdelsen af skat
sket med et for stort beløb, modregnes dette ifølge § 48 F,
stk. 8, 2. pkt., i eventuel restskat efter § 61, stk. 1. Fører
modregning efter § 48 F, stk. 1, 1. og 2. pkt., til et samlet
overskydende beløb, udbetales dette ifølge § 48 F, stk. 8,
3. pkt., med procentgodtgørelse efter § 62, stk. 2. Fører
modregning efter § 48 F, stk. 1, 1. og 2. pkt., til et samlet
resterende beløb, følger det af § 48 F, stk. 8, 4. pkt., at dette
beløb opkræves med tillæg af rente beregnet efter § 61, stk.
2, i henhold til fristerne i § 61.
§ 48 F, stk. 8, 4. pkt., bestemmer, at der ved opkrævnin-
gen af det beskrevne resterende beløb også opkræves et
tillæg af rente beregnet efter § 61, stk. 2. Der tænkes på
procenttillægget efter denne bestemmelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås indsat et 3. pkt. i
kildeskattelovens § 61, stk. 2, så der skabes hjemmel til at
beregne renter af restskat og procenttillæg fra den 1. septem-
ber i året efter indkomståret og indtil udskrivningsdatoen for
den skattepligtiges årsopgørelse, hvis den skattepligtige ikke
rettidigt har opfyldt sin oplysningspligt efter skattekontrollo-
vens § 2.
Da henvisningen i kildeskattelovens § 48 F, stk. 8, 4. pkt.,
gælder procenttillægget og ikke skal gælde de renter, der
foreslås indført hjemmel til, foreslås med ændringsforslag
nr. 1 en præcisering i ordlyden, så »tillæg af rente« ændres
til »procenttillæg«.
Til nr. 2
Det fremgår af kursgevinstlovens § 6, stk. 1, at juridiske
personers gevinst på gæld som udgangspunkt medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det fremgår af kursgevinstlovens § 21, stk. 1, at fysiske
personers gevinst ved bl.a. eftergivelse af gæld medregnes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, i det omfang
gælden nedskrives til et lavere beløb end fordringens værdi
for fordringshaveren på tidspunktet for gældseftergivelsen.
Med lovforslagets § 2, nr. 4, foreslås det, at Skatteforvalt-
ningen i to situationer skal kunne meddele fritagelse for
virksomheders betaling af renter, hvilket er udtryk for en
gældseftergivelse. Den første situation omhandler tilfælde,
hvor det på grund af særlige omstændigheder findes rimeligt
at meddele fritagelse for betaling af renter af krav efter
opkrævningslovens § 5, jf. den foreslåede bestemmelse i op-
krævningslovens § 8, stk. 2. Den anden situation omhandler
tilfælde, hvor ophørte virksomheder med delvis fradragsret
efter momslovens § 38, stk. 1, pålægges renter af bestemte
typer af krav, der skyldes regulering som følge af den ende-
ligt opgjorte fradragsprocent, jf. den foreslåede bestemmelse
i opkrævningslovens § 8, stk. 3.
Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det at indsætte en ny
bestemmelse som opkrævningslovens § 8, stk. 4, hvorefter
der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst ikke vil
skulle medregnes en gevinst, der opstår, ved at der meddeles
fritagelse i medfør af de foreslåede bestemmelser i stk. 2 og
L 196 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2587847_0003.png
3
3. Dermed rykker det eksisterende stk. 2, der bliver stk. 5
(og ikke stk. 4, som det er nævnt i lovforslaget).
Ændringsforslaget skal ses, i sammenhæng med at virk-
somhedens gevinst, der opstår, ved at der meddeles fritagel-
se i medfør af de foreslåede bestemmelser i opkrævningslo-
vens § 8, stk. 2 og 3, kan være skattepligtig efter kursgevins-
tlovens § 6, stk. 1, og § 21, stk. 1.
Det vil imidlertid stride mod formålet med de foreslåede
fritagelsesbestemmelser, hvis virksomhederne i tilfælde af
en fritagelse i medfør af de foreslåede bestemmelser i stk. 2
og 3 vil blive pålagt at betale skat af den gevinst, der opstår
med fritagelsen.
Ændringsforslaget skal derfor sikre, at sådanne gevinster
ikke vil medføre beskatning efter kursgevinstlovens § 6, stk.
1, og § 21, stk. 1.
Ændringsforslaget vil ikke herudover medføre ændringer
i forhold til de foreslåede bestemmelser i opkrævningslo-
vens § 8, stk. 2 og 3.
Det har været forudsat i forbindelse med provenubereg-
ningerne i lovforslaget, at der ikke ville ske kursgevinstbe-
skatning ved en fritagelse for renter i medfør af de foreslåe-
de bestemmelser i opkrævningslovens § 8, stk. 2 og 3. Æn-
dringsforslaget giver dermed ikke anledning til at revidere
de økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Til nr. 3 og 4
Det fremgår af selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 1. pkt.,
at hvis en forhøjet skatteansættelse medfører, at selskabet
eller foreningen m.v. skal betale restskat eller yderligere
restskat, forfalder beløbet og tillæg efter § 29 B, stk. 4, til
betaling den 1. i den måned, der følger efter meddelelsen om
forhøjelsen, dog tidligst det i § 30, stk. 1, nævnte tidspunkt.
Det fremgår af selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 2. pkt.,
at hvis en forhøjet skatteansættelse for et selskab eller en
forening m.v. medfører, at overskydende skat nedsættes eller
bortfalder, forfalder beløbet og godtgørelse efter § 29 B, stk.
5, til betaling den 1. i den måned, der følger efter meddelel-
sen om forhøjelsen, dog tidligst det i § 30, stk. 1, nævnte
tidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås det at nyaffatte
lovforslagets § 3, nr. 2 og 3, med henblik på at præcisere
en henvisning i selskabsskattelovens § 30, stk. 2, 1. og 2.
pkt., så der – i stedet for »det i stk. 1 nævnte tidspunkt« –
henvises til »det i stk. 1, 1. pkt., nævnte tidspunkt«.
Ændringsforslagene skal ses, i sammenhæng med at det
med lovforslagets § 3, nr. 1, foreslås at indsætte nye bestem-
melser som selskabsskattelovens § 30, stk. 1, 2.-4. pkt. Der
er på baggrund heraf behov for at præcisere henvisningerne
i § 30, stk. 2, 1. og 2. pkt., hvilket ved en fejl ikke indgik i
det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslagene er således alene en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 5
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov nr. 2616 af 28. december
2021, at loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk.
2-4.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det at ændre en hen-
visning i § 15, stk. 1, i lov nr. 2616 af 28. december 2021, så
der – i stedet for stk. 2-4 – henvises til stk. 2-5.
Ændringsforslaget skal ses, i sammenhæng med at det
med lovforslagets § 18, nr. 2, foreslås at indsætte et nyt
stykke i § 15 i lov nr. 2616 af 28. december 2021 som
bestemmelsens stk. 3. Dermed rykker det eksisterende stk.
3-5, som bliver stk. 4-6.
Der er på baggrund heraf behov for at ændre henvisnin-
gen i § 15, stk. 1, i lov nr. 2616 af 28. december 2021, så
den også omfatter det nye stk. 3 i § 15, hvilket ved en fejl
ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 7, 1. pkt., at skat-
teministeren fastsætter, fra og med hvilken dag § 2, nr. 3,
har virkning for andre krav og situationer end de i § 19,
stk. 6, nævnte. Det fremgår af stk. 7, 2. pkt., at skattemini-
steren kan bestemme, at § 2, nr. 3, skal have virkning fra
forskellige tidspunkter for de enkelte krav, situationer og
systemer, som skal reguleres af og understøtte anvendelsen
af bestemmelsen. Det fremgår af § 19, stk. 7, 3. pkt., at
indtil § 2, nr. 3, har virkning, jf. § 19, stk. 7, 1. og 2. pkt.,
gælder, hvad der bestemmes i opkrævningslovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det, at der i lovforsla-
gets § 19, stk. 7, 1., 2. og 3. pkt., foretages en lovteknisk
ændring, så »§ 2, nr. 3« ændres til »opkrævningslovens § 5
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 3«.
Ændringsforslaget er således alene af redaktionel karak-
ter.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2022 og var til
1. behandling den 10. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 20. december
2021 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
95. Den 4. maj 2022 sendte skatteministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 19. maj 2022 foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget over for udvalget.
L 196 - 2021-22 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2587847_0004.png
4
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov-
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S)
fmd.
Anders Kronborg (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Rasmus Nordqvist (SF) Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL) Søren Søndergaard (EL)
Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V)
Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9