Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 189 Bilag 5, L 189 A Bilag 5, L 189 B Bilag 5, L 189 C Bilag 5
Offentligt
ionsudvalget 2021-22,Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22,Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22,Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
Til lovforslag nr.
L 189
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.fl., hjemrejseloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Indskrænkning af retten til at drive virksomhed i visse tilfælde ved overtrædelse af reglerne om beskæftigelse af udlændinge,
hurtig jobstart for kandidatdimittender, prøvelse af udvisning, afskaffelse af klippekortet for selvforsørgede kursister,
ophævelse af muligheden for forlængelse af opholdstilladelse for greencardhavere og optimering af Startup Denmark m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 13 æn-
dringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af FG) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og EL) indstiller de under
A, B og C nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, RV og KF) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet indstiller det under B og C nævnte lovfor-
slag til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse.
Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod det under B nævnte lovforslag. Min-
dretallet indstiller det under C nævnte lovforslag til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedta-
gelse.
Mindretallet indstiller det under C nævnte lovforslag
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (FG) indstiller ændringsfor-
slag nr. 1 om deling til
forkastelse
ved 2. behandling. Min-
dretallet indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Hvis ændringsforslag nr. 1 om deling vedtages, indstil-
ler mindretallet de under A, B og C nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan godt støtte, at det
gøres muligt for udenlandske kandidatdimittender at starte
på job i Danmark, lige efter at de har afsluttet deres kandida-
tuddannelse. Venstre støtter, at sagsbehandling af ansøgnin-
ger til Startup Denmark optimeres. Endvidere kan vi også
støtte, at Danmark overholder sine internationale forpligtel-
ser og derfor er nødt til at ændre nuværende lovgivning.
Til gengæld kan Venstre ikke støtte at indføre et så vidt-
gående tiltag som at frakende personer retten til at drive
virksomhed, hvis de ulovligt beskæftiger udenlandske med-
arbejdere. Det kan Venstre ikke, fordi kriterierne, som rege-
ringen foreslår, er for brede og rammer for mange overtræ-
delser, og fordi området i forvejen er sanktioneret med me-
get høje bøder, der har en stor afskrækkende effekt. Venstre
mener, at ulovlig beskæftigelse af udlændinge er helt uac-
ceptabelt, men lovforslaget er disproportionalt med lovover-
trædelsen. Venstre ønsker heller ikke, at greencardordningen
fjernes helt, som lovforslaget lægger op til. Vi var imod at
AX027861