Transportudvalget 2021-22
L 19 Bilag 1
Offentligt
2456488_0001.png
18. august 2021
PEHE
DI-2021-37643
Deres sagsnr.: «CaseContact_EksternReference»
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Att.:
[email protected];
Berit Gohr Kaptain,
[email protected]
Bemærkninger til udkast til forslag om ændring af taxiloven
DI Transport takker for det fremsendte høringsmateriale.
Vi finder forslagets § 1, nr. 1 om, at Transportministeren skal kunne fastsætte nærmere
regler for dokumentationskrav vedrørende tilladelser til erhvervsmæssig persontransport,
kørselskontor mv., bør genovervejes. Taxierhvervet har brug for rimeligt faste rammer.
Disse faste rammer vil nemt kunne udfordres uheldigt, hvis sådanne dokumentationskrav
overflyttes i bekendtgørelsesform.
Vi er enige i forslaget om dokumentation af danskkundskaber, herunder også muligheden
for dispensation i de helt særlige tilfælde, hvor dokumentation ikke kan fremskaffes. Det
kunne eventuelt overvejes, at graduere kravene mellem vognmænd og chauffører. Det bør
vurderes om et Dansk 3-krav til vognmænd isoleret set kan indeholde fordele for branchen
som helhed.
Til høringslisten bemærker vi, at DI-arbejdsgiverforeningen Taxivognmænd i Danmark
(ATD) ikke er på høringslisten. Vi skal anmode om, at det sker fremover.
Høringsmateriale til ATD kan fremsendes på [email protected] .
Med venlig hilsen
Per Henriksen
33774672
*SAGDI-2021-37643*
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0002.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected])
Jørn Hedengran, Transportgruppen ([email protected])
Høring Taxiloven
19-08-2021 10:21
3F Transport bidrag til Taxiloven 12. januar 2021.pdf;
3F transport har gennemgået materialet – og skal blot henvise til tidligere fremsendte skrivelse af 12. januar 2021
(vedlægges).
Dermed tilkendegiver 3F Transport ligeledes at de justeringer der er omfattet af denne høring ser vi kun på med
positive øjne.
Vi vil dog komme med en anbefaling - og det ske fremrykning af datoen den 1. juli 2022 til den 1. januar 2022. Dette
gældende for indehavere af tilladelse jf. lovbekendtgørelse fra 2013.
Venlig hilsen
Jørn Hedengran
3F Transportgruppen
Kampmannsgade 4
1790 København V
Tlf: 8892 0308
Mobil 2917 9683
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0003.png
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0004.png
Taxi Terminalen -
kommentar til lovforslag – den 01.07.2021
Trafikministeriet
Att.: til den rette vedkommende
Glostrup, 19. august 2021
Som udgangspunkt har vi i Taxi Terminalen nogle forslag og disse er baseret på erfaring direkte fra taxibranchen. I
vores optik har vi været igennem lov stoffet og har nogle anmærkninger til det som omhandler de økonomiske
konsekvenser §10 vil pålægge indehaverne af taxitilladelser. Dette vækker en bekymring hos flere af taxibranchens
udøvere, da det vil få fatale konsekvenser for branchen og i større omfang komme tilbage på styrelsen.
Vi formoder at udformningen af taxilovens §10 som et af punkterne ikke er taget direkte fra taxibranchens input og
eller for få inputs. Vi og vores medlemmer mener at §10 ikke harmonere med virkeligheden og heller ikke den
virkelighed efter Corona pandemien. Vores medlemmers ønske er, at §10 revurderes og at der udarbejdes en ny
udformning der er realistisk for branchen i dens tilstand. Såfremt at dette ikke gennemføres med:
At styrelsen og ministeriet får vurderet om loven var efter hensigten. Vi formoder at ingen i styrelserne eller inde hos
politikerne har haft i sinde at gøre selvstændige vognmænd til chauffører. Hvad mener vi med det? Herunder ses de
punkter der kan gøre en forskel.
-
§10 skal tilpasses eller udformes på ny med branchens inddragelse. Dette skal gøres før de selvstændige
brækker nakken på løn med mere. Tages dette ikke seriøst vil du ende med at gøre selvstændige til
chauffører, i allerværste fald sende selvstændige mod randen af konkurs.
Pkt. 2.3.2. Vil vi gerne have en afklaring på lovens kontekst af hvilken part tilsynsretten tilhører. således 3.
parter som kørselskontorerne ikke overtager Færdselsstyrelsen rolle som tilsynsmyndighed. Denne
kommentar er baseret på henvendelser fra vores medlemmer, hvor de er blevet kontaktet af deres
kørselskontor/central med henblik på tilsyn af deres virksomhed.
Pkt. 4 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet - en stor del af vores medlemmer har
også underrettet os om differencer i deres udbetaling af afregninger fra kørselskontorerne. Ved en
gennemgang af regnskaber med deres revisor, har man fundet differencer på afregninger fra centralen.
Hvornår har kørselskontorer eller centraler fået lov til at arbejde med skjulte rabatter? Dette medfører at
dem enkelte vognmand får en mindre omsætning ved hånden og det kan være medvirkende til at
vognmanden ikke står økonomisk stærk til at kunne finansiere lønudgifter jf. §10. Det er derfor at vi i
taxiterminalen mener at den enkelte juridisk enhed bør have egen dankort terminal, således pengestrømmen
er synlig jf. hvidvaskloven således pengestrømmen kan spores fra den påbegyndes til den afsluttes.
-
-
Dette er blot et af de punkter vi har til drøftelserne af den nye taxilov. Vi vil gerne komme med flere inputs eller
mulige ændringer til loven der vil gavne alle interessenter. Dog synes vi ikke at hører fra hverken styrelse eller
politiker. Vi savner dialog og håber på at høre noget mere fra jer, da i selv sagde at i ville involverer branchen mere.
Dette er dog ikke tilfældet og vi synes at beslutningerne har været meget enerådige.
Med venlig hilsen
Jasin Amiti
PR – kommunikation
Taxiterminalen
Smedeland 13
DK - 2600 Glostrup
CVR nr. 39252015
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0005.png
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring- udkast ændring af taxilov
SV: Høring- udkast ændring af taxilov (Id nr.: 795924)
29-07-2021 13:21
På vegne af ATAX kan jeg orientere om, at vi ikke har bemærkninger til fremsendte.
Venlig hilsen
Josephine Heger Søndergaard
Avedøreholmen 96 C
2650 Hvidovre
Mail:
[email protected]
Tlf. 38 71 80 00
Fra:
[email protected] <[email protected]>
Sendt:
1. juli 2021 17:23
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Dansk Erhverv <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Dansk
Transport og Logistik <[email protected]>; [email protected]; Dansk Industri <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Forbrugerrådet <[email protected]>; [email protected]; Kommunernes Landsforening
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Faiza
Khokar <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring- udkast ændring af taxilov (Id nr.: 795924)
Se venligst vedhæftede
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0006.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected]), TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected])
Trine Wollenberg ([email protected])
Høring vedr. forslag til ændring af taxiloven
17-08-2021 11:34
Tak for fremsendte høring af forslag til ændring af taxiloven. Dansk PersonTransport har ingen bemærkninger og kan
støtte de foreslåede ændringer.
Med venlig hilsen
Trine Wollenberg
Vicedirektør
Dansk PersonTransport
Nørre Farimagsgade 11, 3.tv
DK-1364 København K
Tel: +45 7022 7099
Mob: +45 22222205
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0007.png
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected]), [email protected] (kos-
[email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected])
[email protected] ([email protected])
Fra:
VS: Høring- udkast ændring af taxilov
Titel:
E-mailtitel:
VS: Høring- udkast ændring af taxilov (Id nr.: 796212)
18-08-2021 14:03
Sendt:
Høring ændring af taxiloven.pdf; Høringsliste ÆF taxilov.pdf; Lovforslag ændring af taxilov 1. juli 2021-1.pdf;
Bilag:
Security Marking.txt; signaturbevis.txt;
Til:
Cc:
Til Transportministeriet
Rigspolitiet har modtaget Transportministeriets høring af 2. juli 2021 over udkast til ændring af taxiloven.
Rigspolitiet har ingen bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Kathrine Engel Johansen
politifuldmægtig
Rigspolitiet
Politiområdet
Nationalt Færdselscenter
Ejby Industrivej 125-135
2600 Glostrup
Mobil 25 65 05 09
E-mail [email protected]
Web www.politi.dk
Facebook facebook.com/politi
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt:
2. juli 2021 09:18
Til:
KOS FP Direktionssekretariatet Sikker <[email protected]>
Emne:
Vs: Høring- udkast ændring af taxilov (Id nr.: 796212)
Til:
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk Erhverv ([email protected]),
'[email protected]' ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
Dansk Transport og Logistik ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Dansk
Industri ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Forbrugerrådet ([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Kommunernes
Landsforening ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]), Rådet for Sikker Trafik ([email protected]), Faiza Khokar ([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected]),
[email protected]
([email protected])
TRM Berit Gohr Kaptain ([email protected])
Fra:
Titel:
Høring- udkast ændring af taxilov
Sendt:
01-07-2021 17:22
Se venligst vedhæftede
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0008.png
H ør in gssva r v e dr .:
H ør in g ov e r u dk a st t il for sla g t il lov om æ n dr in g a f t a x ilov e n ( t ilsyn ,
dok u m e n t a t ion sk r a v for da n sk k u n dsk a be r for ch a u ffør e r , ge by r e r og
ove r e n sk om st k r a v for t illa de lse r i h e n h old t il lov om t a x ik ør se l) .
Spr ogfæ r digh e de r :
Branchen har siden indførelsen har den nye taxilov oplevet at sprogniveauet har
været i den lavere ende af skalaen, og reelt har udgjort et problem i forhold til at
passe sit arbejde som chauffør.
Et af de væsentligste udfordringer har været uddannelsesstedernes praksis i.f.t. at
dokumentere sprogkravene og ikke mindst fastholde dem.
Der er opbakning til, at der forinden kurset start skal sikres, at kursisten har de
fornødne læse- og sprogfærdigheder.
Endvidere anbefales det, at der differentieres imellem det at være chauffør og
vognmand i forhold til læse- og sprogkrav. Hermed menes der, at det vil være
tilstrækkeligt for chauffører at have bestået ”Dansk 2”, imens vognmænd skal have
bestået ”Dansk 3”. Derigennem vil man reelt have ændre sprogkravet, hvilket
medfører at det eksisterende ”Dansk 2” krav skal ændres til ”Dansk 3” for
vognmænd.
Figur 1.: Danskuddannelse.
Kilde: https://uim.dk/arbejdsomrader/danskundervisning-og-prover-for-udlaendinge/
prover/danskprover/fakta-om-danskprover
Tidligere blev vognmandsuddannelsen bl.a. brugt til at sortere ikke-dansksprogede
fra, da de ikke kunne bestå vognmandsprøven, uden at have tilstrækkelige
kundskaber i dansk i.f.t. at kunne læse, og kommunikere på dansk.
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0009.png
I dag er taxibranchen, efter indførelsen af den nye taxilov blevet oversvømmet af
personer med megen ringe danskkundskaber, både inden for taxibranchen selv,
men også inden for flextrafikken.
Det anbefales, at man med tilbagevirkende krav får vedtaget, at der skal fremvises
dokumentation for bestået Dansk 3 for vognmænd.
Ove r e n sk om st :
Det giver god mening, at overenskomstkravet også skal gælde for tilladelserne
udstedt efter den gamle taxilov.
Derudover vil dette initiativ være med til at sikre lige konkurrencevilkår, og
samtidig gøre det lettere at sanktionere over for de vognmænd som ikke kan finde
ud af at aflønne bl.a. de sociale omkostninger, som fx pension og feriepenge mv.
Be m y n dige lse t il t r a n spor t m in ist e r e n :
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at transportministeren får
bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvilken dokumentation, der skal indsendes
til brug for tilsynet med, at betingelserne for at opretholde en tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport, til at drive kørselskontor eller til have et
chaufførkort fortsat er til stede.
Dette er Aarhus og Horsens Taxa ikke på linje med. Dokumentationskravene er i
forvejen præciseret til den nye taxilov, og dette ønskes opretholdt.
Taxibranchen er meget (økonomisk) følsom på fx typegodkendelser af taxametre,
hvorfor dokumentationskrav af denne karakter ønskes oprethold i selve taxiloven
og ikke i en bekendtgørelse.
Dog savnes der et specifik dokumentationskrav i forhold til flextrafikken, da
trafikselskaberne indtil nu har fralagt sig ethvert ansvar i forhold til tilsyn, grundet
en meget vag formulering i den gældende taxilovgivning på området. Dette ønskes
præciseret.
Regionerne ønsker ikke at støtte virksomheder som bidrager til social dumping, og
kommunerne ønsker kædeansvar. Grundet det økonomiske forhold at kommunerne
igennem trafikselskaberne udliciterer udbudsopgaverne til lavestbydende
entreprenører, så bidrager de igennem trafiksleskaberne både til social dumping og
manglede kædeansvar i forhold til underentreprenører, da de ikke udfører kontrol
med de priser der bliver budt ind med, ligesom der heller ikke tjekkes om
chaufførerne får deres overenskomstmæssige løn i.h.t. de kollektive
overenskomster på området.
Ved at få indført en decideret tilsynspligt hos trafikselskaberne, så ville man
indenfor flextrafikken slippe for kedelige historier som den man kunne læse i Ekstra
Bladet, læs:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/flextrafik-chauffoerer-falder-i-soevn-bag-
rattet/8649043
Derfor anbefales det, at trafikselskaber lovmæssigt forligtes til at kun at antage
tilbud hvor der reelt kan aflønnes efter en gældende kollektive overenskomster.
Alle andre tilbud skal betragtes som ugyldige, hvis de som minimum ikke kan
aflønne efter de gældende kollektive overenskomster.
Tilbudsgiver skal i samme anledning henvise til den overenskomst der aflønnes
efter.
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0010.png
Det er et udbredt problem for flextrafikken, at der i udbredt grad benyttes
underentreprenører, som godt nok er selvstændige på papiret, men som reelt kører
efter et fastlagt skema. Dette gør at entreprenørerne tilsidesætter
ansættelsesbevisloven, og konkurrerer på ulige vilkår.
Selvstændige og selvkørende vognmænd uden ansatte, og som ikke kører som
underentreprenører, vil stadig kunne underbyde markedsprisen, men de vil ikke
kunne overleve i markedet længe, og vil derfor kun udgøre et relativt kort og
tidsbegrænset problem, da de vil gå konkurs.
Udarbej det af Aarhus og Horsens Taxa
16. august 2021.
Vedhæft ede bilag:
Art ikel: Det offent lige t ruer t ax achauffører på lønnen
Art ikel: Social dum ping
Art ikel: Aarhus Kom m une indfører k ædeansvar
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0011.png
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0012.png
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0013.png
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456488_0014.png