Skatteudvalget 2021-22
L 196 Bilag 1
Offentligt
2569293_0001.png
Advokatrådet
Skatteministeriet
Nicolai Eigtvedsgade 28
1402 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 20. januar 2022
SAGSNR.: 2021 - 4163
[email protected]
og
[email protected]
(Jnr. 2020-4493)
ID NR.: 791905
Høring: Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love
Ved mail af 17. december 2021 har Skatteministeriet anmodet om Advokatrådets
bemærkninger til ovennævnte forslag.
Advokatrådet har følgende bemærkninger:
Forslaget er meget teknisk og vanskeligt at se sammenhæng i, hvilket understreges af
de meget omfattende beskrivelser i bemærkningerne, der er nødvendige for blandt andet
at anskueliggøre virkningerne på skattekontoen. Lovforslaget har også en begrænset
rækkevidde. Det er på den baggrund Advokatrådets opfattelse, at hele området for
forrentning af skattekrav eller tilbagebetalingskrav bør gennemarbejdes og kraftigt
forenkles.
Advokatrådet er som en generel betragtning enig i, at det er i orden at lade forrentning
af skattekrav række tilbage til det tidspunkt, som kravene vedrører, i situationer hvor
kravene først afdækkes på et senere tidspunkt.
Det er dog vigtigt, at problematikken ses i lyset af de lange forrentningsperioder, der
opstår som følge af skattemyndighedens ofte lange sagsbehandlingstider – ikke mindst
i retssager. Disse lange sagsbehandlingstider fører til meget store rentekrav, der i flere
tilfælde ses at udgøre større beløb end selve skattekravet.
Lovforslaget bør derfor suppleres med en bestemmelse om mulighed for skatteyder for
at indbetale et omtvistet skattekrav for at undgå den store rentetilskrivning.
Formålet med nedsættelsen af rentesatsen ved tilbagebetaling af overskydende skat og
refusion af udbytteskat er anført at være at reducere statens udgifter som konsekvens af
den ophobede sagsmængde, som formodet skattesvindel har medført, som forventes at
kræve en lang sagsbehandlingstid. Formålet ses derved at være båret af
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0002.png
Advokatrådet
provenumæssige hensyn, snarere end af hensynet til borgere og virksomheders
retssikkerhed, som bør være det bærende hensyn.
Det bør ikke komme ordinære tilbagebetalingskrav til skade, at staten har lidt tab på
baggrund af formodet svindel, eller at området tidligere har manglet
sagsbehandlingsressourcer.
Henset til det gældende renteniveau forekommer det ligeledes ikke proportionelt at
reducere myndighedens renteforpligtelser, der opstår som følge af myndighedens lange
sagsbehandlingstider, uden tilsvarende at reducere strafrenteniveauet for skatteyderne.
Endelig mangler lovforslaget at klarlægge, hvorfor strafrenter, der efter de enkelte
rentebestemmelser beregnes som simpel rente, skal overgå til rentes rente, alene fordi
beløbene debiteres via skattekontoen.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
Generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0003.png
Skatteministeriet
Departementet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
21. december 2021
Høring - forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love
– jeres j. nr. 2020-4493.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
J.nr. 21-56369
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Ankestyrelsen
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0004.png
14. januar 2022
SUHB
DI-2022-03446
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Sendes pr. e-mail:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af kildeskatteloven, op-
krævningsloven, selskabsskatteloven mv. j.nr. 2020-4493
Det er overordnet DI’s opfattelse, at der skal gælde en markedskonform rente vedrørende
gæld eller tilgodehavender til/hos skattemyndighederne.
Når skattemyndighederne forsinker udbetaling af tilgodehavender til udenlandske inve-
storer vedrørende kildeskatter, investorerne har krav på at få refunderet, er det markeds-
konformt med en højere forrentning.
Vedrørende skattemyndighedernes forhøjelser af virksomheders skatteansættelse, er det
væsentligt at virksomheder ikke straffes med høj rente i tilfælde, hvor virksomhederne
ikke har haft mulighed for at selvangive anderledes, eksempelvis i tilfælde med usikker
pris-/værdiansættelse vedrørende transfer pricing.
Ligeledes er det vigtigt, at virksomheder ikke straffes med høj rente i tilfælde, hvor skat-
temyndighederne indbringer en sag for domstolene, som virksomheden har vundet ved
Landsskatteretten, men ender med at tabe. Høj rente i disse tilfælde er et alvorligt retssik-
kerhedsmæssigt problem.
For DI er det et meget tungtvejende hensyn, at retsusikkerhed skal ikke komme virksom-
hederne til skade i tilfælde som de nævnte.
Med venlig hilsen
Sune Hein Bertelsen
Fagleder for skattejura & international skat
*SAG*
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0005.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected]), Frederik Juul Olesen ([email protected])
Cc:
Lene Nielsen ([email protected])
Fra:
RE: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af
Titel:
stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg
E-mailtitel:
RE: [WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af
stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg (SKM: 765778)
17-03-2022 13:30
Sendt:
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Til Skatteministeriet
Skatteministeriet har 25. februar 2022 (j.nr.
2022-998) udbedt sig Dansk Industris bemærkninger til et udkast til lovforslag om godtgørelse af afgift
af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg.
I den anledning bemærkes, at DI ikke har bemærkninger til lovudkastet.
Med venlig hilsen
Lene Nielsen
Chefkonsulent
(+45) 3377 3563
(+45) 2949 4402 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Elisabeth Eva Carstensen <[email protected]>
Sent:
25. februar 2022 16:31
To:
[email protected];
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Retssikkerhed <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Dansk Erhverv
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Høring <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Forbrugerrådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Inger Schroll-Fleischer <[email protected]>;
info@nbl-
landsforening.dk; [email protected]; [email protected];
Jens Hennild <[email protected]>;
[email protected]
Subject:
[WARNING: ATTACHMENT UNSCANNED]Høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af
stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg (SKM: 765778)
Til høringsparterne
Vedlagt er udkast til
forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse
af stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg) samt høringsbrev, høringsliste og resumé.
Skatteministeriet anmoder om eventuelle bemærkninger til lovforslaget senest
den 18. marts 2022.
Høringssvar bedes sendt til
[email protected]
med henvisning til journalnummer 2022-998 og med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Elisabeth Eva Carstensen
Moms, afgifter og told
Mobil72370188
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0006.png
DK 1402 - København K
[email protected]
Webwww.skm.dk
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0007.png
Allan Caspersen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Morten Jacob Leth <[email protected]>
17. december 2021 15:36
Allan Caspersen
Sv: Høring - forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre loveDIGST (Id nr.: 1307204)
 
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
 
Kære Allan Caspersen 
  
Digitaliseringsstyrelsen har ingen bemærkninger. 
  
Med venlig hilsen 
  
Morten Leth 
 
________________________________
Morten Jacob Leth
Fuldmægtig, jurist
T: +45 41782431
E:
[email protected]
Kontor for jura
 
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1017 København K
 
www.digst.dk
 – fordi hverdagen er digital
 
Fra: Allan Caspersen <[email protected]>  
Sendt: 17. december 2021 12:12 
Til: Faglig Fælles Forbund 3F <[email protected]>; Advoksamfundet <[email protected]>; 
Ankestyrelsen <[email protected]>; AErådet ([email protected]) <[email protected]>; ATP <[email protected]>; [email protected]
Retssikkerhed <[email protected]>; [email protected]; Danske Læskedrik 
Fabrikanter (info) <[email protected]>; [email protected]; Børnerådet <[email protected]>; 
'[email protected]' <[email protected]>; Cepos ([email protected]) <[email protected]>; Cevea ([email protected]
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]; Dansk 
Arbejdersgiverforening ([email protected]) <[email protected]>; Dansk Byggeri ([email protected]
<[email protected]>; Dansk Ejendomsmæglerforening <[email protected]>; '[email protected]
<[email protected]>; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; 
[email protected][email protected]; info@d‐i‐f.dk; [email protected]
[email protected][email protected][email protected]; Dansk Told & Skatteforbund 
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 
Datatilsynet <[email protected]>; Digitaliseringsklar lovgivning ‐ høring <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected]
1
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0008.png
Emballageindustrien <[email protected]>; Domstolsstyrelsen ([email protected]
<[email protected]>; [email protected]; Ejerlejlighedernes Landsforening ([email protected]) <[email protected]>; 
[email protected]; Erhvervsstyrelsen CKR <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 
'[email protected]' <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Foreningen af Danske Skatteankenævn (FDS) <[email protected]>; '[email protected]
<[email protected]>; [email protected]; zarina@soefart‐frem.dk; Forsikring & Pension 
<[email protected]>; FSR ‐ Danske revisorer ([email protected]) <[email protected]>; [email protected]
'[email protected]' <[email protected]>; Horesta <[email protected]>; Ingeniørforeningen ([email protected]
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]; 'info@justitia‐int.org' <info@justitia‐int.org>; 
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; Landbrug & Førevarer <[email protected]>; Skatteankestyrelsen <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Nordsøenhedens officielle postkasse <[email protected]>; 
[email protected][email protected]; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; 
[email protected]; Skatteankestyrelsen <[email protected]>; [email protected]; Jesper Kiholm Andersen 
<[email protected]>; [email protected][email protected] 
Emne: Høring ‐ forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og 
forskellige andre love 
 
Til høringsparterne 
 
Skatteministeriet gennemfører hermed høring vedr. forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, 
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation i 
sager om refusion af udbytteskat m.v., udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. ved 
tilbagebetaling af kildeskatter, justering af bemyndigelsesbestemmelse for indeholdelse af udbytteskat 
med nedsat sats samt harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og 
afgifter i visse situationer m.v.). 
 
Vedhæftet er: 
 
Udkast til lovforslag  
Høringsbrev  
Høringsliste  
Resumé 
 
Skatteministeriet skal anmode om at modtage evt. bemærkninger til udkastet senest fredag den 14. 
januar 2022. 
 
Med venlig hilsen
Allan Caspersen
Chefkonsulent
Opkrævning og Inddrivelse
Tel.
Mail
+45 72 37 03 17
[email protected]
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 - København K
2
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0009.png
Mail
Web
[email protected]
www.skm.dk
Sådan behandler vi persondata
 
3
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0010.png
Allan Caspersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
1 - ERST Høring <[email protected]>
14. januar 2022 16:23
Lovgivning og Økonomi
Allan Caspersen
Erhvervsstyrelsens høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love(ERST Sagsnr: 2021 - 31782)
 
Denne e‐mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det. 
 
 
 
Kære modtagere i Skatteministeriet  
Erhvervsstyrelsen har modtaget høring vedr. forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, 
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love 
  
Fasttracksvar vedrørende forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, 
selskabsskatteloven og forskellige andre love  
 
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget lovforslaget i høring. 
 
Administrative konsekvenser 
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet og har dermed 
ikke yderligere kommentarer. 
Principper for agil erhvervsrettet regulering 
OBR har i forbindelse med præhøringen af lovforslaget afgivet bemærkninger til Skatteministeriets 
vurdering af efterlevelsen af principperne for agil erhvervsrettet regulering. OBR har ingen yderligere 
bemærkninger.  
 
Kontaktperson vedrørende ovenstående bemærkninger:  
 
Katrine Kirkholm Tosti Nielsen 
Student 
Tlf. direkte: 35 29 19 70 
E‐post: [email protected] 
 
Med venlig hilsen
Katrine Kirkholm Tosti Nielsen
Studentermedhjælper
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45
E-mail: [email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
1
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0011.png
Allan Caspersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Dennis Lange <[email protected]>
20. december 2021 10:25
Lovgivning og Økonomi
Allan Caspersen
SV: Høring - forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love
 
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan
indikere det.
Til rette vedkommende
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Chefkonsulent
T: +45 45 27 07 13
M:+45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Fra: Allan Caspersen <[email protected]>  
Sendt: 17. december 2021 12:12 
Til: [email protected][email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; AErådet ([email protected]) <[email protected]>; 
ATP ([email protected]) <[email protected]>; [email protected]; Retssikkerhed <[email protected]>; 
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; 
[email protected][email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Cepos ([email protected]) <[email protected]>; 
Cevea ([email protected]) <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]; Dansk 
Arbejdersgiverforening ([email protected]) <[email protected]>; Dansk Byggeri ([email protected]) <[email protected]>; 
Dansk Ejendomsmæglerforening <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Dansk Erhverv 
([email protected]) <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; info@d‐i‐f.dk; [email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Dansk Told & Skatteforbund <[email protected]>; [email protected]
[email protected][email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; 
'[email protected]' <[email protected]>; Datatilsynet ([email protected]) <[email protected]>; Digitaliseringsklar 
lovgivning ‐ høring <[email protected]>; [email protected][email protected]
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Domstolsstyrelsen 
([email protected]) <[email protected]>; [email protected]; Ejerlejlighedernes Landsforening 
([email protected]) <[email protected]>; [email protected][email protected]; FDM <[email protected]>; '[email protected]
<[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]
[email protected]; Foreningen af Danske Skatteankenævn (FDS) <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 
[email protected]; zarina@soefart‐frem.dk; Forsikring & Pension <[email protected]>; FSR ‐ Danske 
revisorer ([email protected]) <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]
Ingeniørforeningen ([email protected]) <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]; 'info@justitia‐int.org' 
<info@justitia‐int.org>; Kommunernes Landsforening ([email protected]) <[email protected]>; '[email protected]
<[email protected]>; [email protected][email protected]; Landbrug & Fødevare ([email protected]) <[email protected]>; 
1
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0012.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
14. januar 2022
Høringssvar til lovforslag om ændring af kildeskatteloven,
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Nedsættelse af rentekompensation i sager om refusion af udbytteskat
m.v., udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. ved
tilbagebetaling af kildeskatter, justering af bemyndigelsesbestemmelse
for indeholdelse af udbytteskat med nedsat sats samt harmonisering af
tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i
visse situationer m.v.)
Skatteministeriet har den 17. december fremsendt ovenstående lovforslag.
Vi har gennemgået det fremsendte lovforslag, og vi har følgende bemærkninger:
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
Generelle bemærkninger
Vi anerkender formålet med lovforslaget i forhold til at gøre op med de
uhensigtsmæssigheder, der i visse tilfælde har været ved rentereglerne, og som blandt
andet har medført, at virksomheder, der ikke angiver skatter og afgifter korrekt og til
tiden, rentemæssigt har været stillet bedre end virksomheder, der har angivet korrekt
og rettidigt, men ikke har betalt.
Vi ser positivt på, at lovforslaget sikrer, at virksomheder ikke kan drage nogen
rentemæssig fordel ved ikke rettidigt og korrekt at have afleveret deres angivelse eller
indberetning for en given afregningsperiode samtidig med, at statskassen sikrer sig en
harmonisering af rentebetalingerne, hvormed der ikke lides et tab.
Det er imidlertid ikke problemfrit at indføre rentebetalinger i forbindelse med en
flerleddet merværdiafgift, og samtidig opretholde et princip om, at statskassen alene
skal rentekompenseres, når staten enten har modtaget for lidt i tilsvar, eller udbetalt for
meget i fradrag/godtgørelse. I praksis vil der være en række korrektioner af momsen,
hvor statskassen ikke vil lide et tab som følge af en for sen angivelse og betaling af
tilsvaret.
Et eksempel herpå kunne være en virksomhed, der på faktureringstidspunktet ikke har
været momsregistreret som følge af, at virksomheden har drevet momsfritaget aktivitet.
Virksomheden finder senere ud af, at dens leverancer burde have været momspligtige,
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0013.png
og indsender derfor en efterangivelse. Hvis køber af virksomhedens leverancer har ret
til momsfradrag, vil køber kunne opnå momsfradrag. Dermed vil leverancen for
statskassen rent provenumæssigt ”gå i nul” og ikke have økonomiske konsekvenser.
Med de nye regler forstår vi, at sælger som følge af efterangivelsen i dette tilfælde vil
blive opkrævet renter tilbage til den ordinære rettidige betalingsdag, uagtet at
statskassen ikke har lidt et tab som følge af efterangivelserne, og at den manglende
momsindbetaling først er givet i fradrag hos køber på det senere faktureringstidspunkt.
Dette finder vi er uhensigtsmæssigt.
Skævheden i at opkræve renter skyldes, at opkrævningsloven fastsætter regler for
Skatteforvaltningen til at opkræve renter, hvorimod forretning af tilbagebetalingsbeløb
fra Skatteforvaltningen ikke er reguleret heri i de tilfælde, hvor det efterfølgende
opdages, at virksomheden har fået for lidt udbetalt.
Vi finder det derfor rimeligt, at det også overvejes, om der skal ske forrentning fra
Skatteforvaltningen, hvis virksomhederne har fået udbetalt et for lavt tilsvar og dermed
som følge af en ny angivelse skal have tilbagebetaling. På nuværende tidspunkt får
virksomhederne alene renter ved udbetaling senere end 30 dage efter, de har indsendt
anmodningen om genoptagelse, uanset at beløbet hører til en periode 3 år tilbage i tid.
Til inspiration kan Skatteministeriet anvende selskabsskatteloven § 30, stk. 5, hvor
efter et selskab får forrentet overskydende skat efter opkrævningsloven § 7.
Alternativt kunne det overvejes at tilpasse opkrævningslovens § 8, så det er muligt for
Skattestyrelsen at meddele fritagelse for betaling af renter efter opkrævningslovens §
5.
Specifikke bemærkninger
Ikrafttrædelse
Ændringerne i forhold til forrentning foretages ved, at man ændrer opkrævningslovens
§ 5. Det er foreslået, at ændringen har virkning fra og med den 1. april 2022 i en række
situationer, og at skatteministeren fastsætter virkningstidspunktet i en række andre
situationer. For disse ændringer er der ikke taget stilling, hverken i lovteksten eller i
lovbemærkningerne, til, hvordan dette virkningstidspunkt skal fortolkes, og det står
derfor ikke klart, hvordan skatteforvaltningen vil opkræve renter i fx følgende
situationer:
krav, som endnu ikke er forfaldne den 1. april 2022 (fx angivelser for en
virksomhed, som er momsregistreret bagud i tid, og som har indgivet deres
angivelser for tidligere perioder den 25. marts 2022, hvorved 14 dages fristen
ikke er udløbet den 1. april 2022), og som betales rettidigt inden for 14 dages
fristen – men pga. reglerne om skattekontoen først betales efter
virkningstidspunktet (pengene kan ikke indbetales før tidligst 9 dage efter
angivelsen)
beløb til betaling som følge af angivelser tilbage i tid, som angives efter 1. april
2022 – kommer der renter på den fulde periode (fra den betalingsfrist som
angivelserne vedrører), eller først fra 1. april 2022?
Side 2
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0014.png
beløb til betaling som følge af efterangivelser for virksomheder med
eksisterende momsregistreringer, hvor efterangivelserne indsendes efter det af
skatteministeren fastsatte virkningstidspunkt – kommer der renter på den
fulde periode (fra den betalingsfrist som efterangivelserne vedrører), eller først
fra 1. april 2022?
Umiddelbart vil formuleringen af lovforslaget betyde, at en forsinkelse af en
indberetning på én dag (indberetning den 1. april 2022 i stedet for den 31. marts
2022) vil kunne udløse op til 3 års forrentning, idet betalingsfristen med umiddelbar
virkning fastsættes til op til 3 år tilbage i tid. Dette vil være en meget voldsom
konsekvens af en enkelt dags forskel i indberetning, og hvis dette er hensigten, bør det
som minimum fremgå klart af lovforslaget, således at Folketinget har taget specifik
stilling hertil. Samtidig bør det klart fremgå, om virkningstidspunktet tager
udgangspunkt i åbne fordringer eller i, hvornår en angivelse er foretaget.
Den foreslåede ordning om forretning af krav efter efterangivelse mv.
Det fremgår af dette punkt i lovforslaget, at Skatteforvaltningens sagsbehandling af
efterangivelser kan være af kortere eller længere tid. Dette kan både være, hvis
Skatteforvaltningen udtager en virksomhed til kontrol eller hvis virksomheden af egen
drift afgiver en efterangivelse. I disse tilfælde vil der påløbe renter under
sagsbehandlingstiden fra udløbet af den ordinære rettidige betalingsdag. Det kommer
med andre ord til at koste virksomheden ekstra renter, hvis Skattestyrelsen vil foretage
kontrol
Uanset at det fremgår af lovforslaget, at der ikke kan ske suspension af
renteopkrævningen, skal vi understrege, at den manglende suspension vil kunne give
anledning til rentebetalinger for virksomhederne på trods af, at det skyldes forhold, der
er ude af deres hænder. Dette er efter vores opfattelse urimeligt, og der findes os
bekendt ikke andre steder i retssystemet tilfælde, hvor fordringshaver kan afvise at
modtage indbetaling af allerede forfalden gæld, der forrentes løbende. Det bør efter
vores opfattelse overvejes, hvordan det i størst mulige omfang kan undgås, evt. ved
brug af en deponeringsordning.
I sammenhæng hermed kunne vi ønske en uddybning af, hvordan renteberegningen vil
blive foretaget ved kontrolsager, hvor der f.eks. indgår en række forhold, der bliver
kontrolleret af Skattestyrelsen. En sådan kontrol kan have forhold, der er til
statskassens fordel – og hvor de fleste forhold måske er afklaret, men afgørelsen
afventer ét punkt. Efter vores opfattelse er det urimeligt, at der skal betales renter af
alle de forhold, der måtte være afklaret.
En kontrol kan også have forhold, der er til virksomhedens fordel. I en sådan situation
vil det være urimeligt, hvis virksomheden skal betale renter af forhold til statskassens
fordel, men ikke får renter (eller modregning i rentegrundlaget) for de forhold, der er til
virksomhedens fordel.
Vi vil derfor henstille til, at det i forbindelse med lovforslaget indskærpes, at
Skattestyrelsens sagsbehandlere skal være opmærksomme på at minimere
virksomhedernes rentebetaling, evt. ved at de træffer delafgørelser for de forhold, som
allerede er afklaret i en kontrolsag, selvom hele kontrolsagen ikke kan afsluttes.
Side 3
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0015.png
Hvis en kontrolsag vedrører fire forhold, eksempelvis A, B, C og D, og Skattestyrelsen
har fået tilstrækkelige oplysninger til at kunne afgøre forholdene vedrørende A, B og C,
så er det vores opfattelse, at den sidste afklaring af D ikke bør have betydning for
afslutningen af kontrollen for forholdende vedrørende A, B og C, således at der ikke skal
betales renter frem til, at kontrollen kan afsluttes for D – forudsat at alle fire punkter er
i statskassens favør. Hvis eksempelvis punkt A er i virksomhedens favør, bør
virksomheden kunne få nedslag i rentegrundlaget for de øvrige punkter, uanset at der
er truffet delafgørelser. Det bør i denne sammenhæng også præciseres, hvordan
renteberegningen vil blive foretaget, hvis der i forbindelse med en kontrolsag foretages
korrektioner i forhold til periodisering, fx ved at et fradrag flyttes fra én periode til
perioden tidligere. Herved vil den tidligere periode betyde en udbetaling til
virksomheden, mens den efterfølgende periode vil føre til, at virksomheden skal
indbetale penge til Skattestyrelsen. Eftersom beløb til udbetaling ikke forrentes, hvis de
udbetales inden for 3 uger efter korrektionen, og beløb til indbetaling vil blive forrentet
fra den oprindelige indbetalingsfrist, kan dette medføre, at en situation, hvor
virksomheden reelt ikke har indbetalt for lidt, men fået udbetalt et beløb for sent, vil der
påløbe renter.
Vi skal i den forbindelse også bemærke, at virksomheder i praksis foretager
efterangivelser på to måder. Enten ved at gå ind på TastSelv og foretage
efterangivelsen eller ved at fremsende et brev til Skattestyrelsen, hvoraf det fremgår,
hvad der skal efterangives og årsagen hertil. Efterangivelser pr. brev kan skyldes flere
forhold, f.eks. systemudfordringer, ønske om stillingtagen m.v.
Det er vores forståelse, at efterangivelser foretaget via TastSelv bliver gennemført og
fremgår af skattekontoen på angivelsestidspunktet, hvormed renterne bør blive
beregnet fra den oprindelige rettidige betalingsdag for rettidig angivelse og frem til
efterangivelsestidspunktet. Virksomheden kan så efterfølgende blive udtaget til kontrol
af Skattestyrelsen. Sker det, og skal der foretages yderligere korrektioner til
efterangivelsen i forbindelse med kontrollen, vil det efter vores opfattelse alene være
differencen, der skal betales yderligere renter af.
Anderledes vil det forventeligt komme til at forholde sig, hvis en virksomhed indsender
en efterangivelse pr. brev til Skattestyrelsen. I dette tilfælde vil renterne blive beregnet
fra den oprindelige rettidige betalingsdag for rettidig angivelse og frem til, at
Skattestyrelsen har behandlet og godkendt virksomheden efterangivelse.
Virksomheder, der indsender efterangivelser pr. brev vil således skulle betale mere i
renter end virksomheder, der foretager efterangivelsen via TastSelv – medmindre det
indskærpes overfor Skattestyrelsens medarbejdere, at efterangivelser skal sættes ind i
systemet med det samme – og at kontroller efterfølgende gennemføres. I så tilfælde vil
virksomheder, der angiver i TastSelv og virksomheder, der indsender manuelt, blive
behandlet ens.
Afregningsperiode
Efterangivelser kan have betydning for beregningen af den afgiftspligtiges samlede
momspligtige leverancer, hvilket kan medføre, at virksomheden skulle have afregnet
moms efter en anden afregningsperiode (eksempelvis hvis den momspligtige
omsætning opgøres til over 55 mio. kr. på baggrund af efterangivelserne og
afregningsperioden skulle have været månedlig).
Side 4
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0016.png
I disse situationer er det vores opfattelse, at afregningsperioden alene bør ændres
fremadrettet, jf. reglerne for dette, og at den rettidige betalingsdag ved rettidig
angivelse eller indberetning derfor må være på baggrund af den afregningsperiode, som
virksomheden havde ved tidspunktet for den oprindelige angivelse.
Hvis Skatteministeriet er enige i ovenstående betragtning, kunne det med fordel
præciseres i lovbemærkningerne.
Nedsættelse af renten ved forsinket tilbagebetaling af udbytte, royalty og renteskat
Lovforslaget omhandler desuden en nedsættelse af rentesatsen for rentekompensation
ved refusion af udbytteskat. Rentenedsættelsen sker for at begrænse statens tab på
disse sager om refusion af udbytteskat mv.
Det anføres også, at sagspuklen stiger, da sagstilgangen p.t. overstiger
Skatteforvaltningens kapacitet for at behandle sagerne.
Vi har fuld forståelse for, at der skal foretages en grundig sagsbehandling af sager om
refusion af udbytteskat, men vi mener også, at det vil være relevant at tilføre yderligere
ressourcer til området, således at sagspuklen nedbringes.
Vi kan desuden bemærke, at det er politisk besluttet, at der skal gælde et
sagsbehandlingskrav på 6 måneder for behandlingen af refusionsanmodninger. Er
sagsbehandlingen mere end 6 måneder undervejs, bliver skatteyder berettiget til at få
sit krav forrentet med 0,4 pct. pr. påbegyndt måned.
Skatteministeriet ønsker i lovforslaget, at forrentningen nedsættes fra de 0,4 pct. pr.
påbegyndt måned til 0,2833 pct. pr. påbegyndt måned.
Begrundelsen for denne nedsættelse skyldes ifølge Skatteministeriet, at man ønsker at
begrænse yderligere tab for statskassen.
Vi har forståelse for, at man i Skatteministeriets koncern ønsker at være sikre på, at
refusionsanmodningerne er ægte og reelle. Vi har også forståelse for, at dette kan
betyde en længere sagsbehandlingstid for den enkelte skatteyder, som har anmodet
om refusion.
Det er dog kun i de situationer, hvor skatteyder faktisk er berettiget til refusion, at
forrentningen har en betydning – og det er så her, Skatteministeriet ønsker at
nedjustere skatteydernes forrentning.
Det er ikke rimeligt, at skatteydere, som er berettiget til refusion af udbytteskat, får
nedsat renten, fordi statskassen ønsker at holde på pengene.
Det er vores holdning, at Skatteministeriet bør ændre lovforslaget, så den lavere rente
først får virkning for de refusionsanmodninger, der kommer efter lovens ikrafttrædelse.
Delvis fradragsret og lignende efterfølgende justeringer
Vi bemærker, at det i bemærkningerne til lovforslaget ikke fremgår, hvorvidt der skal
afregnes renter, når virksomheder, som følge af fastsatte lovbestemmelser i
Side 5
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0017.png
momslovens § 38 og momsbekendtgørelsens § 17, foretager delvist fradrag baseret på
foregående regnskabsår, som efter regnskabsårets udløb reguleres på baggrund af den
korrekte opgjorte fradragsprocent.
Det skal ligeledes bemærkes, at ovenstående regulering af fradragsprocenten også har
betydning for regulering af godtgørelse af energiafgifter samt lønsumsafgift.
Det er vores opfattelse, at en virksomhed, der alene foretager en efterangivelse på
baggrund af en korrekt opgjort fradragsprocent for regnskabsåret, ikke bør blive ramt af
dette lovforslag, og at dette bør blive præciseret i bemærkningerne med henblik på at
skabe klarhed over, hvordan dette skal håndteres.
Den praktiske løsning kunne være at tilpasse lovgivningen, så konsekvenserne af
korrektionen i momsfradragsprocenten fastsættes til at høre til i en given momsperiode,
efter momsfradragsprocenten er endelig opgjort, og korrektionen derfor ikke henføres
til de oprindelige angivelser. Dette vil formentlig kræve en konsekvensændring af
momsloven.
Tilsvarende gælder hvis en virksomhed, som følge af reglerne i ligningslovens § 2, skal
korrigere sine samhandelspriser for tidligere perioder, og som konsekvens også skal
tilpasse sit momsgrundlag – og det findes sikkert yderligere eksempler af tilsvarende
karakter.
Generelt om renter indenfor skattelovgivningen
Dette lovforslag sammen med konkrete sager, som vi har kendskab til, giver os
anledning til at foreslår og anbefale Skatteministeriet, at der nedsættes en
arbejdsgruppe, som foretager et eftersyn af alle de rentesatser, som findes i
skattelovgivningen. Det vil være hensigtsmæssigt, at man foretager en generel
gennemgang af området, så man kan få gennemskuelighed om, hvad der gælder
samtidig med, at lovgivningen på sigt kan blive tidssvarende.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for skatteudvalget
Louise Egede Olesen
Skattechef
Side 6
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0018.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected]), Frederik Juul Olesen ([email protected]), Momsarbejdsgruppen ([email protected]),
Cc:
Jawad Jaber ([email protected])
Andreas Munk Hansen ([email protected])
Fra:
j.nr. 2022-998 Høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med
Titel:
reglerne om begrænsning af salg
E-mailtitel:
j.nr. 2022-998 Høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med
reglerne om begrænsning af salg (SKM: 765778)
22-03-2022 15:32
Sendt:
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Skattestyrelsen har den 25. februar 2022 fremsendt ovenstående udkast til lovforslag.
Vi har gennemgået udkastet, som ikke giver os anledning til bemærkninger.
Mvh.
Andreas Munk Hansen
Chefkonsulent
M +45 2521 6006
E
[email protected]
FSR – danske revisorer
Kronprinsessegade 8
1306 København K
T +45 3393 9191
www.fsr.dk
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0019.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Elisabeth Eva Carstensen ([email protected]), Frederik Juul Olesen ([email protected]), Louise Kastfelt ([email protected]), Katrine Lapp ([email protected])
Cc:
Nada Hadraoui ([email protected])
Fra:
Titel:
Svar til høring af lovændring vedr. godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om
begrænsning af salg (journalnummer: 2022-998)
Sendt:
03-03-2022 10:45
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har den 28. februar 2022 modtaget Skatteministeriets høring over forslag til lovændring vedr.
godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg
(journalnummer: 2022-998).
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør sammen med Konkurrencerådet en uafhængig konkurrencemyndighed. De følgende
høringsbemærkninger afgives udelukkende som konkurrencemyndighed.
På det foreliggende grundlag har styrelsen ikke bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Nada Hadraoui
Student
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen/
Danish Competition and Consumer Authority
Direkte +45 4171 5060
E-mail
[email protected]
Følg os:
LinkedIn
,
Twitter
,
Facebook
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. +45 4171 5000
Vi arbejder for velfungerende markeder.
Se vores privatlivspolitik på kfst.dk.
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0020.png
6. januar 2022
TIL SKATTEMINISTEREN - RENTELOVFORSLAG J.NR. 2020-4493
Skatteministeren har sendt lovforslag i høring, der medfører en lavere forrentning ved refusionsan-
modninger m.v. og fremrykning af rentestartstidspunkter, og som forventes at medføre et umiddel-
bart merprovenu på 325 mio. kr. om året, når alle forslagets delelementer er trådt fuldt i kraft.
Lovforslaget er motiveret med et ønske om at gøre op med nogle uhensigtsmæssige renteregler og
for at skabe tillid til skattevæsenet.
”DEPONERINGS”-ORDNING, NÅR SKATTEYDER FÅR MEDHOLD
1
Når Skatteministeriet vælger at indbringe en afgørelse fra Landsskatteretten (eller skatteankenævn)
for domstolene eller anke en dom, består der ikke noget aktuel, betalbar krav mod skatteyder. Skat-
testyrelsen har i en række sager tilkendegivet, at der ikke er generel hjemmel til, at skatteyder kan
foretage en frivillig deponering/indbetaling med forbehold eller lignende under retssagen. Dvs., at
skatteyder
ifølge Skattestyrelsen
må tåle store rentetilskrivninger, hvis ministeriet senere får
medhold i sagen.
I Retssikkerhedspakke V (Et opgør med urimelige skatteregler), som blev præsenteret under den for-
rige skatteminister, indgik, at en skatteyder, der havde fået medhold i Landsskatteretten, skulle have
mulighed for at
”deponere”
et bestridt skattekrav, hvis sagen blev indbragt af Skatteministeriet for
domstolene, eller hvis ministeriet ankede dom i en skattesag. Der var med den foreslåede ordning
ikke tale om deponering i erkendelse af skyld, men frembringelse af klar hjemmel til, at skatteyder fik
mulighed for at foretage en frivillig betaling for at undgå store rentetilskrivninger, hvis sagen måtte
blive tabt ved domstolene.
En deponeringsordning nåede imidlertid aldrig at blive introduceret, inden den nuværende Regering
trådte til kort tid efter, at Retssikkerhedspakke V blev præsenteret.
Har Skatteministeren haft lejlighed til at gøre sig overvejelser om en deponeringsordning, og vil mini-
steren overveje, om det foreliggende udkast til rentelovforslag kunne være egnet til at etablere en
sådan deponeringsordning, hvis en deponeringsordning kræver en lovændring?
Til brug for ministerens overvejelser er ministeren så enig i, at hvis et selskab får medhold i Lands-
skatteretten men senere taber sagen ved domstolene efter indbringelse af Skatteministeriet, og sa-
gen har været meget længe undervejs ved domstolene, så kan forrentningen blive signifikant?
Så vidt ses er det Skatteministeriets opfattelse, at forrentningen for visse krav sker efter principperne
for skattekontoen og med rentes rente, jf. Opkrævningslovens Kapitel 5. Højesteret har ikke taget
stilling til dette, og der er en række væsentlige holdepunkter til støtte for simpel rente generelt.
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0021.png
6. januar 2022
Vil ministeren oplyse, i hvilke typer af skattesager herunder indenfor moms, told og afgifter, der
efter ministeriets opfattelse
skal ske forretning efter principperne for skattekontoen, herunder
med rentes rente regnet fra skattemyndighedernes oprindelige påkrav, når en skatteyder har fået
medhold i Landsskatteretten men senere taber sagen ved domstolene?
Kan ministeren bekræfte nedenstående ”årsrenter” for et
skattekrav, der forrentes efter princip-
perne for skattekontoen (p.t. 0,7% pr. måned) og rentes rente med en løbetid fra 1-10 år?
år 1
år 2
år 3
år 4
år 5
år 6
år 7
år 8
år 9
år 10
8,73% 9,49% 10,32% 11,22% 12,20% 13,27% 14,43% 15,69% 17,06% 18,55%
8,73% 18,22% 28,55% 39,77% 51,97% 65,24% 79,67% 95,36% 112,41% 130,96%
I alt
Kan ministeren samtidigt bekræfte, om renten
efter ministeriets opfattelse
i skattesager om sel-
skabers selskabsskat udgør p.t. 0,7% pr. måned (8,4% p.a.) og beregnes som en simpel rente, dvs.
ikke rentes rente, mens renten i f.eks. kildeskattesager også udgør 0,7% pr. måned men beregnes
som rentes rente efter principperne for skattekontoen svarende til ovenstående tabel, dvs. en rente
p.a., der væsentlig overstiger den simple rente, især når skattesagen trækker i langdrag?
Den uafværgelige renteeksponering kan (uanset om der gælder simpel rente eller rentes rente) i sig
selv tvinge skatteydere, der allerede har fået medhold, til at opgive skattesager, der føres på Skatte-
ministeriets initiativ.
Mener ministeren, at en
”tvungen”
forrentning (herunder efter principperne for skattekontoen med
rentes renter) er fair og markedskonform og skaber tillid til skattevæsenet herunder i forhold til skat-
teyderens retssikkerhedsfølelse, når skatteyderen gerne vil indbetale (deponere) skattekravet for at
undgå store rentetilskrivninger? Og mener ministeren, at der er tungtvejende grunde til, at nogle
skattekrav forrentes med rentes rente i den periode skattesagen verserer, uanset at skatteyderen i
perioden ikke er i mora?
Vil ministeren afslutningsvis og til sammenligning bekræfte, at procesrenter efter renteloven p.t. ud-
gør 7,55% p.a. (0,63% pr. måned), og at der er tale om en simpel rente?
2
HENSTANDSORDNING
Der er en række væsentlige holdepunkter til støtte for, at der for så vidt angår krav på selskabsskat,
som er omfattet af ligningsmæssig henstand i forbindelse med skattetvister, fortsat skal beregnes
simpel rente, og at Skattestyrelsen mangler hjemmel til at betinge henstand af dag til dag-forrent-
ning (rentes rente). Dette gælder, uanset om skatteyderen i sidste ende taber eller får hel eller delvis
medhold. Højesteret har endnu ikke haft lejlighed til at tage stilling til dette spørgsmål.
1
1
Se SR2021.189: Stine Andersen, Flemming N. Mortensen: FORRENTNING AF SKATTEKRAV UNDER LIG-
NINGSMÆSSIG HENSTAND
2
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0022.png
6. januar 2022
Er det ministerens opfattelse, at skattekrav herunder vedrørende selskabsskat, der er bevilliget hen-
stand med, så længe et selskabs skattesag verserer, skal forrentes efter principperne for skattekon-
toen, dvs. p.t. 0,7% pr. måned med tillæg af rentes rente, hvis sagen tabes, eller er der efter ministe-
rens opfattelse tale om en simpel rente?
Kan ministeren bekræfte, at skattegæld, der er overført til Gældsstyrelsen som følge af manglende
indfrielse, forrentes med en simpel rente på p.t. 7,55% (0,63% pr. måned)?
Mener ministeren i bekræftende fald, at det er fair og skaber tillid til Skattevæsenet herunder i for-
hold til skattyderens retssikkerhedsfølelse, hvis skatteyderens henstandsrenter, påløbet mens en
skattesag verserer, beregnes som en rentes rente, mens dårlige skattebetalere, der får overført deres
skattegæld til Gældsstyrelsen, betaler en simpel rente, der tilmed er lavere?
Er ministeren indstillet på også at se på muligheden for at tilvejebringe klar hjemmel, således at der
heller ikke skal betales rentes rente ved henstand i verserende skattesager?
Peter Rose Bjare
Partner
3
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0023.png
Allan Caspersen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Lovgivning og Økonomi
17. december 2021 15:13
Allan Caspersen
VS: Høring - forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love; Deres J.nr. 2020 - 4493
 
 
Fra: Per Dyrholm <[email protected]>  
Sendt: 17. december 2021 12:50 
Til: Lovgivning og Økonomi <[email protected]
Emne: SV: Høring ‐ forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og 
forskellige andre love; Deres J.nr. 2020 ‐ 4493 
 
 
Denne e‐mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.  
Kristelig Fagbevægelse har ikke bemærkninger til lovforslaget. 
 
Venlig hilsen
 
 
 
 
 
 
  
Per Dyrholm
 
politisk konsulent
 
 
Tlf: 72277227 
 
Kommunikation ‐ Samfund 
 
Klokhøjen 4 ‐ 8200 Aarhus N 
 
krifa.dk
 
 ‐ facebook
 
 ‐ persondatapolitik 
Mål din eller dit teams arbejdslyst og sammenlign med landsresultater her .  
Fra: Allan Caspersen <[email protected]>  
Sendt: 17. december 2021 12:12 
Til: [email protected][email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; AErådet ([email protected]) <[email protected]>; 
ATP ([email protected]) <[email protected]>; [email protected]; Retssikkerhed <[email protected]>; 
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Business Danmark 
<[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Cepos ([email protected]) <[email protected]>; 
Cevea ([email protected]) <[email protected]>; [email protected][email protected][email protected]; Dansk 
Arbejdersgiverforening ([email protected]) <[email protected]>; Dansk Byggeri ([email protected]) <[email protected]>; 
Dansk Ejendomsmæglerforening <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Dansk Erhverv 
([email protected]) <[email protected]>; [email protected]
[email protected]; info@d‐i‐f.dk; [email protected]; Dansk Musikerforbund <[email protected]>; 
[email protected][email protected]; Dansk Told‐ og Skatteforbund <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected]; '[email protected]
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Datatilsynet ([email protected]
<[email protected]>; Digitaliseringsklar lovgivning ‐ høring <[email protected]>; 
[email protected][email protected][email protected]
'[email protected]' <[email protected]>; Domstolsstyrelsen ([email protected]) <[email protected]>; 
[email protected]; Ejerlejlighedernes Landsforening ([email protected]) <[email protected]>; [email protected][email protected]
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected][email protected]
1
 
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0024.png
Dato
Side
14. januar 2021
1 af 2
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Att.: Allan Caspersen
Høringssvaret er sendt elektronisk til [email protected] og [email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation i sager
om refusion af udbytteskat m.v., udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. ved
tilbagebetaling af kildeskatter, justering af bemyndigelsesbestemmelse for indeholdelse af
udbytteskat med nedsat sats samt harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved
opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer m.v.) j.nr. 2020-4493
Landbrug & Fødevarer takker for muligheden for at afgive bemærkninger til udkast til forslag til lov
om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love,
som er sendt i høring den 17. december 2021.
Vores bemærkninger fremgår nedenfor.
Landbrug & Fødevarer bakker grundlæggende op om at styrke tilliden til skattevæsnet. Landbrug &
Fødevarer er også meget positive overfor behovet for en harmonisering af rentebetalingsreglerne.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at det ofte bliver den mindst gunstige fællesnævner, der danner
grundlag for en regelharmonisering i skattemæssig sammenhæng.
Med nærværende forslag bliver rentesatsen i sager om refusion af udbytteskat nedsat med
udgangspunkt i rentesatsen på 4,8 pct. i stedet for f.eks. 7,65 pct. gældende investorer i lande med
en Tax Exchange Information Agreement. Renten vælges ydermere nedsat til 3,4 pct. med den
begrundelse, at der har ophobet sig en sagspukkel på 93.000 sager siden pr. 1. december 2021,
som dermed overstiger Skatteforvaltningens kapacitet til at behandle sagerne. Landbrug & Fødevarer
finder det uhensigtsmæssigt at skatteyder i refusionsøjemed stilles ringere pga. Skatteforvaltningens
kapacitet som led i en harmoniseringsøvelse.
Parallelt bemærker Landbrug & Fødevarer, at det i forhold til en ensartet renteperiode tilsvarende
foreslås, at der i alle tilfælde skal ske forrentning fra udløbet af den betalingsfrist, der skal anvendes
ved en rettidig indberetning eller angivelse. Renteharmoniseringen kunne principielt have været 14
dage fra modtagelse af opkrævningen (efterangivelse), jf. gældende § 4, stk. 1, 3. pkt. i
opkrævningsloven, men som i forhold til refusion af udbytteskat bliver harmoniseringen en indirekte
stramning for visse skatteydere.
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0025.png
Side 2 af 2
Ønskes ovenstående uddybet er I velkomne til at kontakte undertegnede.
Med venlig hilsen
Maria Eun Elkjær
Chefkonsulent
Erhverv
T
E
+45 2939 2503
[email protected]
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0026.png
Allan Caspersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Jesper Kiholm Andersen
12. januar 2022 16:24
Lovgivning og Økonomi
Allan Caspersen
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af kildeskatteloven,
opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love
 
 
Til Skatteministeriet
Høringssvar til høring over udkast til forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation i sager om refusion af
udbytteskat m.v., udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. ved tilbagebetaling af kildeskatter,
justering af bemyndigelsesbestemmelse for indeholdelse af udbytteskat med nedsat sats samt
harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer
m.v.) , j.nr. 2020-4493
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor / Master i skat
Skatterevisorforeningen
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail:
[email protected]
Mobiltelefon: 20487375
 
1
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0027.png
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 - København K
Sent til [email protected], [email protected] og [email protected]
København, 18. marts 2022
Emne: J.nr. 2022
998 - Høring over forslag til Lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter
Swedish Match fremstiller røgfri tobaksprodukter i Silkeborg og Odense og er således producent af de
varer, der er genstand for udkastet til lovændring med henblik på at kunne godtgøre afgift ved overgang til
stempelmærkningsordningen.
Det er i egenskab af producent og oplagshaver, at Swedish Match her tillader sig at fremsende
nedenstående kommentarer, selvom virksomheden ikke figurerer på høringslisten. Som producent af røgfri
nikotinprodukter og spunden skrå i Danmark, anmoder Swedish Match om, at henholdsvis Swedish Match
Denmark (Silkeborg) og House of Oliver Twist (Odense) fremover bliver indføjet på høringslisten, for
automatisk at blive inviteret til høringer om påtænkte tiltag, som påvirker rammevilkårene for disse
produkter.
Det fremgår ikke tydeligt af den foreslåede lovtekst, at oplagshaver tilskrives samme mulighed for
afgiftsgodtgørelse som registrerede varemodtagere, hvilket er relevant for usolgte varer uden
stempelmærker hjemtaget fra detailsektoren under og efter, at den korte periode for markedsclearing er
ophørt. Vi anmoder hermed om, at selve lovteksten korrigeres, således at det fremgår tydeligt og i
overensstemmelse med lovforslagets bemærkninger, at oplagshaver kan få godtgjort afgift på varer uden
stempelmærker hjemtaget fra detailsektoren.
Af §14 stk. 2 fremgår det som betingelse for afgiftsgodtgørelse, at såfremt varer uden stempelmærker, som
er taget retur, ikke påsættes stempelmærker med henblik på gensalg skal de destrueres. Med henvisning til
§14 stk. 3 om frist for anmodning om godtgørelse, sat til den 1. december 2022, ønskes det bekræftet, at
varer uden stempelmærker taget retur fra detailhandlen lovligt må opbevares på lager hos oplagshaver fra
det tidspunkt de hjemtages fra detailsektoren (fra 1. juli
31. oktober 2022) til de destrueres.
Til orientering, vil varer, som tages retur på vegne af Swedish Match Danmark og House of Oliver Twist A/S
ikke blive påsat stempelmærker med henblik på gensalg. Dette skyldes både tekniske og økonomiske
udfordringer men især det faktum, at varerne har en udløbsdato. Man kan ikke tage en konsumvare retur
med henblik på gensalg.
Som yderligere betingelse for godtgørelse af afgifter fremgår det af §14, stk. 3, at destruktionen af varerne
skal kunne overværes af told- og skatteforvaltningen.
Skatteministeriet bedes redegøre for procedurerne for opfyldelse af de administrative krav til
dokumentation ift. transaktioner med detailleddet, varernes oplagring, karakteren af varernes destruktion
og frister for anmeldelse til told- og skatteforvaltningen for dens besigtigelse af fysisk destruktion af varer.
Med venlig hilsen
Rune Siglev
Director | Public Affairs
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0028.png
Lovgivning og Økonomi (/CN=Mail Public Folder/CN=Version_1_0/CN=56410c98-2791-4aa7-a43a-
394dd5e6e113/CN=00000000A3935954396BFC46973121A098EE0E6601001617F6EA93963D4D98035DE40C2C64560000000148430000)
Frederik Juul Olesen ([email protected]), Elisabeth Eva Carstensen ([email protected])
Cc:
Jens Hennild ([email protected])
Fra:
Titel:
Vdr. J.nr. 2022-998:
Sendt:
18-03-2022 15:25
Til:
Denne e-mail kommer fra internettet. Den er således ikke nødvendigvis fra en intern kilde, selvom afsenderadressen kan indikere det.
Skatteministeriet
Att: [email protected]
Cc:
[email protected],
[email protected]
Holte d.18. marts 2022
Vdr. J.nr. 2022-998:
Høring over udkast til forslag til Lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Godtgørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af
stempelmærkning og i forbindelse med reglerne om begrænsning af salg)
Brancheforeningen Tobaksindustrien, der repræsenter virksomheder, der bl.a. fremstiller og sælger røgfri tobaksprodukter, takker for
lejligheden til at kommentere på ovennævnte lovudkast.
Vi deler ministeriets opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt, såfremt virksomhederne kan pålægges at betale en afgift to gange af den samme
vare, og hilser derfor forslaget velkommen.
Forslaget rejser dog en række praktiske spørgsmål, som nærmere beskrevet nedenfor:
Godtgørelse:
Det fremgår af §14.stk.2, at det er en forudsætning for afgiftsrefusion at: Køberen er godtgjort eller godtgøres varens pris inklusive afgiften.
Vi tillader os her at gå ud fra, at en ombytning af den ”gamle ”vare med en ny(banderolepåført) vare også opfylder kravet om godtgørelse.
Tidsfrist:
Vi forstår reglerne om godtgørelse derhen, at anmodning om godtgørelse godt kan indgives såfremt virksomheden enten agter at påsætte
varerne stempelmærker eller agter at destruere varerne. Videre at det i tilfælde af destruktion er en betingelse for godtgørelse, at told-og
skatteforvaltningen kan overvære tilintetgørelsen.
Af hensyn til virksomhedernes mulighed for en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af destruktion af varer, vil det være ønskeligt, såfremt der
sættes en, gerne kort, frist indenfor hvilken, myndighederne skal svar på, hvorvidt de ønsker at overvære en given destruktion eller ej.
Det fremgår af §14 stk.3, at anmodning om godtgørelse skal være indgivet senest d.1.12.2022. Denne frist vil i praksis kunne give
virksomhederne mindre end en måned til, i en i øvrigt travl tid op til jul, at anmode om afgiftsgodtgørelse. Vi skal i den forbindelse erindre om,
at tidspunktet for modtagelse af returvare ikke styres og fastsættes af de virksomheder, der skal have afgiften godtgjort, men af deres kunder,
transportører mv.
Vi skal samtidig erindre om, at ministeriet i forbindelse med L221 om ”clean market for cigaretter og røgtobak” i det fremsatte lovforslag
valgte at opgive en kort frit for ansøgning om tilbagebetaling, der var indeholdt i et tidligere udkast jf. bemærkningerne herom i
høringsnotatet til L211: p. 28:”Lovforslaget er tilrettet, således at der ikke længere er fastsat en frist for, hvornår ansøgning om tilbagebetaling
af stempelmærkeværdien skal være modtaget af Skatteforvaltningen”
Vi skal henstille, at ministeriet også her vælger denne fremgangsmåde.
Påsætning af stempelmærker
Vi noterer med tilfredshed adgangen for en virksomhed til at kunne påsætte stempelmærker på røgfri tobaksvarer, der er taget tilbage fra
handlen. Vi går i den forbindelse også ud fra, at også nikotinposer, der ligeledes er taget tilbage som følge af, at de ikke opfylder det nye
banderolekrav, tilsvarende kan påsættes banderoler og atter sælges.
Vi står selvsagt til rådighed for en uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Tobaksindustrien
Jens Hennild
Direktør, Cand.jur.
Tobaksindustrien
Skodsborgvej 124a
2840 Holte
Telefon: +45 39 62 68 99
Mobil: +45 20 35 12 99
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569293_0029.png
E-Mail:
[email protected]