Sundhedsudvalget 2021-22
L 192 Bilag 10
Offentligt
2576519_0001.png
Til lovforslag nr.
L 192
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. maj 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Vederlagsfri tandpleje for 18-21-årige)
[af sundhedsministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 128
indsættes efter »tandlæger«: »eller tandpleje-
re«.«
[Adgang til at lave aftaler med praktiserende tandplejere]
2)
Nr. 4
affattes således:
»4.
I
§ 129, stk. 1,
ændres »under 18 år« til: »omfattet af §
127«, og efter »efter eget valg« indsættes: », hos privatprak-
tiserende tandplejer og tandlæge efter eget valg«.«
[Adgang til praktiserende tandplejer efter eget valg]
3)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 129, stk. 3,
ændres »tandlægepraksis samt« til: »tand-
læge- eller tandplejerpraksis, om kommunal visitation til
tandregulering og andre særlig kostbare behandlingsydelser
og«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 128, at kommunalbe-
styrelsen tilbyder tandplejen efter § 127 på offentlige klinik-
ker eller hos praktiserende tandlæger, som kommunalbesty-
relsen indgår aftale med. Det foreslås, at der i § 128 efter
»tandlæger« indsættes »eller tandplejere«.
Ændringen vil betyde, at kommunerne kan vælge at tilby-
de den vederlagsfri tandpleje på offentlige klinikker eller
indgå aftale med en eller flere privatpraktiserende tandlæger
eller tandplejere om varetagelse af børne- og ungdomstand-
plejen.
Det vil fortsat være kommunerne, der har ansvaret for
det samlede tandplejetilbud, selvom der indgås aftale med
privatpraktiserende tandlæger eller tandplejere.
Der er tale om en udvidelse af bestemmelsen, som dels
har til formål at give kommunerne fleksibilitet i tilrettelæg-
gelsen af opgaverne i forbindelse med udvidelsen af børne-
og ungdomstandplejen, og dels har til formål at give privat-
DokumentId
Journalnummer
L 192 - 2021-22 - Bilag 10: Udkast til betænkning
2576519_0002.png
2
praktiserende tandplejere mulighed for at kunne varetage
opgaver inden for børne- og ungdomstandplejen.
Det forudsættes, at tandplejerne på grund af deres af-
grænsede virksomhedsområde ikke kan varetage alle opga-
ver i børne- og ungdomstandplejen, hvormed barnet/den un-
ge vil skulle henvises til en tandlæge i forhold til opgaver,
der ligger uden for tandplejerens virksomhedsområde.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedsloven § 129, stk. 1, at børn og
unge, der ønsker et andet tandplejetilbud end det, kommu-
nalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til rådighed, kan vælge at
modtage børne- og ungdomstandpleje hos en privatpraktise-
rende tandlæge efter eget valg eller på en anden kommunes
tandklinik.
Det foreslås, at der efter »privatpraktiserende tandlæge
efter eget valg« indsættes », hos privatpraktiserende tandple-
jer og tandlæge efter eget valg« i den foreslåede bestemmel-
se i § 129, stk. 1.
Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen vil børn
og unge omfattet af § 127, der ønsker et andet tandplejetil-
bud end det, kommunalbestyrelsen vederlagsfrit stiller til
rådighed, også kunne vælge at modtage børne- og ungdoms-
tandpleje hos privatpraktiserende tandplejer efter eget valg.
For de personer, som benytter fritvalgsordningen gæl-
der, at valget af privat praksis vil gælde for det samlede
tandplejetilbud uanset, at den praktiserende tandplejer har
et afgrænset virksomhedsområde. Det betyder, at børn og
unge, som har valgt en privatpraktiserende tandplejer, i vis-
se tilfælde skal opsøge praktiserende tandlæge for behand-
ling. De nærmere rammer for valget om at modtage børne-
og ungdomstandpleje hos privatpraktiserende tandplejer og
tandlæge efter eget valg vil efter sundhedslovens § 129, stk.
3, vil blive fastsat i »bekendtgørelse om tandpleje«.
De nærmere forhold for afregning mellem kommune og
privatpraktiserende tandplejere vil skulle afklares mellem
parterne. I en eventuelt mellemliggende periode fra lovens
ikrafttræden og til indgåelse af en eventuel overenskomst
vil kommunalbestyrelsen have mulighed for at beslutte på
hvilke vilkår og for hvilke ydelser, der kan iværksættes be-
handling uden forhåndsgodkendelse. De nærmere rammer
herfor fastsættes efter § 129, stk. 3 i »bekendtgørelse om
tandpleje«.
Til nr. 3
Det foreslås, at der i stedet for »tandlægepraksis« ind-
sættes »tandlæge- eller tandplejerpraksis« i den foreslåede
bestemmelse i § 129, stk. 3. Med den foreslåede ændring
udvides ministerens bemyndigelse til også at kunne fastsæt-
te nærmere regler om skift mellem kommunal kliniktandple-
je og privat tandplejerpraksis. Ændringen skal ses som en
konsekvensmæssig ændring, der følger af den foreslåede
ændring af § 129, stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundhedsministeren sendte den 10. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag
200. Den 29. april 2022 sendte sundhedsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 20 spørgsmål
til sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe-
ren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF)
Trine Torp (SF) Stinus Lindgreen (RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper (EL)
Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG) Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
L 192 - 2021-22 - Bilag 10: Udkast til betænkning
2576519_0003.png
3
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10