Retsudvalget 2021-22
L 195 Bilag 1
Offentligt
2570595_0001.png
Advokatrådet
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 28. april 2022
SAGSNR.: 2022 - 1338
ID NR.: 812522
Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det
Centrale Fingeraftryksregister – Justitsministeriets j.nr. 2020-0090-2413
Ved brev af 31. marts 2022 har Justitsministeriet anmodet Advokatrådet om en
udtalelse til ovennævnte udkast til lovforslag.
Advokatrådet skal i den anledning bemærke følgende:
Lovforslaget indeholder en ny og samlet regulering af Dna-profilregistret og det
delvist uregulerede område for fingeraftryksregistret. Det bemærkes indledningsvis,
at Advokatrådet finder, at det ud fra et legalitets- og gennemsigtighedssynspunkt er
positivt med en samlet regulering.
Lovforslaget indeholder regulering af henholdsvis I) optagelse af dna-profiler og
fingeraftryk, II) opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk og III) sletning af dna-
profiler og fingeraftryk. For så vidt angår sletning lægges der op til en differentieret
frist for henholdsvis sigtede, men ikke domfældte og domfældte personer.
Det er navnlig reguleringen af slettereglerne og en generel adgang til udlevering af
oplysninger til stater uden for Den Europæiske Union, der giver anledning til
retssikkerhedsmæssige overvejelser.
Det foreslås at indføre differentierede slettefrister for oplysninger om sigtede, men
ikke dømte personer og for dømte personer, jf. lovforslagets § 6. Det er
indledningsvist positivt, at slettefristerne differentieres for domfældte personer. For
så vidt angår sigtede, men ikke dømte personer, fremgår det bl.a. af lovforslagets
bemærkninger s. 31 ff., at politiets adgang til at efterforske og opklare forbrydelser
skal styrkes ved, at oplysninger om sigtede, men ikke dømte personer, kan
opbevares. Fristen udvides fra 10 år i alle tilfælde til henholdsvis 15 og 20 år for
sigtelser for en overtrædelse med en strafferamme på mere end henholdsvis 6 år og 8
år. Det vil f.eks. betyde, at en sigtelse for voldtægt efter straffelovens § 216, først
skal slettes 20 år efter, der er sket frifindelse eller påtaleopgivelse. Det bemærkes i
den forbindelse, at der i dag sker påtaleopgivelse efter retsplejelovens § 721, stk. 1,
nr. 2, i et betydeligt antal sager om overtrædelse af straffelovens § 216.
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0002.png
Advokatrådet
Det fremgår af lovforslagets pkt. 4, vedrørende forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i en række sager har
taget stilling til, om opbevaring og slettereglerne var i overensstemmelse med Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions (EMRK) artikel 8, om retten til respekt
for privatliv og familieliv. En opbevaring i disse sager i 20 år forekommer ikke at
være proportionalt. Det bemærkes i øvrigt, at forslaget delvist er implementering af
EU-lovgivning, herunder retshåndhævelsesdirektivet. Henset hertil bør forarbejderne
indeholde bemærkninger i forhold til, hvorvidt reguleringen er i overensstemmelse
med Den Europæiske Unions Charter om grundlæggende rettigheder, herunder
navnligt artikel 7.
Desuden bemærkes, at der ikke i forarbejderne er taget stilling til, om en opbevaring
kan være problematisk i forhold uskyldsformodningen i EMRK art. 6(2).
Udgangspunktet i lovforslagets § 6, stk. 3, er, at sletning kan undlades, hvis en sigtet
er idømt fængsel på livstid, en tidsubegrænset foranstaltning efter straffelovens §§
68, 69 eller forvaring efter straffelovens § 70. Der er indsat en generel begrænsning i
lovforslagets § 6, stk. 8, hvorefter oplysningerne kan slettes, hvis hensynet til
opbevaringen burde vige for hensynet til den registrerede. Det bemærkes, at domme
efter straffelovens §§ 68, 69 eller 70, hvor den tiltalte ikke er egnet til sædvanlig straf
og er idømt tidsubegrænset foranstaltning, kan se meget forskelligartede ud. Som
følge af den generelle begrænsning i § 6, stk. 8, skal straffens længde, herunder hvor
meget der udestår af denne, indgå i vurderingen af, om der kan ske sletning. Det
fremgår af bemærkningerne hertil, at oplistningen af hensyn ikke er udtømmende,
men der er samtidig ikke taget stilling til, hvorledes vurderingen skal foretages ved
tidsubegrænsede foranstaltninger.
Efter lovforslagets § 9, stk. 1, kan myndigheden inden for EU til brug for
efterforskningen af en konkret straffesag sammenligne dna-profiler og fingeraftryk.
Efter § 9, stk. 2, kan Justitsministeren indgå lignende aftaler med stater uden for EU.
I bemærkningerne til bestemmelsen henvises til, at en videregivelse af
personoplysninger vil være reguleret af de generelle databeskyttelsesregler. Reglen i
§ 9, stk. 2, fremstår efter Advokatrådets opfattelse retssikkerhedsmæssig betænkelig,
da Danmark ikke har kontrol med reguleringen af personoplysninger og
databeskyttelsesregler for stater uden for EU.
Med venlig hilsen
Andrew Hjuler Crichton
generalsekretær
[email protected]
www.advokatsamfundet.dk
2
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0003.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
25. april 2022
J.nr. 2022-11-0828
Dok.nr. 469433
Sagsbehandler
Betty Husted
Sendt til
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister
Ved e-mail af 31. marts 2022 har Justitsministeriet anmodet Datatilsynet om eventuelle be-
mærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Datatilsynet hilser det generelt velkomment, at der med lovforslaget lægges op til at indføre
en samlet og mere forsimplet lovregulering af dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret.
Det må forventes at skabe en større klarhed over retsgrundlaget på dette område for de regi-
strerede.
Datatilsynet har herudover følgende bemærkninger:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1. Opbevaring af oplysninger om sigtede, men ikke dømte personer
For det første foreslås det i udkastet til lovforslag, at der i Det Centrale Dna-profilregister og
Det Centrale Fingeraftryksregister indføres differentierede slettefrister på henholdsvis 10, 15
og 20 år for dna-profiler og fingeraftryk fra personer, der er sigtet, men ikke dømt for en lo-
vovertrædelse. De differentierede slettefrister er fastsat ud fra strafferammen for den overtræ-
delse, der er rejst sigtelse for, idet strafferammen må anses for en indikation på forholdets
grovhed.
Efter den nuværende ordning skal dna-profiler og fingeraftryk fra sigtede, men ikke dømte per-
soner, generelt slettes straks, når der er forløbet 10 år fra frifindelse, afgørelse om påtaleop-
givelse eller tiltalefrafald uden vilkår. Der lægges derfor med udkastet til lovforslag op til at ud-
vide opbevaringsperioden for dna-profiler og fingeraftryk fra sigtede, men ikke dømte perso-
ner.
Om baggrunden for den foreslåede udvidelse af slettefristen har Justitsministeriet anført føl-
gende:
”Det er regeringens ambition, at politiet skal have de bedst mulige redskaber til at efterfor-
ske og opklare kriminalitet, herunder længst mulig opbevaring af oplysninger, med hen-
blik på at understøtte politiets arbejde. Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister er i den sammenhæng meget effektive redskaber for politiet i forhold til
efterforskning og opklaring af kriminalitet. Registrene har således gjort det muligt for poli-
tiet hurtigt at identificere gerningspersoner til en række forbrydelser. Samtidig har regi-
strene gjort det lettere for politiet hurtigt at udelukke uskyldige fra mistanke og dermed
undgå at udsætte disse for sædvanlige efterforskningsskridt som f.eks. afhøring om deres
færden. Dna-profiler og fingeraftryk m.v. kan have stor efterforskningsmæssig værdi og er
vigtige efterforskningsredskaber. I den forbindelse spiller antallet af registrerede personer
en ikke uvæsentlig rolle. Kriminalitetsrisikoen for den persongruppe, der tidligere er sigtet
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
for strafbare forhold, men som ikke efterfølgende inden for den nærmeste årrække er dømt
eller sigtet for kriminalitet, må generelt antages at aftage i styrke jo længere tid, der går,
hvor den pågældende ikke er blevet sigtet for et strafbart forhold.
Det er desuagtet Rigspolitiets vurdering, at det set ud fra efterforskningsmæssige hensyn
vil kunne styrke politiets arbejde med at efterforske og opklare grov kriminalitet, hvis poli-
tiet gives mulighed for at opbevare dna-profiler og fingeraftryk vedrørende sigtede, men
ikke dømte personer, i en længere periode end 10 år.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at politiets adgang til at efterforske og opklare
forbrydelser skal styrkes ved, at der for oplysninger i dna-profilregisteret og fingeraftryks-
registeret om sigtede, men ikke dømte personer, skal fastsættes en længere opbevarings-
periode for så vidt angår sigtelser for grovere forhold.”
Side 2 af 5
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at Justitsministeriet for så vidt angår opbevaring af
oplysninger om sigtede, men ikke dømte, personer, tidligere har vurderet, at en slettefrist på
10 år må anses for en passende balance mellem på den ene side hensynet til politiets arbejde
og på den anden side hensynet til privatlivets fred.
Det fremgår således af bemærkningerne til lovforslag L 90 af 16. december 2009 til lov om
ændring af lov om Det Centrale Dna-profilregister, at Justitsministeriet efter en samlet afvej-
ning af de politimæssige hensyn til at opbevare oplysninger om dna-profiler også for ikke
dømte personer over for hensynet til personer, som efter en sigtelse bliver frifundet, eller hvor
påtale bliver opgivet, finder, at en tidsfrist på 10 år for opbevaring af oplysninger om dna-pro-
filer for sigtede efter en frifindelse eller påtaleopgivelse må anses for passende.
Justitsministeriet har endvidere den 23. juli 2013 besvaret spørgsmål nr. 933 (Alm. del) fra Fol-
ketingets Retsudvalg om ”der kan og bør fastsættes en længere frist end 10 år for opbevaring
af fingeraftryk fra sigtede, men ikke dømte personer, og hvor lang en sådan længere frist ville
kunne være uden at stride mod [Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom i sagen
S. og Marper mod Storbritannien].” Det fremgår af besvarelsen, at Justitsministeriet – i lyset
af Menneskerettighedsdomstolens praksis vedrørende artikel 8 i Den Europæiske Menneske-
rettighedskonvention – vurderer, at en slettefrist på 10 år udgør den rette balance mellem på
den ene side hensynet til politiets arbejde med at efterforske og opklare forbrydelser og på
den anden side hensynet til borgernes privatlivsbeskyttelse.
Henset til Justitsministeriets tidligere vurdering og til, at det af udkastet til lovforslag om bag-
grunden for at udvide de gældende slettefrister alene fremgår, at det er Rigspolitiets vurde-
ring, at dette vil styrke politiets efterforskning, skal Datatilsynet henstille, at Justitsministeriet i
lovforslaget nærmere redegør for, hvordan det vil styrke politiets efterforskningsmuligheder,
hvis slettefristerne forlænges, sådan som der lægges op til i lovudkastet – særligt henset til, at
det er anført, at kriminalitetsrisikoen for sigtede, men ikke dømte personer, som ikke efterføl-
gende inden for den nærmeste årrække er dømt eller sigtet for kriminalitet, generelt må anta-
ges at aftage i styrke jo længere tid, der går, hvor den pågældende ikke er blevet sigtet for et
strafbart forhold.
Endvidere henstiller Datatilsynet, at Justitsministeriet uddyber, hvordan balancen mellem på
den ene side hensynet til politiets arbejde og på den anden side hensynet til privatlivets fred
opretholdes med de nye, længere slettefrister.
Det er i den forbindelse Datatilsynets vurdering, at det bør tillægges betydelig vægt ved afvej-
ningen af de to hensyn, at der er tale om opbevaring af biometriske data med henblik på en-
tydig identifikation af personer, som ikke er blevet dømt for den forbrydelse, de har været sigtet
for. Dette skal endvidere ses i sammenhæng med, at enhver behandling af personoplysninger
udgør et indgreb i den registrerede persons menneskerettigheder og derfor skal være nød-
vendige og proportionale i forhold til det formål, hvortil oplysningerne behandles, hvilket bl.a.
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0005.png
princippet om opbevaringsbegrænsning i retshåndhævelseslovens § 4, stk. 6, er et udtryk for.
Efter denne bestemmelse må indsamlede oplysninger ikke opbevares på en måde, der giver
mulighed for at identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Side 3 af 5
2. Opbevaring af oplysninger om dømte personer
2.1.
For det andet foreslås det i udkastet til lovforslag, at der i Det Centrale Dna-profilregister
og Det Centrale Fingeraftryksregister indføres differentierede slettefrister på henholdsvis 15,
25 og 40 år for dna-profiler og fingeraftryk fra dømte personer. De differentierede slettefrister
er fastsat ud fra strafferammen for den overtrædelse, der er rejst sigtelse og sket domfældelse
for, idet strafferammen må anses for en indikation på forholdets grovhed.
Der lægges hermed op til at ophæve den nuværende ordning, hvorefter dømtes dna-profiler
og fingeraftryk i almindelighed først slettes, efter at den dømte er fyldt 80 år eller 2 år efter
dennes død.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastet til lovforslag, at det forhold, at opbevaringsperio-
den for oplysninger optaget fra dømte fastsættes ud fra strafferammen for den rejste sigtelse
– frem for den konkret udmålte straf – primært beror på, at det ikke inden for en nærmere frem-
tid vil være muligt for Rigspolitiet at it-understøtte differentierede slettefrister baseret på den
konkret udmålte straf. Det skal ses i lyset af, at Rigspolitiet i givet fald ville skulle udvikle it-un-
derstøttelse til håndtering af to forskellige opbevaringsgrundlag, mens den foreslåede løsning
ensretter modellerne for differentierede slettefrister for henholdsvis sigtede, men ikke dømte,
og dømte personer.
Det er Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at slettefrister baseret på den konkret udmålte
straf i højere grad end slettefrister baseret på strafferammen for den rejste sigtelse udgør den
rette balance mellem på den ene side hensynet til politiets arbejde og på den anden side hen-
synet til privatlivets fred.
Datatilsynet bemærker i den forbindelse, at det forhold, at det ikke teknisk er muligt at fast-
sætte slettefrister baseret på den udmålte straf, generelt ikke bør komme den registrerede per-
son til skade. Datatilsynet henviser i øvrigt til kravet om databeskyttelse gennem design, jf.
retshåndhævelseslovens § 20, stk. 2, og princippet om opbevaringsbegrænsning, jf. retshånd-
hævelseslovens § 4, stk. 6, som retshåndhævende myndigheder, herunder politiet, generelt
skal overholde ved behandling af personoplysninger i retshåndhævende øjemed.
Endvidere bemærker Datatilsynet, at kravet om databeskyttelse gennem design ikke er be-
grænset til udvikling og design af nye systemer, men også finder anvendelse i forhold til væ-
sentlige ændringer i behandlingen af oplysninger i eksisterende systemer.
1
2.2.
Det fremgår herudover af udkastet til lovforslag, at oplysninger, herunder dna-profiler og
fingeraftryk, for så vidt angår de tilfælde, hvor en person bliver dømt for en lovovertrædelse,
hvis strafferamme udgør fængsel indtil på livstid, eller i de tilfælde en person er idømt tidsube-
stemt foranstaltning efter straffelovens §§ 68 eller 69 eller forvaring efter straffelovens § 70,
ikke omfattes af slettefristerne i forslagets § 6, stk. 2, for dømte personer.
1 Datatilsynet henviser herunder til sit høringssvar af 15. marts 2017 til Justitsministeriet over udkast til forslag til lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger, samt de specielle bemærkninger til § 20 i forslag til lov om rets-
håndhævende myndigheders behandling af personoplysninger.
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Opbevaringsperioden for sådanne oplysninger foreslås i stedet reguleret af de generelle da-
tabeskyttelsesretlige regler i retshåndhævelsesloven, hvorefter personoplysninger, herunder
fingeraftryk og dna-profiler, ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at identifi-
cere den, oplysningerne vedrører, i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn
til de formål, hvortil oplysningerne behandles.
Datatilsynet skal i den forbindelse bemærke, at ovennævnte regler, der fremgår af retshånd-
hævelseslovens § 4, stk. 6, indebærer, at politiet selv skal fastsætte generelle slettefrister el-
ler kriterier for, hvornår sådanne oplysninger skal slettes.
Side 4 af 5
3. Videregivelse af oplysninger
Det foreslås i udkastet til lovforslag endvidere, at de gældende regler i dna-profilregisterloven,
hvor det udtømmende er reguleret, til hvem der må videregives oplysninger fra dna-profilregi-
steret, ikke videreføres. Videregivelse af oplysninger fra dna-profilregisteret vil fremover i ste-
det være reguleret af de generelle databeskyttelsesregler. Der lægges op til samme ordning
for videregivelse af oplysninger fra fingeraftryksregisteret, hvilket vil være en videreførelse af
gældende ret.
Af retshåndhævelseslovens § 10, stk. 2, fremgår, at behandling, herunder videregivelse, af
bl.a. biometriske oplysninger kan – under overholdelse af betingelserne i retshåndhævelses-
loven – ske, når det er strengt nødvendigt og sker af hensyn til de formål, der er nævnt i lovens
§ 1, stk. 1, herunder for at beskytte den registreredes eller en anden fysisk persons vitale in-
teresser, eller hvis behandlingen vedrører oplysninger, som tydeligvis er offentliggjort af den
registrerede.
Datatilsynet bemærker, at den foreslåede ændring for så vidt angår dna-profilregisteret efter
omstændighederne kan indebære en videre adgang til at videregive oplysninger end efter de
gældende regler. Det bør overvejes at omtale dette i lovforslagets bemærkninger.
4. Øvrige bemærkninger
4.1.
Udkastet til lovforslag indeholder tillige et forslag om, at den gældende § 4, stk. 2, i dna-
profilregisterloven, hvorefter der er adgang til at bevare dna-profiler i registrets spordel, som
personidentificeres, herunder fra ofre og vidner, forudsat den registrerede giver sit samtykke
hertil, ophæves.
Det fremgår endvidere af bemærkninger til lovforslaget, at politiet – ud over en eventuel kor-
tere opbevaring i fingeraftryksregisterets filer forudsat den registrerede samtykker hertil – i
praksis under en sags behandling vil opbevare fingeraftryk mv. fra sagens ikke-sigtede i jour-
nalsystemet (som en såkaldt NKC-sag) som dokumentation for de sammenligninger, der er
foretaget, og resultatet heraf.
Det står ud fra udkastet til lovforslag og bemærkningerne hertil ikke Datatilsynet klart, hvordan
spor i dna-profilregisterets spordel og spor i fingeraftryksregisterets filer om f.eks. forurettede,
nærmere håndteres, hvis sporet personidentificeres. Datatilsynet skal derfor opfordre til, at
dette præciseres.
4.2.
Endelig foreslås det i udkastet til lovforslag, at det nugældende krav om, at sletning af op-
lysninger fra dna-profilregisteret og fingeraftryksregistret skal ske straks, skal erstattes af et
krav om, at sletning skal inden for 10 hverdage.
Det fremgår endvidere af den foreslåede § 6, stk. 7, at sletning skal undlades i de tilfælde,
hvor der i opbevaringsperioden identificeres et andet grundlag for optagelse af oplysninger om
den registrerede.
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Side 5 af 5
Datatilsynet skal i den forbindelse opfordre til, at Justitsministeriet præciserer, om der for op-
lysninger, hvor der i perioden mellem opbevaringsperiodens udløb og til oplysningerne reelt
bliver slettet, identificeres et andet grundlag for optagelse af oplysninger om den registrerede,
skal ske sletning, eller om sletning skal undlades efter den foreslåede § 6, stk. 7.
4.3.
Afslutningsvist skal Datatilsynet henlede opmærksomheden på, at politiets behandling af
personoplysninger, herunder dna-profiler og fingeraftryk – foruden de foreslåede regler – skal
ske i overensstemmelse med de generelle regler i retshåndhævelsesloven.
Det er herunder efter Datatilsynets opfattelse væsentligt, at politiet gennemfører de nødven-
dige og relevante tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der samlet set skal bidrage til
at sikre, at personoplysninger i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret behandles i over-
ensstemmelse med de foreslåede bestemmelser og retshåndhævelsesloven.
Med venlig hilsen
Betty Husted
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0008.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Mikael Sjöberg <[email protected]>
20. april 2022 13:54
Line Herbæk Larsen
Bestyrelsen Dommerforeningen; Gitte Lene Pedersen
2020-0090-2413
Justitsministeriet
Politikontoret
Att. Line Herbæk Larsen
Ved mail af 31. marts 2022 har Justitsministeriet hørt Dommerforeningen over et udkast til forslag til lov om Det
centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.
Lovudkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
I den anledning skal jeg meddele, at lovudkastet ikke giver anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mikael Sjöberg
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening
Direkte: + 45 99 68 65 01/ + 45 21 66 18 49
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0009.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotholmsgade 10
1216 København K
Line Herbæk Larsen
[email protected]
Vedrørende høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister (j.nr. 2020-0090-
2413)
Justitsministeriet har ved e-mail af 31. marts 2022 sendt ovennævnte lov-
forslag til Den Uafhængige Politiklagemyndighed (Politiklagemyndighe-
den) med henblik på eventuelle bemærkninger.
Politiklagemyndigheden har i den forbindelse følgende bemærkninger:
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler (Bevismiddeltilsynet) fremgår
ikke af høringslisten, og Politiklagemyndigheden skal på den baggrund
generelt foreslå, at Bevismiddeltilsynet inddrages i høring af relevante lov-
forslag.
Vedrørende § 3 og § 4
Det fremgår blandt andet af § 3, stk. 2, og § 4, stk. 2, at der må optages
spor, der er sikret i forbindelse med ”politiets efterforskning”. Opmærk-
somheden henledes på, at også spor, der sikres i forbindelse med Politik-
lagemyndighedens efterforskning, optages i registrene, og det bør over-
vejes at adressere dette i lovforslaget. Det bemærkes i den forbindelse,
at det fremgår af retsplejelovens § 1020 j, som er placeret i kapitel 93 c
om straffesager mod personale i politiet og anklagemyndigheden, at be-
stemmelserne i denne lov (retsplejeloven) om behandlingen af straffesa-
ger i øvrigt finder tilsvarende anvendelse.
Aarhus, 26-04-2022
Journalnr.: 139-89-22
Sagsbehandler: Anne Skov Anhøj,
ASA
Banegårdspladsen 1A, 1. sal
8000 Aarhus C
Telefon 41 78 35 00
[email protected]
politiklagemyndigheden.dk
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0010.png
Med venlig hilsen
Claes Vestergaard
kontorchef
Side 2
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0011.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Morten Jacob Leth <[email protected]>
12. april 2022 13:47
Line Herbæk Larsen
Sv: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
DIGST (Id nr.: 1411339)
Til rette vedkommende
 
Digitaliseringsstyrelsen har ingen bemærkninger.
 
Med venlig hilsen
 
Morten Leth
________________________________
Morten Leth
Specialkonsulent, jurist
T: +45 41782431
E:
[email protected]
Kontor for jura
 
Digitaliseringsstyrelsen
Landgreven 4
1301 København K
 
www.digst.dk
 – fordi hverdagen er digital
Til:
Fra:
Justitsministeriet ([email protected])
Titel:
Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Sendt:
31-03-2022 13:56
 
Se venligst vedhæftede bilag. 
 
 
Med venlig hilsen   
 
 
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
1
 
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0012.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Emilie Kjersner <[email protected]>
28. april 2022 11:28
Line Herbæk Larsen
VS: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Høringsbrev (Domstolsstyrelsen).pdf; Høringsliste.pdf; Udkast til forslag til lov om Det Centrale
Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister .pdf
2020-0090-2413
2420737
Sag:
Sagsdokument:
Til Justitsministeriet
Det fremsendte høringsmateriale med frist den 28. april 2022 giver ikke anledning til bemærkninger fra
Domstolsstyrelsen.
Med venlig hilsen
 
Emilie Kjersner
 
Fuldmægtig
 
Direkte: + 45 23428304
 
[email protected]
Domstolsstyrelsen
 
Jura og Forretning
 
St. Kongensgade 1-3
 
1264 København K
 
Tlf. (hovednr.): + 45 70 10 33 22
 
www.domstol.dk
 
Fra: Justitsministeriet <[email protected]>  
Sendt: 31. marts 2022 14:14 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
Se venligst vedhæftede bilag. 
Med venlig hilsen  
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0013.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring over udkast til forslag til lov om Det
Centrale Dna-profilregister – ministeriets
sagsnr. 2020-0090-2413
Jeg har modtaget ministeriets mail af 31. marts 2022 med bilag vedrørende
høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det
Centrale Fingeraftryksregister.
Af principielle grunde kommenterer ombudsmanden ikke forslag til lovgivning
mv., som måtte blive sendt i høring til ombudsmandsinstitutionen, medmindre
der er tale om forslag, som berører institutionens egne forhold.
Den aktuelle høring giver mig ikke grundlag for at fravige denne praksis. Jeg
foretager mig derfor ikke noget i anledning af ministeriets henvendelse.
25. april 2022
Dok.nr. 22/01664-2/MVE
Bedes oplyst ved
henvendelse
Med venlig hilsen
for ombudsmanden
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0014.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Nella Festirstein <[email protected]>
6. april 2022 11:38
Line Herbæk Larsen
Rigsombuddet; £Nordatlantkontoret (951s89)
Høringssvar fra Færøernes Landsstyre - tekniske bemærkninger - over udkast til forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Høringsbrev (generelt).PDF; Høringsliste.PDF; Udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.PDF
Opfølgning
Afmærket
2020-0090-2413
2396986
Opfølgningsflag:
Flagstatus:
Sag:
Sagsdokument:
 
Til Justitsministeriet, Politikontoret 
 
Færøernes Landsstyre har fået tilsendt i høring “Forslag til Lov om Det Centrale Dna‐profilregister”
.
 
Ifølge lovudkastets § 12, stk. 2 skal loven ikke gælde direkte for Færøerne, men loven kan senere ved kongelig 
anordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne, såfremt færøske myndigheder anmoder herom. 
 
Ifølge lovforslagets § 10, stk. 2 fastsætter Justitsministeren tidspunktet for ophævelse af lov nr. 434 af 31. maj 2000 
om oprettelse af et centralt dna‐profilregister. Der skal i denne forbindelse bemærkes, at denne lov er sat i kraft for 
Færøerne med Anordningsbekendtgørelse nr. 1158 af 28. oktober 2014 ‐ Bekendtgørelse af anordning om 
ikrafttræden for Færøerne af lov om Det Centrale Dna‐profil‐register. Spørgsmålet er, om det er muligt at 
opretholde en retstilstand på dette område med to forskellige love, eller om det vil være nødvendigt, at 
lovgivningen vedrørende det centrale dna‐profilregister også opdateres For Færøerne? 
 
Færøernes Landsstyre har på nuværende tidspunkt ikke andre bemærkninger til lovforslaget. 
 
Venlig hilsen 
Nella Festirstein 
Afdelingschef 
 
 
Lagmandens Kontor 
Lovafdelingen 
Tlf. +298 30 60 00 
Direkte tlf. +298 55 80 76 
 
 
 
 
Fra: Løgting <[email protected]>  
Sendt: 31. marts 2022 14:47 
1
 
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0015.png
Til: Journalin hjá LMS <[email protected]
Emne: VS: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
Hetta skal nokk til tykkum. 
Vinarliga / Kind regards
Jórun S Ludvig
tel. 289812 • postboks 208
[email protected]
www.logting.fo
 
Fra: Justitsministeriet <[email protected]>  
Sendt: hósdagur, 31. mars 2022 12:57 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
Se venligst vedhæftede bilag. 
Med venlig hilsen  
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
2
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0016.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Justitsministeriet
Justitsministeriet
Slotsholmsgade
10
Slotsholmsgade
10
1216
København K
1216
København K
E-mail: [email protected]
E-mail:
[email protected]
W
I
I
L D E R S
P L A D
S 8K
W
LDERS
PLAD
S 8K
1
403 KØBENHAVN K
1
4 0 3 KØBENHAVN K
TE
LEFON 3 2
69 8888
TE
L E F O N 3 2
6 9 8 8 8 8
T
H B I
I
@ H U M A N R I G H T S .
.
D K
T
H B @ H U M A N RIGHTS DK
M
ENNESKER
ET DK
M
E N N E S K E R
E T .
.
D K
D
O K .
N
R .
2 2 /
0 0 9 9 4 -
3
D
OK.
N
R.
2 2 /
00994-
3
2
8 .
A
P
R I L 2 0 2 2
2
8.
A
P
RIL 2 0 2 2
H
Ø R I
I
N G S S
V A
R
O
V E
R
U D K A S T T
I L L O V
F O R S L
A
G
O M
H
Ø R N G S S
V A
R
O
V E
R
U D K A S T T
I L L O V
F O R S L
A
G
OM
D
ET C
EN
TRAL
E D
NA REG STE
R
OG DET
CEN
TRALE
D
E T C
E N
T R A L
E D
N A -
-
R E G I
I
S T E
R
OG D E T
C E N
T R A L E
F I N G
E
R
AFTRYKSRE
G
I
S T E R
Fl NG
E
R
A F T R Y K S R E
G
I
S T E R
Justitsministeriet
har ved e-mail af 31. marts 2022 anmodet om
Justitsministeriet
har ved e-mail af 31. marts 2022 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders
eventuelle
bemærkninger til
udkast
Institut for Menneskerettigheders
eventuelle
bemærkninger til
udkast
til forslag til lov om Det Centrale Dna-register og Det Centrale
til forslag til lov om Det Centrale Dna-register og Det Centrale
Fingeraftryksregister.
Fingeraftryksregister.
M e d lovudkastet lægges der op til at fastsætte en samlet specifik
Med lovudkastet lægges der op til at fastsætte en samlet specifik
lovregulering for dna-registeret og fingeraftryksregisteret i en ny
lovregulering for dna-registeret og fingeraftryksregisteret i en ny
hovedlov. Det er således hensigten at sikre et klart retsgrundlag for
hovedlov. Det er således hensigten at sikre et klart retsgrundlag for
politiets optagelse af, opbevaring og sletning af dna-profiler og
politiets optagelse af, opbevaring og sletning af dna-profiler og
fingeraftryk m.v. Desuden lovfæstes det, at der
gælder
samme regler
fingeraftryk m.v. Desuden lovfæstes det, at der
gælder
samme regler
for registreringerne.
for registreringerne.
SAMMENFATNING
SAMMENFATNING
M e d lovudkastet§ 6, stk.
1,
lægges der op til at indføre differentierede
Med lovudkastet § 6, stk.
1,
lægges der op til at indføre differentierede
slettefrister på henholdsvis
10, 15 og
20 år for sletning af dna-profiler
slettefrister på henholdsvis
10, 15 og
20 år for sletning af dna-profiler
og fingeraftryk m.v. i relation til personer, der er sigtet, men
ikke
dømt
og fingeraftryk m.v. i relation til personer, der er sigtet, men
ikke
dømt
for en lovovertrædelse. Der lægges endvidere op til forlængede
for en lovovertrædelse. Der lægges endvidere op til forlængede
slettefrister på op til ubestemt tid for oplysninger angående personer,
slettefrister på op til ubestemt tid for oplysninger angående personer,
som er dømt for en lovovertrædelse.
som er dømt for en lovovertrædelse.
Opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk bidrager til effektiv
Opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk bidrager til effektiv
efterforskning, men dette formål skal afvejes mod individets ret til
efterforskning, men dette formål skal afvejes mod individets ret til
beskyttelse
af
sit privatliv. Efter instituttets
opfattelse
kan de
beskyttelse
af
sit privatliv. Efter instituttets
opfattelse
kan de
forlængede slettefrister for personer som
er
sigtede, men
ikke
dømte,
forlængede slettefrister for personer som
er
sigtede, men
ikke
dømte,
risikere at medføre krænkelser af Menneskerettighedskonventionens
risikere at medføre krænkelser af Menneskerettighedskonventionens
artikel 8 om retten t i respekt for privatliv.
artikel 8 om retten til
l
respekt for privatliv.
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Justitsministeriet
undlader at forlænge opbevaringen af dna-profiler og fingeraftryk
undlader at forlænge opbevaringen af dna-profiler og fingeraftryk
m.v. for personer, hvor der er sket frifindelse, afgørelse
om
m.v. for personer, hvor der er sket frifindelse, afgørelse
om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
uden
vilkår.
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald
uden
vilkår.
Instituttet har følgende bemærkninger til lovudkastet:
Instituttet har følgende bemærkninger til lovudkastet:
DIFFEENTIEREDE
SLETTEFRISTER
DIFFEENTIEREDE
SLETTEFRISTER
SIGTEDE,
MEN IKKE
D Ø M T E
SIGTEDE,
M E N IKKE
DØMTE
Med lovudkastets § 6, stk.
1,
lægges der op til at indføre differentierede
M e d lovudkastets § 6, stk.
1,
lægges der op til at indføre differentierede
slettefrister på henholdsvis
10, 15 og
20 år for sletning af dna-profiler
slettefrister på henholdsvis
10, 15 og
20 år for sletning af dna-profiler
og fingeraftryk m.v. i relation til personer, der er sigtet, men
ikke
dømt
og fingeraftryk m.v. i relation til personer, der er sigtet, men
ikke
dømt
for en lovovertrædelse.
for en lovovertrædelse.
De differentierede slettefrister fastsættes ud fra strafferammen for den
De differentierede slettefrister fastsættes ud fra strafferammen for den
overtrædelse, der er rejst sigtelse for, da strafferammen efter
overtrædelse, der er rejst sigtelse for, da strafferammen efter
Justitsministeriets
opfattelse kan anses for en indikation på forholdets
Justitsministeriets
opfattelse kan anses for en indikation på forholdets
grovhed
(de almindelige bemærkninger, punkt 2.5.2).
grovhed
{de almindelige bemærkninger, punkt 2.5.2).
Dette vil indebære, at dna-profiler og fingeraftryk m.v. optaget
Dette vil indebære, at dna-profiler og fingeraftryk m.v. optaget
i
i
forbindelse med efterforskning af
overtrædelser,
hvis strafferamme er
forbindelse med efterforskning af
overtrædelser,
hvis strafferamme er
mindre end 6
års
fængsel,
vil
blive slettet efter
10 år,
som det er
mindre end 6
års
fængsel,
vil
blive slettet efter
10 år,
som det er
tilfældet i dag. Dette vil f.eks. være forbindelse med overtrædelse af
tilfældet i dag. Dette vil f.eks. være
i
i forbindelse med overtrædelse af
straffelovens regler om ulovlig
tvang (§
260), trusler{§ 266) og
tyveri (§
straffelovens regler om ulovlig
t v a n g { §
260), trusler (§ 266) og
t y v e r i { §
276) eller i forbindelse med sigtelse for overtrædelse af særlovgivning,
276) eller i forbindelse med sigtelse for overtrædelse af særlovgivning,
idet strafferammen for sådanne lovovertrædelser kun undtagelsesvis
idet strafferammen for sådanne lovovertrædelser kun undtagelsesvis
overstiger 2
års
fængsel.
overstiger 2
års
fængsel.
Hvor der
er
optaget oplysninger forbindelse med en lovovertrædelse,
Hvor der
er
optaget oplysninger
i
i forbindelse med en lovovertrædelse,
hvor den laveste strafferamme
udgør
mindst 6
års
fængsel og mindre
hvor den laveste strafferamme
udgør
mindst 6
års
fængsel og mindre
end
8 års
fængsel, lægger lovforslaget op
til
en opbevaringsperiode på
end
8 års
fængsel, lægger lovforslaget op
t i l
en opbevaringsperiode på
15 år
fra der sker frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller
15 år
fra der sker frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller
tiltalefrafald
uden
vilkår. Opbevaringsperioden
vil
således i disse
tiltalefrafald
uden
vilkår. Opbevaringsperioden
vil
således i disse
tilfælde blive forlænget med 5
år
i forhold
til de gældende
regler.
tilfælde blive forlænget med 5
år
i forhold
t i l de gældende
regler.
Hvor der
er
optaget oplysninger forbindelse med en lovovertrædelse,
Hvor der
er
optaget oplysninger
i
i forbindelse med en lovovertrædelse,
hvor strafferammen udgør mindst
8 års
fængsel, lægger lovforslaget op
hvor strafferammen udgør mindst
8 års
fængsel, lægger lovforslaget op
til en opbevaringsperiode på 20
år
fra frifindelse, afgørelse om
til en opbevaringsperiode på 20
år
fra frifindelse, afgørelse om
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår.
Opbevaringsperioden vil
påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår.
Opbevaringsperioden vil
således i disse tilfælde blive fordoblet i forhold til
gældende
regler.
således i disse tilfælde blive fordoblet i forhold til
gældende
regler.
Baggrunden for den foreslåede
ændring
er, at
Justitsministeriet ønsker
Baggrunden for den foreslåede
ændring
er, at
Justitsministeriet ønsker
at styrke politiets muligheder arbejdet med at efterforske og opklare
at styrke politiets muligheder
i
i arbejdet med at efterforske og opklare
2/6
2/6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0018.png
kriminalitet, og at politiet skal have de bedst mulige redskaber
til
brug
kriminalitet, og at politiet skal have de bedst mulige redskaber
til
brug
for dette arbejde {de almindelige bemærkninger, punkt 2.5.2.1).
for dette arbejde (de almindelige bemærkninger, punkt 2.5.2.1).
DØMTE
D M T E
Herudover lægges der op til at indføre differentierede frister på
Herudover lægges der op til at indføre differentierede frister på
henholdsvis
15,
25 og 40
år
for sletning af dna-profiler
og
fingeraftryk
henholdsvis
15,
25 og 40
år
for sletning af dna-profiler
og
fingeraftryk
m.v. fra dømte personer, jf. §
6,
stk.
2.
De differentierede slettefrister
m.v. fra dømte personer, jf. § 6, stk. 2. De differentierede slettefrister
er
tilsvarende
fastsat
ud
fra strafferammen for den overtrædelse, der er
er
tilsvarende
fastsat
ud
fra strafferammen for den overtrædelse, der er
rejst sigtelse og sket domfældelse for således, at opbevaringsperioden
rejst sigtelse og sket domfældelse for således, at opbevaringsperioden
er fastsat ud fra en indikation af forholdets
grovhed
{de almindelige
er fastsat ud fra en indikation af forholdets
grovhed
(de almindelige
bemærkninger punkt 2.5.2.2).
bemærkninger punkt 2.5.2.2).
Det
vil
således betyde, at oplysninger fra dømte, der er optaget
Det
vil
således betyde, at oplysninger fra dømte, der er optaget
i
i
forbindelse med en sigtelse for en lovovertrædelse, hvor den laveste
forbindelse med en sigtelse for en lovovertrædelse, hvor den laveste
strafferamme udgør mindre end
3
års fængsel, vil kunne opbevares i
15
strafferamme udgør mindre end 3 års fængsel, vil kunne opbevares i
15
år.
år.
Hvor oplysninger fra dømte er optaget i forbindelse med en sigtelse for
Hvor oplysninger fra dømte er optaget i forbindelse med en sigtelse for
en lovovertrædelse, hvor strafferammen
udgør
mindst 3
års
fængsel og
en lovovertrædelse, hvor strafferammen
udgør
mindst 3
års
fængsel og
mindre en 8
års
fængsel, vil oplysningerne kunne opbevares i 25 år.
mindre en 8
års
fængsel, vil oplysningerne kunne opbevares i 25 år.
I de tilfælde hvor der er optaget oplysninger fra dømte, hvor
I de tilfælde hvor der er optaget oplysninger fra dømte, hvor
strafferammen udgør mindst
8 års
fængsel, vil oplysningerne kunne
strafferammen udgør mindst
8 års
fængsel, vil oplysningerne kunne
opbevares i 40
år.
opbevares i 40
år.
Endvidere lægges
op
t i
opbevaring
på ubestemt tid af oplysninger
Endvidere lægges
op
til
l opbevaring
på ubestemt tid af oplysninger
angående dømte personer, der
er
sigtet for en overtrædelse, der har en
angående dømte personer, der
er
sigtet for en overtrædelse, der har en
strafferamme på fængsel op til livstid, eller hvis den pågældende er
strafferamme på fængsel op til livstid, eller hvis den pågældende er
idømt en
tidsubestemt
foranstaltning efter straffelovens§§ 68, 69 eller
idømt en
tidsubestemt
foranstaltning efter straffelovens §§ 68, 69 eller
forvaring efter straffelovens§ 70.
forvaring efter straffelovens § 70.
Den foreslåede ordning indebærer samtidig en ophævelse af de
Den foreslåede ordning indebærer samtidig en ophævelse af de
gældende
regler om, at oplysninger skal slettes, når den registrerede
gældende
regler om, at oplysninger skal slettes, når den registrerede
person fylder 80
år,
eller 2
år
efter den registreredes
død.
person fylder 80
år,
eller 2
år
efter den registreredes
død.
INSTITUTTETS
BEMÆRKNINGER
INSTITUTTETS
BEMÆRKNINGER
Det fremgår af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at opbevaring
Det fremgår af Menneskerettighedsdomstolens praksis, at opbevaring
af fingeraftryk, dna-profiler og celleprøver er et
indgreb
i retten til
af fingeraftryk, dna-profiler og celleprøver er et
indgreb
i retten til
respekt for privatlivet, som
er
beskyttet i Den Europæiske
respekt for privatlivet, som
er
beskyttet i Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8.1 Indgrebet skal
Menneskerettighedskonventions artikel 8.
1
Indgrebet skal
retfærdiggøres efter artikel 8, stk. 2, for ikke at resultere i
en
krænkelse
retfærdiggøres efter artikel 8, stk. 2, for ikke at resultere i
en
krænkelse
1
1
Se f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
S.
og Marper
Se f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
S.
og Marper
mod Storbritannien, dom af
4.
december 2008, præmis
77
og 86.
mod Storbritannien, dom af
4.
december 2008, præmis
77
og 86.
3/6
3/6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0019.png
af konventionen. Det betyder, at statens indgreb skal ske ifølge lov,
af konventionen. Det betyder, at statens indgreb skal ske ifølge lov,
have et legitimt formål og være nødvendigt i et demokratisk samfund.
have et legitimt formål og være nødvendigt i et demokratisk samfund.
Efter instituttets vurdering følger det
af
Efter instituttets vurdering følger det
af
Menneskerettighedsdomstolens praksis, at den maksimale
Menneskerettighedsdomstolens praksis, at den maksimale
opbevaringsperiode for oplysninger fra dømte skal tage højde for
opbevaringsperiode for oplysninger fra dømte skal tage højde for
lovovertrædelsens
alvor. Selvom
der ikke kan udledes klare
lovovertrædelsens
alvor. Selvom
der ikke kan udledes klare
tidsmæssige begrænsninger, følger det således af Domstolens praksis,
tidsmæssige begrænsninger, følger det således af Domstolens praksis,
at der kan differentieres i slettefristerne.2
at der kan differentieres i slettefristerne.
2
Instituttet finder det således positivt, at lovudkastet lægger op
til at
Instituttet finder det således positivt, at lovudkastet lægger op
t i l at
fastsætte kortere slettefrister for de oplysninger, som er optaget i
fastsætte kortere slettefrister for de oplysninger, som er optaget i
forbindelse med efterforskning af mindre alvorlig kriminalitet, og hvor
forbindelse med efterforskning af mindre alvorlig kriminalitet, og hvor
der sker domsfældelse sagen.
der sker domsfældelse
i
i sagen.
Domstolens vurdering
af
opbevaringens lovlighed foretages ikke alene
Domstolens vurdering
af
opbevaringens lovlighed foretages ikke alene
på baggrund af slettefrister men
ud
fra
en
samlet helhedsvurdering,
på baggrund af slettefrister men
ud
fra
en
samlet helhedsvurdering,
hvor der bl.a. lægges vægt på, om der er fastsat tilstrækkelige
hvor der bl.a. lægges vægt på, om der er fastsat tilstrækkelige
retsgarantier. Dette
indebærer
navnlig, at den pågældende skal have
retsgarantier. Dette
indebærer
navnlig, at den pågældende skal have
mulighed for at begære, at oplysninger slettes inden slettefristen, hvis
mulighed for at begære, at oplysninger slettes inden slettefristen, hvis
behovet for opbevaring findes at måtte vige for hensynet t i den
behovet for opbevaring findes at måtte vige for hensynet til
l
den
pågældendes privatliv.3
pågældendes privatliv.
3
For personer, som er sigtet men
ikke
dømt, lægges der op til væsentligt
For personer, som er sigtet men
ikke
dømt, lægges der op til væsentligt
længere slettefrister på op til 20
år. Instituttet
har tidligere høringssvar
længere slettefrister på op til 20
år. Instituttet
har
i
i tidligere høringssvar
påpeget problematikken om dna-profiler for sigtede, men
ikke
dømte
påpeget problematikken om dna-profiler for sigtede, men
ikke
dømte
personer, der opbevares politiets registre
10 år.
4
personer, der opbevares
i
i politiets registre
i
i
10 år.4
I sagen M.K. mod Frankrig
udtalte
Menneskerettighedsdomstolen kritik
I sagen M.K. mod Frankrig
udtalte
Menneskerettighedsdomstolen kritik
af, at slettefristerne
ikke
differentierede i forhold
til,
om en person var
af, at slettefristerne
ikke
differentierede i forhold
til,
om en person var
Se f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol Aycaguer mod
Se f.eks. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol Aycaguer mod
Frankrig, dom af 22. september 2017, præmis 43.
Frankrig, dom af 22. september 2017, præmis 43.
3
3
Se Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
Gardel
mod
Se Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
Gardel
mod
Frankrig, dom af
17
marts 2010 og Den Europæiske
Frankrig, dom af
17
marts 2010 og Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, Aycaguer mod Frankrig, dom af 22.
Menneskerettighedsdomstol, Aycaguer mod Frankrig, dom af 22.
september 2017 samt Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
september 2017 samt Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
Gaughran mod
Storbritannien,
dom
af 13.
juni 2020.
Gaughran mod
Storbritannien,
dom
af 13.
juni 2020.
4
Instituttets høringssvar af
13.
oktober 2009
t i l
Forslag til lov om
4
Instituttets høringssvar af
13.
oktober 2009
til
Forslag til lov om
ændring
af lov om Det Centrale Dna-profilregister (frister for sletning af
ændring
af lov om Det Centrale Dna-profilregister {frister for sletning af
oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke dømte
oplysninger om dna-profiler vedrørende sigtede, men ikke dømte
personer). Høringssvaret kan findes på side
18-23
i Retsudvalgets bilag
personer). Høringssvaret kan findes på side
18-23
i Retsudvalgets bilag
1 t i l udvalgets
behandling af lovforslaget:
1 til udvalgets
behandling af lovforslaget:
https://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L90/bilag/1/777422.pdf
https://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L90/bilag/1/777422.pdf
2
2
4/6
4/6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0020.png
dømt eller blot sigtet, men ikke dømt.5 Sagen omhandlede en person,
dømt eller blot sigtet, men ikke dømt.
5
Sagen omhandlede en person,
der i
to
tilfælde var blevet sigtet, men ikke dømt, for tyveri af nogle
der i
to
tilfælde var blevet sigtet, men ikke dømt, for tyveri af nogle
bøger, og som havde fået optaget sit fingeraftryk i
et
register.
bøger, og som havde fået optaget sit fingeraftryk i
et
register.
Krænkelsen bestod i, at fingeraftryk kunne opbevares i 25
år
uanset, at
Krænkelsen bestod i, at fingeraftryk kunne opbevares i 25
år
uanset, at
der var tale om en mindre alvorlig lovovertrædelse, og at der alene var
der var tale om en mindre alvorlig lovovertrædelse, og at der alene var
begrænsede muligheder for at få fjernet materialet efter en frifindelse
begrænsede muligheder for at få fjernet materialet efter en frifindelse
eller påtaleopgivelse.6
eller påtaleopgivelse.
6
I sagen
S.
og Marper mod
Storbritannien
fastslog
I sagen
S.
og Marper mod
Storbritannien
fastslog
Menneskerettighedsdomstolen ligeledes, at
Storbritannien
i to
Menneskerettighedsdomstolen ligeledes, at
Storbritannien
i to
konkrete tilfælde ved at udtage og opbevare fingeraftryk, dna-profiler
konkrete tilfælde ved at udtage og opbevare fingeraftryk, dna-profiler
og celleprøver krænkede
artikel 8.
I denne sag bestod krænkelsen
i,
at
og celleprøver krænkede
artikel 8.
I denne sag bestod krænkelsen
i,
at
fingeraftryk, dna-profiler og celleprøver kunne opbevares
uafhængigt
af
fingeraftryk, dna-profiler og celleprøver kunne opbevares
uafhængigt
af
lovovertrædelsens karakter eller alvor, uafhængigt af
den
sigtedes
lovovertrædelsens karakter eller alvor, uafhængigt af
den
sigtedes
alder, at opbevaringen var
tidsubegrænset,
og at der alene var
alder, at opbevaringen var
tidsubegrænset,
og at der alene var
begrænsede muligheder for at få fjernet materialet efter en frifindelse
begrænsede muligheder for at få fjernet materialet efter en frifindelse
eller pätaleopgivelse.'
eller påtaleopgivelse.
7
I både
S.
og Marper mod
Storbritannien
og M.K. mod Frankrig udtalte
I både
S.
og Marper mod
Storbritannien
og M.K. mod Frankrig udtalte
Domstolen
desuden
en særlig bekymring for risikoen for stigmatisering
Domstolen
desuden
en særlig bekymring for risikoen for stigmatisering
af sigtede, men ikke dømte personer, som optages politiets registre
af sigtede, men ikke dømte personer, som optages
i
i politiets registre
sammen med dømte, da ikke-dømte personer er berettiget til en
sammen med dømte, da ikke-dømte personer er berettiget til en
formodning om uskyld, indtil det modsatte er bevist. Yderligere udtalte
formodning om uskyld, indtil det modsatte er bevist. Yderligere udtalte
Domstolen, at selvom optagelsen politiets registre ikke er det samme
Domstolen, at selvom optagelsen
i
i politiets registre ikke er det samme
som et udtryk for mistanke, så må betingelserne for opbevaring
af
data
som et udtryk for mistanke, så må betingelserne for opbevaring
af
data
ikke
give
indtryk af, at den pågældende person ikke bliver behandlet
ikke
give
indtryk af, at den pågældende person ikke bliver behandlet
som uskyldig.8
som uskyldig.
8
Det
er
således instituttets
opfattelse, at
særligt de forlængede
Det
er
således instituttets
opfattelse, at
særligt de forlængede
slettefrister i lovudkastets
§
6, stk.
1,
hvor det bliver muligt at opbevare
slettefrister i lovudkastets § 6, stk.
1,
hvor det bliver muligt at opbevare
oplysninger
15 år
eller 20
år
for personer, som har været sigtet, men
oplysninger
i
i
15 år
eller 20
år
for personer, som har været sigtet, men
ikke er dømt, kan risikere at medføre krænkelser af
ikke er dømt, kan risikere at medføre krænkelser af
Menneskerettighedskonventionens artikel 8
om
retten
til
privatliv.
Menneskerettighedskonventionens artikel 8
om
retten
til
privatliv.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
dom af
18.
juli 2013, præmis 39.
dom af
18.
juli 2013, præmis 39.
6
6
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
dom af
18.
juli 2013, præmis 42 og
43.
dom af
18.
juli 2013, præmis 42 og
43.
7
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, S. og Marper mod
7
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, S. og Marper mod
Storbritannien, dom af 4. december 2008, præmis
125.
Storbritannien, dom af 4. december 2008, præmis
125.
8
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, S. og Marper mod
8
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, S. og Marper mod
Storbritannien, dom af 4. december 2008, præmis
122
og Den
Storbritannien, dom af 4. december 2008, præmis
122
og Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
dom
af
Europæiske Menneskerettighedsdomstol, M.K. mod Frankrig,
dom
af
18.
juli 2013, præmis 33.
18.
juli 2013, præmis 33.
5
5
5/6
5/6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at
Institut for Menneskerettigheder anbefaler derfor, at
Justitsministeriet
undlader at forlænge opbevaringen af dna-profiler
Justitsministeriet
undlader at forlænge opbevaringen af dna-profiler
og fingeraftryk m.v. for personer, hvor der er sket frifindelse,
og fingeraftryk m.v. for personer, hvor der er sket frifindelse,
afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår.
afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden vilkår.
Der henvises til ministeriets j.nr. 2020-0090- 2413.
Der henvises til ministeriets j.nr. 2020-0090- 2413.
M e d venlig hilsen
Med venlig hilsen
Louise Holck
Louise Holck
DIRE KTQR
DIREKTØR
6/6
6/6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0022.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt per email til
[email protected]
IT-Politisk Forening
c/o Jesper Lund
Carl Bernhards Vej 15, 2.tv
1817 Frederiksberg C
E-mail : [email protected]
Web : https://www.itpol.dk
Dato
: 28. april 2022
Høringssvar vedr. forslag til lov om Det
Centrale Dna-profilregister og Det
Centrale Fingeraftryksregister
(J.nr. 2020-0090-2413)
IT-Politisk Forening har følgende bemærkninger til
lovforslaget.
Opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk for dømte
personer
Det er positivt, at lovforslaget indfører en differentieret
opbevaringsperiode for dømte personer, da den
nuværende praksis må antages at være i strid med EMRK
artikel 8, jf. dommen af 13. februar 2020 fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD) i sagen
Gaughran mod Storbritannien (sagsnr. 45245/15).
Selv om opbevaringsperioderne generelt forkortes med
den foreslåede § 6, stk. 2, vil der stadig være tale om
meget lange perioder (15-40 år). Opbevaringsperioderne
er desuden fastsat alene ud fra den laveste strafferamme
for den sigtelse, som har ført til dom.
Strafferammerne siger i sagens natur noget om alvoren for
den pågældende lovovertrædelse, men de siger ikke
nødvendigvis noget om, hvorvidt der er tale om en
lovovertrædelse, hvor brug af eksempelvis DNA-
profilregistre er relevant eller nødvendigt for politiets
efterforskning. Økonomisk kriminalitet, hvor der kan være
ganske høje strafferammer, fordi straf på dette område
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
kan have en vis forebyggende effekt, giver næppe en
nævneværdigt forøget risiko for tilbagefald til
voldskriminalitet efter udståelse af straffen.
Med retsplejelovens § 792 b, stk. 1 kan alle sigtede
personer optages i DNA-profil- og fingeraftryksregisteret,
hvis de sigtes for en lovovertrædelse med en
strafferamme på mindst 1 år og 6 måneder, uanset om
deres DNA-profil eller fingeraftryk er et relevant
efterforskningsmiddel eller bevismateriale i den aktuelle
sag. Rationalet for § 792 b, stk. 1 synes alene at være, at
tilføje så mange personer som muligt til DNA-profil- og
fingeraftryksregistrene med henblik på eventuel
anvendelse i efterforskningen af fremtidige sager.
Efter IT-Politisk Forenings opfattelse er det tvivlsomt, om
denne maksimalistiske tilgang er i overensstemmelse med
kravet om proportionalitet, når der foretages indgreb i
rettigheder sikret af EMRK artikel 8. I den forbindelse vil IT-
Politisk Forening henvise til EMD's bemærkninger i præmis
34 af Aycaguer mod Frankrig (sagsnr. 8806/12), hvor
lovgivning med overdreven registrering i DNA-profilregistre
problematiseres.
Det er særligt problematisk, at lovforslaget kun i
begrænset omfang giver mulighed for sletning ud fra
individuelle hensyn, herunder ikke mindst forbedringer af
den tidligere straffedes personlige forhold, som kan
sandsynliggøre en lavere risiko for tilbagefald til relevant
alvorlig kriminalitet.
Der er ganske vist i lovforslagets § 6, stk. 8 en mulighed
for sletning før de angivne frister, men det fremgår af
bestemmelsen, at den skal anvendes undtagelsesvist. Det
forekommer ikke proportionalt, når § 6, stk. 2 som
udgangspunkt giver muligt for meget lange
opbevaringsperioder af DNA-profiler og fingeraftryk.
Det er også problematisk, at afgørelsen om den eventuelle
sletning i registrene træffes af politiet selv, idet politiets
ønsker om opbygning af store DNA-profil- og
fingeraftryksregistre kan give et incitament til at afvise
anmodningen. IT-Politisk Forening bemærker, at EMD
eksplicit nævner denne problematik i præmis 41 i dommen
i sagen M.K. mod Frankrig (sagsnr. 19522/09).
2
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
IT-Politisk Forening vil derfor anbefale, at mulighederne for
tidligere sletning i § 6, stk. 8 forbedres, så de ikke har
karakter af undtagelsen, men fremstår som en reel
mulighed for alle personer efter udståelse af deres straf.
Derudover bør afgørelsen om sletning træffes af en
uafhængig part, eksempelvis domstolene, ud fra en
konkret afvejning af personlige forhold, herunder risikoen
for tilbagefald til kriminalitet, den konkrete udmålte straf i
sagen (og ikke bare strafferammen), samt
omstændighederne i øvrigt i den straffesag, som gav
anledning til registreringen.
Opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk for
sigtede, men ikke-dømte personer
Lovforslaget udvider mulighederne for på generel basis at
opbevare DNA-profiler og fingeraftryk for sigtede, men
ikke-dømte personer, idet den nuværende slettefrist på 10
år fra endelige frifindelse m.v. ændres til 10, 15 eller 20 år
med differentiering ud fra den laveste strafferamme for
sigtelsen.
Det er IT-Politisk Forenings klare opfattelse, at EMD's dom i
sagen S. og Marper mod Storbritannien (sagsnr. 30562/04
og 30566/04) skal fortolkes på en sådan måde, at en
generel opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk for ikke-
dømte personer udgør en krænkelse af EMRK artikel 8, jf.
præmis 125 i dommen. EMD henviser i den forbindelse til
uskyldsformodningen og risikoen for stigmatisering
(præmis 122).
I præmis 47 anfører EMD, at næsten alle europæiske lande
sletter DNA-profiler umiddelbart efter frifindelse med få
undtagelser, som skal have begrundelse i den konkrete
sag, der blev efterforsket, eller en anden relateret
efterforskning. På den baggrund må der ud fra EMD's
retspraksis være en begrænset skønsmargin for
medlemsstaters (herunder Danmarks) mulighed for at
opbevare DNA-profiler for sigtede, men ikke-dømte
personer.
Den nuværende 10-årige opbevaringsfrist er allerede
yderst problematisk, hvilket blev fremhævet af flere
høringsparter ved lovændringen i 2010 (lovforslag L 90,
folketingsåret 2009-10), herunder Institut for
3
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Menneskerettigheder. Af betænkningen til L 90 fremgår det
endvidere, at flere partier i Folketinget i 2010 havde
betydelige betænkeligheder ved en så lang (altså 10 år)
opbevaringsfrist for sigtede, men ikke-dømte personer, og
derfor ønskede en evaluering efter 5 år. Denne evaluering
er tilsyneladende aldrig udført af Justitsministeriet.
Der er ikke sket ændringer i EMD's retspraksis, som kan
begrunde en opbevaringsperiode på 10 år eller mere for
ikke-dømte (dvs. uskyldige) personer. Justitsministeriet
fremhæver alene, at der med lovforslaget vil ske en
differentiering af opbevaringsperioden, men det kan ikke
bidrage til at opfylde kravene i EMRK artikel 8, når selv den
korteste opbevaringsperiode er for lang (10 år), og når
opbevaringsperioderne er fastsat ud fra generelle kriterier
uden reference til omstændigheder i den konkrete sag,
som muligvis i exceptionelle tilfælde kan begrunde fortsat
opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk for personer,
der er blevet frikendt (eller hvor sigtelsen er opgivet).
IT-Politisk Forening skal desuden bemærke, at der med de
foreslåede § 6, stk. 1 og stk. 2 vil være en relativt
beskeden forskel på opbevaringsperioderne for dømte og
ikke-dømte (altså uskyldige) personer. For de berørte
personer, der efter en sigtelse netop er blevet optaget i
DNA-profil- og fingeraftryksregisteret, vil forskellen på
eksempelvis 15 år og 25 år til sletning afhængig af
frifindelse eller dom i sagen næppe blive anset som særlig
stor, idet begge tidsfrister vil blive opfattet som "næsten
uendelig" eller i hvert fald meget lang tid ud i fremtiden.
Ikrafttræden af de nye slettekrav i § 6 (specielt stk. 2)
Det er ikke acceptabelt, at lovforslaget ikke fastsætter en
bindende tidsfrist for gennemførelse af de nye slettefrister
i specielt § 6, stk. 2, idet ikrafttræden af lovforslagets
bestemmelser overlades til justitsministeren, jf. den
foreslåede § 10. Af de specielle bemærkninger til § 10
fremgår det endvidere, at tidspunktet for de
differentierede tidsfrister er uvist, men at det er
forventningen, at det ikke vil ske inden for de nærmeste
år, idet det forudsætter store tilpasninger af IT-
understøttelsen.
På nuværende tidspunkt har Rigspolitiet endnu ikke
4
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
implementeret de krav om sletning i DNA-profilregisteret
og specielt fingeraftryksregisteret for ikke-dømte personer,
som blev vedtaget af Folketinget i 2010 for at bringe dansk
lov i overensstemmelse med EMRK artikel 8 (med den
daværende fortolkning). Et af problemerne er muligvis, at
Rigspolitiet har et begrænset incitament til at gennemføre
de nødvendige sletninger, fordi man har en opfattelse af,
at store registre er en fordel for politiets
efterforskningsmuligheder.
Lovforslaget bør derfor fastsætte en bindende tidsfrist for
gennemførelse af de nødvendige sletninger i DNA-profil- og
fingeraftryksregisteret. Hvis det ikke er muligt inden for
tidsfristen at tilpasse IT-systemerne til de sletteprocedurer,
som er nødvendige for at overholde EMRK, må Rigspolitiet
i stedet foretage en manuel gennemgang af registrene.
Den systematiske opbevaring af følsomme
personoplysninger i strid med EMRK artikel 8 bør i øvrigt
eksponere Rigspolitiet (og dermed den danske stat) for et
potentielt stort antal sagsanlæg med krav om erstatning
for ulovlig behandling af følsomme personoplysninger, jf.
§ 59 i retshåndhævelsesloven (som fortolkes efter EU-
retten).
Søgninger i DNA-profilregisteret og
fingeraftryksregisteret
Lovforslaget fastsætter ingen materielle eller processuelle
betingelser for søgninger i DNA-profilregisteret og
fingeraftryksregisteret. Der eksisterer alene betingelser for
optagelse, opbevaring og sletning i registrenes persondel
og spordel.
Behandling af DNA-profiler er mere indgribende end
behandling af fingeraftryk, hvilket bør være afspejlet i
betingelserne for både lagring og adgangen til de lagrede
oplysninger (herunder søgninger). Det handler ikke alene
om det fysiske indgreb ved optagelse af biometri
(legemsbesigtelse versus legemsindgreb), men i mindst
lige så høj grad om den efterfølgende behandling af
personoplysninger, selv hvis anvendelsen alene er
personidentifikation. DNA-profiler kan bl.a. indeholde
oplysninger om beslægtede personer, jf. præmis 80-81 i
Gaughran mod Storbritannien. Hvis det biologiske
5
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
materiale opbevares ved siden talkoderne i DNA-profilen,
er indgrebet ved registrering og opbevaring af en persons
DNA selvsagt endnu større, jf. bemærkningerne nedenfor.
Det er muligt at foretage søgninger i DNA-profilregisteret i
forbindelse efterforskning af lovovertrædelser med en
strafferamme under 1 år og 6 måneder, hvor kravene til
optagelse af en personprofil i registeret ikke er opfyldt.
Hver enkelt søgning indebærer behandling af følsomme
personoplysninger for alle personer i registeret. Det kan
derfor næppe være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, at søgninger i DNA-
profilregisteret er muligt for efterforskning af alle
lovovertrædelser uden et passende kriminalitetskrav.
Søgninger i DNA-profilregisteret indebærer desuden en
risiko for falsk-positive matches, hvorved personer i
registeret uberettiget kan blive udsat for mistanke. Denne
risiko øges i takt med DNA-profilregisterets størrelse. Der
er sågar eksempler på, at personer er blevet dømt på
grundlag af sådanne forkerte matches, muligvis fordi
usikkerhederne ved DNA-beviser er blevet undervurderet i
retssystemet. I den forbindelse har det været nødvendigt
for politiet at gennemgå mere end 10000 historiske sager
med DNA-beviser.
Når det har været nødvendigt at gennemgå over 10000
sager, må det samtidig stå klart, at søgninger i DNA-
profilregisteret ikke har været underlagt tilstrækkelige
retsgarantier for de berørte personer.
Det er endvidere problematisk, at fingeraftryksregisteret
indeholder fingeraftryk optaget i forbindelse med
udlændinge- og indrejsekontrol efter bestemmelserne i
udlændingeloven (B-filen). Hvis disse fingeraftryk gøres til
genstand for databasesøgninger i forbindelse med
efterforskning af straffesager, sker der viderebehandling af
følsomme personoplysninger (biometri til entydig
identifikation) til et nyt formål.
Søgninger i fingeraftryk optaget efter udlændingeloven bør
kun være tilladt for efterforskning af kriminalitet af en vis
grovhed, eksempelvis svarende til kravene for sådanne
søgninger i det fælles identitetsregister (CIR), jf. artikel 22 i
forordning (EU) 2019/817.
6
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
Opbevaring af biologisk materiale
Justitsministeren får med § 8 i lovforslaget mulighed for at
fastsætte nærmere regler om opbevaring og sletning af
det biologiske materiale, som har dannet grundlag for
optagelse af DNA-profiler i registeret, og tilsvarende for
fingeraftryksregisteret. En tilsvarende bestemmelse blev i
2010 indsat i § 7, 2. pkt. i den gældende lov om Det
Centrale Dna-profil-register, men har endnu ikke været
udnyttet.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til § 8 hvordan
justitsministeren planlægger at bruge denne beføjelse. Af
de almindelige bemærkninger til lovforslaget pkt. 2.4.1
fremgår det imidlertid, at det biologiske materiale
opbevares lige så længe som DNA-profilen, uanset at der
ikke er fastsat regler som kan hjemle denne opbevaring.
I lighed med Datatilsynets høringssvar til L 90,
folketingsåret 2009-10 finder IT-Politisk Forening denne
praksis meget problematisk. Det må betragtes som
særdeles tvivlsomt, om den opfylder kravene om bl.a.
proportionalitet og opbevaringsbegrænsning i
databeskyttelseslovgivningen, idet formålet med
behandling af personoplysninger i det biologiske materiale
alene er beregning af de talkoderne i DNA-profilen.
Anbefaling R (92) 1 fra Europarådets Ministerkomité om
brugen af DNA i retssystemet anfører i pkt. 8, at det
biologiske materiale ikke bør opbevares efter den endelige
afgørelse i straffesagen.
Som Datatilsynet påpeger i høringssvaret for L 90 (2009-
10), er alle tidligere proportionalitetsvurderinger for det
danske DNA-profilregister baseret på, at der sker
opbevaring af personoplysninger afledt fra ikke-kodende
områder af DNA. Denne forudsætning er imidlertid ikke
opfyldt med den danske praksis, når det biologiske
materiale også opbevares ved siden af DNA-profilen.
Hvis det biologiske materiale fortsat opbevares efter
udregning af talkoderne i DNA-profilen, vil der være en
risiko for viderebehandling af personoplysninger i det
biologiske materiale til endnu mere indgribende formål,
eksempelvis en genetisk kortlægning af de personer, som
befinder sig i DNA-profilregisteret. Riskoen for datalæk,
7
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
hvor kriminelle aktører eller fremmede stater kan tilegne
sig disse ekstremt følsomme personoplysninger og udføre
den omtalte genetiske kortlægning, kan heller ikke
ignoreres.
IT-Politisk Forening er opmærksom på, at det i nogle
situationer kan være nyttigt for politiet af opgradere DNA-
profilerne med nye DNA-systemer, men dette hensyn kan
ikke med nogen rimelighed begrunde opbevaring af det
biologiske materiale for alle personer i DNA-profilregisteret,
når der tages hensyn til de betydelige risici for de
registrerede, som denne opbevaring af biologisk materiale
uundgåeligt indebærer.
I konkrete sager, hvor der eksempelvis er behov for en
opdatering af 10-DNA-systemet til 16-DNA-systemet, vil
der om nødvendigt kunne udtages nyt biologisk materiale
fra den pågældende person. Da det må antages, at
sådanne situationer er enkeltstående, i hvert fald i forhold
til spørgsmålet om nødvendighed, vil der generelt være
mindre indgribende foranstaltninger end opbevaring af det
biologiske materiale for alle personer i DNA-profilregisteret.
8
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0030.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Anders Lillienfryd Holte <[email protected]>
11. april 2022 14:09
Line Herbæk Larsen
Pia Færch; Ken Rindsig
SV: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale
Fingeraftryksregister.PDF; Udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det
Centrale Fingeraftryksregister.PDF; Høringsbrev (generelt).PDF
2020-0090-2413
2402845
Sag:
Sagsdokument:
Til [email protected] 
 
KL vurderer, at lovforslaget ikke vedrører den kommunale sektor og har derfor ingen bemærkninger.  
 
Med venlig hilsen 
Anders Lillienfryd Holte 
 
Chefkonsulent 
Digitalisering og Teknologi 
   
Weidekampsgade 10 
   
Postboks 3370  
2300 København   
  
D  
+45 3370 3361  
E   
[email protected]   
  
T  
+45 3370 3370  
W   
kl.dk   
   
 
 
Fra: Justitsministeriet <[email protected]>  
Sendt: 31. marts 2022 13:57 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
 
Se venligst vedhæftede bilag. 
 
 
Med venlig hilsen   
 
 
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
 
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0031.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Henrik Bitsch <[email protected]>
8. april 2022 19:25
Line Herbæk Larsen
Deres journalnummer 2020-00902413 , forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister.
Med henvisning til Justitsministeriets høringsskrivelse af 31. marts  2022 vedrørende forslag til lov om Det Centrale 
Dna‐profil register, skal Københavns Retshjælp meddele, at udkastet ikke giver Retshjælpen anledning til 
bemærkninger. 
 
 
Med venlig hilsen 
 
Københavns Retshjælp 
 
Henrik Bitsch 
 
Kontorchef 
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0032.png
Formand: Kristian Mølgaard
Justitsministeriet
[email protected]
Solbjergvej 3, 2.
2000 Frederiksberg
20 64 44 23
[email protected]
Sekretariat: Peter Trudsø
Farvergade 27 D, 1. sal
1463 København K
28 13 64 95
[email protected]
www.lffa.dk
28. april 2022
J.nr. 2020-0090-2413, Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Cen-
trale Fingeraftryksregister
Ved e-mail af 31. marts 2022 har Justitsmisteriet
anmodet om bemærkninger fra bl.a. Landsforeningen af
Forsvarsadvokater (LFFA) til ovennævnte udkast.
Høringen har været drøftet på et bestyrelsesmøde i LFFA.
Det er LFFA’s holdning, at DNA-profiler og fingeraftryk ikke bør opbevares på baggrund af straffesager, hvor
der er sket påtaleopgivelse eller frifindelse.
Med afsæt heri er det så meget desto mere LFFA’s opfattelse, at der ikke er grundlag for hverken at forlænge
eller at differentiere i opbevaringsperioden for sådanne profiler.
Præmissen for en påtaleopgivelse eller en frifindelse er, at sigtede/tiltalte er uskyldig og under denne præmis
synes det ugrundet at udvide eller differentiere perioden af opbevaring af DNA-profiler og fingeraftryk efter
hvad man ikke er fundet skyldig i.
LFFA har noteret sig, at der vil ske en forbedring af den registreredes retsstilling, idet den registrerede frem-
over vil kunne få adgang til personoplysninger om vedkommende selv på skrift fra dna-profilregisteret.
Med venlig hilsen
Kristian Mølgaard
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0033.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
[email protected]
27. april 2022 13:04
Line Herbæk Larsen
VS: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Høringsbrev (generelt).PDF; Høringsliste.PDF; Udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.PDF
2020-0090-2413
2418265
Sag:
Sagsdokument:
Kære JM  
 
 
Landsklubben HK Politiet & Anklagemyndigheden har ingen bemærkninger. 
 
 
Med venlig hilsen
Mathias Hvid Dalgaard Jakobsen
Formand HK Politiet og Anklagemyndigheden
Tlf: (+45) 42 44 25 60
Mail:
[email protected]
 
 
 
 
 
 
Fra: Justitsministeriet <[email protected]>  
Sendt: 31. marts 2022 13:57 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
 
Se venligst vedhæftede bilag. 
 
 
Med venlig hilsen   
 
 
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
1
 
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0034.png
Aatsitassanut
Inatsisit
Atuutsinneqarnerannut
Naalakkersuisoqarfik
Departement for Råstoffer og Justitsområdet
Til
Justitsministeriets Politikontor
Att. Line Herbæk Larsen
Jeres sagsnr. 2020-0090-2413
Dato: 04-04-2022
Sags nr.: 2022 - 8083
Akt nr. 19737036
Postboks 930
3900 Nuuk
Tlf. (+299) 34 68 00
E-mail: [email protected]
www.naalakkersuisut.gl
Høringssvar vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale
Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister
Departementet for Råstoffer og Justitsområdet takker for det fremsendte
høringsmateriale vedrørende udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.
Naalakkersuisut har ingen bemærkninger til det foreslåede lovudkast.
Naalakkersuisut ser imidlertid frem til snarligt at modtage et anordningsudkast
for lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister,
således lovgivningen i Grønland og Danmark kan bringes på samme niveau.
Med venlig hilsen
Kasper Kruhøffer Andersen
Fuldmægtig
Departementet for Råstoffer og Justitsområdet
1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0035.png
Line Herbæk Larsen
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Jan Hempel <[email protected]>
12. april 2022 13:08
Line Herbæk Larsen
VS: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister - (2020-0090-2413)
Høringsbrev (generelt).PDF; Høringsliste.PDF; Udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.PDF
2020-0090-2413
2404335
Sag:
Sagsdokument:
Til Justitsministeriet. 
 
Politiforbundet har ingen bemærkninger til høringen. 
 
Politiforbundets jr.nr. 2022‐00462. 
 
Med venlig hilsen
Jan Hempel
Forbundssekretær
 
 
Gammel Kongevej 60, 11. sal
DK-1850 Frederiksberg
Tlf.
 
E-mail
 
 
 
+45 3345 5965
 
[email protected]
 
 
Politiforbundet passer på dine data. Læs mere om vores behandling af dine oplysninger her https://www.politiforbundet.dk/om‐politiforbundet/politiforbundets‐
databeskyttelsespolitik 
 
Denne e‐mail fra Politiforbundet kan indeholde fortroligt materiale. E‐mailen er kun beregnet for ovennævnte modtager(e). Hvis du har modtaget e‐mailen ved 
en fejl, beder vi dig venligst kontakte afsenderen og i øvrigt slette e‐mailen, inkl. eventuelle kopier og vedhæftede dokumenter.  
På forhånd tak 
 
Henvendelser kan rettes skriftligt til Politiforbundet. Der kan sendes sikkert til [email protected]. Det forudsætter dog, at du selv har adgang til at sende 
fra sikkermail. 
 
Fra: Justitsministeriet <[email protected]>  
Sendt: 31. marts 2022 13:57 
Emne: Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna‐profilregister ‐ (2020‐0090‐2413) 
 
Se venligst vedhæftede bilag. 
 
 
Med venlig hilsen   
 
 
Politikontoret 
Slotsholmsgade 10 
1216 København K 
Tlf.: 7226 8400 
www.justitsministeriet.dk 
[email protected]  
1
 
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0036.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
RETSMEDICINSK INSTITUT
Att. Line Herbæk Larsen
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
SAGSNOTAT
26. APRIL 2022
Vedr.
Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister, j.nr.
2020-0090- 2413
RETSGENETISK AFDELING
FREDERIK V'S VEJ 11
Sagsbehandler
Bo Thisted Simonsen
Retsmedicinsk Institut ved Københavns Universitet er inkluderet på liste
over myndigheder og organisationer, der høres over udkast til forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister.
2100 KØBENHAVN Ø
DIR
MOB
26136
28 75 61 36
[email protected]
www.retsmedicin.ku.dk
Retsmedicinsk Institut tager lovforslaget til efterretning, idet vi dog har
nogle bemærkninger vedrørende eventuelle frister for destruktion af det
biologiske materiale, der ligger til grund for frembringelsen af dna-profiler
til registrering i persondelen af Det Centrale Dna-profilregisters. Disse
prøver opbevares på Retsmedicinsk Institut.
I bemærkningerne til lovforslaget, afsnit 2.4.1 Opbevaring af biologisk
materiale, gældende ret på side 23 fremgår:
”Der findes ingen lovregler m.v., der specifikt regulerer, hvornår biologisk
materiale, herunder spyt- og blodprøver, der har dannet grundlag for en dna-
profil, skal destrueres. Dog følger det af retshåndhævelseslovens § 4, stk. 6, at
personoplysninger ikke må opbevares på en måde, der giver mulighed for at
identificere den registrerede i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt af
hensyn til de formål, hvortil oplysningerne behandles.”
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget i samme afsnit (side 24
øverst):
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
”Retsgenetisk Afdeling destruerer biologisk materiale, der har dannet grundlag
for udarbejdelsen af en dna-profil, når dna-profilen slettes fra dna-
profilregisterets persondel.”
SIDE 2 AF 2
For så vidt angår biologiske materiale fra referenceprøver fra personer i
registret, forstår Retsmedicinsk Institut (Retsgenetisk Afdeling)
intentionerne i den eksisterende lovgivning således, at det biologiske
materiale (referenceprøven) gemmes i samme periode, som dna-profilen er
registreret i dna-profilregistret, hvorefter det biologiske materiale skal
destrueres.
I lovforslaget fremgår, at oplysninger i dna-profilregistret fra sigtede, men
ikke dømte (Kapitel 3, §6, linje 2), samt fra dømte (Kapitel 3, §6, Stk. 2,
linje 2) skal slettes senest
inden 10 hverdage
fra den dato betingelserne for
sletning er opfyldt.
I lovforslaget fremgår, at oplysninger i dna-profilregistret
skal slettes
straks,
når oplysningerne er optaget på grundlag af et legemsindgreb, som
retten nægter at godkende, eller som retten eller politiet selv efterfølgende
finder uhjemlet.
Hvis de nævnte tidsfrister
også
skal gælde destruktionen af det biologiske
materiale (referenceprøverne), er det Retsmedicinsk Instituts opfattelse, at
det vil være vanskeligt konsekvent at leve op til lovens tidsfrist. Det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget, at der hos Nationalt Kriminalteknisk
Center/Dna-registret er en vis form for manuel sagsbehandling før sletning
kan ske. Det samme gør sig gældende på Retsmedicinsk Institut der, efter
modtagelse af anmodning om at destruere det biologiske materiale
(referenceprøverne) fra NKC/Dna-registret, har en række manuelle
arbejdsgange med registrering af anmodningerne, fremfinding af de fysiske
prøver, kontrol af, at det er de korrekte prøver der er fremfundet til
destruktion, selve destruktionen, samt efterfølgende registrering og
dokumentation for, hvilke prøver der er destrueret.
På den baggrund vil Retsmedicinsk Institut foreslå, at tidsfristerne i
loven bliver længere, og i stedet angives som fx ”en kalendermåned”.
Instituttet takker for muligheden for at komme med en udtalelse om
lovforslaget.
På instituttets vegne, Med venlig hilsen
Bo Thisted Simonsen
Afdelingsleder, ph.d.
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0038.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 27. april 2022
JOURNAL NR.
RA-2022-3200604-34
SAGSBEHANDLER: CHU/
Høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-
profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregister
Ved brev af 31. marts 2022 har Justitsministeriet anmodet om Rigsadvokatens udtalelse
om udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale
Fingeraftryksregister.
Lovforslaget giver ikke Rigsadvokaten anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen
Marie Bindslev
Vicestatsadvokat
1
Page 1 of 1
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0039.png
«“tet
Tilsynet med Efterretningstjenesterne
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
4. april 2022
2022-160-22
17030
Horing over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og
Det Centrale Fingeraftryksreg ister
Ved brev af 31. marts 2022 har Justitsministeriet anmodet Tilsynet med Efterretnings
tjenesterne om bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
I den anledning kan tilsynet oplyse, at lovforslaget ikke giver anledning til bemærknin
ger.
Der henvises til Justitsministeriets sagsnummer 2020-0090-2413.
Med venlig hilsen
TilsyIt med ftetningstjenesterne
/Michael Kitrup
Formand “
Side ill
Borgergade 28, 1.
DK-1300 København K
t 25 50 10 34
www.tet.dk
L 195 - 2021-22 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra justitsministeren
2570595_0040.png
Vestre Landsret
Præsidenten
Justitsministeriet
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
Sagsbehandler: Lars B Olesen
7. april 2022
J.nr.: 22/07406-2
Justitsministeriet har ved brev af 31. marts 2022 (sagsnr. 2020-0090-2413) anmodet om eventuelle
bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale
Fingeraftryksregister.
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
Med venlig hilsen
Jens Røn
Vestre Landsret • Asmildklostervej 21 • 8800 Viborg • Telefon 99 68 80 00 • [email protected]
CVR-NR. 21659509 • EAN. NR. 5798000161221