Til lovforslag nr.
L 188
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den [17. ] maj 2022
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrket international rekruttering på rimelige arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet 3 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
partiet er imod en nedsættelse af den løn, man skal oppebæ-
re for at kunne komme til Danmark som lønmodtager fra
et land uden for EU fra 448.000 kr. til 375.000 kr. Dansk
Folkeparti frygter, at en vedtagelse af forslaget vil betyde en
negativ lønudvikling på det danske arbejdsmarked. Dansk
Folkeparti påpeger endvidere, at tilstrømningen af udenland-
ske lønmodtagere fra eksempelvis Mellemøsten og Nordaf-
rika, der vil få mulighed for at komme til Danmark, hvis
regeringens forslag vedtages, vil føre til flere integrations-
mæssige problemer i Danmark. Dansk Folkeparti står ufor-
stående over for, at det skulle være nødvendigt at hente
arbejdskraft i den tredje verden, når 12-13 mio. europæere i
EU står uden arbejde og virksomhederne i henhold til EU�½s
regler har mulighed for at hente de pågældende til Danmark
uden videre. En nedsættelse af beløbsgrænsen til 375.000
kr. indebærer, at det er helt almindelige stillinger, der vil
kunne besættes af udenlandsk arbejdskraft. Dansk Folkepar-
ti bemærker i øvrigt også, at udenlandske medarbejdere, der
opnår opholdstilladelse i Danmark, efter denne ordning vil
kunne tage deres ægtefæller og børn med til Danmark og
at ægtefællerne ikke skal opfylde beløbsgrænsen på 375.000
kr. for at kunne tage et arbejde i Danmark. Dansk Folkeparti
kan på baggrund af ovenstående ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 9 a, stk. 2, nr. 1,
ændres
»på baggrund af« til: »inden for«.
[Sproglig præcisering]
2)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9 a, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »nr. 1-3, 6-9, 12 og 13 og
nr. 14, litra a, c og d,« til: »nr. 1-3, 6-9, 12-14 og nr. 15, litra
a, c, d og e,«.«
[Konsekvensændring]
3)
Nr. 21
og
22
udgår, og i stedet indsættes:
DokumentId
Journalnummer
2
»21.
I
§ 9 a
indsættes som
stk. 31-33:
»Stk. 31.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsæt-
ter, hvilket niveau den sæsonkorrigerede bruttoledighed ikke
må overstige, jf. stk. 2, nr. 14, og nr. 15, litra e.
Stk. 32.
Der kan ikke søges om opholdstilladelse og for-
længelse af opholdstilladel-se efter stk. 2, nr. 14, og nr. 15,
litra e, efter den 30. juni 2024.
Stk. 33.
Stillingsbetegnelser inden for hvilke, der er man-
gel, jf. stk. 2, nr. 1, opgøres på en liste (positivlisten) og
kan tidligst udgå af listen efter 2 år fra offentliggørelsesda-
toen.««
[Lovteknisk præcisering og sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1.
Det foreslås at præcisere, at den foreslåede § 9 a, stk. 2,
nr. 1, omhandler aftale eller tilbud om ansættelse inden for
en stillingsbetegnelse, hvor der er mangel på arbejdskraft,
og ikke aftale eller tilbud om ansættelse på baggrund af en
stillings-betegnelse, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Til nr. 2.
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 3.
Det foreslås af lovtekniske grunde at slå lovforslagets §
1, nr. 21 og 22, sammen til ét nummer. Endvidere foreslås
det at præcisere, at den foreslåede § 9 a, stk. 33, omhandler
stillingsbetegnelser inden for hvilke, der er mangel, og ikke
stillingsbetegnelser, der er mangel på.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2022 og var til
1. behandling den 5. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra-
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og intgerationsministeren
sendte den 30. marts 2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. – bilag 75. Den 29. april 2022 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <antal> de-
putationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <antal>
spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF)
Halime Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Pernille Vermund (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
49
39
15
14
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
1