-- AKT 1713749 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra Advokatrådet ] --
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 185 - Bilag 1
Offentligt
Advokatrådet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF.
33 96 97 98
DATO: 23. marts 2022
SAGSNR.: 2022 - 637
ID NR.: 803404
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om
bortfald af opholdstilladelser ved genopdragelsesrejser m.v. og ændring af
reglerne om adgang til familiesammenføring for personer med midlertidig
beskyttelsesstatus) - Deres j.nr. 1911484
Ved brev af 23. februar 2022 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet
Advokatrådet om eventuelle bemærkninger til ovenstående udkast.
Advokatrådet skal i den anledning bemærke følgende:
Indledningsvis bemærkes, at Advokatrådet stiller sig positivt over for de ændrede
regler om bortfald af opholdstilladelse ved udlandsophold, der skyldes
opdragelsesrejser eller lignende.
Vedrørende forslag til ny § 44 c, stk. 3
Ved lovændringen tilsigtes imidlertid samtidig indført en hjemmel i § 44 c, stk. 3,
hvorefter myndighederne kan gennemføre børneoplysningssamtaler uden samtykke
fra forældremyndighedens indehaver og uden dennes tilstedeværelse.
Af lovbemærkningerne til forslaget fremgår det blandt andet, at den mindreårige ikke
har pligt til at deltage, men ”vil skulle have oplysninger om samtalens formål og
rammer, og at udeblivelse vil kunne have betydning for opholdsgrundlaget eller
afgørelsen vedrørende særlig rejselegitimation”.
Af lovforslaget fremgår det endvidere, at barnet har ret til at lade sig repræsentere af
andre og således kan medtage en bisidder til samtalen. Det fremgår dog også, at
myndighederne vil kunne udelukke en bisidder fra at deltage, hvis det vurderes, at
denne ikke varetager udlændingens interesser.
Advokatrådet skal indledningsvis bemærke, at en børneoplysningssamtale er af
potentielt alvorlig karakter og kan få store konsekvenser både for udlændingen selv
og dennes nærmeste. Advokatrådet bemærker endvidere, at en udlændings interesser
kan være komplekse og modstridende, ligesom de kan rumme hensyn til både
udlændingen selv og dennes nærmeste.
www.advokatsamfundet.dk
1