Sundhedsudvalget 2021-22
L 192 Bilag 14
Offentligt
2588015_0001.png
Til lovforslag nr.
L 192
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Sund-
hedsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4. Ven-
stres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2 og 4 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod ændringsforslag
nr. 3.
Et
mindretal
i udvalget (V) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stem-
me for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF, Liselott Blixt (UFG)
og Karina Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagel-
se
med de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Et
femte mindretal
i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved 2.
behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i ud-
valget og dermed ikke adgang til at komme med indstillin-
ger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Lovforslaget lægger op til, at der kan opbygges kapacitet
i kommunerne til, at de unge mellem 18 og 22 år skal have
mulighed for at benytte den kommunale tandpleje. Venstre
finder det uhensigtsmæssigt, at unge mellem 18 og 22 år,
som i dag benytter sig af private tandlæger eller tandplejere
ikke fortsætter med det, dog vederlagsfrit. Der er overhæn-
gende risiko for, at den kommunale kapacitet vil blive ud-
fordret ganske alvorligt, og samtidig vil de private tandlæger
og tandplejere opleve et omsætningstab. Venstre har stillet
et ændringsforslag til lovforslaget, hvor unge mellem 18 og
22 får mulighed for vederlagsfrit at vælge mellem private
tandlæger og private tandplejere. Det ændringsforslag er
der ikke flertal for i Folketinget. På den baggrund stemmer
Venstre hverken for eller imod lovforslaget.
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG) bragte
under 1. behandling op, at man ikke inddrog tandplejerne
på samme vilkår. Det har ministeren delvis rettet op på ved
at stille ændringsforslag. Dog fortsætter det stadig, at den
unge både skal finde en tandplejer samt en tandlæge, hvilket
ikke er nødvendigt, hvis man kun har brug for forebyggende
og vedligeholdende tandpleje. Men lovforslaget er blevet
forbedret, og derfor støtter vi lovforslaget.
Vi støtter samtidig Venstres ændringsforslag nr. 3, men
falder dette, støtter vi stadig op om forslaget.
AX027925
L 192 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588015_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 128
indsættes efter »tandlæger«: »eller tandpleje-
re«.«
[Adgang til at lave aftaler med praktiserende tandplejere]
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 129, stk. 1,
ændres »under 18 år« til: »omfattet af §
127«, og efter »efter eget valg« indsættes: », hos privatprak-
tiserende tandplejer og tandlæge efter eget valg«.«
[Adgang til praktiserende tandplejer efter eget valg]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, KF, Liselott
Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)):
3)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 129, stk. 1,
indsættes efter »tandklinik«: », jf. dog 2.
pkt.«
03.
I
§ 129, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Unge mellem 18 og 22 år er ikke omfattet af den
kommunale kliniktandpleje, men kan frit vælge vederlagsfri
tandpleje hos en privatpraktiserende tandlæge eller tandple-
jer efter eget valg.««
[Unge mellem 18 og 22 år kan modtage vederlagsfri tand-
pleje hos privatpraktiserende tandlæge eller tandplejer]
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB og LA):
4)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 129, stk. 3,
ændres »tandlægepraksis samt« til: »tand-
læge- eller tandplejerpraksis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særlig kostbare behandlingsydelser
og«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 128, at kommunalbe-
styrelsen tilbyder tandpleje efter § 127 på offentlige klinik-
ker eller hos praktiserende tandlæger, som kommunalbesty-
relsen indgår aftale med. Det foreslås, at der i § 128 efter
»tandlæger« indsættes »eller tandplejere«.
Ændringen vil betyde, at kommunerne kan vælge at tilby-
de den vederlagsfri tandpleje på offentlige klinikker eller
indgå aftale med en eller flere privatpraktiserende tandlæger
eller tandplejere om varetagelse af børne- og ungdomstand-
plejen.
Det vil fortsat være kommunerne, der har ansvaret for
det samlede tandplejetilbud, selv om der indgås aftale med
privatpraktiserende tandlæger eller tandplejere.
Der er tale om en udvidelse af bestemmelsen, som dels
har til formål at give kommunerne fleksibilitet i tilrettelæg-
gelsen af opgaverne i forbindelse med udvidelsen af børne-
og ungdomstandplejen, dels har til formål at give privat-
praktiserende tandplejere mulighed for at kunne varetage
opgaver inden for børne- og ungdomstandplejen.
Det forudsættes, at tandplejerne på grund af deres af-
grænsede virksomhedsområde ikke kan varetage alle opga-
ver i børne- og ungdomstandplejen, hvormed barnet/den un-
ge vil skulle henvises til en tandlæge i forhold til opgaver,
der ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens § 129, stk. 1, at børn og
unge, der ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommu-
nalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje hos en privatpraktise-
rende tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik.
Det foreslås, at der efter »privatpraktiserende tandlæge
efter eget valg« indsættes », hos privatpraktiserende tandple-
jer og tandlæge efter eget valg« i den foreslåede bestemmel-
se i § 129, stk. 1.
Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen vil børn
og unge omfattet af § 127, der ønsker et andet tandplejetil-
bud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til
rådighed, også kunne vælge at modtage børne- og ungdoms-
tandpleje hos privatpraktiserende tandplejer efter eget valg.
For de personer, som benytter fritvalgsordningen, gæl-
der, at valget af privat praksis vil gælde for det samlede
tandplejetilbud, uanset at den praktiserende tandplejer har
et afgrænset virksomhedsområde. Det betyder, at børn og
unge, som har valgt en privatpraktiserende tandplejer, i visse
tilfælde skal opsøge en praktiserende tandlæge for behand-
ling. De nærmere rammer for valget om at modtage børne-
og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandplejer og
tandlæge efter eget valg vil efter sundhedslovens § 129, stk.
3, blive fastsat i bekendtgørelse om tandpleje.
De nærmere forhold for afregning mellem kommune og
privatpraktiserende tandplejere vil skulle afklares mellem
parterne. I en eventuel mellemliggende periode fra lovens
ikrafttræden og til indgåelse af en eventuel overenskomst
vil kommunalbestyrelsen have mulighed for at beslutte, på
hvilke vilkår og for hvilke ydelser der kan iværksættes be-
handling uden forhåndsgodkendelse. De nærmere rammer
herfor fastsættes efter § 129, stk. 3, i bekendtgørelse om
tandpleje.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at unge mellem 18 og 22
år tilbydes vederlagsfri tandpleje i den private praksissektor
hos en privatpraktiserende tandlæge eller tandplejer efter
eget valg.
L 192 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588015_0003.png
3
I dag er personer over 18 år som udgangspunkt ikke
omfattet af den kommunale tandpleje, men modtager deres
tandpleje i den private sektor. Det betyder bl.a., at den pri-
vate sektor allerede har den nødvendige kapacitet til at be-
handle de personer, som med lovforslaget foreslås fremover
at kunne modtage vederlagsfri tandpleje.
Det er dermed vurderingen, at det er uhensigtsmæssigt at
henvise aldersgruppen 18-22 år til den kommunale tandple-
je, som dermed skal opbygge yderligere kapacitet, og at der
i den forbindelse kan risikeres længere ventetider for samt-
lige af de patienter, som normalt benytter den kommunale
tandpleje.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i stedet for »tandlægepraksis« ind-
sættes »tandlæge- eller tandplejerpraksis« i den foreslåede
bestemmelse i § 129, stk. 3. Med den foreslåede ændring
udvides ministerens bemyndigelse til også at kunne fastsæt-
te nærmere regler om skift mellem kommunal kliniktandple-
je og privat tandplejerpraksis. Ændringen skal ses som en
konsekvensmæssig ændring, der følger af den foreslåede
ændring af § 129, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 10. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
200. Den 29. april 2022 sendte sundhedsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Maria Gudme (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF)
Trine Torp (SF) Stinus Lindgreen (RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL)
Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG) Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
15
14
13
13
10
4
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
3
1
1
1
1
1
1
1
L 192 - 2021-22 - Bilag 14: Betænkning afgivet den 2. juni 2022
2588015_0004.png
4
Liberal Alliance (LA)
3
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
9