Sundhedsudvalget 2021-22
L 192 Bilag 5
Offentligt
2570336_0001.png
Honoré, Fallesen & Andersen│Advokatfirma
Sundhedsudvalget 2021-22
L 192 - Bilag 5
Offentligt
Gratis tandpleje for 18-21 årige – Statsstøtteretlig vurdering
Med lovforslag L 192 og dertilhørende forslag til ændring af tandplejebekendtgørelsen foreslås en ordning,
hvorved der indføres vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige, samtidig med at den nuværende fritvalgsordning
for 16-17-årige udvides til at dække 16-21-årige.
Fritvalgsordningen er begrænset til at gælde for ”private tandlæger” og gælder således ikke for privatprakti-
serende tandplejere. Dette betyder, at de 18-21 årige vil kunne få udført 100% offentligt tilskud til at få udført
tandpleje hos private tandlæger, mens de selv vil skulle betale for at få udført tandpleje hos privatpraktise-
rende tandplejere.
Samtidig oplyser Sundhedsministeriet i faktaark fra december 2021, at der vil blive indført en ”digital tandlæ-
gevælger”, hvorved unge i forbindelse med overgangen til voksetandplejen bliver gjort opmærksomme på
muligheden for at vælge tandlæge via brev i e-boks. Den digitale tandlægevælger vil indeholde oplysninger
om tandlægernes priser mv. De privatpraktiserende tandplejere synes ikke at være tænkt ind i denne ordning.
Lovforslaget L 192 og den digital tandlægevælger (herefter samlet omtalt som ”Ordningen”) vil indebære
forskelsbehandling mellem konkurrerende virksomheder (tandlæger og privatpraktiserende tandplejere), der
efter min klare opfattelse vil være i strid med EU’s statsstøtteregler.
Ordningen indebærer statsstøtte til de private tandlæger, og statsstøtten vil være omfattet af EUF-traktatens
artikel 107, da den opfylder alle betingelserne i denne bestemmelse. Ordningen (1) er finansieret ved hjælp
af statsmidler, (2) indebærer en økonomisk fordel for de private tandlæger, (3) er selektiv, (4) er ydet til en
gruppe af økonomiske aktører, der opfylder virksomhedsbetingelsen, (5) fordrejer eller truer med at fordreje
konkurrencen og (6) er egnet til at påvirke samhandelen mellem medlemsstater.
Ordningen skal således anmeldes til og godkendes af EU-Kommissionen, inden den sættes i værk, jf. prin-
cippet om ”standstill” (EUF-traktatens artikel 108, stk. 3). I fravær af en forudgående anmeldelse og godken-
delse, vil ordningen være ulovlig. Det fremgår af fast EU-praksis, at nationale myndigheder (hér Sundheds-
ministeriet) ikke må sætte en ulovlig ordning i værk, før den er blevet godkendt af EU-Kommissionen. Ulovligt
ydet støtte skal søges tilbagebetales af myndighederne af egen drift.
Det er endvidere min klare opfattelse, at ordningen ikke vil kunne godkendes af EU-Kommissionen som for-
enelig med det indre marked, da forskelsbehandlingen af private tandlæger og privatpraktiserende tandple-
jere ikke synes at forfølge noget sagligt formål.
Vi bemærker, at L 192 jo netop vedrører tilskud til tandplejeydelser, og at privatpraktiserede tandplejere og
private tandlæger sidestilles i alle andre henseender, jf. blandt andet Bekendtgørelse nr. 332 af 30. marts
2015 om tilskud til behandling hos privatpraktiserende tandplejer i praksissektoren.
Der henvises også til Konkurrencerådets afgørelse af 25. november 1998 vedrørende Sygesikringen ”dan-
mark”s retningslinjer for tilskud til tandplejebehandling (opretholdt af Konkurrenceankenævnet), hvor der ikke
fandtes at være nogen saglig grund til at forskelsbehandle mellem de to grupper.
Vi bemærker også, at L 192 ikke indeholder nogen begrundelse for den ovennævnte forskelsbehandling.
L 192 giver i det hele taget det indtryk, at Sundhedsministeriet slet ikke har forholdt sig til de EU-retlige aspek-
ter af lovforslaget. Dette bestyrkes af afsnit 8 i de Almindelige Bemærkninger til L 192, hvoraf følgende frem-
går: ”Lovforslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter”.
Dette er efter min opfattelse ikke retvisende.
Afslutningsvis bemærkes, at meget tyder på, at den eksisterende fritvalgsordning for de 16-17 årige også
kunne indebære uforenelig (og hermed tilbagebetalingspligtig) støtte til tandlægerne, idet de privatpraktise-
rende tandplejere heller ikke hér har adgang til at tilbyde vederlagsfri behandlinger.
København, 5. maj 2022
Michael Honoré
Honoré, Fallesen & Andersen Advokatfirma ApS ∙ T +45 42 45 48 54 ∙ CVR-nr. 40176071 ∙ www.hfa-law.dk