Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 187 Bilag 1
Offentligt
2565589_0001.png
Notat
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Styrkelse af praktikantordningens uddannelsesmæssige sigte på landbrugs-, jord-
brugs-, veterinær-, skovbrugs- og gartneriområdet.)
28. april 2022
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
1. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 9. februar 2022 til den 9. marts 2022
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), AC Akademikerne, Amnesti NU, Amnesty Inter-
national, Asylret, Bedsteforældre for Asyl, Beskæftigelsesrådet, Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide, Dan-
marks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau For-
ening, DA Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Flygt-
ningehjælp, DFUNK – Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Landbrug, Dansk Me-
tal, Dansk PEN, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Danske Universiteter, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den
Katolske Kirke i Danmark, DI – Dansk Industri, DIGNITY – Dansk Institut Mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, FH Fagbevægel-
sens Hovedorganisation , Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fol-
kehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Fæ-
røernes Landsstyre, GLS-A, Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre), HK/Danmark ,
HK/Kommunal, HK/Privat, Håndværksrådet, Indvandrermedicinsk klinik, Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
International Community/Erhverv Aarhus, Kirkernes Integrationstjeneste, KL (Kom-
munernes Landsforening) , Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kristelig Arbejds-
giverforening, Kristelig Fagbevægelse, Kvindernes Internationale Liga for Fred og
Frihed (Kvindefredsligaen), Københavns Byret, Landbrug og Fødevarer, Landsfor-
eningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorgani-
sation af kvindekrisecentre (LOKK), Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt
Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl. Fredsfonden),
Side
1/4
Sagsbehandler
Henriette Uggerly
Sags nr.
2021-18197
L 187 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2565589_0002.png
PROSA – Forbundet af It-professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Lands-
ret, Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af Landbrugets Ar-
bejdsgiverforeninger, SOS Racisme, Trykkefrihedsselskabet, Udlændingenævnet,
Work-live-stay southern Denmark, Ældresagen, Ægteskab uden grænser, Aarhus Er-
hverv/International Community og 3F.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar med bemærk-
ninger fra GLS-A, Landbrug & Fødevarer og 3F.
Danske Regioner, Danes Worldwide, Den Katolske Kirke i Danmark, Færøernes
Landsstyre, KL og Udlændingenævnet har oplyst, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
Det bemærkes, at Præsidenten for Østre Landsret og præsidenten for Vestre Lands-
ret ikke har ønsket at udtale sig om lovforslaget.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar. Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i kur-
siv.
Bemærkninger af generel politisk karakter, gengivelse af de foreslåede regelæn-
dringer og bemærkninger, der ikke vedrører det konkrete lovforslag, indgår ikke i
høringsnotatet. Udlændinge- og Integrationsministeriet kan for en fuldstændig
gennemgang af samtlige synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Udlændinge- og Integrationsudvalget.
2. Høringssvarene
Generelle bemærkninger til lovforslaget
Landbrug & Fødevarer
ser positivt på lovforslaget, som udmønter de elementer,
der indgår i parternes aftale med udlændinge- og integrationsministeren om at
styrke praktikantordningen til gavn for både den udenlandske studerende og den
enkelte landmand.
Landbrug & Fødevarer
bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at de årlige udgif-
ter forbundet med det faglige udvalgs kontrolbesøg vil blive indregnet i kostbasen
for praktikant- og au pair-gebyret, men at det er uklart, hvor stor en stigning i ge-
byrsatsen for praktikant og au pair-ordningen forslaget vil medfører. Landbrug &
Fødevarer forbeholder sig derfor retten til at kommentere dette senere i lovpro-
cessen. Landbrug & Fødevarer bemærker endvidere, at ministeriet ikke har bereg-
net lovforslagets administrative og økonomiske byrder for erhvervslivet forud for
den eksterne høring, hvorfor Landbrug & Fødevarer forbeholder sig retten til at
kommentere det senere i lovprocessen, når de foreligger.
3F
hilser velkomment, at udenlandske praktikanter med lovforslaget nu får adgang
til at klage over løn, ansættelses- og oplæringsforhold. Endvidere bemærker 3F, at
Side
2/4
L 187 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2565589_0003.png
det er vigtigt fremadrettet, at praktikanterne får information om deres rettigheder
og pligter som praktikanter og muligheder for hjælp, såfremt der er problemer og
tvister på arbejdspladsen. 3F ønsker derfor at indgå i dialog med Styrelsen for In-
ternational Rekruttering og Integration om, hvordan de udenlandske praktikanter
kan modtage sådanne informationer.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har noteret sig de generelle tilkendegivelser
om lovforslaget.
Udgående kontrolbesøg
3F
tilkendegiver, at 3F Den Grønne Gruppe ser det som en væsentlig styrke, at Sty-
relsen for International Rekruttering og Integration fremadrettet er myndighed på
kontrolbesøgene, som hidtil har haft karakter af en frivillig ordning. Det er samtidig
vigtig for 3F, at den nuværende frekvens for kontrolbesøg, hvor ca. 5 % af prakti-
kanterne besøges, fastholdes.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det følger af aftalen
mellem regeringen og parterne bag Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddannelser,
at Styrelsen for International Rekruttering og Integration som udgangspunkt sigter
mod sammen med det faglige udvalg at føre tilsyn med 5 pct. af de udenlandske
praktikanter, hvilket overordnet set svarer til kontroltrykket de seneste år.
Kontrol af oplysninger i tro og love erklæringen
3F
bemærker, at det er vigtigt, at Styrelsen for International Rekruttering og Inte-
gration i forbindelse med sagsbehandling af praktikvirksomhedernes ansøgning fø-
rer fuld kontrol med, om de ansøgende virksomheder forud for ansøgning om uden-
landske praktikanter har søgt danske elever eller lærlinge. For 3F er det ikke nok, at
der kun føres stikprøvevis kontrol med dette.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det fremgår af af-
talen mellem regeringen og parterne bag Det faglige udvalg for Jordbrugets Uddan-
nelser, at det foreslås, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration får
mulighed for at udføre stikprøvekontrol med, om praktikværtens oplysninger er ret-
visende. I overensstemmelse hermed lægges der med lovforslaget op til, at Styrelsen
for International Rekruttering og Integrations kontrol af oplysninger i tro og love
erklæringen i forbindelse med sagsbehandlingen af ansøgning om opholdstilladelse,
vil være baseret på stikprøve.
Klageadgang for udenlandske praktikanter
3F
bemærker, at der pt. er ca. �½ års ventetid på sagsbehandling af tvister i Tvistig-
hedsnævnet og for at den nye hjemmel om klageadgang til Tvistighedsnævnet skal
kunne få effekt for en udenlandsk praktikant inden udrejse fra Danmark, foreslår
3F, at en eventuelt tvistighed mellem en udenlandsk praktikant og arbejdsgiveren,
skal have særstatus og førsteprioritet ved Tvistighedsnævnet.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det ikke er op til Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, hvordan Tvistighedsnævnet tilrettelægger sit
arbejde, herunder prioriterer sagerne. I den forbindelse bemærkes det, at det følger
Side
3/4
L 187 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
af bekendtgørelse nr. 729 af 29. juni 2021 om Tvistighedsnævnet, at i forbindelse
med behandling af sagen i nævnet skal klager og indklagede møde personligt for
nævnet. Møder klager ikke for nævnet, bortfalder sagen, med mindre der foreligger
oplysninger om, at vedkommende har lovligt forfald, jf. herved bekendtgørelsens §
19 og § 21. Hvis en udenlandsk praktikant har forladt Danmark på det tidspunkt,
hvor tvistigheden skal behandles i Tvistighedsnævnet, vil betingelsen om, at kla-
ger/indklagede skal møde personligt i nævnet, ikke skulle gælde for udenlandske
praktikanter på det grønne område. I disse situationer vil møde for Tvistighedsnæv-
net eventuelt skulle ske ved afhøring via Skype eller lignende. Dette forudsætter en
ændring af bekendtgørelse nr. 729 af 29. juni 2021 om Tvistighedsnævnet. Erhvervs-
ministeriet har oplyst, at ministeriet vil igangsætte et arbejde med henblik på at
ændre bekendtgørelse nr. 729 i overensstemmelse med ovennævnte.
GLS-A
kan tilslutte sig lovforslaget, men har dog en enkelt bemærkning vedrørende
tilkendelse af godtgørelse i Tvistighedsnævnet. GLS-A finder, at henvisningen til Tvi-
stighedsnævnets praksis for tilkendelse af erstatning og godtgørelse i lovforslagets
bemærkninger til forslaget om klageadgang for udenlandske praktikanter på det
grønne område, kan give anledning til tvivl om, hvordan Tvistighedsnævnet skal
løse sager, hvor praktikantens ansættelsesforhold ophæves efter udløb af prøvetid.
GLS-A anbefaler derfor, at det præciseres, at Tvistighedsnævnets praksis for tilken-
delse af godtgørelse for tab af uddannelsesgode i forbindelse med ophævelse af en
uddannelsesaftale ikke er gældende for afgørelser under praktikantordningen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at det i lovforslagets
afsnit 2.3.2 om Udlændinge- og Integrationsministeriets overvejelser og den fore-
slåede ordning samt i de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 5 er blevet
præciseret, at der for Tvistighedsnævnet enten skal nedlægges en påstand om op-
hævelse af en uddannelsesaftale (som ikke vil være relevant for en udenlandsk prak-
tikant, da denne ikke indgår en uddannelsesaftale med praktikstedet) eller en beta-
lingspåstand, som enten kan være begrundet i et krav om erstatning vedrørende
løn mv. eller i et krav om godtgørelse og at lovforslaget ikke ændre på Tvistigheds-
nævnets praksis for tilkendelse af erstatning og godtgørelse.
Side
4/4