Retsudvalget 2021-22
L 195
Offentligt
2583032_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2022
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2022-0037-0155
2452894
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister (L 195)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Cen-
trale Fingeraftryksregister (L 195), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 23. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor mange begæringer om sletning af oplysninger optaget i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret politiet de seneste år har modtaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregi-
ster (L 195):
”Vil
ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang
den 19. maj oplyse, hvor mange begæringer om sletning af op-
lysninger optaget i dna-profilregister og fingeraftryksregister,
politiet de seneste år har modtaget?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har oplyst, at kredsen til brug for opgørelsen har foretaget
en søgning i sagsstyringssystemet WorkZone og udfærdiget en
oversigt over åbne og lukkede anmodninger om sletning af en
optaget dna-profil og/eller fingeraftryk fra borgere modtaget fra
den 1. januar 2020 til den 23. maj 2022. Det fremgår heraf, at
politiet har modtaget 16 anmodninger om sletning i perioden.
NSK har bemærket, at resultatet af søgningen er forbundet med
en vis usikkerhed, da der ikke i WorkZone er en særskilt opde-
ling af sager med anmodninger af denne karakter. NSK har sam-
tidig bemærket, at der er tilfælde, hvor en borger har anmodet
om både sletning af oplysninger i Det Centrale Fingeraftryksre-
gister og i Det Centrale Dna-profilregister, hvor begge anmod-
ninger er registreret på samme sag, hvorfor det vil fremgå i op-
gørelsen som én anmodning.”
2.
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at § 3, stk. 1, nr. 6, i den gæl-
dende dna-profilregisterlov giver adgang til, at oplysninger i dna-profilregi-
sterets spordel skal slettes, når andre særlige grunde undtagelsesvis taler
herfor. Der skal ske sletning i medfør af denne bestemmelse, hvis en anden
person, uden at denne har været sigtet som medgerningsperson, senere døm-
mes for det forhold, som har dannet grundlag for registreringen af en sigtet,
men ikke dømt person, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 3055.
Der lægges med lovforslagets § 6, stk. 6, op til at indføre en bestemmelse
om, at oplysninger på begæring skal slettes, når hensynet til oplysningernes
politimæssige betydning undtagelsesvis findes at burde vige for hensynet til
Side 2/3
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvor mange begæringer om sletning af oplysninger optaget i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret politiet de seneste år har modtaget, til justitsministeren
den registrerede person. Sletning efter 1. pkt. skal ske senest efter 10 hver-
dage efter, at der er truffet endelig afgørelse herom, jf. bestemmelsens 2.
pkt.
Det fremgår af pkt. 2.5.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
at der ved vurderingen af, om der undtagelsesvis skal ske sletning forud for
udløbet af den lovbestemte opbevaringsperiode, skal inddrages en række
hensyn, herunder den lovbestemte opbevaringsperiode, den registreredes al-
der ved optagelsen, arten og grovheden af det strafbare forhold, der danner
grundlag for optagelsen, længden af en eventuelt idømt straf og eventuelt
øvrig kriminalitet begået af den registrerede. Opregningen er ikke udtøm-
mende, og der kan således lægges vægt på yderligere hensyn.
Der kan således efter den foreslåede bestemmelse, før udløbet af de fastsatte
slettefrister, efter en samlet, konkret vurdering på baggrund af bl.a. de
nævnte hensyn kunne ske sletning på begæring af den registrerede, hvis fort-
sat opbevaring af den pågældendes oplysninger inden for den fastsatte op-
bevaringsperiode undtagelsesvis vurderes ikke at være proportional.
Bestemmelsen er tiltænkt et bredere anvendelsesområde end den gældende
bestemmelse i dna-profilregisterlovens § 3, stk. 1, nr. 6.
Side 3/3