Retsudvalget 2021-22
L 195
Offentligt
2579450_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. maj 2022
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2022-0037-0155
2443978
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister (L 195)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Cen-
trale Fingeraftryksregister (L 195), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 16. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om de foreslåede slettefrister af dna-profiler og fingeraftryk vil sikre, at Danmark undgår en dom for for lange slettefrister, herunder hvordan slettefrister for sigtede, men ikke dømte lever op til det, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregi-
ster (L 195)
”Vil
ministeren redegøre for, om de foreslåede slettefrister af
dna-profiler og fingeraftryk vil sikre, at Danmark undgår en
dom for for lange slettefrister, herunder særligt redegøre for,
hvordan slettefrister for sigtede men ikke dømte lever op til
det?”
Svar:
1.
Det foreslås med lovforslagets §§ 2-3, at der skal kunne optages oplys-
ninger, hvis den pågældende er eller har været sigtet for et forhold, der efter
loven kan medføre fængsel i mindst 1 år og 6 måneder, eller for en overtræ-
delse af straffelovens § 235, stk. 2 (for så vidt angår dna-profiler), eller hvis
den pågældende er eller har været sigtet for en lovovertrædelse, der er un-
dergivet offentlig påtale (for så vidt angår personaftryk), og oplysningerne
er tilvejebragt efter reglerne i retsplejelovens kapitel 72. Tilsvarende gælder,
hvis den pågældende i udlandet er sigtet for en lovovertrædelse, som efter
dansk ret ville opfylde de nævnte krav.
Det foreslås med lovforslagets § 6, stk. 1, at der skal fastsættes differentie-
rede slettefrister for oplysninger om sigtede, men ikke dømte, således at op-
lysninger fra disse personer senest skal slettes, når der er forløbet 10, 15
eller 20 år fra endelig frifindende dom, afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald uden vilkår. Hvis en sigtelse opgives endeligt som grundløs,
skal en oplysning optaget i kraft af sigtelsen dog senest slettes inden for 10
hverdage.
Det foreslås endvidere med lovforslagets § 6, stk. 2, at der skal fastsættes
differentierede slettefrister for oplysninger om dømte, således at oplysnin-
ger fra disse personer senest skal slettes, når der er forløbet 15, 25 eller 40
år fra endelig dom. I tilfælde af domfældelser for forhold med en straffe-
ramme, der hjemler højere straf end 16 års fængsel, vil der ikke skulle ske
sletning efter et bestemt antal år.
Der tilsigtes med den foreslåede ordning en rimelig balance mellem hensy-
net til at sikre politiet bedst mulige forudsætninger for at efterforske og op-
klare kriminalitet og hensynet til personers ret til privatliv, jf. pkt. 2.5.2.1 og
2.5.2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Side 2/4
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om de foreslåede slettefrister af dna-profiler og fingeraftryk vil sikre, at Danmark undgår en dom for for lange slettefrister, herunder hvordan slettefrister for sigtede, men ikke dømte lever op til det, til justitsministeren
2.
Der er i lovforslagets pkt. 3 redegjort nærmere for lovforslagets forhold
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
Det fremgår heraf bl.a., at det sammenfattende kan udledes af den i afsnittet
gennemgåede praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
(Domstolen), at optagelse og opbevaring af personoplysninger i form af fin-
geraftryk og dna-profiler i et register i relation til strafbare forhold udgør et
indgreb i retten til privatliv efter EMRK artikel 8, stk. 1, som kan begrundes
med det legitime formål at opklare og derved forebygge kriminalitet, jf.
EMRK artikel 8, stk. 2.
Ved vurderingen af, om et sådant indgreb er nødvendigt i et demokratisk
samfund (proportionalt), foretager Domstolen en samlet helhedsvurdering.
I sin praksis lægger Domstolen i den forbindelse bl.a. vægt på, om såvel
optagelsen som opbevaringen af fingeraftryk og dna-profiler er proportional
i forhold til lovovertrædelsens karakter og grovhed. Domstolen lægger des-
uden vægt på, om der er fastsat slettefrister, og om slettefristerne i givet fald
er differentierede i forhold til lovovertrædelsernes grovhed, samt om der i
øvrigt er fastsat tilstrækkelige retsgarantier, herunder navnlig hvilke øvrige
muligheder der er for sletning, som opvejer opbevaringen.
Det bemærkes, at Domstolen ikke har fastsat klare tidsgrænser for, hvor
længe personoplysninger i form af fingeraftryk og dna-profiler med relation
til straffesager kan opbevares.
Det anføres endvidere i lovforslagets pkt. 3, at det samlet set er Justitsmini-
steriets vurdering, at den foreslåede ordning kan gennemføres inden for ram-
merne af EMRK’s artikel 8 om ret til respekt for sit privatliv og familieliv.
Der er herved bl.a. lagt vægt på, at der ved fastsættelsen af slettefristerne i
den foreslåede bestemmelse er lagt vægt på, at slettefristerne skal differen-
tieres med henblik på at afspejle karakteren og grovheden af den overtræ-
delse, der er rejst sigtelse og sket domfældelse for. De foreslåede slettefrister
indebærer eksempelvis, at en dømt skal være sigtet og dømt for en meget
grov overtrædelse, hvis laveste strafferamme hjemler højere straf end 16 års
fængsel, som f.eks. drab, hvis den pågældendes oplysninger skal kunne op-
bevares uden en specifik øvre tidsgrænse fastsat i dette lovforslag.
Der er endvidere bl.a. lagt vægt på, at det med lovforslagets § 6, stk. 6, fo-
reslås, at oplysninger skal slettes på begæring, når hensynet til
Side 3/4
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om de foreslåede slettefrister af dna-profiler og fingeraftryk vil sikre, at Danmark undgår en dom for for lange slettefrister, herunder hvordan slettefrister for sigtede, men ikke dømte lever op til det, til justitsministeren
oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes at burde vige
for hensynet til den registrerede person.
Der skal ved vurderingen af, om der undtagelsesvis skal ske sletning forud
for udløbet af den lovbestemte opbevaringsperiode, inddrages en række hen-
syn, herunder den lovbestemte opbevaringsperiode, den registreredes alder
ved optagelsen, arten og grovheden af det strafbare forhold, der danner
grundlag for optagelsen, længden af en eventuelt idømt straf, og eventuel
øvrig kriminalitet begået af den registrerede. Det vil i den forbindelse tale
for, at anmodningen skal imødekommes, hvis der er tale om en kortere straf
i forhold til normalstraffe for forholdet, og at der er få år til udløbet af den
lovbestemte opbevaringsperiode. Opregningen er ikke udtømmende, og der
kan således lægges vægt på yderligere hensyn.
Den foreslåede ordning indebærer således, at der før udløbet af de fastsatte
slettefrister i lovforslaget efter en samlet, konkret vurdering på baggrund af
bl.a. de nævnte hensyn vil kunne ske sletning på begæring af den registre-
rede, hvis fortsat opbevaring af den pågældendes oplysninger inden for den
fastsatte opbevaringsperiode undtagelsesvis vurderes ikke at være proporti-
onal.
Side 4/4