Tak for det, og tak for bemærkningerne til lovforslaget. Med det, vi behandler i dag, når vi jo faktisk noget af en milepæl, og jeg tror, alle, der har været i politik i noget tid, i hvert fald mennesker, der har arbejdet med sundhedspolitik – og det har vi, der er i salen her – har været til møder rundtomkring i Danmark, hvor spørgsmål om, hvorfor det er så dyrt at gå til tandlæge for alle, hvorfor der er så stor en ulighed i tandsundhed, hvorfor vi accepterer de urimeligheder i vores samfund, har været rejst. Og det har vi forsøgt at svare på ved at sige, at der jo er meget god vilje, men det koster også mange penge. Så hvad kan vi gøre, og er det overhovedet muligt at gøre noget ved det?
Jeg synes, at det flertal, der tegner sig nu til det her forslag, viser, at det er muligt, for det er det samme flertal, som har indført en styrkelse af socialtandplejen for de allermest socialt udsatte med betragtelige og meget, meget vigtige indsatser for de socialt set mest udsatte mennesker for at give dem en bedre tandsundhed. Det er hamrende vigtigt, og det gør allerede nu en stor forskel derude. Det samme flertal tager så fat på nu at gøre noget ved, at der er alt for mange, der dropper tandlægen, når de fylder 18 år. Der sker to ting: Den ene er, at det typisk er lige omkring det tidspunkt, hvor man flytter hjemmefra, og samtidig er man måske på su, og man har ikke den største indkomst, og så kommer man ikke til tandlægen, fordi tandlægeregningen er høj. Og så ved vi, at når man først dropper ud af det, kan det tage mange år at komme ind.
Også her er der altså en stor social skævvridning. Jeg så lige nogle tal for unge mennesker i forbindelse med vurderingen af, om de har en god tandsundhed. Jeg synes, det er tankevækkende, at vi åbenbart accepterer de forhold i vores samfund, for når man ser på unge kvinder, er de fuldstændig afhængige af – når man ser statistisk på det – hvad forældrene har af uddannelseslængde, og hvis man er barn og ung af forældre med en videregående uddannelse, har 71 pct. af de unge kvinder dér en god tandsundhed, mens det kun gælder for 43 pct., hvis forældrene har en kortere uddannelse. Den ulighed, vi kender fra sundhedsområdet generelt, afspejler sig endnu tydeligere i tandsundheden, fordi der er så stor en egenbetaling, så stor en brugerbetaling. Brugerbetalingen gør sig gældende lige der, hvor man ikke har særlig stor indkomst, og hvor man skal i gang med at flytte, og det er altså meget store snubletråde eller måske nærmere mure, man bygger op imod folkesundhed for vores unge mennesker, og derfor synes jeg, det er et fremragende forslag, og tak til partierne, som var med til at tage ansvaret i finansloven for at få prioriteret det her: Enhedslisten, SF, Radikale Venstre, Alternativet og Kristendemokraterne.
Det er en stor investering fra samfundets side, en investering i mere sundhed, mere tandsundhed, at vi nu forlænger den periode, hvor der er gratis tandlæge. Indtil nu er det fra 18 år, men allerede fra i år vil vi, hvis forslaget bliver vedtaget, forlænge perioden og løbende forlænge, indtil vi når det 21. år, altså indtil man fylder 22 år – det er præcis de år, hvor vi kan se der er mange der dropper ud.
Så har jeg hørt ordførernes taler, og der er nogle, der mener, at man ikke har noget incitament til at børste tænder, hvis ikke der er den der hårde brugerbetaling. Det er jo et ideologisk synspunkt, og det kan man godt have, men jeg er fundamentalt uenig, for jeg mener, at det er et samfundsproblem, der handler om de strukturer, vi har i vores samfund, med fri og lige adgang til sundhed sådan generelt. Men så har vi altså haft en kæmpe mørk plet, en kæmpe urimelighed, når det drejer sig om tandsundhed. Det er en struktur, der er politisk bestemt, men nu tager vi et politisk ansvar for at ændre den og investere i at give alle en bedre tandsundhed.
Så er der flere ordførere fra de partier, der er i opposition, der har været inde på de privatpraktiserende tandlæger. Det lyder næsten, som om man er mere optaget af de privatpraktiserende tandlæger end af de unge menneskers tandsundhed. Der er det meget, meget vigtigt at slå fast, at der allerede i dag er mulighed for, at man, fra man er 16 år, og indtil man bliver 18 år, kan vælge det, der hedder en fritvalgsordning, hvor man kan fravælge den kommunale tandpleje og få en privat praktiserende tandlæge.
Det lyder næsten på debatten her, som om den ordning er fjernet, men den er tværtimod blevet udvidet. Vi udvider den ordning og siger, at det ikke kun er, når man er 16 og 17 år, men også når man er 18, 19, 20 og 21 år. Så hvis man foretrækker en privatpraktiserende tandlæge, har man præcis den samme mulighed, som man havde under den tidligere regering, altså fritvalgsordningen. Det, vi så bare gør, er, at vi forbedrer det og forlænger perioden, hvor man får det her gratis tilbud. Det bliver også sådan, at kommunerne får mulighed for at vælge enten at organisere det selv eller at samarbejde med en privatpraktiserende tandlæge.
Nu er det sådan en fredag formiddag, vi behandler det her, og der er mange forslag på dagsordenen. Når ordningen er fuldt indfaset, og det vil den være ved udgangen af 2025, vil der være 280.000 flere unge mennesker end i dag, der har ret til gratis tandpleje. Det er et markant skridt for folkesundheden og et markant skridt væk fra en urimelig ulighed i sundhed. Det glæder mig uhyre meget, at vi også kan få leveret på den dagsorden, som er en vanskelig dagsorden, som man har drøftet i årtier. Nu gør vi altså noget ved det.
Lige til sidst: Der er flere ordførere fra begge sider af salen, der har rejst udfordringen omkring de privatpraktiserende tandplejere, som ifølge forslaget her ikke er omfattet af fritvalgsordningen. Jeg vil sige, at jeg er bekendt med forslaget om, at det skal være muligt, at kommunerne også kan indgå aftaler med privatpraktiserende tandplejere om at varetage opgaven, og at man også skal kunne vælge en privatpraktiserende tandplejer via fritvalgsordningen.
Lovforslaget lægger op til, at de eksisterende regler i børne- og ungdomstandplejen videreføres med de nye aldersgrupper. Det er altså de eksisterende regler, vi foreslår videreført, men den problemstilling er rejst i forbindelse med lovforslaget, og det er jeg bekendt med, og jeg mener helt sikkert, at det kan være relevant, at vi drøfter det nærmere i forbindelse med udvalgsbehandlingen. Og jeg kan sige, at jeg som en forberedelse til det har bedt Sundhedsstyrelsen om at belyse, hvad der kan være af fordele og eventuelle ulemper ved at gennemføre det forslag. Så det lægger jeg op til at vi forsøger at håndtere i udvalgsarbejdet. Og dermed tak for ordet.