Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. november 2021
2019-2970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 19 – Forslag til Lov om ændring af taxilo-
ven (Dokumentationskrav til brug for tilsyn og med hensyn til
danskkundskaber for chauffører, gebyrer samt overenskomstkrav
for tilladelser i henhold til tidligere gældende lov om taxikørsel
m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for det høje gebyr for et chaufførkort på
1.470 kr., herunder hvad der konkret er indeholdt i de omkostnin-
ger, som gebyret dækker?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende:
”For at få udstedt et chaufførkort, skal en ansøger indbetale et ge-
byr. Gebyrordningen skal være omkostningsdækkende, hvilket be-
tyder, at alle omkostninger forbundet med ordningen skal dækkes
af gebyret.
Alle, der får udstedt et chaufførkort, skal betale gebyret. Ordningen
skal dog tilsvarende dække omkostningerne til de ansøgninger, der
ikke resulterer i, at der udstedes et chaufførkort.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at styrelsen i perioden 2018 – 2020
har behandlet i alt 24.027 ansøgninger om udstedelse af chauffør-
kort, herunder førstegangsudstedelser, nyudstedelser, ændringer
og erstatninger. Heraf har 19.194 ansøgninger resulteret i, at der er
udstedt et chaufførkort. De omkostninger, der er til sagsbehandlin-
gen i de øvrige 4.833 sager, som svarer til ca. 20 % af det samlede
antal ansøgninger, skal derfor også dækkes af gebyrordningen,
selvom der ikke her tilsvarende betales et gebyr for sagsbehandlin-
gen, da der ikke udstedes et chaufførkort.