Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 17. maj 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering på rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, DF, EL, KF, NB, LA og FG)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Fler-
tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis, Nye Borgerliges
og Liberal Alliances medlemmer af udvalget noterer sig, at
regeringen har indgået aftalen om »Styrket international re-
kruttering på rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på
arbejdskraft« med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Kristendemokraterne, som parterne ikke har flertal for,
og som ikke løser den akutte udfordring med mangel på
arbejdskraft.
Danske virksomheder melder om mangel på arbejds-
kraft. I den seneste rekrutteringsopgørelse fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (»Rekrutteringssurveys«,
star.dk, marts 2022) fremgår det, at der på bare et halvt år
har været knap 130.000 forgæves rekrutteringer. Det svarer
til, at omkring en tredjedel af alle rekrutteringsforsøg på det
danske arbejdsmarked i første omgang var forgæves. Det er
alvorligt. For når danske virksomheder ikke har adgang til
den arbejdskraft, de har brug for, risikerer vi, at de taber
ordrer. Det betyder tab af danske arbejdspladser og dermed
tab af vækst og velstand.
En undersøgelse fra Dansk Erhverv har vist, at danske
virksomheder på bare 3 måneder er gået glip af 35 mia. kr.
i omsætning som følge af mangel på arbejdskraft (»58 mil-
liarder: Mangel på arbejdskraft og varer koster danske virk-
somheder omsætning«, Dansk Erhverv, oktober 2021). Det
skyldes bl.a. produktionsbegrænsninger som følge af mangel
på arbejdskraft.
Et af de redskaber, vi kan bruge for at sikre arbejdskraf-
ten, er mere kvalificeret, international arbejdskraft. Desvær-
re er regeringens forslag utilstrækkeligt. Der er flere fakto-
rer, der gør, at det ikke løser udfordringen med mangel
på arbejdskraft. Det handler bl.a. om, at beløbsgrænsen i
regeringens forslag er for høj, at ledighedsprocenten er for
lav, og at ordningen ikke er permanent, men begrænset til en
2-årig periode.
Det samme mener Dansk Erhverv, hvor administrerende
direktør Brian Mikkelsen udtaler »På virksomhedernes veg-
ne må vi desværre konstatere, at aftalen er både skuffende
og utilstrækkelig i forhold til at modsvare den historiske
mangel på arbejdskraft, de oplever.« (»»Kæmpe skuffelse«
og »status quo«: Her er erhvervslivets reaktioner på reform-
aftale«, altinget.dk, den 21. januar, 2022).
De økonomiske vismænd har kritiseret regeringens for-
slag for netop ikke at være permanent. Overvismand Carl-
Johan Dalgaard har bl.a. sagt, at det er vismændenes »an-
befaling, at lempelsen gøres permanent, så man varigt kan
høste produktivitetsgevinsten« (»Overvismand: Lavere be-
løbsgrænse bør være permanent«, altinget.dk, den 29. marts
2022). Det er også det, som bl.a. DA tilkendegiver i sit hø-
ringssvar til lovforslaget, hvor de skriver, at beløbsgrænsen
bør sænkes permanent til ca. 360.000 kr. årligt.
AX027857