Retsudvalget 2021-22
L 195
Offentligt
2580846_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. maj 2022
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2022-0037-0155
2447672
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister (L 195)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Cen-
trale Fingeraftryksregister (L 195), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 16. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0002.png
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregi-
ster (L 195)
”Vil ministeren redegøre for, hvilke frister for sletning af dna-
profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande
har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har i 2018 og i 2020 via Udenrigsministeriet indhentet
oplysninger om reglerne for bl.a. optagelse og sletning af henholdsvis fin-
geraftryk og dna-profiler i en række europæiske lande.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke på baggrund af de indhen-
tede oplysninger er muligt at foretage en direkte sammenligning mellem
landenes regler for sletning af dna-profiler og fingeraftryk eller en udtøm-
mende gennemgang af alle muligt relevante regler, bl.a. idet de enkelte
lande har forskellige regler for, hvornår der må optages oplysninger, lige-
som der ses at være forskellige regler i de enkelte lande for, hvilke faktorer
der er afgørende for, hvornår der skal ske sletning af oplysninger.
Der tages endvidere forbehold for, at oplysningerne stammer fra henholds-
vis 2018 og 2020, og at de respektive landes regler for sletning af dna-pro-
filer og fingeraftryk kan være ændret siden indhentelsen af oplysningerne.
2.
For så vidt angår oplysninger om reglerne i Norge, Sverige, Finland,
Tyskland, Storbritannien og Nederlandene, der blev indhentet i 2018, kan
der oplyses følgende:
Den danske ambassade i Oslo har i 2018 oplyst følgende:
”Fingeraftryk:
I Norge registreres fingeraftryk på 1) sigtede, men ikke dømte
personer i efterforskningsregisteret, indtil sagen er afsluttet.
Derefter slettes fingeraftrykket. 2) I sager hvor personen døm-
mes, går oplysningerne fra efterforskningsregisteret til identi-
tetsregisteret. Her opbevares det til personen er afgået ved døden
plus de efterfølgende 5 år.
DNA:
Dna-profiler registreres på samme måde som fingeraftryk. Dvs.
profilen er registreret i efterforskningsregisteret, indtil sagen er
Side 2/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0003.png
afsluttet, hvorefter følgende regler ifølge Forskrift om behand-
ling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregi-
sterforskriften) er gældende:
§ 45-17. Sletning
Oplysninger i efterforskningsregisteret slettes, når domstolen
har frifundet personen, eller sagen er afsluttet på anden måde,
uden at vilkårene for registrering i identitetsregisteret er opfyldt.
Dette gælder ikke, hvis vilkårene for registrering i forbindelse
med en anden sag er til stede. Ved død skal efterforskningspro-
filen slettes senest efter 5 år. Sletning af efterforskningsprofilen
skal gøres i overensstemmelse med § 16-2 andet led nr. 1. Slet-
ning af øvrige oplysninger skal gøres i overensstemmelse med
§ 16-2 andet led nr. 2.
Oplysninger i identitetsregisteret skal slettes, hvis den dømte fri-
findes efter genåbning. Ved dom skal identitetsprofilen slettes
senest 5 år efter, at vedkommende er død eller tidligere, dersom
en fortsat registrering ikke længere vil være hensigtsmæssig.
Sletning af identitetsprofil skal gøres i overensstemmelse med §
16-2 andet led nr. 1. Sletning af øvrige oplysninger gøres i over-
ensstemmelse med § 16-2 andet led nr. 3.
Elimineringsprofil skal slettes, når referencepersonen trækker
samtykket tilbage, eller efter at tilsætningsforholdet er afsluttet.
Sletning skal gøres i overensstemmelse med § 16-2 andet led nr.
1.
Referenceprofil skal slettes, når formålet med undersøgelserne
er opnået, eller referencepersonen trækker samtykket tilbage.
Sletning skal gøres i overensstemmelse med § 16-2 andet led nr.
1.
I sporregisteret kan oplysninger om personer med ukendt iden-
titet registreres, hvis oplysninger antages at have tilknytning til
uopklarede sager.
(...)”
Den danske ambassade i Stockholm har i 2018 oplyst følgende:
”Opbevaring
og sletning af fingeraftryk og DNA-profiler
Mistænktes fingeraftryk og DNA-profiler registreres af svensk
politi, så længe en forbrydelse efterforskes. Når der er faldet
dom i sagen, skal alle andre end den dømtes fingeraftryk og
DNA-profil slettes.
Side 3/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0004.png
Dømte personers fingeraftryk og DNA-profiler gemmes så
længe, som dommen optræder på den dømtes straffeattest.
Fingeraftryk, som ikke har kunnet knyttes til en specifik person
i forbindelse med efterforskning, opbevares i 30 år; i tilfælde af
grove forbrydelser i 70 år.
(…)”
Den danske ambassade i Helsinki har i 2018 oplyst følgende:
”(…)
Fingeraftryk og DNA-profildata
lagres i ”The Data System for
Police Matters”. DNA-profiler
og anden data skal slettes senest
10 år efter personens død, men kan slettes efter et år hvis:
a) der falder en afgørelse om at tilvejebringe efterforskningen
før retssagens start.
b) den registeransvarlige modtager oplysninger om anklagers
beslutning om at begrænse undersøgelsen forud for retssagen el-
ler, at anklageren enten frafalder sigtelsen, eller på anden måde
bringer behandlingen af sagen til ophør.
c) den registeransvarlige modtager oplysninger om en endelig
afgørelse fra en domstol, hvor de anklager, der er anlagt mod
den registrerede, er blevet afvist, eller sigtelsen er frafaldet på
grund af forældelse. I så fald vil de holdte prøver destrueres
samtidig med, at de tilsvarende DNA-profiler slettes.
Dog slettes data fra registeret, når det drejer sig om gernings-
mænd, der er under 15 år. I disse tilfælde bliver oplysningerne
slettet, når personen fylder 18 år, medmindre der begås endnu
en lovovertrædelse, efter at gerningsmanden fyldte 15. Dataene
slettes dog ikke, hvis rapporten indeholder yderligere mis-
tænkte, eller hvis nogle af lovovertrædelserne vedrører en kri-
minel handling, for hvilken straffen er fængsling.
Ved det materiale hvor ingen mistænkt er blevet identificeret,
slettes materialet et år efter forældelsesfristen.
Derudover skal det nævnes, at politiets persondatalov (Police
Personal Data Act) står til at gennemgå ændringer, da regerin-
gen senere i 2018 vil forelægge parlamentet et nyt lovgivnings-
forslag. Nogle ændringer vil sandsynligvis også blive foreslået
om bestemmelserne om sletning af data
(…).”
Den danske ambassade i Berlin har i 2018 oplyst følgende:
Lagrings- og slettefrister for persondata (fingeraftryk og DNA-
profiler) jf. loven om Forbundskriminalpolitiets virke
Side 4/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0005.png
Der findes ikke en overordnet, maksimal lagringsfrist for denne
type oplysninger.
Forbundskriminalpolitiet er berettiget til at lagre data fra dømte
personer, så vel som fra endnu ikke dømte personer, forstået
som sigtede, som snarest kan forventes at der åbnes domsfor-
handlinger imod dem, eller fra sigtede, hvis data lagres idet der
foreligger begrundet mistanke om, at de i den nærmeste fremtid
vil begå alvorlig kriminalitet.
Lovgrundlaget regulerer ikke den maksimale lagringsfrist for
personlige data. Dog skal det undersøges, hvor længe der er be-
hov for at gemme informationerne, i det de må lagres så længe,
som der består herfor for at kunne opfylde lovens bestemmelser.
Der skal fastsættes en frist, inden for hvilken det senest skal un-
dersøges om informationerne stadig er nødvendige. For voksne
er denne frist maksimalt 10 år og for unge (over 14 år) fem år.
Fristen indledes med den seneste begivenhed, som førte til lag-
ringen af oplysningerne, men dog tidligst før den pågældende
løslades fra en evt. frihedsberøvende sanktion.
Data der anvendes i straffesager
Oplysninger, som anvendes i en konkret straffesag, opbevares
sammen med sagen og slettes med sagen. Sagerne opbevares
mellem fem og 30 år, afhængig af straffastsættelsen. Ved livs-
varig frihedsstraf slettes de ikke.
(…)”
Den danske ambassade i London har i 2018 oplyst følgende:
”Reglerne
for sigtede, men ikke dømte personer:
I ”Protection of Freedoms Act 2012” (PoFa) er der en antagelse
om, at fingeraftryk taget af politiet under ”Police and Criminal
Evidence Act 1984” (PACE) skal slettes, medmindre der er tale
om en undtagelse fremsat i PoFa. I de undtagende tilfælde kan
politiet opbevare fingeraftrykkene i en tidsbestemt periode.
I PACE beskrives de kriminelle sigtelser, hvortil politiet kan op-
bevare fingeraftrykkene i længere tid. Disse er kategoriseret
som ”kvalificerende lovovertrædelser” (”qualifying offences”)
og omhandler alvorlige sædelighedsforbrydelser, voldsforbry-
delser eller terrorrelaterede forbrydelser. Hvis lovovertrædelsen
falder inden for en af disse kategorier giver lovgivningen mulig-
hed for to forskellige opbevaringsperioder:
1) Hvis personen tidligere har en dom for en registrerbar forbry-
delse, må politiet beholde hans/hendes fingeraftryk på ubestemt
tid.
Side 5/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0006.png
2) Hvis personen ikke tidligere er dømt, må politiet opbevare
fingeraftrykkene i tre år. Politiet kan efterfølgende søge om for-
længelse i en enkelt periode på to år i retten. Politiet har ret til
at appellere i sager, hvor de ikke får lov til at forlængere perio-
den, og ligeledes har den sigtede person lov til at appellere mod,
at politiet kan forlænge perioden.
I PACE beskrives også reglerne for sigtede, men ikke dømte
personer i sager om mindre lovovertrædelser. I disse sager skal
fingeraftryk destrueres, medmindre personen tidligere er blevet
dømt for en registrerbar forbrydelse. I sådan et tilfælde kan fin-
geraftrykket opbevares på ubestemt tid.
Reglerne for dømte personer:
I ”Protection of Freedoms Act 2012” (PoFa) fremgår, at finger-
aftryk taget under ”Police and Criminal Evidence Act 1984”
(PACE) kan opbevares på ubestemt tid for en voksen person
dømt for en registrerbar lovovertrædelse (dette gælder uanset
om det er en mindre eller ”qualifying” lovovertrædelse). Dette
gælder også for personer, der afsoner en dom. Fingeraftryk fra
personer under 18 år, der er dømt for en ”qualifying offence”
kan opbevares på ubestemt tid. Dette gælder også for personer
under 18 år, der er dømt for mindre lovovertrædelser (dog und-
tagelse, hvis det drejer sig om en førstegangslovovertrædelse).
I PACE beskrives forskellige perioder for opbevaring af finger-
aftryk for personer dømt for deres første lovovertrædelse begået,
mens de er under 18 år:
1) Hvis personen er idømt forvaringsdom på mindre end 5 år,
kan fingeraftrykkene opbevares til dommen er afstået samt yder-
lige 5 år.
2) Hvis personen er idømt en forvaringsdom på mere end 5 år,
kan fingeraftrykkene beholdes på ubestemt tid.
3) Hvis personen er idømt en anden dom end forvaring, kan fin-
geraftrykkene opbevares i 5 år.
Hvis personen begår en anden registrerbar lovovertrædelse i en
af disse perioder, kan fingeraftrykkene opbevares på ubestemt
tid. At være dømt inkluderer irettesættelse og advarsel, at blive
kendt ikke-skyldig grundet mentale lidelser, eller grundet et
handicap, hvor man er kendt skyldig og dømt.
Selvom PACE giver perioder på ubestemt tid under specifikke
omstændigheder skal disse læses sammen med politiet i henhold
til dataloven ”Data Protection Act 2018”. Disse betingelser er:
1) Det femte databeskyttelsesprincip er, at persondata, der bliver
behandlet af retslige instanser, kun må opbevares så længe sagen
bliver behandlet.
Side 6/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2) Der skal fastsættes en passende tidsperiode for opbevaring og
behandling af persondata (heriblandt fingeraftryk) i sager be-
handlet af retslige instanser.
Reglerne for opbevaring af dna-profiler er de samme som for
opbevaring af fingeraftryk.
(….)”
Den danske ambassade i Haag har i 2018 oplyst følgende:
”Nederlandene
anvender i princippet samme regler for opbeva-
ring og sletning af fingeraftryk, dna-profiler og biologisk mate-
riale fra sigtede og dømte personer. Tidsperioden, efter hvilken
data skal destrueres, afhænger af forbrydelsens alvor. Såfremt
sigtelsen bortfalder, slettes alle data. Tidsgrænserne er som føl-
ger:
Tidsgrænserne for en (lov)overtrædelse (strafbare handlinger,
der mindre grove end en forbrydelse) er:
- Opbevaring i 5 år efter domstolens udtalelse, hvor der på-
lægges en bøde.
- Opbevaring i 10 år efter domstolens udtalelse, hvor dømte
pålægges frihedsberøvelse, samfundstjeneste eller en bøde
op til 8.200 euro.
- 2 år efter dømte dør.
Tidsgrænser for en forbrydelse (som registreres på straffeattest)
er:
- Opbevaring i 20 år efter domstolens udtalelse med en straf-
feramme på 6 år eller mindre. Hvis sigtede dør, kan finger-
aftryk og dna-profiler opbevares i op til 12 år efter dødsfal-
det.
- Opbevaring i 30 år efter domstolens udtalelse med en straf-
feramme på 6 år eller mere. Hvis sigtede dør, kan fingeraf-
tryk og dna-profiler opbevares i op til 20 år efter dødsfaldet.
For ovenstående regler gælder følgende undtagelser:
- Opbevaringsperiode på 30 år forlængelse med 20 år op til 50
år, hvis der idømmes mere end 20 års fængselsstraf.
- Hvis dommen vedrører en eller flere sædelighedsforbrydel-
ser eller lyder på 40 års fængselsstraf eller mere, opbevares
fingeraftryk, dna-profiler og biologisk materiale i op til 80
år.
Såfremt en sigtet person frifindes, kan denne persons data fortsat
opbevares, hvis frifindelse er i en sag om forsætlig drab. En så-
dan opbevaring er dog underlagt strenge betingelser, herunder
at de opbevarede data kun må anvendes i relation til den pågæl-
dende straffesag.
Side 7/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0008.png
Tidsgrænser er som følger:
- Opbevaring i 12 år efter frifindelsen i en sag med en straffe-
ramme på mindre end 6 år.
- Opbevaring i 20 år efter frifindelsen i en sag med en straffe-
ramme på mere end 6 år.
- Opbevaring i 80 år efter frifindelsen i en sag uden forældel-
sesfrist.
- Sletning finder sted omgående ifm. dødsfald af den pågæl-
dende.
Justitsministeriet har oplyst, at man arbejder på et lovforslag om
at halvere opbevaringstiden af fingeraftryk, dna-profiler og bio-
logisk materiale fra mindreårige. Det er endnu ikke fastlagt,
hvornår dette lovforslag vil blive sendt i sædvanlig procedure
med Andetkammeret og Førstekammeret.”
3.
For så vidt angår oplysninger om reglerne i Belgien, Irland, Italien, Spa-
nien og Østrig, der blev indhentet i 2020, kan der oplyses følgende:
Den danske ambassade i Bruxelles har i 2020 oplyst følgende:
”(…)
Ad 2) Opbevaring og sletning af henholdsvis fingeraftryk, dna-
profiler og biologisk materiale (det materiale, som har dannet
grundlag for oplysninger om dna-profiler, f.eks. spyt- eller blod-
prøven)
2.1. DNA-profiler
Artikel 4 i loven af 1999:
Den kriminalretsgyldige database hos Det Nationale Institut for
kriminalistik og kriminologi omfatter:
a) DNA-profiler fundet i straffesager, med undtagelse af DNA-
profiler fra savnede personer og uidentificerede døde lege-
mer;
b) DNA-profiler udtaget fra de personer, der er nævnt i artikel
44quienquies i CIC, hvis der er etableret positiv forbindelse
mellem DNA-profilen og DNA-profilerne fra de spor, der er
opdaget i forbindelse med sagen.
c) DNA-profiler udtaget fra de personer, der er nævnt i artikel
44quienquies i CIC, såfremt der er etableret positiv forbin-
delse mellem DNA-profilen og DNA-profilerne i DNA-da-
tabasen, efter en enkelt foretaget sammenligning (kun én)
med DNA-databaseprofilerne.
Side 8/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0009.png
DNA-profilerne og de dertil knyttede data omtalt i denne artikel
slettes fra den kriminalretsgyldige database efter anmodning fra
offentlige anklagemyndighed, så snart deres bevaring i databa-
sen vurderes ikke længere at være relevant i forbindelse med
straffesagen.
Desuagtet slettes DNA-profilerne og de dertil knyttede data fra
databasen som følger:
1. gældende for uidentificerede DNA-profiler: automatisk, ef-
ter 30-års registrering i databasen;
2. gældende for identificerede DNA-profiler: efter anmodning
fra den offentlige anklagemyndighed, så snart en endelig
retsafgørelse er truffet i sagen, i henhold til hvilken DNA-
profilen er indhentet. En person, der har været genstand for
frifindelse eller tiltalefrafald som udfald af retssag, kan bede
den offentlige anklager om øjeblikkeligt at beordre sletning
af sin DNA-profil og de dertil knyttede oplysninger.
Artikel 5 i loven fra 1999:
Databasen for idømte i Det Nationale Institut for kriminalistik
og kriminologi indeholder DNA-profiler fra personer, der ved
endelig retsafgørelse er dømt for lovovertrædelser indeholdt i
stk. 3. Stk. 3 omfatter en liste over grove lovovertrædelser, som
har været grundlag for registreringen af DNA-profiler i databa-
sen for idømte.
DNA-profiler og relaterede data slettes automatisk fra databasen
for idømte 30 år efter deres registrering, medmindre den kom-
petente dommer har sat en kortere frist. Ligeledes slettes de, når
den domfældte eller fængslede - efter at have indgivet indsigelse
inden for den ekstraordinære oppositionsperiode - frifindes for
de lovovertrædelser, der berettigede optagelsen af hans DNA-
profil i DNA-databasen for idømte, eller såfremt afgørelsen om
domfældelse opløses som følge af en revisionsprocedure.
(…)”
Den danske ambassade i Dublin har i 2020 oplyst følgende:
”(…)
Opbevaring og sletning af fingeraftryk, dna-profiler og biolo-
gisk materiale
I DNA-databasen (The National DNA Database System) sam-
menlignes DNA-profiler fra allerede afsluttede kriminalsager
med igangværende efterforskningssager. DNA-databasen inde-
holder DNA fra tidligere lovovertrædere og dømte personer.
Alle ansøgninger om at få slettet data fra DNA-databasen be-
handles af Rigspolitichefen. Som udgangspunkt er det ikke
Side 9/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0010.png
muligt at få slettet selve DNA-profilen, men det er muligt at få
slettet såkaldt identifikationsdata fra en DNA-profil.
Hvis den pågældende person bliver frifundet, og ikke er tidligere
straffet, kan personen ansøge om at få sine identifikationsdata
slettet fra DNA-profilen. Dette kan dog tidligst ske efter 3 må-
neder og i visse tilfælde 12 måneder. Ansøgningen for at få slet-
tet data er delt op i kategorier. For eksempel, fingeraftryk, blod-
prøve osv. Man skal således søge specifikt om at få slettet iden-
tifikationsdata for hver enkelt kategori.
Dømte og tidligere straffede personers DNA-profiler, fingeraf-
tryk og biologiske data kan som udgangspunkt ikke blive fjernet
fra DNA-databasen. Dog kan tidligere straffede personer, hvor
strafferammen for den kriminelle handling var maksimum 5års
fængselsstraf, efter 12 måneder efter straffens udståelse søge om
at få slettet biologisk data, hvis personen ikke har været indblan-
det i anden kriminalitet i de 12 måneder.”
Den danske ambassade i Rom har i 2020 oplyst følgende:
”(…)
Fra gældende italiensk lovgivning kan følgende fremhæves
(ambassadens uofficielle oversættelse):
(…)
Opbevaring og sletning af henholdsvis fingeraftryk og dna-pro-
filer
(…)
Italiensk lovgivning fastsætter følgende tidsrammer for opbeva-
ring og sletning:
(…)
DNA-profiler
DNA-profiler opbevares i 30 år fra registrering i systemet. Op-
bevaringsperioden hæves til 40 år, når der er tale om personer,
der er endeligt dømt for en eller flere forbrydelser, for hvilken
italiensk lovgivning foreskriver obligatorisk anholdelse af en
person antruffet på fast gerning. Opbevaringsperioden hæves li-
geledes til 40 år, hvis den endelige dom fastslår, at der er tale
om en vaneforbryder.
Biologisk materiale og DNA-profiler slettes endvidere ved en-
delig frikendelse i følgende tilfælde:
Fordi gerningen ikke eksisterer.
Side 10/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
2580846_0011.png
Fordi tiltalte ikke begik gerningen.
Fordi gerningen ikke udgør en forbrydelse.
Fordi dommeren, der har afsagt dom i sagen, beordrer
det.”
Den danske ambassade i Madrid har i 2020 oplyst følgende:
”(…)
Sletning af fingeraftryk:
a) Reglerne for sigtede, men senere frifundne personer:
Hvis en person frifindes, slettes fingeraftryk (…).
b) Reglerne for dømte personer:
Personer, der bliver dømt, har ret til at få aktindsigt i de oplys-
ninger, som myndighederne har registreret. Der kan ansøges om
annullering/justeringer af oplysningerne. Disse rettigheder er
personlige og uafhængige.
(…)
Ved sletning, justering og adgang til DNA-oplysninger:
Opbevaringen af DNA-profiler og oplysninger skal til hver
en tid overholde den opbevaringstid beskrevet i loven om
dømtes specifikke lovovertrædelse og loven om sletning af
registreringer på straffeattester med dennes forbehold.
DNA-oplysninger slettes, når personen afgår ved døden, og
så snart myndighederne bliver bekendt med dødsfaldet.
Borgeren kan til enhver tid ansøge om aktindsigt i de oplys-
ninger politiet har. Borgeren kan endvidere anmode om at få
rettet fejl og tilføjet yderligere oplysninger, jf. lov nr.
15/1999, d. 13. december.
Biologiske kendetegn opnået vha. DNA-analyse vedrørende
uidentificerede personer lagres i registeret. Når der findes
match, som medfører identifikation af personen, gælder
ovenstående regler om sletning mv.
Fastsættelse af regler om opbevaringsperioder og sletning
Hvis oplysningerne ikke længere findes nødvendige for ef-
terforskningen i den sag, der berettigede deres indsamling,
slettes oplysningerne. I vurderingen indgår oplysninger om
den registreredes alder, karakteren af de opbevarede data,
hvilken bevisværdi oplysninger blev tillagt i sagen, eller den
endelige retsafgørelse, specielt hvis den pågældende blev
frifundet, benådet, og ved forældelse.”
Den danske ambassade i Wien har i 2020 oplyst følgende:
”(…)
Side 11/12
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilke frister for sletning af dna-profiler og fingeraftryk myndighederne i de europæiske lande har, så niveauerne landene imellem kan sammenlignes, til justitsministeren
Personoplysninger/-data (ty: personbezogene Daten) der ude-
lukkende er optaget mhp. identifikation af en person (ty: Identi-
tetsfeststellung - § 118 StPO), ved en kropsundersøgelse (§ 123
StPO) eller ved en af analyse af cellemateriale (ty: molekular-
genetische Analyse - § 124 StPO), må kun behandles så længe
der er grund til at frygte, at denne person vil begå en lovover-
trædelse, der ikke kun vil have milde følger/konsekvenser. Hvis
den tiltalte bliver frifundet eller efterforskningen/undersøgelsen
indstilles, skal disse personoplysninger/-data slettes (jf. § 75 stk.
4 StPO).
I henhold til den udtrykkelige ordlyd i § 75 stk. 4 i Strafprozes-
sordnung (StPO) forbliver sikkerhedspolitiets (ty: sicher-
heitspolizeilichen) forpligtigelser ift. sletning (§§ 73 og 74
Sicherheitspolizeigesetz
SPG) dog uberørt af bestemmelserne
i StPO’ens bestemmelser vedr.
sletning af data.
Af paragraf 73 og 74 i Sicherheitspolizeigesetz (SPG) fremgår
det, at myndighederne skal slette personoplysninger,
1. hvis den registrerede er fyldt 80 år, og der er gået 5 år,
siden den sidste behandling af oplysningerne,
2. hvis data stammer fra en person under den kriminelle
lavalder, og der er gået 3 siden oplysningerne blev opta-
get, uden at oplysningerne er blevet behandlet,
3. hvis der er gået 5 siden den pågældende person afgik ved
døden,
4. hvis den pågældende ikke længere er under mistanke for
at have begået lovovertrædelsen - med mindre en be-
handling af oplysningerne er nødsaget fordi der er fare
for, at den pågældende person vil begå farlige angreb.
5. i tilfælde af § 65 stk. 2, så snart data har opfyldt dens
funktion i den pågældende sag,
6. i tilfælde af § 65 stk. 3, så snart data har opfyldt dens
funktion ift. den pågældende sag.”
Side 12/12