Mange tak, og tak for de bemærkninger fra samtlige ordførere. Det er lovforslaget om etablering af de her sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg m.v., som er på dagsordenen her til formiddag. Jeg vil faktisk ikke kun takke partiernes ordførere, men også takke KL og Danske Regioner for et, synes jeg, meget, meget godt og konstruktivt samarbejde, både i forbindelse med økonomiaftalen sidste år, hvor aftalen jo blev indgået om det her, altså rammeaftalen, men også i forbindelse med den efterfølgende proces, hvor vi i udarbejdelsen af lovforslaget her, som vi behandler i dag, bliver mere konkrete på selve indholdet. Formålet ligger jo i navnet, nemlig at oprette sundhedsklynger som rammer for de forandringer, vi ønsker for vores sundhedsvæsen, og det er derfor også, hvad flere har været inde på, en central del af vores sundhedsreform, som vi forhandler netop i den her tid med partierne.
Problemet er velkendt. Vi har hørt om det alt for mange gange: Der er patienter, som falder mellem to stole,og som føler sig hjemløse i systemet mellem sygehuset, kommunen og den praktiserende læge. Det kan jo f.eks. være den ældre mand, som ikke får den nødvendige behandling i den kommunale hjemmesygepleje, når han bliver udskrevet fra sygehuset, fordi lægerne på sygehuset ikke får videreformidlet behovet for fortsat behandling. Eller det kan være den unge kvinde med en psykiatrisk lidelse, som bliver genindlagt, kort efter hun ellers er blevet udskrevet, fordi kommunen, regionen og den almene praksis ikke har fået koordineret den videre indsats. Når det handler om psykiatrien, er det altså sådan, at mere end hver femte indlæggelse bliver fulgt op af en akut genindlæggelse inden for 30 dage. Det er tankevækkende. Der må vi jo alle sammen erkende, at der er noget at gøre bedre. Det kan også handle om de mange borgeres tabte mulighed for at ændre livsstil efter et forløb på sygehuset. Også her kan det være, fordi der ikke bliver fulgt op med det rette forebyggelsestilbud i kommunen. Her ved vi jo bare, at der er en meget, meget stor social skævhed, en social ulighed, som skyldes, at vi ikke får fulgt systematisk og grundigt nok op. Der er mange eksempler, og de understreger behovet for, at vi styrker strukturen for at få et sundhedsvæsen, som er langt mere sammenhængende end i dag.
Hvis man ser på de sidste 20 års udvikling i sundhedsvæsenet, kan man se, at det jo har været en god udvikling på mange, mange områder. Kendetegnende er jo, at der har været en stigende grad af specialisering, og det har sikret behandling af høj kvalitet. Det var der også behov for. Samtidig har vores patienter fået stærke rettigheder, der sikrer hurtig udredning og behandling. Og de ting lagt sammen med en række andre faktorer har jo betydet, at antallet af bl.a. dødsfald som følge af hjerte-kar-sygdomme og kræft er faldet. Det er en god udvikling, og den udvikling skal fortsættes. Det er bare også sådan, at et højt specialiseret sundhedsvæsen jo ikke er noget, der i sig selv skaber bedre sammenhæng. Så derfor må man sige: Måske er et højt specialiseret sundhedsvæsen faktisk noget, som skaber mindre sammenhæng, hvis ikke man gør noget for at sikre den sammenhæng. Den manglende sammenhæng har været sundhedsvæsenets akilleshæl i lang tid, i årevis. Det betyder altså konkret, at patienter kommer i klemme, at for mange genindlægges, og at der er for stor variation i tilbuddene på tværs af kommuner og regioner. Det skal vi altså gøre bedre.
Samtidig står vi over for en betydelig udfordring. Vi ved, at den demografiske udvikling betyder, at vi får flere behandlingskrævende ældre og vi får flere patienter med kroniske sygdomme. Så udviklingen kalder også på en omstilling både i forhold til forebyggelse, og i forhold til at flere borgere kan få tilbud om behandling, rehabilitering og pleje af høj kvalitet i deres eget nærmiljø i stedet for igen og igen at skulle fragte sig til de her specialiserede sygehuse, som skal være der, når vi har brug for dem, men som vi jo ikke skal tage til, hvis det ikke er nødvendigt. Så mere behandling skal kunne løses i det nære sundhedsvæsen, hos egen læge, i kommunen og i hjemmet, hvor der er tryghed. Vi skal sætte tryk på omstillingen til det nære sundhedsvæsen, og det er på den baggrund, at regeringen, kommunerne og regionerne tilbage i juni sidste år blev enige om netop at styrke sammenhængen, nærheden og kvaliteten i sundhedsvæsenet med formaliserede sundhedsklynger omkring landets 21 akuthospitaler.
Så med de her klynger tager vi fat på nogle af de udfordringer, der har præget sundhedsvæsenet gennem lang tid; sammenhængen og omstillingen. Og med klyngerne forenkles den politiske og tværsektorielle samarbejdsstruktur mellem parterne. Så for det første forenkles den nuværende struktur. Vi har jo i dag både sundhedskoordinationsudvalg og praksisplanudvalg – de bliver erstattet af ét sundhedssamarbejdsudvalg, altså ét for hver af de fem regioner. Og der er det beskrevet, at i det udvalg deltager repræsentanter fra regionsrådet, kommuner og almen praksis. Der var en ordfører, der nævnte problematikken her, og der var flere, der var inde på det, men forslaget her er, at repræsentanter for almen praksis også deltager i dette udvalg, som så får til opgave, altså hele udvalget, at udarbejde en sundhedsaftale og fastlægge fælles rammer og retning for udviklingen af samarbejdet på tværs af regionens sundhedsklynger. Så derigennem skal udvalget understøtte ensartethed og sammenhæng, så den nye struktur også bidrager til at sikre mere lighed i sundhed.
For det andet skal vi også have et politisk niveau i hver sundhedsklynge, som består af regionsrådsmedlemmer, borgmestre eller fagborgmestre fra kommunerne og repræsentanter for almen praksis. Og her skal retningen for den enkelte sundhedsklynge sættes. Der skal tages hånd om lokale udfordringer. Det er også sådan, at det politiske niveau kan opstille selvstændige mål for at imødegå sammenhængsproblematikker i sundhedsklyngens population og eventuelle lokale folkesundhedsmæssige udfordringer eller sygdomsbyrder. For det er jo helt rigtigt – der er flere, der har været inde på det – at det ikke er sådan, at danskerne fejler det samme på samme niveau i hele Danmark. Der er lokale, regionale forskelle.
For hver sundhedsklynge vil der så også være et fagligt-strategisk niveau med repræsentanter for både det somatiske og det psykiatriske sygehusvæsen i regionen fra hver af de deltagende kommuner og for almen praksis. Man kan jo høre, at almen praksis altså er med alle steder, hvor det er relevant. Her skal der tages hånd om de fælles patienter og borgere med fokus på at sikre konkrete løsninger for bedre sammenhæng, kvalitet og omstilling til det nære sundhedsvæsen.
Så i den samlede sundhedsklynge skal der helt lokalt omkring de enkelte akutsygehuse findes de lokale løsninger, som er rigtige i det lokale område, og som passer til de konkrete lokale udfordringer, som man står med. Opgaverne bliver altså dermed at tage ansvar for den fælles population i optageområdet, at styrke sammenhængen og skabe et bedre forløb for borgere, som har forløb på tværs af sektorerne, at sikre en styrket forebyggelse og kvalitet og at være motor for omstillingen til det nære sundhedsvæsen. Det vil med andre ord sige, at sundhedsklyngerne herigennem skal være en drivkraft for de forandringer, som vi arbejder på, ja, som er nødvendige for at fremtidssikre vores sundhedsvæsen.
Derfor vil der også være en tæt kobling til de initiativer, som vi har foreslået fra regeringens side med udspillet til en sundhedsreform, og som vi drøfter med Folketingets partier, hvor de nye klynger er tiltænkt en væsentlig rolle i implementeringen. Man kan kalde det en implementeringsmotor for at få de her ting til at ske. Et godt eksempel er forslaget om en national kvalitetsplan for det nære sundhedsvæsen. Det er oplagt, at sundhedsklyngerne får en stor rolle i at bidrage til omstillingen til det nære sundhedsvæsen og samtidig koordinere implementeringen af de styrkede kommunale sundhedsindsatser som følge af kvalitetsplanen med sundhedsindsatserne på sygehuse og i almen praksis. Og så kan der f.eks. være en lokal drøftelse af, hvordan vi får specialisterne på sygehusene til at bidrage med lægefaglig sparring til de styrkede akutfunktioner. Det er jo første trin af kvalitetsplanen, og det varetager en stor behandlingsindsats for mange, særlig ældre, borgere, når de udskrives fra sygehuset. Så det har altså for os at se en væsentlig rolle i omstillingsprocessen, i takt med at vi prioriterer ressourcer til at styrke det nære sundhedsvæsen.
Så kan man spørge: Hvad er så det nye? For kommuner, regioner og almen praksis samarbejder jo også allerede i dag. Og det er rigtigt; personalet gør en kæmpe indsats for at gøre det rigtige for borgerne, for at ingen borgere skal tabes mellem de her siloer eller mellem de her hænder. Man må bare sige, at nogle gange er det sådan, at det sker alligevel, at strukturerne ikke hjælper, men modarbejder, at det her kan ske. Så med det her forslag får vi skabt en struktur, som tilskynder og underbygger, at man gør det rigtige med borgeren, patienten og de pårørende.
Det er jo rigtigt, at der er samarbejde i dag. Det er rigtig godt. Lad os udbygge det samarbejde, og lad os styrke det samarbejde markant, og lad os gøre det formaliseret, og lad os gøre det juridisk forpligtende. Det vil sige, at klyngerne er et vigtigt skridt, men det er kun første skridt på vejen til at styrke vores nære sundhedsvæsen og styrke strukturerne og samarbejdet mellem væsenets aktører til fordel for borgeren, til fordel for patienten.
Vi skal også bare være ærlige og sige, at sundhedsklyngerne jo ikke løser alle problemer. Det kræver jo også ressourcer at styrke sammenhængen, nærheden og kvaliteten i sundhedsvæsenet. Det er derfor, at vi også i regeringens udspil til en sundhedsreform bl.a. har lagt op til at tilføre sundhedsvæsenet flere ressourcer, f.eks. ved at afsætte et større milliardbeløb til investering i nye nærhospitaler på tværs af landet, som skal rykke sundhedstilbuddene tættere på borgernes eget hjem. Der reserveres også et beløb i det økonomiske råderum svarende til det demografiske træk på sundhedsområdet, altså flere patienter osv., som vi vil udmønte i de kommende aftaler og finanslove. Og så er der jo konkret også afsat 80 mio. kr. som fælles midler i sundhedsklyngerne til en opstart af klyngernes arbejde, og det bliver sådan en fifty-fifty-fordeling mellem regioner og kommuner.
Så det er altså rammerne for de forandringer, vi ønsker; sammenhæng, nærhed og kvalitet. Inden for rammerne skal vi så også sikre, at sundhedsvæsenets ressourcer bruges rigtigt, sådan at den ældre medicinske patient faktisk bliver grebet af hjemmesygeplejen, når han eller hun bliver udskrevet fra sygehuset, og så den unge kvinde med en psykiatrisk lidelse, som jeg nævnte i min indledning, undgår unødige genindlæggelser efter udskrivelse. Så det handler grundlæggende om at sikre rammerne for, at borgere og patienter i højere grad oplever sammenhæng, nærhed og kvalitet i deres møde med sundhedsvæsenet. Og som afslutning vil jeg også gerne kvittere for sundhedsordførernes input til lovforslaget indtil nu. Vi har jo haft en del møder i Sundhedsministeriet om lovforslaget. Så tak for de input, og jeg ser frem til, at vi arbejder videre med forslaget i Sundhedsudvalget. Tak for ordet.