Sundhedsudvalget 2021-22
L 192 Bilag 8
Offentligt
2573206_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 10-05-2022
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: DEPFFL
Sagsnr.: 2205830
Dok. nr.: 2254225
Ændringsforslag til L 192 om privatpraktiserende tandplejere
Jeg kan til udvalgets orientering oplyse, at regeringen vil stille ændringsforslag til L
192 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Vederlagsfri tandpleje for 18-21-
årige) forud for 2. behandlingen af lovforslaget.
Det er efter sundhedsloven muligt for kommunerne at indgå aftale med
privatpraktiserende
tandlæger
om, at disse varetager hele eller dele af den
kommunale børne- og ungdomstandpleje. Det er videre muligt for unge under 18 år
at vælge ikke at modtage tilbuddet om børne- og ungdomstandpleje via den
kommunale ordning, men i stedet benytte en privatpraktiserende
tandlæge
via
fritvalgsordningen. Valg af privat praksis gælder det samlede tandplejetilbud, hvorfor
ansvaret for at tilbyde den af reglerne omfattede tandpleje overgår fra kommune til
den pågældende tandlæge. Efter gældende ret kan privatpraktiserende
tandplejere
ikke påtage sig disse opgaver i børne- og ungdomstandplejen.
Det fremsatte lovforslag rummer ikke ændringer i de gældende ordninger, idet
lovforslaget i udgangspunktet alene har haft til hensigt at implementere
finanslovaftalen for 2022 om at udvide den vederlagsfri tandpleje til at omfatte 18-
21-årige.
Med det bebudede ændringsforslag vil det blive foreslået, at kommunerne får
mulighed for at indgå aftale med privatpraktiserende
tandplejere
om, at disse
varetager dele af børne- og ungdomstandplejen. Det vil ligeledes blive foreslået, at
børn og unge får mulighed for at vælge en privatpraktiserende
tandplejer
via
fritvalgsordningen.
Der lægges dermed op til at imødekomme den problematik, som bl.a. er fremført af
Danske Tandplejere i deres høringssvar.
Faglig vurdering af ændringsforslaget
Sundhedsministeriet har i arbejdet med at belyse den af Danske Tandplejere omtalte
problemstilling bedt Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed om en
faglig vurdering af de to forslag indeholdt i ændringsforslaget.
Kommunernes mulighed for at indgå aftale med privatpraktiserende tandplejere
Styrelserne vurderer, at fordelen ved give kommunerne mulighed for at anvende
praktiserende tandplejere i organiseringen af kommunens tandplejetilbud er, at
kommunen i højere grad kan inddrage tandplejernes ressourcer ift. forebyggelse og
sundhedsfremme, diagnostik, tandrensning og nonoperativ cariesbehandling.
Styrelserne vurderer samtidig, at det er en ulempe, at tandplejerne på grund af deres
afgrænsede virksomhedsområde ikke kan varetage alle opgaver i det samlede
L 192 - 2021-22 - Bilag 8: Brev fra sundhedsministeren om ændringsforslag til 2. behandling
2573206_0002.png
tandplejetilbud. Det betyder, at barnet/den unge vil skulle henvises til en tandlæge i
forhold til opgaver, der ligger uden for tandplejernes virksomhedsområde, hvilket
indebærer en risiko for et fragmenteret tandplejetilbud. Da kommunerne har det
overordnede ansvar for planlægning og koordinering mellem forskellige faggrupper i
tandplejetilbuddet, skønnes ulemperne for barnet/den unge i forhold til at skulle
navigere mellem flere behandlere at blive mindre.
På baggrund heraf samt et overordnet hensyn til at give kommunerne de bedst
mulige vilkår for at tilrettelægge børne- og ungdomstandplejen i forbindelse med den
forestående udvidelse af børne- og ungdomstandplejen, er det ministeriets samlede
vurdering, at der kan anbefales en lovændring, som gør det muligt for kommunerne
at indgå aftaler med privatpraktiserende tandplejere om at disse varetager dele af
børne- og ungdomstandplejen.
Mulighed for at vælge privatpraktiserende tandplejere i fritvalgsordningen
Styrelserne vurderer, at muligheden for at vælge en privatpraktiserende tandplejer
via fritvalgsordningen indebærer en risiko for, at formålet med udvidelse af børne- og
ungdomstandplejen for de unge ikke opfyldes.
Vurderingen begrundes med, at tandplejere har et afgrænset virksomhedsområde,
og at unge, som måtte vælge en privatpraktiserende tandplejer også
samtidig
vil
skulle vælge en privatpraktiserende tandlæge til at varetage ansvaret for den del af
opgaven, der ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde.
Den unge vil derfor være i en situation, hvor der ikke er en entydig ansvarsplacering i
forhold til det samlede tandplejetilbud, og hvor de selv skal mestre koordinationen
mellem to faggrupper med risiko for at miste kontinuitet i tandplejetilbuddet.
Sundhedsministeriet anerkender, at der er ulemper forbundet med forslaget. Over
for de fremførte ulemper kan anføres, at der ville være tale om unge, som af egen
drift ikke bare har valgt at benytte et andet tilbud end det, som kommunen stiller til
rådighed, men også har valgt at blive tilknyttet både en privatpraktiserende tandlæge
og tandplejer. For så vidt angår personer over 18 år, som i dag benytter
privatpraktiserende tandplejere i voksentandplejen, er der i dag tale om en
sammenlignelig problemstilling.
Sundhedsministeriet finder derfor samlet set, at en eventuelt regelændring er fagligt
forsvarlig. Det bemærkes, at der med ændringsforslaget vil blive lagt op til, at
reglerne gælder for 0-21-årige. Dermed vil reglerne for hele børne- og
ungdomstandplejen blive ensrettet i forhold til mulighed for at benytte
privatpraktiserende tandplejere.
Det bemærkes videre, at der med ændringsforslaget vil være behov for, at KL indgår
en overenskomst med Danske Tandplejere med henblik på at fastsætte takster for
den aktivitet, som måtte være i ordningerne. Der skønnes ikke at være økonomiske
omkostninger for kommunerne forbundet med ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
Side 2