Casper Udemark
Jagtvej 219
J, 10
.
tv
2100 København Ø
Telefon 93938131
27.4.2022
Debatindlæg og høringssvar til
- Forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om
sikkerhed og forsvar
- Forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om forslag til lov om
Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar
Når man skal beslutte et "afstemningstema" bør der være konsensus mellem ja- og nej-partierne.
Det går ikke at kun den ene part får lov at formulere spørgsmålet.
Men emnet er også en historie om dårligt lovgivningsarbejde og ringe kommunikation. I mange år
har det offentlige forsøgt at lave læse-let-tekster til os. Det ender tit med lange omskrivninger, hvor
der dænges flere og flere ord på.
Sagen om stemmesedlerne har fuldstændig overskygget diskussionen om selve EU's
forsvarssamarbejde. Og det er regeringens skyld. Der burde nemlig slet ikke være noget spørgsmål.
VED ALLE FOLKEAFSTEMNINGER FØR 2014 var der intet "tema" på stemmesedlen. Kun ja og
nej.
Det er unægtelig det mest letlæselige, men også det mest neutrale. Det var en gennemtænkt regel.
Ved afstemningerne om patentdomstolen i 2014 og retsforbeholdet i 2015 blev der indført en
overskrift.
Overskriften var titlen på lovforslaget. Altså "Forslag til lov om ..."
Valglovens regler forudsætter at man stemmer ja eller nej til "lovforslaget eller loven". Man
stemmer ikke om et frit formuleret spørgsmål.
Stemmesedlens udformning er specificeret i Bekendtgørelse om stemmesedler til brug ved
folkeafstemninger.
Den fastsætter at der kun må stå følgende på stemmesedlerne:
"titlen og (...) en eventuel undertitel på det lovforslag eller den lov, der stemmes om" (§ 4)
Det er strengt forbudt at skrive et spørgsmål eller "tema":