Europaudvalget 2021-22
L 193 Bilag 1
Offentligt
2568156_0001.png
Høringsnotat om forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæ-
iske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvars-
forbeholdet
Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. marts 2022 til den 27. april 2022
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademikerne, Amnesty International,
Atlantsammenslutningen, Byretterne, Cen-Sec, Center for Cybersikkerhed, Center for
Militære Studier, Centralforeningen for Stampersonel, CO-Industri - Centralorganisa-
tionen af industri-ansatte i Danmark, Copenhagen Business School, Danmarks Natio-
nalbank, Danmarks Rederiforening, Danmarks Veteraner, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Dansk Dommerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kvindesam-
fund, Danske Advokater, Danske Beredskaber, Danske Maritime, Danske Rederier,
Danske Regioner, Datatilsynet, Demokrati i Europa Oplysningsforbundet, Det Uden-
rigspolitiske Selskab, Dansk Institut for Internationale Studier, DJØF, Domstolssty-
relsen, Falck, FN-forbundet, FOA, Forsvarsakademiet, Folk og Sikkerhed, Forsvars-
kommandoen, HK, Hovedorganisationen for Personel af Reserven i Danmark, Ho-
vedorganisationen af Officerer i Danmark , Hovedstadens Beredskab, Hærens Kon-
stabel- og Korporalforening, Institut for Menneskerettigheder, Interforce, Justitia,
Kommunernes Landsforening, Kvinderådet, KVINFO
Køn viden information
forskning, Københavns Universitet, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Naval Team
Denmark, Nyt Europa, Retspolitisk Forening, Rigspolitichefen, Roskilde Universitet,
Rådet for International Konfliktløsning, Sammenslutningen af lokale radio- og tv-sta-
tioner i Danmark, Statsforvaltningen, Soldaterlegatet, Syddansk Universitet, Sø- og
Handelsretten, TV 2, Tænketanken Europa, Vestre Landsret, Værnepligtsrådet, Østre
Landsret, Aalborg Universitet, Aarhus School of Business og Aarhus Universitet.
Desuden har lovforslaget i samme periode været offentliggjort på Høringsportalen.
Høringssvar
Udenrigsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Casper Udemark, Danmarks Veteraner, Dansk Industri, Danske Rederier, borgertæn-
ketanken Europe Dialogue, Folkebevægelsen mod EU, Forsvarsministeriets koncern,
Kommunernes Landsforening, Københavns Byret på vegne af byretterne, Retspolitisk
Forening, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Danske Rederier, Forsvarsministeriets koncern, Kommunernes Landsforening, Kø-
benhavns Byret på vegne af byretterne, Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke
haft bemærkninger til lovforslaget.
Overordnede politiske betragtninger, der ikke direkte angår lovforslaget, er ikke be-
handlet i nærværende høringsnotat. Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de
modtagne høringssvar.
Enhed:
JTEU
Sagsbehandler:
Sofie Bach Andersen
Dato:
03-05-2022
Sagsnummer:
2022-11597
Bilag:
2
1
L 193 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra udenrigsministeren
2568156_0002.png
Det bemærkes, at udkastet til lovforslag har været sendt i høring parallelt med et udkast
til forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om forslag til lov om Danmarks
deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-
forsvarsforbeholdet. I det omfang der i høringssvarene ikke sondres mellem disse to
lovforslag, er indholdet behandlet i det høringsnotat, som vurderes relevant i forhold
til indholdet. Der henvises på den baggrund generelt til høringsnotat om det samtidig
fremsatte forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om forslag til lov om Dan-
marks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet.
Udenrigsministeriets kommentarer til de modtagne høringssvar er angivet i
kursiv.
1. Lovforslagets titel
Folkebevægelsen mod EU bemærker,
at loven handler om EU’s fælles sikkerheds-
og
forsvarspolitik, hvorfor Folkebevægelsen finder det beklageligt, at lovens navn ikke
reflekterer dette.
Casper Udemark finder, at der er en retlig og indholdsmæssig forskel mellem spørgs-
målet og lovens titel og indhold. Casper Udemark henviser bl.a. til forskelligt ordvalg
og det forhold, at loven konkret henviser til EU-traktaten.
Lovforslaget handler om dansk deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar. Den
version af lovforslaget, der blev sendt i høring den 30. marts 2022, havde på den baggrund titlen
”forslag
til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar”.
Regeringen har efterfølgende i lyset af debatten om lovforslagets titel
og dermed stemmesedlens ordlyd
besluttet at ændre titlen på lovforslaget, så lovforslaget i den fremsatte version har titlen forslag til
lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet. Spørgsmålet på stemmesedlerne (og dermed afstemningstemaet) til folkeaf-
stemningen den 1. juni 2022 er herefter som følger: ”Stemmer du ja eller nej til, at Danmark kan
deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-forsvarsforbeholdet?
(Forslag til lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at
afskaffe EU-forsvarsforbeholdet)”. Denne ordlyd fremgår af pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger til det samtidig fremsatte forslag til lov om afholdelse af folkeafstemning om forslag til
lov om Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe
EU-forsvarsforbeholdet og af § 2 i bekendtgørelse nr. 448 af 12. april 2022 om indholdet af stem-
mesedlen til brug ved folkeafstemningen den 1. juni 2022, som indenrigs- og boligministeren i medfør
af folketingsvalglovens § 98, stk. 2, har udstedt.
Udenrigsministeriet bemærker videre, at den udførlige gennemgang af EU-traktatens bestemmelser,
der fremgår af navnlig pkt. 3.12, 3.1.3 og 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, ikke me-
ningsfuldt kan gengives i titlen på et lovforslag. Udenrigsministeriet vurderer, at lovforslagets titel
afspejler lovforslagets hovedindhold, hvilket samtidig fastlægger afstemningstemaet for folkeafstemnin-
gen den 1. juni 2022.
2. Lovforslagets anvendelsesområde
2
L 193 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra udenrigsministeren
2568156_0003.png
Folkebevægelsen mod EU er uenig i lovforslagets § 3, hvorefter loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Folkebevægelsen anfører i den forbindelse, at forsvarspolitik-
ken er et rigsanliggende.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 3, er Færøerne og Grønland ikke omfattet af
Danmarks EU-medlemskab, bortset fra det forhold, at den særlige associeringsordning, som er nær-
mere fastsat i fjerde del af EUF-traktaten, finder anvendelse for Grønland. Loven skal derfor ikke
gælde for disse dele af Riget. Det i høringssvaret anførte har på den baggrund ikke givet anledning til
ændringer i lovforslaget.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offent-
lige samt klima-, miljø- og naturmæssige konsekvenser
Folkebevægelsen mod EU mener ikke, at der er redegjort nok for de økonomiske,
klimamæssige samt miljø- og naturmæssige konsekvenser af lovforslaget.
Folkebevægelsen mod EU anfører bl.a., at der må forventes et betydeligt ressourcetræk
i den statslige
administration samt ekstra udgiftsposter ved at indgå i EU’s militære
dimension.
Folkebevægelsen mod EU bemærker videre, at der må forventes flere militære øvelser,
der har en klimamæssig negativ påvirkning ved udledning af flere drivhusgasser, og
som forventeligt vil betyde et yderligere pres på danske øvelsesarealer såsom Oksbøl.
Udenrigsministeriet bemærker generelt, at en afskaffelse af forsvarsforbeholdet i sig selv kun medfører
relativt begrænsede merudgifter for Danmark.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for det offentlige er nærmere beskrevet i pkt. 4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, hvoraf det bl.a. fremgår, at en afskaffelse af forsvarsforbeholdet vil inde-
bære, at Danmark som udgangspunkt vil skulle bidrage til finansiering af visse fælles udgifter til
EU’s
militære krisestyringsmissioner og -operationer gennem Den Europæiske Fredsfacilitet. Det kan
herudover oplyses, at det skønnes, at Danmarks bidrag hertil ville have været omkring 20 millioner
kr. uden forsvarsforbeholdet i 2021.
Derudover vil en afskaffelse af forsvarsforbeholdet indebære, at Danmark skal deltage fuldt ud i EU-
Satellitcentret. Danmark bidrager i øjeblikket til de af satellitcenterets udgifter, som ikke har ind-
virkning på forsvarsområdet, hvilket udgør den største del af udgifterne. Bidraget vil således stige
svarende til den del, der vedrører udgifter til forsvarsrelaterede opgaver. Konkret skønnes en merudgift
til satellitcenteret på 0,2 mio. kr., hvis forsvarsforbeholdet ikke var gældende i 2021.
Udenrigsministeriet bemærker videre, at der ikke grundlag for at vurdere, hvorvidt en afskaffelse af
forsvarsforbeholdet vil indebære flere militære øvelser på dansk jord af en karakter, der har betydning
for miljø, klima og natur. Det bemærkes, at der i EU i stigende grad er opmærksomhed på klima-
aspektet i forhold til forsvarsområdet. EU vedtog i 2020 en fælles køreplan for klimaændringer og
forsvar.
Det i høringssvaret anførte har på den baggrund ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
3
L 193 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra udenrigsministeren
2568156_0004.png
Danmarks Veteraner efterlyser opmærksomhed på en række konsekvenser af både
økonomisk og administrativ karakter og forudser behov for en række afledte dels ad-
ministrative forskrifter, dels justering af lovgrundlag. Danmarks Veteraner henviser i
den forbindelse bl.a. til, at det vil skulle fastlægges, hvor længe der skal forrettes tjeneste
i en EU-mission for at have krav på anerkendelse i form af at modtage en EU-missi-
onsmedalje, samt at der vil skulle fastlægges personaleadministrative forskrifter, der
tilsikrer dokumentation af forrettet EU-tjeneste, arbejdsskadeerstatning m.v. som følge
af skader påført i forbindelse med deltagelse i EU-mission.
Da de i høringssvaret anførte synspunkter ikke har betydning for udformningen af lovforslaget, har
høringssvaret ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Udenrigsministeriet har dog noteret sig
de i høringssvaret anførte synspunkter. Udenrigsministeriet henviser i den forbindelse til, at den nær-
mere udmøntning af regler for udsendt personel varetages af Forsvarsministeriet.
Retspolitisk Forening mener, at der bør indhentes og beregnes klarere tal for
default-
omkostningerne ved Danmarks deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO, og at disse
skønsmæssigt bør indskrives i forarbejderne til lovforslaget.
Udenrigsministeriet bemærker, at der ikke med lovforslaget tages stilling til, hvorvidt Danmark skal
deltage i Forsvarsagenturet eller PESCO, såfremt forsvarsforbeholdet afskaffes. Dansk deltagelse i
Forsvarsagenturet og PESCO følger således ikke automatisk af en afskaffelse af forsvarsforbeholdet.
Da Danmark først vil kunne anmode om deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO efter en eventuel
afskaffelse af forsvarsforbeholdet, har det i høringssvaret anførte ikke givet anledning til ændringer til
lovforslaget. Udenrigsministeriet kan dog oplyse, at der forud for en eventuel beslutning om dansk
deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO vil blive tilvejebragt nærmere oplysninger om de økonomiske
omkostninger ved dansk deltagelse i Forsvarsagenturet og PESCO.
4. Øvrige bemærkninger
Retspolitisk Forening henstiller, at der i forarbejderne eller i form af et notat under
udvalgsarbejdet tilføjes en tydeligere redegørelse for konsekvenserne af konstruktiv
afståelse, herunder betydningen for bidragspligten til missioner, der igangsættes af an-
dre lande, efter at Danmark har afstået fra at deltage.
Som det fremgår af pkt. 3.1.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, indeholder EU-trak-
tatens artikel 31, stk. 1, en regel om såkaldt konstruktiv afståelse. Såfremt en medlemsstat afholder
sig fra at stemme
og i denne sammenhæng afgiver en formel erklæring om baggrunden for stemme-
undladelsen
er den pågældende medlemsstat ikke forpligtet til at anvende afgørelsen. Medlemsstaten
skal dog samtidig afholde sig fra enhver handling, som vil kunne komme i konflikt med eller hindre
en handling fra Unionens side på grundlag af den pågældende afgørelse. Muligheden for konstruktiv
afståelse anvendes i praksis uhyre sjældent.
Udenrigsministeriet kan i forlængelse heraf bemærke, at konstruktiv afståelse giver en medlemsstat
mulighed for at stå uden for konkrete afgørelser. De andre medlemsstater vil fortsat kunne vedtage
afgørelsen uden den medlemsstat, der afstår, og som derved ikke blokerer for de øvrige medlemsstater
ved at anvende sin vetoret. Den pågældende afgørelse vil i så fald ikke binde den medlemsstat, som
afstår, men medlemsstaten skal dog opføre sig loyalt og må ikke foretage handlinger, som er i konflikt
med afgørelsen. Det følger af artikel 41, stk. 2, 2. afsnit, i EU-traktaten, at en medlemsstat ikke er
forpligtet til at finansiere udgifter til operationer, der har indvirkning på militær- eller forsvarsområdet,
4
L 193 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra udenrigsministeren
2568156_0005.png
såfremt medlemsstaten har gjort brug af muligheden for konstruktiv afståelse. Udenrigsministeriet
bemærker videre, at deltagelse i afgørelser om iværksættelse af militære krisestyringsoperationer og -
missioner ikke i sig selv indebærer nogen forpligtelse til at stille militære eller andre midler til rådighed
for krisestyringsoperationerne og -missionerne.
Det er Udenrigsministeriets opfattelse, at begrebet konstruktiv afståelse er beskrevet fyldestgørende i
lovforslaget. Det i høringssvaret anførte har på den baggrund ikke givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
Dansk Industri støtter initiativet til at sikre Danmarks fremtidige helhjertede engage-
ment i udviklingen af den europæiske forsvars- og sikkerhedspolitik og nødvendighe-
den af, som følge heraf, at afskaffe det danske forsvarsforbehold. Dansk Industri be-
mærker, at Danmarks fulde deltagelse i det europæiske samarbejde om sikkerhed og
forsvar vil øge dansk indflydelse og give Danmark et bedre afsæt for at præge
og
bidrage til
– EU’s samlede svar på
de geopolitiske udfordringer, som Europa står over-
for. Dansk Industri bemærker videre, at en afskaffelse af forsvarsforbeholdet konkret
vil betyde, at Danmark kan deltage fuldt ud i udviklingen af europæisk forsvarsmate-
riel- og teknologi, og at dette vil have betydning for danske virksomheders udviklings-
og markedsmuligheder.
Udenrigsministeriet har noteret sig de anførte synspunkter, som ikke har givet anledning til ændringer
i lovforslaget.
Lovforslaget
De modtagne høringssvar har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Der er
således i det fremsatte lovforslag alene foretaget visse ændringer af sproglig, lovteknisk
og redaktionel karakter i forhold til det udkast, der har været sendt i høring.
Herudover adskiller det fremsatte lovforslag sig fra det udkast, som har været i høring,
på følgende punkter:
Titlen på lovforslaget er ændret til
”Forslag til lov om Danmarks deltagelse i
det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar ved at afskaffe EU-for-
svarsforbeholdet”.
I pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget er indsat følgende nye
tekst: ”Den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik har en grundlæggende mel-
lemstatslig karakter, og medlemsstaterne beslutter selv omfanget af deres egen
deltagelse, jf. nærmere ovenfor under pkt. 3.1.2.1. Det fremgår af artikel 3 i
protokol nr. 38 til Lissabon-traktaten, at Lissabon-traktaten ikke indeholder
bestemmelser om oprettelse af en europæisk hær eller om værnepligt til en mi-
litær struktur. Såfremt det måtte komme på tale at ændre EU-traktaten funda-
mentalt ved at afskaffe medlemsstaternes vetoret vedrørende afgørelser med
indvirkning på militær- eller forsvarsområdet, jf. EU-traktatens artikel 31, stk.
4, eller oprette en EU-hær, der indebærer, at det overlades til EU at udøve
beføjelsen til at anvende militære magtmidler, jf. grundlovens § 19, stk. 2, vil
5
L 193 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar fra udenrigsministeren
det være en forudsætning for regeringens tilslutning, at der afholdes en forud-
gående folkeafstemning herom. Regeringen er i øvrigt imod sådanne ændringer
af traktaten.”
6