Indfødsretsudvalget 2021-22
L 190 Bilag 4
Offentligt
2577948_0001.png
Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den [19. maj 2022]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Marie Krarup (UFG) har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Et
mindretal
i udvalget (Marie Krarup (UFG)) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene forkastes, indstil-
ler mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at det danske
statsborgerskab er noget helt unikt. Det er den fineste gave,
man kan modtage af det danske samfund, og det er en gave,
man skal gøre sig fortjent til. Derfor skal der stilles strenge
krav til dem, der ønsker at være en del af det danske fælles-
skab. Af den grund medvirkede V i den politiske aftale om
nye regler for tildeling af statsborgerskab, der blev indgået
den 20. april 2021. Her skærpedes kravene til eksempelvis
beskæftigelse og kriminalitet, og der blev indført et fornyet
fokus på danske værdier, hvilket V finder fornuftigt. V støt-
ter lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er kommet på lovforslaget.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale, som regeringen
har indgået med Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med aftalen
til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse på
baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansøger-
ne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige lande,
MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande.«
Nærværende lovforslag indeholder således særskilte af-
snit med oplistning af statsborgerskabsområder »nordiske
statsborgere«, »andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-
vestlige lande end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, så det er selve kravet om gruppering,
der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Vi har jo alle vidst, at aftalen er blevet affyringsrampe for
et muligt ændringsforslag om opdeling af lovforslaget. Vi
har også alle vidst, at spørgsmålet nu er om der i Folketinget
er flertal for at stemme for ændringsforslaget om at udskille
godkendte statsborgerskabsansøgere, der kommer fra mus-
limske lande, således at de ikke får statsborgerskab.
Det fremgår af statsborgerretskonventionen artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan ifalde erstatningsansvar ved en opde-
ling af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande el-
ler områder. Dette forudsat at et flertal konsekvent stemmer
DokumentId
Journalnummer
L 190 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2577948_0002.png
2
nej til lovforslag med MENAPT-landeansøgere – så vil disse
personer kunne rejse et erstatningskrav mod Danmark for at
handle i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
I RV er vi rystede over indfødsretsaftalen, og vi er choke-
rede over ændringsforslagene om udskillelse af godkendte
ansøgere fra MENAPT-lande.
Men vi vil i RV blive ved med at arbejde for, at vi
overholder retsprincipper og konventioner og arbejde for, at
vi ikke kommer til at ulejlige skatteyderne med at skulle
betale erstatninger via fælleskassen.
Endelig skal det tilføjes, at der desværre er et opryd-
ningsarbejde, som RV er noget skuffet over, at ministeren
ikke har foretaget:
Der mangler begrundelse ved afslag fra Indfødsretsudval-
get, jf. statsborgerretskonventionen artikel 11.
Ministeren ved at der er medlemmer i udvalget, der har
udtalt, at de stemmer imod tildeling af statsborgerskab på
baggrund af hhv. ansøgers religion eller ansøgers oprindel-
sesland
Ministeren ved, at der ved afslag fra Indfødsretskontoret
eller udvalget ikke i alle tilfælde orienteres om forelæggelse
for Indfødsretsudvalget eller mulighed for indbringelse for
de ordinære domstole.
Så spørgsmålet er selvfølgelig, om ministeren agerer efter
forvaltningslovens § 7 om vejledningspligt eller i det hele
taget bekymrer sig om forvaltningsloven
RV ønsker hermed at minde ministeren om, at det har vist
sig, at når flertal skifter ved folketingsvalg, kan der opstå et
flertal, som går op i, om forvaltningsloven er overholdt.
Men tillykke til dem, som nu ifølge dette lovforslag rent
faktisk er godkendte statsborgerskabsansøgere. RV støtter
hermed den såkaldte indfødsrets meddelelse.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bermærkninger
Ændringsforslag
Af
Marie Krarup
(UFG), tiltrådt af [et
mindretal]:
Til § 3
1)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAPT-lande]
Til § 8
2)
Paragraffen udgår
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere
i MENAPT-lande, og hvis tildeling af statsborgerskab er
betinget af deltagelsen i en grundlovsceremoni]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Ændringsforslaget indebærer, at §§ 3 og 8, som indehol-
der statsløse personer eller personer, der er statsborgere i
MENAPT-lande, udgår af dette lovforslag med henblik på at
sætte dem på en særskilt lov. Marie Krarup (UFG) ønsker
at behandle tildeling af statsborgerskaber til personer med
islamisk baggrund i særskilt proces, da Marie Krarup (UFG)
ikke ønsker en islamisering af Danmark, men et loft over
antallet af personer fra disse lande.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2022 og var til
1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [4] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Anne Rasmussen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (UFG)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF)
Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 190 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2577948_0003.png
3
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10