Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den [19. maj 2022]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Marie Krarup (UFG) har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Et
mindretal
i udvalget (Marie Krarup (UFG)) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslagene forkastes, indstil-
ler mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget finder, at det danske
statsborgerskab er noget helt unikt. Det er den fineste gave,
man kan modtage af det danske samfund, og det er en gave,
man skal gøre sig fortjent til. Derfor skal der stilles strenge
krav til dem, der ønsker at være en del af det danske fælles-
skab. Af den grund medvirkede V i den politiske aftale om
nye regler for tildeling af statsborgerskab, der blev indgået
den 20. april 2021. Her skærpedes kravene til eksempelvis
beskæftigelse og kriminalitet, og der blev indført et fornyet
fokus på danske værdier, hvilket V finder fornuftigt. V støt-
ter lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er kommet på lovforslaget.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale, som regeringen
har indgået med Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med aftalen
til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse på
baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansøger-
ne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige lande,
MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande.«
Nærværende lovforslag indeholder således særskilte af-
snit med oplistning af statsborgerskabsområder »nordiske
statsborgere«, »andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-
vestlige lande end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, så det er selve kravet om gruppering,
der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Vi har jo alle vidst, at aftalen er blevet affyringsrampe for
et muligt ændringsforslag om opdeling af lovforslaget. Vi
har også alle vidst, at spørgsmålet nu er om der i Folketinget
er flertal for at stemme for ændringsforslaget om at udskille
godkendte statsborgerskabsansøgere, der kommer fra mus-
limske lande, således at de ikke får statsborgerskab.
Det fremgår af statsborgerretskonventionen artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan ifalde erstatningsansvar ved en opde-
ling af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande el-
ler områder. Dette forudsat at et flertal konsekvent stemmer
DokumentId
Journalnummer