Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 188 Bilag 5
Offentligt
2582641_0001.png
Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering på rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, KF, NB, LA og FG)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Fler-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget noterer sig, at
regeringen har indgået aftalen om »Styrket international re-
kruttering på rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på
arbejdskraft« med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Kristendemokraterne, som parterne ikke har flertal for,
og som ikke løser den akutte udfordring med mangel på
arbejdskraft.
Danske virksomheder melder om mangel på arbejds-
kraft. I den seneste rekrutteringsopgørelse fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (»Rekrutteringssurveys«,
star.dk, marts 2022) fremgår det, at der på bare et halvt år
har været knap 130.000 forgæves rekrutteringer. Det svarer
til, at omkring en tredjedel af alle rekrutteringsforsøg på det
danske arbejdsmarked i første omgang var forgæves. Det er
alvorligt. For når danske virksomheder ikke har adgang til
den arbejdskraft, de har brug for, risikerer vi, at de taber
ordrer. Det betyder tab af danske arbejdspladser og dermed
tab af vækst og velstand.
En undersøgelse fra Dansk Erhverv har vist, at danske
virksomheder på bare 3 måneder er gået glip af 35 mia. kr.
i omsætning som følge af mangel på arbejdskraft (»58 mil-
liarder: Mangel på arbejdskraft og varer koster danske virk-
somheder omsætning«, Dansk Erhverv, oktober 2021). Det
skyldes bl.a. produktionsbegrænsninger som følge af mangel
på arbejdskraft.
Et af de redskaber, vi kan bruge for at sikre arbejdskraf-
ten, er mere kvalificeret, international arbejdskraft. Desvær-
re er regeringens forslag utilstrækkeligt. Der er flere fakto-
rer, der gør, at det ikke løser udfordringen med mangel
på arbejdskraft. Det handler bl.a. om, at beløbsgrænsen i
regeringens forslag er for høj, at ledighedsprocenten er for
lav, og at ordningen ikke er permanent, men begrænset til en
2-årig periode.
Det samme mener Dansk Erhverv, hvor administrerende
direktør Brian Mikkelsen udtaler »På virksomhedernes veg-
ne må vi desværre konstatere, at aftalen er både skuffende
og utilstrækkelig i forhold til at modsvare den historiske
mangel på arbejdskraft, de oplever.« (»»Kæmpe skuffelse«
og »status quo«: Her er erhvervslivets reaktioner på reform-
aftale«, altinget.dk, den 21. januar, 2022).
De økonomiske vismænd har kritiseret regeringens for-
slag for netop ikke at være permanent. Overvismand Carl-
Johan Dalgaard har bl.a. sagt, at det er vismændenes »an-
befaling, at lempelsen gøres permanent, så man varigt kan
høste produktivitetsgevinsten« (»Overvismand: Lavere be-
løbsgrænse bør være permanent«, altinget.dk, den 29. marts
2022). Det er også det, som bl.a. DA tilkendegiver i sit hø-
ringssvar til lovforslaget, hvor de skriver, at beløbsgrænsen
bør sænkes permanent til ca. 360.000 kr. årligt.
AX027857
L 188 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 17/5-22
2582641_0002.png
2
Dansk Industri mener også, at regeringen svigter de man-
ge virksomheder, der mangler arbejdskraft: »Det ansvar
svigter alle de politikere, der sidder og kan se problemet. De
skal blive ved, til de har en løsning. Det ansvar har regerin-
gen og finansministeren selvfølgelig også«. (»Erhvervslivets
top i alvorligt opråb til regeringen: »Opgaven er ikke løst««,
Berlingske, den 19. maj 2022).
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance ønsker netop en permanent ordning. Der-
for har disse partier fremsat et beslutningsforslag om at
tiltrække kvalificeret international arbejdskraft til Danmark
på rimelige arbejdsvilkår. Beslutningsforslaget indeholder ti
initiativer, og et element er en ny, forbedret beløbsordning
på 360.000 kr. årligt for et udvalgt antal lande.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance kan ikke støtte lovforslaget, da det ikke
gør nok for at sikre den arbejdskraft, danske virksomheder
efterspørger. V, KF, NB og LA appellerer i stedet til, at re-
geringen stemmer for det fremsatte beslutningsforslag, som
netop skal sikre, at danske virksomheder kan tiltrække kva-
lificeret international arbejdskraft til Danmark på rimelige
arbejdsvilkår.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
partiet er imod en nedsættelse af den løn, en udlænding skal
oppebære for at kunne komme til Danmark som lønmodta-
ger fra et land uden for EU fra 448.000 kr. til 375.000 kr.
Dansk Folkeparti frygter, at en vedtagelse af forslaget vil
betyde en negativ lønudvikling på det danske arbejdsmar-
ked. Dansk Folkeparti påpeger endvidere, at tilstrømningen
af udenlandske lønmodtagere fra eksempelvis Mellemøsten
og Nordafrika, der vil få mulighed for at komme til Dan-
mark, hvis regeringens forslag vedtages, vil føre til flere
integrationsmæssige problemer i Danmark. Dansk Folkepar-
ti står uforstående over for, at det skulle være nødvendigt at
hente arbejdskraft i den tredje verden, når 12-13 mio. euro-
pæere i EU står uden arbejde og virksomhederne i henhold
til EU�½s regler har mulighed for at hente de pågældende til
Danmark uden videre. En nedsættelse af beløbsgrænsen til
375.000 kr. indebærer, at det er helt almindelige stillinger,
der vil kunne besættes af udenlandsk arbejdskraft. Dansk
Folkeparti bemærker i øvrigt også, at udenlandske medar-
bejdere, der opnår opholdstilladelse i Danmark, efter den-
ne ordning vil kunne tage deres ægtefæller og børn med
til Danmark, og at ægtefællerne ikke skal opfylde beløbs-
grænsen på 375.000 kr. for at kunne tage et arbejde i Dan-
mark. Dansk Folkeparti kan på baggrund af ovenstående
ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 9 a, stk. 2, nr.
1,
ændres »på baggrund af« til: »inden for«.
[Sproglig præcisering]
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »nr. 1-3, 6-9, 12 og 13 og
nr. 14, litra a, c og d,« til: »nr. 1-3, 6-9 og 12-14 og nr. 15,
litra a og c-e,«.«
[Konsekvensændring]
3)
Nr. 21
og
22
udgår, og i stedet indsættes:
»21.
I
§ 9 a
indsættes som
stk. 31-33:
»Stk. 31.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsæt-
ter, hvilket niveau den sæsonkorrigerede bruttoledighed ikke
må overstige, jf. stk. 2, nr. 14 og nr. 15, litra e.
Stk. 32.
Der kan ikke søges om opholdstilladelse og for-
længelse af opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 14 og nr. 15,
litra e, efter den 30. juni 2024.
Stk. 33.
Stillingsbetegnelser, inden for hvilke der er man-
gel, jf. stk. 2, nr. 1, opgøres på en liste (positivlisten) og
kan tidligst udgå af listen efter 2 år fra offentliggørelsesda-
toen.««
[Lovteknisk præcisering og sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at præcisere, at den foreslåede § 9 a, stk. 2,
nr. 1, omhandler aftale eller tilbud om ansættelse inden for
en stillingsbetegnelse, hvor der er mangel på arbejdskraft,
og ikke aftale eller tilbud om ansættelse på baggrund af en
stillingsbetegnelse, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 3
Det foreslås af lovtekniske grunde at slå lovforslagets §
1, nr. 21 og 22, sammen til et nummer. Endvidere foreslås
det at præcisere, at den foreslåede § 9 a, stk. 33, omhandler
stillingsbetegnelser, inden for hvilke der er mangel, og ikke
stillingsbetegnelser, der er mangel på.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2022 og var til
1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
L 188 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet d. 17/5-22
2582641_0003.png
3
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 30. marts 2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 75. Den 29. april 2022 sendte udlændinge-
og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel-
se, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Alex Vanopslagh (LA)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF) Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF)
Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10