Transportudvalget 2021-22
L 19 Bilag 1
Offentligt
2456487_0001.png
NOTAT
Dato: 6. oktober 2021
J.nr. 2021-646
Høringsnotat Forslag til lov om ændring af ta-
xiloven
(Dokumentationskrav til brug for tilsyn og danskkund-
skaber for chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i
henhold til tidligere gældende lov om taxikørsel m.v.)
Transportministeriet hørte den 1. juli 2021 en lang række myndig-
heder og organisationer over udkast til forslag til lov om ændring
af taxiloven (Tilsyn, dokumentationskrav for danskkundskaber for
chauffører, gebyrer og overenskomstkrav for tilladelser i henhold
til lov om taxikørsel). Høringsfristen udløb den 18. august 2021.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget: DI Transport, Fagligt Fælles Forbund (3 F)
og Taxiterminalen.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærk-
ninger til lovforslaget: ATAX Arbejdsgiverforening for taxibran-
chen, Dansk Persontransport og Rigspolitiet
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar: Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arbejdsgiverfor-
eningen KA, Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Bran-
cheforeningen Taxiførere i Danmark, Brintbranchen, Dansk Elbil
Alliance, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Danske Handi-
caporganisationer, Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik
DTL, Det Faglige Hus, Det Centrale Handicapråd, FEP forenin-
gen for erhvervsmæssig persontransport, Fagbevægelsens Hoved-
organisation, FEP foreningen for erhvervsmæssig persontransport,
Forbrugerrådet Tænk, Horesta, KL, Landdistrikternes Fællesråd,
NOAH, Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for SikkerTrafik, Trafik-
forbundet, Trafikselskaberne i Danmark og Turistvognmændenes
Arbejdsgiverforening (TA).
4. Transportministeriet har herudover modtaget høringssvar fra:
Aarhus og Horsens Taxa.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456487_0002.png
Side 2/4
Bemærkninger til lovforslaget
Idet følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringsvar
til lovforslaget samt Transportministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Transportudvalget.
1. Generelle bemærkninger
Dansk Persontransport
og
3F
er begge positive over for lov-
forslaget.
2. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler for doku-
mentation til brug for tilsyn
DI Transport
mener, at den foreslåede bestemmelse bør
genovervejes, idet taxierhvervet har brug for rimeligt faste rammer.
Aarhus og Horsens Taxa
mener, at dokumentationskravet i for-
vejen er præciseret i taxiloven.
Transportministeriet bemærker, at der med den foreslåede be-
stemmelse vil kunne fastsættes nærmere regler, for hvilken form
for dokumentation, tilladelsesindehavere er forpligtet til at stille
til rådighed for Færdselsstyrelsens tilsyn med overholdelse af lo-
ven. Disse regler må forventes at medføre klare rammer for taxi-
erhvervet.
Der føres tilsyn, ikke kun med at kravene for at få udstedt en tilla-
delse, som fremgår af henholdsvis § 3 og § 5 fortsat er opfyldt
men også at § 10, som er et krav der retter sig mod virksomheder
i drift, overholdes.
Bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler, for hvilken doku-
mentation, der skal stilles til rådighed for Færdselsstyrelsens til-
syn, vil sikre, at der undgås diskussioner om hvilke informatio-
ner, tilladelsesindehaverne skal stille til rådighed. Desuden vil der
med fastsættelse af regler kunne udleveres personfølsomme oplys-
ninger til brug for styrelsens tilsyn, uden at der forinden skal ind-
hentes samtykke fra de berørte personer
det kan fx være chauf-
førers lønsedler. På den måde bliver der tale om et smidigere til-
syn.
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456487_0003.png
Side 3/4
3. Dokumentationskrav for danskkundskaber
Aarhus og Horsens Taxa
udtrykker opbakning til, at der forin-
den chaufførkursets start skal sikres, at kursisten har de fornødne
læse- og sprogfærdigheder. Desuden foreslår de, at der bliver stillet
krav til, at vognmænd skal kunne fremlægge bevis for bestået
Prøve i dansk 3 eller et tilsvarende testresultat, der dokumenterer,
at vognmanden behersker dansk på et niveau, der svarer til at
kunne bestå prøve i Dansk 3.
DI Transport
er enige i forslaget om dokumentation for dansk-
kundskaber, herunder også at der åbnes mulighed for dispensation
i de helt særlige tilfælde, hvor dokumentation ikke kan fremskaffes.
Desuden foreslår de, at det bør vurderes, om et Dansk 3 krav til
vognmænd isoleret set kan indeholde fordele for branchen som
helhed.
Transportministeriet takker for opbakningen til den foreslåede
ændring.
Derudover skal ministeriet bemærke, at det fremgår af Aftale om
justering af taxiloven m.v. af 16. marts 2021 mellem regeringen
(Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti, Venstre og Dansk Folkeparti, at par-
terne er enige om, at det frem mod næste evaluering af taxiloven
skal vurderes nærmere, om der er behov for at genindføre et krav
om et vognmandskursus og i givet fald, hvilket indhold et sådant
kursus skal have. Ministeriet vil således lade forslaget om sprog-
krav for vognmænd indgå i denne vurdering.
4. Overenskomstkrav for tilladelser i henhold til tidligere
taxilov
Aarhus og Horsens Taxa
finder, at det giver god mening, at
overenskomstkravet også skal gælde tilladelserne udstedt efter den
gamle taxilov.
3F
anbefaler, at der sker fremrykning af datoen for, hvornår tilla-
delsesindehavere efter gammel taxilov skal leve op til overens-
komstbestemmelsen i § 10, således at bestemmelsen træder i kraft
1. januar 2022.
Taxiterminalen
mener, at § 10 bør revurderes og at der udarbej-
des en ny udformning af bestemmelsen.
L 19 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2456487_0004.png
Side 4/4
Transportministeriet skal hertil bemærke, at det er vurderingen,
at indehavere af tilladelser efter den gamle taxilov bør have en vis
periode til at få indrettet de ansættelsesretlige forhold i deres
virksomheder, inden der stilles krav om at de skal leve op til taxi-
lovens § 10. Af den grund er det foreslået, at § 10 først skal finde
anvendelse på tilladelser efter den tidligere taxilov fra 1. juli 2022
og at der i helt særlige tilfælde kan gives dispensation til at be-
stemmelsen først skal efterleves på et senere tidspunkt.
Transportministeriet skal til Taxiterminalens forslag, om at der
udarbejdes en ny udformning af taxilovens § 10, anføre, at det
ikke indgår som en del af lovforslaget. Endvidere skal det anføres,
at det fremgår af Aftale om justering af taxiloven m.v. af 16.
marts 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Venstre og Dansk Folkeparti, at parterne er enige om, at der er
behov for at udarbejde en vejledning til fortolkning af overens-
komstbestemmelsen i § 10 i taxiloven, og at der nedsættes en ar-
bejdsgruppe med deltagelse af interessenter på taxiområdet, der
får ansvaret herfor. Taxiterminalen er inviteret til at deltage i
denne arbejdsgruppe.
Lovforslaget
Der er alene foretaget en række mindre lovtekniske justeringer i
lovforslaget.