Skatteudvalget 2021-22
L 196 Bilag 1
Offentligt
2569292_0001.png
4. maj 2022
J.nr. 2020-4493
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskattelo-
ven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anven-
delsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v., harmonise-
ring af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situati-
oner samt reguleringer som følge af den endeligt opgjorte fradragsprocent for delvis fra-
dragsret for moms m.v.)
Det bemærkes, at forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Godt-
gørelse af afgift af røgfri tobak ved indførelse af stempelmærkning og i forbindelse med
reglerne om begrænsning af salg) efter høringen er blevet indarbejdet i forslag til lov om
ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre
love (Nedsættelse af rentekompensation og udvidelse af anvendelsesområdet for forrent-
ning m.v. i sager om refusion af udbytteskat m.v. samt harmonisering af tidspunktet for
renteberegning ved opkrævning af skatter og afgifter i visse situationer m.v.).
For høringsparter, der har afgivet høringssvar for begge lovforslag, er høringsparten angi-
vet to gange med angivelse af, hvad høringssvaret angår. Hvis ikke andet er angivet, er
høringssvarene afgivet til forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningslo-
ven, selskabsskatteloven og forskellige andre love (Nedsættelse af rentekompensation og
udvidelse af anvendelsesområdet for forrentning m.v. i sager om refusion af udbytteskat
m.v. samt harmonisering af tidspunktet for renteberegning ved opkrævning af skatter og
afgifter i visse situationer m.v.).
Jeppe Bruus
/ Annemette Ottosen
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet bemærker, at forslaget
er meget teknisk og vanskeligt at se
sammenhængen i, hvilket understre-
ges af de meget omfattende beskri-
velser i bemærkningerne, der er nød-
vendige for bl.a. at anskueliggøre
virkningerne på skattekontoen. Lov-
forslaget har ifølge Advokatrådet
også en begrænset rækkevidde. Det
er på den baggrund Advokatrådets
opfattelse, at hele området for for-
rentning af skattekrav eller tilbagebe-
talingskrav bør gennemarbejdes og
kraftigt forenkles.
Lovforslaget har til formål at skabe
en renteharmonisering, således at
borgere og virksomheder, der ikke
overholder deres forpligtelser over
for Skatteforvaltningen, rentemæs-
sigt ikke skal favoriseres i forhold til
de borgere og virksomheder, der
overholder disse forpligtelser.
Advokatrådet finder, at lovforslaget
har en begrænset rækkevidde. Det
bemærkes hertil, at i forhold til ren-
tebestemmelsen om virksomheder,
der ikke overholder deres forpligtelse
til rettidigt og korrekt at angive
moms m.v., er der tale om en æn-
dring, der regulerer et stort område,
ligesom lovforslaget også omfatter
tilfælde, hvor en skatteyder har holdt
sin skattepligt til Danmark skjult.
Advokatrådet er som en generel be-
tragtning enig i, at det er i orden at
lade forrentning af skattekrav række
tilbage til det tidspunkt, som kravene
vedrører, i situationer, hvor kravene
først afdækkes på et senere tids-
punkt. Det er dog vigtigt, at proble-
matikken ses i lyset af de lange for-
rentningsperioder, der opstår som
følge af Skatteforvaltningens ofte
lange sagsbehandlingstider
ikke
mindst i retssager. Disse lange sags-
behandlingstider fører til meget store
rentekrav, der i flere tilfælde ses at
udgøre større beløb end selve skatte-
kravet. Advokatrådet finder derfor,
at lovforslaget bør suppleres med en
bestemmelse om mulighed for skat-
teyder for at indbetale et omtvistet
Advokatrådet henviser formentlig til
sager, hvor en skatteyder har fået
medhold ved Landsskatteretten,
hvorefter Skatteministeriet vælger at
indbringe afgørelsen for domstolene.
Det er korrekt, at der i sådanne til-
fælde ikke er nogen mulighed for at
indbetale det omtvistede beløb m.v.,
før kravet bliver endeligt fastslået
ved domstolene. Skatteministeriet
har noteret sig Advokatrådets syns-
punkt og bemærker, at rentesatsen
for indbragte sager ikke er omfattet
af dette lovforslag.
Side 2 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattekrav for at undgå den store
rentetilskrivning.
Advokatrådet kommenterer dernæst
det forhold, at det af lovforslaget
fremgår, at formålet med nedsættel-
sen af rentesatsen ved forsinket refu-
sion af udbytteskat m.v. er at redu-
cere statens udgifter som konsekvens
af den ophobede sagsmængde, som
formodet skattesvindel har medført.
Formålet ses ifølge Advokatrådet
derved at være båret af provenumæs-
sige hensyn snarere end af hensynet
til borgere og virksomheders retssik-
kerhed, som bør være det bærende
hensyn. Det bør ikke komme ordi-
nære tilbagebetalingskrav til skade, at
staten har lidt tab på baggrund af
formodet svindel, eller at området
tidligere har manglet sagsbehand-
lingsressourcer.
Som det fremgår af lovforslaget, fo-
reslås rentenedsættelsen i udbyttesa-
gerne for at undgå yderligere tab i et
sagskompleks, hvor statskassen i for-
vejen har lidt et stort tab. Der er så-
ledes en helt konkret begrundelse for
dette forslag.
Henset til det gældende renteniveau
forekommer det ifølge Advokatrådet
ligeledes ikke proportionelt at redu-
cere Skatteforvaltningens rentefor-
pligtelser, der opstår som følge af
Skatteforvaltningens lange sagsbe-
handlingstider, uden tilsvarende at
reducere strafrenteniveauet for skat-
teyderne.
Nedsættelsen af godtgørelsen ved for
sen tilbagebetaling af udbytteskat ta-
ger som ovenfor nævnt sigte på at
reducere statens store tab i en helt
særlig situation. Renteniveauet for
morarenter ved for sen betaling af
skatte- og afgiftskrav skal motivere
skatteydere til at betale til tiden og
skal derfor fastsættes uafhængigt af
renteniveauet for rentegodtgørelser.
Endelig mangler ifølge Advokatrådet
lovforslaget at klarlægge, hvorfor
strafrenter, der efter de enkelte ren-
tebestemmelser beregnes som simpel
rente, skal overgå til rentes rente,
Det fremgår af opkrævningslovens §
16 c, stk. 1, at der på skattekontoen
tilskrives rentes rente, og dette gæl-
der således alle krav, der skal betales
til skattekontoen. Det betyder, at
renter pålagt som følge af for sene
betalinger på skattekontoen også er
Side 3 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
alene fordi beløbene debiteres via
skattekontoen.
omfattet af reglen om rentes rente.
Det er således ikke nyt, at alle krav
på skattekontoen forrentes med ren-
tes rente, og lovforslaget vil ikke æn-
dre herpå.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærknin-
ger til lovforslaget.
Dansk Industri (DI)
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af kildeskat-
teloven, opkræv-
ningsloven, selskabs-
skatteloven og for-
skellige andre love
DI bemærker, at det overordnet er
DI’s opfattelse, at der skal gælde en
markedskonform rente vedrørende
gæld eller tilgodehavender til/hos
Skatteforvaltningen.
Renteniveauet ved for sen betaling af
skatter og afgifter skal motivere virk-
somheder og borgere til at betale til
tiden. Niveauet skal derfor afspejle
vigtigheden af rettidig betaling. Op-
krævningsrentesatsen er sammensat
af dels af et tillæg på 0,7 pct., dels en
sats beregnet ud fra et gennemsnit af
Nationalbankens opgjorte kassekre-
ditrente for ikkefinansielle selskaber.
Har virksomheder eller borgere et
tilgodehavende hos Skatteforvaltnin-
gen, vil der typisk være fastsat regler
for rentekompensation. Hvis der
ikke er fastsat regler herom, anven-
des i praksis rentelovens regler for
rentegodtgørelse.
Når Skatteforvaltningen forsinker
udbetaling af tilgodehavender til
udenlandske investorer vedrørende
kildeskatter, som investorerne har
krav på at få refunderet, er det ifølge
DI markedskonformt med en højere
forrentning.
Nedsættelsen af renteniveauet ved
statens sene tilbagebetaling af inde-
holdt udbytte sker som ovenfor
nævnt for at beskytte statens inte-
resse i at begrænse sit tab i en helt
særlig situation, hvor der er mistanke
om, at der har fundet svindel sted
med udbetalinger af udbytteskat.
Vedrørende Skatteforvaltningens
forhøjelser af virksomheders skatte-
ansættelse er det ifølge DI væsentligt,
I de nævnte situationer beror rest-
skatten på virksomhedens egne ind-
beretninger af oplysninger.
Side 4 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at virksomheder ikke straffes med
høj rente i tilfælde, hvor virksomhe-
derne ikke har haft mulighed for at
selvangive anderledes, eksempelvis i
tilfælde med usikker pris-/værdian-
sættelse vedrørende transfer pricing.
Virksomhederne er således nærmest
til at sikre, at de indberettede oplys-
ninger fører til så korrekt som mulig
en ansættelse af indkomsten. I den
forbindelse har virksomhederne
blandt andet mulighed for at søge
om bindende svar vedrørende punk-
ter, som virksomheden finder van-
skelige.
Ligeledes er det ifølge DI vigtigt, at
virksomheder ikke straffes med høj
rente i tilfælde, hvor Skatteforvalt-
ningen for domstolene indbringer en
sag, som virksomheden har vundet
ved Landsskatteretten, men ender
med at tabe. Høj rente i disse tilfælde
er ifølge DI et alvorligt retssikker-
hedsmæssigt problem.
Skatteministeriet har noteret sig DI’s
synspunkt og bemærker, at rentesat-
sen for indbragte sager ikke er om-
fattet af dette lovforslag.
Dansk Industri (DI)
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af lov om
forskellige forbrugs-
afgifter
DI har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen
Område for Bedre Regu-
lering (OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekven-
ser for erhvervslivet og har dermed
ikke yderligere kommentarer.
OBR har i forbindelse med præhø-
ringen af lovforslaget afgivet be-
mærkninger til Skatteministeriets
vurdering af efterlevelsen af princip-
perne for agil erhvervsrettet
Side 5 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regulering. OBR har ingen yderligere
bemærkninger.
FDM
FDM har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
FSR
danske revisorer
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af kildeskat-
teloven, opkræv-
ningsloven, selskabs-
skatteloven og for-
skellige andre love
FSR fremfører først en række gene-
relle og dernæst en række specifikke
bemærkninger.
Generelle bemærkninger
FSR anfører, at man anerkender for-
målet med lovforslaget i forhold til at
gøre op med de uhensigtsmæssighe-
der, der i visse tilfælde har været ved
rentereglerne, og som bl.a. har med-
ført, at virksomheder, der ikke angi-
ver skatter og afgifter korrekt og til
tiden, rentemæssigt har været stillet
bedre end virksomheder, der har an-
givet korrekt og rettidigt, men ikke
har betalt. FSR ser også positivt på,
at lovforslaget sikrer, at virksomhe-
der ikke kan drage nogen rentemæs-
sig fordel af ikke rettidigt og korrekt
at have afleveret deres angivelse eller
indberetning for en given afregnings-
periode, samtidig med at statskassen
sikrer sig en harmonisering af rente-
betalingerne, hvormed der ikke lides
et tab.
FSR finder det imidlertid ikke pro-
blemfrit at indføre rentebetalinger i
forbindelse med en flerleddet
Formålet med fjernelsen af 14-dages
betalingsfristen i opkrævningslovens
§ 5 er, at virksomheder ikke skal
Side 6 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
merværdiafgift og samtidig opret-
holde et princip om, at statskassen
alene skal rentekompenseres, når sta-
ten enten har modtaget for lidt i til-
svar eller udbetalt for meget i fra-
drag/godtgørelse. I praksis vil der
være en række korrektioner af mom-
sen, hvor statskassen ikke vil lide et
tab som følge af en for sen angivelse
og betaling af tilsvaret.
FSR nævner som eksempel en virk-
somhed, der på faktureringstids-
punktet ikke har været momsregi-
streret, som følge af at virksomheden
har drevet momsfritaget aktivitet.
Virksomheden finder senere ud af, at
dens leverancer burde have været
momspligtige, og indsender derfor
en efterangivelse. Hvis køber af virk-
somhedens leverancer har ret til
momsfradrag, vil køber kunne opnå
momsfradrag. Dermed vil leverancen
for statskassen rent provenumæssigt
”gå i nul” og ikke have økonomiske
konsekvenser.
FSR forstår de foreslåede regler såle-
des, at sælger som følge af efterangi-
velsen i dette tilfælde vil blive opkræ-
vet renter tilbage til den ordinære
rettidige betalingsdag, uagtet at stats-
kassen ikke har lidt et tab som følge
af efterangivelserne, og at den mang-
lende momsindbetaling først er givet
i fradrag hos køber på det senere
faktureringstidspunkt. Dette finder
FSR uhensigtsmæssigt.
kunne drage rentemæssig fordel af
ikke i rette tid at angive og betale
skyldige tilsvar af moms, A-skat m.v.
En sådan fordel kan i dag opnås ved
ikke rettidigt og korrekt at angive
moms, A-skat m.v., idet der efter
den gældende bestemmelse i opkræv-
ningslovens § 5, stk. 1, i tilfælde af en
urigtig angivelse skal ske betaling se-
nest 14 dage efter påkrav. Betaler
virksomheden inden for denne frist,
slipper den for at skulle betale renter.
En virksomhed, der ikke rettidigt og
korrekt angiver moms, A-skat m.v.,
stilles derfor rentemæssigt bedre end
en virksomhed, der korrekt og retti-
digt angiver, men blot ikke kan be-
tale.
Overvejelser om, hvorvidt en leve-
rance som anført i eksemplet rent
provenumæssigt ikke vil påvirke
statskassen, kan ikke indgå i udform-
ningen af en renteregel, der skal
sikre, at en urimelig rentemæssig fa-
vorisering af virksomheder, der ikke
har angivet rettidigt og korrekt, ikke
kan opstå.
Skævheden i at opkræve renter skyl-
des ifølge FSR, at opkrævningsloven
fastsætter regler for Skatteforvaltnin-
gen til at opkræve renter, hvorimod
Det bemærkes hertil, at skatteansæt-
telser, som selskabsskattelovens § 30,
stk. 5, omhandler, og
Side 7 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forretning af tilbagebetalingsbeløb
fra Skatteforvaltningen ikke er regu-
leret heri i de tilfælde, hvor det efter-
følgende opdages, at virksomheden
har fået for lidt udbetalt.
FSR finder det derfor rimeligt, at det
også overvejes, om der skal ske for-
rentning fra Skatteforvaltningen, hvis
virksomhederne har fået udbetalt et
for lavt tilsvar og dermed som følge
af en ny angivelse skal have tilbage-
betaling. På nuværende tidspunkt får
virksomhederne alene renter ved ud-
betaling senere end 30 dage efter, de
har indsendt anmodningen om gen-
optagelse, uanset at beløbet hører til
en periode 3 år tilbage i tid.
FSR foreslår, at Skatteministeriet kan
anvende selskabsskattelovens § 30,
stk. 5, hvorefter et selskab får forren-
tet overskydende skat efter opkræv-
ningslovens § 7, eller at man alterna-
tivt kunne overveje at tilpasse op-
krævningslovens § 8, så det er muligt
for Skatteforvaltningen at meddele
fritagelse for betaling af renter efter
opkrævningslovens § 5.
afgiftsfastsættelser ikke er direkte
sammenlignelige.
Efter både kildeskatteloven og sel-
skabsskatteloven skal skattepligtige
personer og selskaber m.v. i løbet af
indkomståret betale en forskudsskat.
For afgifter gælder derimod, at der
for en afregningsperiode skal betales
ét afgiftsbeløb, der skal betales se-
nest på sidste rettidige betalingsdag
for afregningsperioden. Denne er
som udgangspunkt identisk med sid-
ste dag for rettidig angivelse.
Ved betalingen af forskudsskat har
statskassen haft rådighed over det
betalte beløb, og tilsvarende har den
skattepligtige ikke haft rådighed over
beløbet. Hvis der for fx et selskab
bagefter sker en nedsættelse af en
restskat, eller fremkommer der en
(evt. yderligere) overskydende skat,
vil der efter selskabsskattelovens §
30, stk. 5, ske en forrentning af det
beløb, der skal udbetales til den skat-
tepligtige, men denne forrentning
kan begrundes med, at en for stor
restskat allerede er betalt, eller
for
overskydende skat
at der allerede
er betalt for meget i forskudsskat.
Specifikke bemærkninger
Ikrafttrædelse
FSR kommenterer ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen, hvorefter ændringerne i
opkrævningslovens § 5 for en række
situationer skal have virkning fra den
1. april 2022, mens skatteministeren
skal fastsætte virkningstidspunktet
for en række andre situationer.
Side 8 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at der for disse andre
situationer ikke
hverken i lovtek-
sten eller i lovbemærkningerne
er
taget stilling til, hvordan dette virk-
ningstidspunkt skal fortolkes, og det
står derfor ikke FSR klart, hvordan
Skatteforvaltningen vil opkræve ren-
ter i fx følgende situationer:
Krav, som endnu ikke er for-
faldne den 1. april 2022 (angivel-
ser for en virksomhed, som er
momsregistreret bagud i tid, og
som har indgivet sine angivelser
for tidligere perioder den 25.
marts 2022, hvorved 14-dages
fristen ikke er udløbet den 1.
april 2022), og som betales retti-
digt inden for 14-dages fristen,
men pga. reglerne om skattekon-
toen først betales efter virk-
ningstidspunktet (pengene kan
ikke indbetales før tidligst 9 dage
efter angivelsen).
Denne situation omhandler tilfælde,
hvor en virksomhed efter at have
været drevet uregistreret registreres
med tilbagevirkende kraft og dermed
for sent indgiver sin første angivelse.
I forhold til høringsudkastet er
ikrafttrædelsesdagen ændret fra 1.
april 2022 til 15. juni 2022. For den
skitserede situation skal den ændrede
renteregel i opkrævningslovens § 5
finde anvendelse fra den 15. juni
2022. Det af FSR fremførte eksem-
pel vil være omfattet af den gæl-
dende 14-dages betalingsfrist i op-
krævningslovens § 5. Den ny rente-
regel vil alene omhandle tilfælde,
hvor angivelsen modtages den 15.
juni 2022 eller senere.
Beløb til betaling som følge af
angivelser tilbage i tid, hvilke an-
gives efter den 1. april 2022:
kommer der renter på den fulde
periode (fra den betalingsfrist,
som angivelserne vedrører) eller
først fra den 1. april 2022?
Som nævnt ovenfor er ikrafttrædel-
sesdagen ændret fra den 1. april 2022
til den 15. juni 2022.
I en sådan situation, hvor ikrafttræ-
delsen af lovændringen sker den 15.
juni 2022, vil forrentningen ske fra
udløbet af den sidste rettidige beta-
lingsdag, der gælder for den periode,
som angivelsen vedrører. Forrent-
ningen sker således tilbage i tid (fra
angivelsesfristens udløb) og ikke
først fra den 15. juni 2022.
Side 9 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Beløb til betaling som følge af
efterangivelser for virksomheder
med eksisterende momsregistre-
ringer, hvor efterangivelserne
indsendes efter det af skattemi-
nisteren fastsatte virkningstids-
punkt: Kommer der renter på
den fulde periode (fra den beta-
lingsfrist, som efterangivelserne
vedrører) eller først fra den 1.
april 2022?
Som nævnt ovenfor er ikrafttrædel-
sesdagen ændret fra den 1. april 2022
til den 15. juni 2022. Som nævnt af
FSR vil forslaget om nyaffattelse af
opkrævningslovens § 5 blive tillagt
virkning fra et senere tidspunkt, der
fastsættes af skatteministeren.
I den skitserede situation vil forrent-
ningen ske fra udløbet af den sidste
rettidige betalingsdag, der gælder for
den periode, som angivelsen vedrø-
rer. Forrentningen sker således til-
bage i tid (dvs. fra angivelsesfristens
udløb).
FSR anfører, at formuleringen af
lovforslaget umiddelbart vil betyde,
at en forsinkelse af en indberetning
på én dag (indberetning den 1. april
2022 i stedet for den 31. marts 2022)
vil kunne udløse op til 3 års forrent-
ning, idet betalingsfristen med umid-
delbar virkning fastsættes til op til 3
år tilbage i tid. Dette vil ifølge FSR
være en meget voldsom konsekvens
af en enkelt dags forskel i indberet-
ning, og hvis dette er hensigten, bør
det som minimum fremgå klart af
lovforslaget, således at Folketinget
har taget specifik stilling hertil. Sam-
tidig bør det ifølge FSR klart fremgå,
om virkningstidspunktet tager ud-
gangspunkt i åbne fordringer eller i,
hvornår en angivelse er foretaget.
Som nævnt ovenfor er ikrafttrædel-
sesdagen ændret fra den 1. april 2022
til den 15. juni 2022.
Det bemærkes hertil, at virksomhe-
der vil have mulighed for at indsende
den manglende angivelse eller en ef-
terangivelse, inden den foreslåede
nye renteregel i opkrævningslovens §
5 vil finde anvendelse, dvs. fra den
15. juni 2022 i de situationer, der
nævnes i lovforslagets ikrafttrædel-
sesbestemmelse, og dermed undgå
en sådan forrentning tilbage i tid.
Den nye renteregel vil
når den fin-
der anvendelse
forudsætte, at angi-
velsen ikke er modtaget forinden.
Den foreslåede ordning om forrentning af
krav efter efterangivelse m.v.
Til forslaget vedrørende opkræv-
ningslovens § 5 om forrentning ved
efterangivelser m.v. bemærker FSR,
Det ligger uden for lovforslagets for-
mål at ændre på håndteringen af
kontrolsager, men det bemærkes, at
Side 10 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at det af lovforslaget fremgår, at
Skatteforvaltningens sagsbehandling
af efterangivelser kan være af kortere
eller længere tid. Det kan både være,
hvis Skatteforvaltningen udtager en
virksomhed til kontrol, eller hvis
virksomheden af egen drift afgiver
en efterangivelse. I disse tilfælde vil
der påløbe renter under sagsbehand-
lingstiden fra udløbet af den ordi-
nære rettidige betalingsdag.
FSR anfører, at det med andre ord
kommer til at koste virksomheden
ekstra renter, hvis Skatteforvaltnin-
gen vil foretage kontrol. Uanset at
det fremgår af lovforslaget, at der
ikke kan ske suspension af renteop-
krævningen, ønsker FSR at under-
strege, at den manglende suspension
vil kunne give anledning til rentebe-
talinger for virksomhederne, på trods
af at det skyldes forhold, der er ude
af deres hænder. Dette
er efter FSR’s
opfattelse urimeligt, og der findes
FSR bekendt ikke andre steder i rets-
systemet tilfælde, hvor fordringsha-
ver kan afvise at modtage indbetaling
af allerede forfalden gæld, der for-
rentes løbende. Det bør efter FSR’s
opfattelse overvejes, hvordan dette i
størst mulige omfang kan undgås,
evt. ved brug af en deponeringsord-
ning.
Skatteforvaltningen som offentlig
myndighed ikke unødigt skal forhale
sagsbehandlingen til skade for bor-
gere og virksomheder. Det gælder
også i kontrolsager, der dog kan
rumme komplicerede spørgsmål,
som det tager tid at få undersøgt.
Virksomheden kan dog også bidrage
til, at kontrollen foregår så hurtigt
som muligt, ved at tilvejebringe rele-
vante oplysninger. Hertil kommer, at
hvis der konstateres en fejl, som
Skatteforvaltningen og virksomhe-
den er enige om, kan dette beløb så-
ledes godt indberettes og efterbetales
straks af virksomheden med henblik
på at undgå yderligere renter for
dette forhold, selv om Skatteforvalt-
ningen ønsker at undersøge andre
forhold og derfor fortsætter kontrol-
len.
Det skal dog også bemærkes, at kon-
trolsager ikke vil føre til noget krav
mod virksomheden, hvis den retti-
digt og korrekt har angivet moms, A-
skat m.v. Virksomheder kan således
selv undgå at blive pålagt renter til-
bage i tid ved at foretage en korrekt
og rettidig angivelse. Virksomheden
har også mulighed for at anmode om
et bindende svar om de skatte- og af-
giftsmæssige konsekvenser af en på-
tænkt disposition.
I sammenhæng hermed kunne FSR
ønske sig en uddybning af, hvordan
renteberegningen vil blive foretaget i
kontrolsager, hvor der fx indgår en
I en kontrolsag vil de enkelte krav
ofte have en sådan sammenhæng, at
det ikke er muligt at træffe delafgø-
relser. Typisk vil det være sådan, at
de forhold, der afføder et krav, også
Side 11 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
række forhold, der bliver kontrolleret
af Skatteforvaltningen.
En sådan kontrol kan have forhold,
der er til statskassens fordel, og hvor
de fleste forhold måske er afklaret,
men afgørelsen afventer ét punkt.
Efter FSR’s opfattelse er det urime-
ligt, at der skal betales renter vedrø-
rende de forhold, der måtte være af-
klaret.
En kontrol kan også have forhold,
der er til virksomhedens fordel. I en
sådan situation vil det være urimeligt,
hvis virksomheden skal betale renter
vedrørende forhold, der er til stats-
kassens fordel, men ikke får renter
(eller modregning i rentegrundlaget)
for de forhold, der er til virksomhe-
dens fordel.
har betydning for andre krav, hvor-
for sagen skal belyses fuldt ud, inden
en samlet afgørelse kan træffes. Som
nævnt ovenfor er der i tilfælde af en
konstateret fejl, som Skatteforvalt-
ningen og virksomheden er enige
om, mulighed for, at virksomheden
kan indberette og efterbetale beløbet
straks med henblik på at undgå yder-
ligere renter for dette forhold, selv
om Skatteforvaltningen ønsker at
undersøge andre forhold og derfor
fortsætter kontrollen.
Hvis det konkret er muligt, vil Skat-
teforvaltningen have mulighed for at
træffe en delafgørelse.
Hertil kommer, at Skatteforvaltnin-
gen i sin kontrol også vil inddrage
forhold, der er til virksomhedens
fordel (fx justeringer af købsmoms).
FSR vil derfor henstille til, at det i
forbindelse med lovforslaget ind-
skærpes, at Skatteforvaltningens
sagsbehandlere skal være opmærk-
somme på at minimere virksomhe-
dernes rentebetaling, evt. ved at de
træffer delafgørelser for de forhold,
som allerede er afklaret i en kon-
trolsag, selv om hele kontrolsagen
ikke kan afsluttes.
Der henvises til kommentarerne
ovenfor om, at Skatteforvaltningen
er forpligtiget til at fremme en kon-
trolsag inden for rimelig tid, og at
Skatteforvaltningen efter omstændig-
hederne kan have mulighed for at
træffe en delafgørelse i kontrolsagen.
FSR anfører, at hvis en kontrolsag
vedrører fire forhold, fx A, B, C og
D, og Skatteforvaltningen har fået
tilstrækkelige oplysninger til at kunne
afgøre forholdene vedrørende A, B
og C, er det FSR’s opfattelse, at den
sidste afklaring af D ikke bør have
betydning for afslutningen af
Der henvises til kommentarerne
ovenfor.
Side 12 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
kontrollen for forholdene vedrø-
rende A, B og C, således at der ikke
skal betales renter frem til det tids-
punkt, hvor kontrollen kan afsluttes
for D
forudsat at alle fire punkter
er i statskassens favør. Hvis eksem-
pelvis punkt A er i virksomhedens
favør, bør virksomheden kunne få
nedslag i rentegrundlaget for de øv-
rige punkter, uanset at der er truffet
delafgørelser.
Det bør ifølge FSR i denne sammen-
hæng også præciseres, hvordan ren-
teberegningen vil blive foretaget,
hvis der i forbindelse med en kon-
trolsag foretages korrektioner i for-
hold til periodisering, fx ved at et
fradrag flyttes fra én periode til peri-
oden tidligere. Herved vil den tidli-
gere periode betyde en udbetaling til
virksomheden, mens den efterføl-
gende periode vil føre til, at virksom-
heden skal indbetale penge til Skatte-
forvaltningen.
Eftersom beløb til udbetaling ikke
forrentes, hvis de udbetales inden for
3 uger efter korrektionen, og beløb
til indbetaling vil blive forrentet fra
udløbet af den oprindelige indbeta-
lingsfrist, kan dette medføre, at i en
situation, hvor virksomheden reelt
ikke har indbetalt for lidt, men har
fået udbetalt et beløb for sent, vil der
påløbe renter.
Det er korrekt, at der er forskellige
renteregler, afhængigt af om virk-
somheden har krav på udbetaling fra
Skatteforvaltningen eller skal betale
et skatte- eller afgiftskrav til Skatte-
forvaltningen.
Opkrævningen af virksomheders
skatter og afgifter er baseret på, at
virksomhederne selv rettidigt og kor-
rekt angiver deres skatter og afgifter.
Derfor er der behov for regler, der
giver virksomhederne incitament til
at opfylde deres pligt til at overholde
angivelsespligten.
FSR skal i den forbindelse også be-
mærke, at virksomheder i praksis fo-
retager efterangivelser på to måder.
Enten ved at gå ind på TastSelv og
foretage efterangivelsen eller ved til
Skatteforvaltningen at fremsende et
Hvis en virksomhed indgiver en an-
givelse digitalt, anses den for modta-
get den dag, hvor angivelsen er mod-
taget i Skatteforvaltningens it-system.
Skyldes en forsinkelse it-problemer
hos Skatteforvaltningen, må
Side 13 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
brev, hvoraf det fremgår, hvad der
skal efterangives, og årsagen hertil.
Efterangivelser pr. brev kan skyldes
flere forhold, fx systemudfordringer,
ønske om stillingtagen m.v. Det er
FSR’s forståelse, at efterangivelser
foretaget via TastSelv bliver gennem-
ført og fremgår af skattekontoen på
angivelsestidspunktet, hvormed ren-
terne bør blive beregnet fra den op-
rindelige rettidige betalingsdag for
rettidig angivelse og frem til efteran-
givelsestidspunktet. Virksomheden
kan så efterfølgende blive udtaget til
kontrol af Skatteforvaltningen. Sker
dette, og skal der foretages yderligere
korrektioner til efterangivelsen i for-
bindelse med kontrollen, vil det efter
FSR’s opfattelse alene være differen-
cen, der skal betales yderligere renter
af.
Anderledes vil det forventeligt
komme til at forholde sig, hvis en
virksomhed indsender en efterangi-
velse pr. brev til Skatteforvaltningen.
I dette tilfælde vil renterne blive be-
regnet fra den oprindelige rettidige
betalingsdag for rettidig angivelse og
frem til det tidspunkt, hvor Skatte-
forvaltningen har behandlet og god-
kendt virksomheden efterangivelse.
Virksomheder, der indsender efter-
angivelser pr. brev, vil således skulle
betale mere i rente end virksomhe-
der, der foretager efterangivelsen via
TastSelv
medmindre det indskær-
pes over for Skatteforvaltningens
medarbejdere, at efterangivelser skal
sættes ind i systemet med det
samme, og at kontroller efterføl-
gende gennemføres. I så fald vil virk-
somheder, der angiver i TastSelv, og
afsendelsestidspunktet lægges til
grund som modtagelsestidspunkt,
hvis der kan fremlægges pålidelige
oplysninger om en rettidig afsen-
delse.
Hvis angivelsen indgives ved anven-
delse af en papirblanket, vil modta-
gelsesdatoen være den dag, hvor pa-
pirblanketten modtages hos Skatte-
forvaltningen. Navnlig ved anven-
delse af papirblanketter gælder, at
virksomheden ved sin afsendelse må
tage højde for, hvor lang tid der går
med, at postvæsenet får afleveret
brevet.
Virksomheden har bevisbyrden for,
at angivelsen er kommet frem retti-
digt, hvorfor virksomheden bør ind-
sende angivelsen i så god tid, at angi-
velsen ikke modtages for sent som
følge af it-problemer, herunder pro-
blemer hos egen internetudbyder, el-
ler problemer hos postvæsenet.
Side 14 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomheder, der indsender manu-
elt, blive behandlet ens.
Afregningsperiode
FSR anfører, at efterangivelser kan
have betydning for beregningen af
den afgiftspligtiges samlede moms-
pligtige leverancer, hvilket kan med-
føre, at virksomheden skulle have af-
regnet moms efter en anden afreg-
ningsperiode (eksempelvis hvis den
momspligtige omsætning opgøres til
over 55 mio. kr. på baggrund af ef-
terangivelserne, og afregningsperio-
den skulle have været måneden).
FSR er af den opfattelse, at i disse si-
tuationer bør afregningsperioden
alene ændres fremadrettet, jf. reg-
lerne for dette, og at den rettidige
betalingsdag ved rettidig angivelse el-
ler indberetning derfor må være på
baggrund af den afregningsperiode,
som virksomheden havde ved tids-
punktet for den oprindelige angi-
velse. Hvis man i Skatteministeriet er
enigt i ovenstående betragtning,
kunne det ifølge FSR med fordel
præciseres i lovbemærkningerne.
Når en virksomhed registreres for
moms, modtager den et registre-
ringsbevis, der viser, hvilken afgifts-
periode den skal anvende, og denne
afgiftsperiode vil også skulle anven-
des i den af FSR beskrevne situation.
Afgiftsperioden ændres således ikke
med tilbagevirkende kraft.
Udgangspunktet er, at virksomheder
registreres med kvartalet som afgifts-
periode, medmindre de forventede
samlede afgiftspligtige leverancer
overstiger 55 mio. kr. årligt, hvilket
virksomheden i så fald skal oplyse
om ved anmodningen om registre-
ring, og den vil da blive registreret
med kalendermåneden som afgifts-
periode, jf. momslovens § 47, stk. 6.
Ændring af virksomhedens afgiftspe-
riode sker på grundlag af virksomhe-
dens afgiftspligtige leverancer i en
12-måneders periode, der omfatter
anden halvdel af kalenderåret og før-
ste halvdel af det følgende kalen-
derår, jf. § 57, stk. 6. Ændringen har
virkning fra og med den 1. januar i
året efter udløbet af denne periode,
og virksomhedens afgiftsperiode kan
kun forlænges, hvis virksomheden
for afgiftsperioderne i hele den 12-
måneders periode har angivet og ind-
betalt afgiften efter loven rettidigt.
Nedsættelse af renten ved forsinket tilbage-
betaling af udbytte, royalty og renteskat
FSR nævner om forslaget om at ned-
sætte renten ved forsinket
Som anført af FSR nedsættes rente-
kompensationen for at begrænse
Side 15 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tilbagebetaling af udbytte, royalty og
renteskat, at forslaget skyldes et øn-
ske om at begrænse statens tab i
disse sager om refusion af udbytte-
skat m.v. Det anføres også, at sags-
puklen stiger, da sagstilgangen p.t.
overstiger Skatteforvaltningens kapa-
citet for at behandle sagerne. FSR
har fuld forståelse for, at der skal fo-
retages en grundig sagsbehandling af
sager om refusion af udbytteskat,
men FSR mener også, at det vil være
relevant at tilføre yderligere ressour-
cer til området, således at sagspuklen
nedbringes.
FSR bemærker desuden, at det er po-
litisk besluttet, at der skal gælde et
sagsbehandlingskrav på 6 måneder
for behandlingen af refusionsanmod-
ninger. Er sagsbehandlingen mere
end 6 måneder undervejs, bliver
skatteyder berettiget til at få sit krav
forrentet med 0,4 pct. pr. påbegyndt
måned. FSR nævner, at Skattemini-
steriet i lovforslaget ønsker, at for-
rentningen nedsættes fra de 0,4 pct.
pr. påbegyndt måned til 0,2833 pct.
pr. påbegyndt måned, og begrunder
dette med et ønske om at begrænse
yderligere tab for statskassen. FSR
har forståelse for, at man i Skattemi-
nisteriets koncern ønsker at være sik-
ker på, at refusionsanmodningerne er
ægte og reelle. FSR har også forstå-
else for, at dette kan betyde en læn-
gere sagsbehandlingstid for den en-
kelte skatteyder, som har anmodet
om refusion. Det er dog kun i de si-
tuationer, hvor skatteyder faktisk er
berettiget til refusion, at forrentnin-
gen har en betydning, og det er så
her, hvor Skatteministeriet ønsker at
statens tab i et sagskompleks om for-
modet svig med refusion af udbytte-
skat, hvor staten i forvejen har lidt et
stort tab.
Hertil kommer, at der arbejdes på en
ny model for udbytteadministration.
Som nævnt ovenfor er ikrafttrædel-
sesdagen ændret fra den 1. april 2022
til den 15. juni 2022.
Rentenedsættelsen vil også omfatte
refusionsanmodninger, der er mod-
taget inden lovens ikrafttræden, men
vil alene omfatte måneder påbegyndt
fra og med den 1. juli 2022. Hvis 6-
månedersfristen til refusion udløb
den 1. juni 2022, og refusionen først
sker den 1. august 2022, skal der skal
beregnes renter med satsen på 4,8
pct. p.a. for den første måned og be-
regnes renter med den nedsatte sats
på 3,4 pct. for de to sidste af de i alt
tre måneder (idet renten beregnes pr.
påbegyndt måned).
Side 16 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nedsætte skatteydernes rentegodtgø-
relse.
FSR finder det ikke rimeligt, at skat-
teydere, som er berettigede til refu-
sion af udbytteskat, får nedsat ren-
ten, fordi statskassen ønsker at holde
på pengene. Det er FSR’s holdning,
at Skatteministeriet bør ændre lov-
forslaget, så den lavere rente først får
virkning for de refusionsanmodnin-
ger, der kommer efter lovens ikraft-
trædelse.
Delvis fradragsret og lignende efter-
følgende justeringer
FSR bemærker, at det i bemærknin-
gerne til lovforslaget ikke fremgår,
hvorvidt der skal afregnes renter, når
virksomheder som følge af momslo-
vens § 38 og momsbekendtgørelsens
§ 17 foretager delvist fradrag baseret
på foregående regnskabsår, som efter
regnskabsårets udløb reguleres på
baggrund af den korrekt opgjorte
fradragsprocent.
FSR bemærker ligeledes, at ovenstå-
ende regulering af fradragsprocenten
også har betydning for regulering af
godtgørelse af energiafgifter samt
lønsumsafgift.
Det er FSR’s opfattelse, at en virk-
somhed, der alene foretager en efter-
angivelse på baggrund af en korrekt
opgjort fradragsprocent for regn-
skabsåret, ikke bør blive ramt af lov-
forslaget, og at dette bør blive præci-
seret i bemærkningerne med henblik
på at skabe klarhed over, hvordan
dette skal håndteres.
Lovforslaget er blevet udvidet med
bestemmelser, der skal håndtere den
beskrevne problemstilling med delvis
fradragsret.
Side 17 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Den praktiske løsning kunne ifølge
FSR være at tilpasse lovgivningen, så
det bestemmes, at konsekvenserne af
korrektionen i momsfradragsprocen-
ten skal høre til i en given momsperi-
ode, efter at momsfradragsprocenten
er endeligt opgjort, og korrektionen
derfor ikke henføres til de oprinde-
lige angivelser. Dette vil ifølge FSR
formentlig kræve en konsekvensæn-
dring af momsloven.
Tilsvarende gælder ifølge FSR, hvis
en virksomhed som følge af reglerne
i ligningslovens § 2 skal korrigere
sine samhandelspriser for tidligere
perioder og som konsekvens også
skal tilpasse sit momsgrundlag. Der
findes ifølge FSR sikkert yderligere
eksempler af tilsvarende karakter.
Generelt om renter inden for skatte-
lovgivningen
Endelig foreslår FSR på baggrund af
lovforslaget og konkrete sager, som
FSR har kendskab til, at der nedsæt-
tes en arbejdsgruppe, som skal fore-
tage et eftersyn af alle de rentesatser,
som findes i skattelovgivningen. Det
vil være hensigtsmæssigt, at man fo-
retager en generel gennemgang af
området, så man kan få gennemskue-
lighed om, hvad der gælder, samtidig
med at lovgivningen på sigt kan blive
tidssvarende.
Med nærværende rentelovforslag er
der netop taget et skridt hen imod en
større overskuelighed over og rime-
lighed i rentereglerne.
FSR
danske revisorer
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af lov om
FSR har ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Side 18 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forskellige forbrugs-
afgifter
Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af lov om
forskellige forbrugs-
afgifter
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har ingen bemærkninger til lovforsla-
get.
KPMG
Acor Tax
KPMG Acor Tax (herefter KPMG)
kommer i sit høringssvar ind på to
emner.
Det første emne angår en såkaldt de-
poneringsordning. KPMG anfører,
at hvis Skatteministeriet vælger at
indbringe en afgørelse fra Landsskat-
teretten (eller skatteankenævn) for
domstolene eller anke en dom, be-
står der ikke noget aktuelt krav mod
skatteyder.
Skattestyrelsen har ifølge KPMG i en
række sager tilkendegivet, at der ikke
er generel hjemmel til, at skatteyder
kan foretage en frivillig depone-
ring/indbetaling med forbehold eller
lignende under retssagen, hvorfor
skatteyder må tåle store rentetilskriv-
ninger, hvis Skatteministeriet senere
får medhold i sagen. KPMG henvi-
ser til, at der i Retssikkerhedspakke
V, indgik en sådan deponeringsord-
ning. Deponeringsordningen nåede
imidlertid ikke at blive introduceret
inden regeringsskiftet.
KPMG spørger, om skatteministeren
har gjort sig overvejelser om en de-
poneringsordning, og om
For så vidt angår KPMG’s spørgs-
mål vedrørende den såkaldte depo-
neringsordning henvises der til kom-
mentaren til Advokatrådet.
Side 19 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skatteministeren vil overveje, om en
sådan ordning kan indgå i rentelov-
forslaget.
KPMG spørger dernæst, om skatte-
ministeren er enig i, at hvis et selskab
får medhold i Landsskatteretten,
men senere taber sagen ved domsto-
lene, efter at Skatteministeriet har
indbragt sagen, og sagen er længe
undervejs ved domstolene, vil for-
rentningen kunne blive signifikant.
KPMG anfører dernæst, at det ses at
være Skatteministeriets opfattelse, at
forrentningen for visse krav sker ef-
ter principperne for skattekontoen
og med rentes rente. Højesteret har
ifølge KPMG ikke taget stilling til
dette, og der er en række væsentlige
holdepunkter til støtte for simpel
rente generelt.
KPMG beder skatteministeren op-
lyse, i hvilke typer af skattesager, her-
under inden for moms, told og afgif-
ter, der skal ske forrentning efter
principperne for skattekontoen.
KPMG spørger dernæst, om skatte-
ministeren kan bekræfte nogle nær-
mere angivne ”årsrenter” for et skat-
tekrav, der forrentes efter princip-
perne for skattekontoen.
KPMG spørger, om skatteministeren
samtidig kan bekræfte, om renten i
skattesager om selskabers selskabs-
skat udgør 0,7 pct. pr. måned (8,4
pct. p.a.) og beregnes som en simpel
rente, mens renten i fx kildeskattesa-
ger også udgør 0,7 pct. pr. måned,
men beregnes som rentes rente efter
principperne for skattekontoen.
Side 20 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
KPMG anfører, at renteeksponerin-
gen i sig selv kan tvinge skatteydere,
der allerede har fået medhold, til at
opgive skattesager, der føres på Skat-
teministeriets initiativ.
KPMG spørger, om skatteministeren
mener, at en ”tvungen” forrentning,
herunder efter principperne for skat-
tekontoen med rentes renter, er fair
og markedskonform og skaber tillid
til skattevæsenet, herunder ift. skatte-
yderens retssikkerhedsfølelse.
KPMG spørger endvidere, om skat-
teministeren mener, at der er tungt-
vejende grunde til, at nogle skatte-
krav forrentes med rentes rente, i
den periode skattesagen verserer,
uanset at skatteyderen i perioden
ikke er i mora.
KPMG anmoder skatteministeren
om til sammenligning at bekræfte, at
procesrenter efter renteloven, og at
der er tale om en simpel rente.
KPMG kommer herefter ind på em-
net henstandsordning og anfører, at
der er en række væsentlige holde-
punkter til støtte for, at der for så
vidt angår selskabsskat, som er om-
fattet af ligningsmæssig henstand i
forbindelse med skattetvister, fortsat
skal beregnes simpel rente, og at
Skattestyrelsen mangler hjemmel til
at betinge henstand af dag til dag-
forrentning (rentes rente).
KPMG spørger, om det er skattemi-
nisterens opfattelse, at skattekrav,
som der er bevilget henstand med, så
længe et selskabs skattesag verserer,
Det bemærkes, at de af KPMG stil-
lede spørgsmål vedrørende lignings-
mæssig henstand falder uden for
rammerne af dette lovforslag.
Side 21 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skal forrentes efter principperne for
skattekontoen, eller om der er tale
om en simpel rente.
KPMG spørger, om skatteministeren
kan bekræfte, at skattegæld, der er
oversendt til Gældsstyrelsen som
følge af manglende betaling, forren-
tes med en simpel rente på p.t. 7,55
pct.
KPMG spørger, om skatteministeren
i bekræftende fald mener, at det er
fair og skaber tillid til skattevæsenet,
herunder i forhold til skatteyderens
retssikkerhedsfølelse, hvis skatteyde-
rens henstandsrenter
påløbet mens
en skattesag verserer
beregnes som
en rentes rente, mens dårlige skatte-
betalere, der får oversendt deres
skattegæld til Gældsstyrelsen, betaler
en simpel rente, der tilmed er lavere.
Endelig spørger KPMG, om skatte-
ministeren er indstillet på at se på
muligheden for at tilvejebringe klar
hjemmel, således at der ikke skal be-
tales rentes rente ved henstand i ver-
serende skattesager.
Kristelig Fagbevægelse
Kristelig Fagbevægelse har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer bakker
grundlæggende op om at styrke tilli-
den til skattevæsnet og anerkender
behovet for en harmonisering af ren-
tebetalingsreglerne. Landbrug & Fø-
devarer bemærker, at det ofte bliver
den mindst gunstige fællesnævner,
der danner grundlag for en
Side 22 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
regelharmonisering i skattemæssig
sammenhæng.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at
rentesatsen i sager om refusion af
udbytteskat foreslås nedsat med ud-
gangspunkt i rentesatsen på 4,8 pct. i
stedet for fx 7,65 pct., som er gæl-
dende for investorer i lande med en
Tax Exchange Information Agree-
ment. Renten vælges ydermere ned-
sat til 3,4 pct. med den begrundelse,
at der har ophobet sig en sagspukkel
på 93.000 sager siden den 1. decem-
ber 2021, og at denne dermed over-
stiger Skatteforvaltningens kapacitet
til at behandle sagerne.
Landbrug & Fødevarer finder det
uhensigtsmæssigt, at skatteyder som
led i en harmoniseringsøvelse skal
stilles ringere i refusionsøjemed pga.
Skatteforvaltningens kapacitet.
Samtidig bemærker Landbrug & Fø-
devarer, at det i forhold til en ensar-
tet renteperiode tilsvarende foreslås,
at der i alle tilfælde skal ske forrent-
ning fra udløbet af den betalingsfrist,
der skal anvendes ved en rettidig ind-
beretning eller angivelse. Landbrug
& Fødevarer bemærker, at rentehar-
moniseringen principielt kunne have
været 14 dage fra modtagelse af op-
krævningen (efterangivelse), jf. den
gældende § 4, stk. 1, 3. pkt. i opkræv-
ningsloven, men som i forhold til re-
fusion af udbytteskat bliver harmoni-
seringen en indirekte stramning for
visse skatteydere.
Som det fremgår af lovforslaget, er
formålet med fjernelsen af den 14-
dages betalingsfrist i opkrævningslo-
vens § 5, at virksomheder ikke skal
kunne drage nogen rentemæssig for-
del af ikke i rette tid at betale skyl-
dige tilsvar af moms, A-skat m.v. En
sådan fordel kan opnås i dag ved
ikke rettidigt og korrekt at angive
moms, A-skat m.v., idet der efter
den gældende bestemmelse i opkræv-
ningslovens § 5, stk. 1, i tilfælde af en
urigtig angivelse skal ske betaling se-
nest 14 dage efter påkrav. Betaler
virksomheden inden for denne frist,
slipper den for at skulle betale renter.
Dette er en urimelig favorisering af
en virksomhed, der ikke rettidigt og
korrekt angiver moms, A-skat m.v.,
idet den rentemæssigt stilles bedre
end en virksomhed, der korrekt og
Som nævnt i lovforslaget er formålet
med den foreslåede rentenedsættelse
at mindske statens tab i et sagskom-
pleks, hvor det må forventes, at sta-
ten vil have lidt store tab som følge
af formodet svindel i sager med refu-
sion af udbytteskat. Derfor foreslås
en nedsættelse af renten fra den nu-
værende sats på 4,8 pct. p.a. til 3,4
pct. p.a.
Side 23 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
rettidigt angiver, men blot ikke kan
betale.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen
har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Swedish Match (SM)
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af lov om
forskellige forbrugs-
afgifter
SM anmoder om at komme på hø-
ringslisten for tiltag, som rammer
røgfri nikotinprodukter og røgfri to-
bak.
Det bemærkes, at høringslisten alene
omfatter brancheorganisationer mv.
Et lovforslag sendes imidlertid altid i
offentlig høring på Høringsportalen,
så alle interesserede kan deltage i hø-
ringen.
SM bemærker, at det ikke fremgår ty-
deligt af den foreslåede lovtekst, at
oplagshavere får samme mulighed
for afgiftsgodtgørelse som registre-
rede varemodtagere, hvilket er rele-
vant for varer uden stempelmærker,
som i forbindelse med ”clean mar-
ket”-reglerne
tages retur fra detail-
handlen. SM anmoder om, at lovtek-
sten justeres, således at det tydeligt
fremgår, at oplagshaver kan få godt-
gjort afgift på varer uden stempel-
mærker, som tages retur fra detail-
handlen.
Den foreslåede § 14, stk. 1, angår va-
rer, som en registreret virksomhed
den 1. juli 2022 har på lager, og som
der er betalt afgift af efter den gæl-
dende angivelsesordning. Bestem-
melsen omfatter alene registrerede
varemodtagere, da registrerede op-
lagshavere først betaler afgift ved ud-
levering af varerne. Den situation,
som SM beskriver, er omfattet af den
foreslåede § 14, stk. 2, hvor de virk-
somheder, der har betalt afgiften ef-
ter den gældende angivelsesordning,
under visse betingelser har mulighed
for at anmode om godtgørelse af va-
rer, der tages retur i forbindelse med
clean market. Stk. 2 omfatter både
registrerede varemodtagere og regi-
strerede oplagshavere, hvilket tyde-
liggøres i lovforslagets bemærknin-
ger.
SM bemærker, at det af den foreslå-
ede § 14 stk. 2, er en betingelse for
afgiftsgodtgørelse, at varer uden
stempelmærker, som er taget retur,
enten påsættes stempelmærker med
Det bekræftes, at oplagshavere lov-
ligt må opbevare returnerede varer
på deres lager, til de destrueres. Det
bemærkes for god ordens skyld, at
det fremgår af det foreslåede § 14,
Side 24 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
henblik på gensalg eller tilintetgøres.
Af den foreslåede § 14 stk. 3, frem-
går det, at der er frist for anmodning
om godtgørelse den 1. december
2022. SM vil derfor gerne have be-
kræftet, at varer uden stempelmær-
ker, der er taget retur fra detailhand-
len, lovligt må opbevares på oplags-
haverens lager fra det tidspunkt, de
er taget retur fra detailhandlen (fra 1.
juli
31. oktober 2022), til de destru-
eres.
stk. 3, 2. pkt., at det er en betingelse
for godtgørelse, at Skatteforvaltnin-
gen kan overvære destruktionen. De-
struktionen kan derfor først ske, når
Skatteforvaltningens stillingtagen fo-
religger.
Til orientering vil de varer, som SM
tager retur, ikke blive påsat stempel-
mærker med henblik på gensalg. Det
fremgår af den foreslåede § 14, stk.
3, at det er en betingelse for godtgø-
relse af afgifter, at destruktionen af
varerne skal kunne overværes af
Skatteforvaltningen. SM anmoder
derfor om, at Skatteministeriet rede-
gør for, hvordan procedurerne skal
opfylde de administrative krav til do-
kumentation ift. transaktioner med
detailleddet, varernes oplagring, ka-
rakteren af varernes destruktion og
frister for anmeldelse til Skattefor-
valtningen for dens besigtigelse af fy-
sisk destruktion af varer.
Fsva. selve processen for destruktio-
nen vil producenterne, som det
fremgår af lovforslaget, skulle an-
mode om godtgørelse via den gene-
relle godtgørelsesblanket (blanket nr.
29.002). Destruktionen af varerne vil
skulle ske efter den til enhver tid gæl-
dende procedure hos Skatteforvalt-
ningen, og de nærmere omstændig-
heder aftales med Skatteforvaltnin-
gen i den konkrete situation.
Fsva. dokumentationskrav skal virk-
somhederne kunne dokumentere, at
køberen af varerne er blevet godt-
gjort varernes fulde pris inkl. afgif-
ten, fx ved at fremlægge kreditnotaer
eller lignende, der indeholder de
samme oplysninger som foreskrevet
for fakturaer.
Fsva. oplagring bemærkes det, at va-
rerne fra og med den 1. november
ikke må opbevares uden stempel-
mærker hos andre end registrerede
virksomheder. Der henvises i øvrigt
til bemærkningen ovenfor om opbe-
varing af returnerede varer.
Side 25 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at hvis der ikke øn-
skes godtgørelse af afgiften, kan va-
rerne destrueres, uden at ovenstå-
ende betingelser er opfyldt. Tilsva-
rende kan detailhandlen også selv de-
struere varerne.
Tobaksindustrien
Høringssvar vedr.
forslag til lov om
ændring af lov om
forskellige forbrugs-
afgifter
Tobaksindustrien deler Skattemini-
steriets opfattelse om, at det er uhen-
sigtsmæssigt, såfremt virksomhe-
derne kan pålægges at betale en afgift
to gange af den samme vare, og hil-
ser derfor forslaget velkommen.
Tobaksindustrien anfører, ar det
fremgår af den foreslåede § 14. stk.
2, at det er en forudsætning for af-
giftsrefusion, at køberen er godtgjort
eller godtgøres varens pris inklusive
afgiften. Tobaksindustrien antager, at
en ombytning af varer uden stempel-
mærker med nye varer med stempel-
mærker vil blive anset for at opfylde
kravet i den foreslåede § 14, stk. 2,
nr. 2.
Det bekræftes, at betingelsen i den
foreslåede § 14, stk. 2, nr. 2, vil anses
for at være opfyldt, hvis der sker om-
bytning af varer uden stempelmærker
med tilsvarende varer med stempel-
mærker (en såkaldt erstatningsleve-
rance). Det bemærkes i den forbin-
delse, at der efter gældende ret er to
forskellige afgiftssatser for røgfri to-
bak (126,93 kr. pr. kg og 461,37 kr.
pr. kg). Hvis der af de varer, der ta-
ges retur, er betalt den lave afgift, vil
der være en afgiftsmæssig difference
mellem de varer, der ombyttes. Det
er op til parterne selv at beslutte,
hvem der skal bære denne diffe-
rence. Såfremt køberen skal betale
differencen på de ombyttede varers
pris, skal denne dokumentation
medgå i nedenstående dokumenta-
tion for ombytningen. Virksomhe-
den, der har betalt afgiften af de re-
turnerede varer til Skatteforvaltnin-
gen, kan i disse tilfælde alene få godt-
gørelse for den oprindelig betalte, og
dermed lave, afgift, og skal kunne
Side 26 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dokumentere hvilken afgift, der op-
rindelig er betalt af varerne.
Det bemærkes, at den virksomhed,
der anmoder om godtgørelse, skal
kunne dokumentere, at køberen er
blevet godtgjort varernes pris inklu-
sive afgiften. Som udgangspunkt vil
dette være i form af fx en kreditnota
eller lignende, der indeholder de
samme oplysninger som foreskrevet
for fakturaer. Hvis godtgørelsen af
køberen sker ved ombytning, vil den
virksomhed, der anmoder om godt-
gørelse, således skulle kunne frem-
vise tilstrækkelig dokumentation for
den gratis erstatningsleverance og vil
skulle sende en kopi af ombytnings-
rapporten til detailhandleren. Herud-
over skal virksomheden sikre, at der
kun sker ombytning af beskattede
varer. Ovenstående vil blive tilføjet
lovforslagets bemærkninger.
Tobaksindustrien forstår, at det i til-
fælde af destruktion er en betingelse
for godtgørelse, at Skatteforvaltnin-
gen kan overvære tilintetgørelsen.
Tobaksindustrien anfører af hensyn
til virksomhedernes mulighed for en
hensigtsmæssig tilrettelæggelse af de-
struktion af varer, at det vil være øn-
skeligt, såfremt der sættes en, gerne
kort, frist, inden for hvilken Skatte-
forvaltningen skal svare på, hvorvidt
de ønsker at overvære en given de-
struktion eller ej.
Skatteforvaltningen vil hurtigst mu-
ligt tage stilling til, hvorvidt ¨forvalt-
ningen ønsker at overvåge en de-
struktion eller ej. Der vil ikke blive
indsat en egentlig frist herfor, da de-
struktionen af varerne vil skulle ske
efter den til enhver tid gældende pro-
cedure hos Skatteforvaltningen, og
da de nærmere omstændigheder afta-
les med Skatteforvaltningen i den
konkrete situation.
Tobaksindustrien anfører, at det
fremgår af den foreslåede § 14, stk.
3, at anmodning om godtgørelse skal
være indgivet til Skatteforvaltningen
Fristen for, hvornår virksomhederne
skal indgive deres anmodning om
godtgørelse af afgift, forlænges, såle-
des at virksomhederne får frem til
Side 27 af 28
L 196 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringsnotat, fra skatteministeren
2569292_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
senest den 1. december 2022. To-
baksindustrien bemærker, at denne
frist i praksis kan give virksomhe-
derne mindre end en måned til, i en i
øvrigt travl tid op til jul, at anmode
om afgiftsgodtgørelse. Tobaksindu-
strien erindrer om, at tidspunktet for
modtagelse af returvare ikke styres
og fastsættes af de virksomheder, der
skal have afgiften godtgjort, men af
deres kunder, transportører m.v.
Derfor anmoder Tobaksindustrien
om, at fristen for indsendelse af an-
modning om godtgørelse opgives, li-
gesom tilfældet var ved L 221 om
”clean market” for cigaretter og røg-
tobak, hvor Skatteministeriet i det
fremsatte lovforslag valgte at opgive
en kort frist for ansøgning om tilba-
gebetaling, der var indeholdt i et tid-
ligere udkast.
den 1. september 2023 til at anmode
om godtgørelse. Baggrunden for, at
der fastsættes en tidsfrist for, hvor-
når anmodningerne senest skal indgi-
ves, er kontrolhensyn. I modsætning
til
”clean market”-reglerne
for ciga-
retter og røgtobak, som der refereres
til, er der ikke stempelmærker på de
varer, der tages retur. Skatteforvalt-
ningen har således ikke mulighed for
at se forskel på ustemplede varer,
som er taget retur i forbindelse med
”clean market” eller varer, som ikke
overholder § 13 d, stk. 1, som affat-
tet ved § 1, nr. 1, i lov nr. 2616 af 28.
december 2021. Herudover vurderes
det, at virksomhederne selv har en
interesse i at få afgiften godtgjort
hurtigst muligt. Ved den foreslåede
forlængede frist er der foretaget en
afvejning mellem Skatteforvaltnin-
gens kontrol og virksomhedernes
mulighed for at have tilstrækkelig tid
til at anmode om godtgørelse.
Tobaksindustrien noterer med til-
fredshed adgangen for en virksom-
hed til at kunne påsætte stempelmær-
ker på røgfri tobaksvarer, der er taget
tilbage fra handlen. Tobaksindustrien
går i den forbindelse også ud fra, at
også nikotinposer, der ligeledes er ta-
get tilbage, som følge af at de ikke
opfylder det nye banderolekrav, til-
svarende kan påsættes banderoler og
atter sælges.
Det bekræftes, at det også vil være
muligt for virksomhederne at sætte
stempelmærker på de nikotinproduk-
ter og nikotinholdige væsker, som re-
turneres i forbindelse med markeds-
clearing, og sende disse varer retur
på markedet igen.
Side 28 af 28