Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 184 , L 184 A , L 184 B
Offentligt
2584672_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
31. maj 2022
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2022-0037-0151
Dok.:
2456038
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om erstatningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for for-
brydelser (Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvi-
delse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt forenkling
af renteberegningen i offererstatningssager) (L 184) fra Folketingets
Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om erstatningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser (Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og ud-
videlse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af
renteberegningen i offererstatningssager) (L 184) som Folketingets Retsud-
valg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2022. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Mattias Tesfaye
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om erstat-
ningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af om-
rådet for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af rentebe-
regningen i offererstatningssager) (L 184) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
sikrer et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser
svarende til niveauet for meget grove voldtægter. Ændringsfor-
slaget skal samtidig sikre, at gerningsmanden fortsat skal betale
det idømte beløb, men at dette beløb skal indbetales til Offer-
fonden, hvis loftet for tortgodtgørelser til den forurettede måtte
være nået, således at gerningsmanden ikke kan spekulere i at få
sin sag udsat for at undgå at betale godtgørelse?”
Svar:
1.
Ved udarbejdelsen af ændringsforslaget er der taget udgangspunkt i, at
digitale seksuelle krænkelser, der er begået uafhængigt af hinanden, fortsat
skal vurderes individuelt, men dog således at den forurettede på et tidspunkt
kan være kompenseret for den samlede tort, dvs. at der lægges et loft over
tortgodtgørelsen. Der er endvidere ved udarbejdelsen af ændringsforslaget
taget udgangspunkt i, at gerningspersonen
når loftet er nået
skal indbe-
tale beløbet til Offerfonden.
2.
Den løsning, som spørgeren lægger op til, indebærer en række udfordrin-
ger af administrative og praktisk karakter, som også er beskrevet nærmere i
ændringsforslagets bemærkninger. Det drejer sig navnlig om, at der ikke er
et centralt overblik over, hvor meget der er tilkendt forurettede i godtgørelse,
og at det derfor vil være vanskeligt at vide, hvornår ”loftet” er nået.
Hvis
man vælger at forfølge denne løsning, vil der endvidere være behov for en
nærmere stillingtagen til, hvordan ordningen rent praktisk skal administre-
res, herunder om forurettede skal forpligtes til at oplyse om den samlede
tilkendte tortgodtgørelse. Der henvises i den forbindelse til min besvarelse
på spørgsmål nr. 1 (L 184) af 16. maj 2022, hvor fordele og ulemper ved
denne løsning også er beskrevet nærmere.
I forbindelse med udarbejdelse af forslaget har forskellige løsningsmodeller
været overvejet. Der er tale om en vanskelig afvejning, men jeg mener, at vi
med det præsenterede forslag har fundet den rette balance.
Side 2/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
Som beskrevet i besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 184), vil man som offer
aldrig kunne vide, hvornår og i hvilken sammenhæng materialet dukker op
igen, og jeg mener derfor ikke, at skadevirkningen nødvendigvis bliver min-
dre med tiden, hvilket forslaget om et loft over tortgodtgørelsen synes at
forudsætte. Jeg mener, at vi skylder ofrene en løsning, hvor de oplever en
anerkendelse og forståelse fra retssystemet. Af den årsag kan jeg ikke støtte
dette ændringsforslag.
3.
Et sådant ændringsforslag kan dog formuleres som anført nedenfor.
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af lov om erstatningsansvar og lov om er-
statning fra staten til ofre for forbrydelser
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området
for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af renteberegningen i
offererstatningssager) (L 184)
Af […]:
Til titlen
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til lov om ændring af lov om erstatningsansvar, lov om er-
statning fra staten til ofre for forbrydelser og lov om Offerfonden
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området
for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af renteberegningen i
offererstatningssager)«
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
Nr. 2
affattes således:
»2. I
§ 26
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke: »Stk.
3.
Ved fastsættelsen af
godtgørelsen skal alle digitale seksuelle krænkelser, der er begået uaf-
hængigt af hinanden, vurderes selvstændigt. Hvis forurettede har modtaget
godtgørelse efter denne bestemmelse i et sådant omfang, at vedkommende
må anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er lidt, skal den,
Side 3/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
der er ansvarlige for den retsstridige krænkelse betale godtgørelse til den
offerfond, der er oprettet i medfør af Lov om Offerfonden.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.«
[Indførelse af loft over tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser]
3) Efter § 2 indsættes:
»Til § 3
I lov om Offerfonden, jf. lov nr. 603 af 12. juni 2013, som ændret ved lov
nr. 739 af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Den der ved dom eller afgørelse fra Erstatningsnævnet er forplig-
tet til at betale godtgørelse for tort efter lov om erstatningsansvar § 26, stk.
1, men hvor den forurettede anses for at være kompenseret for den samlede
tort, der er lidt, jf. lov om erstatningsansvar § 26, stk. 3, betaler det tilkendte
beløb til det offentlige.«
§§ 3 og 4 bliver herefter §§ 4 og 5«
[Krav om at tilkendte tortgodtgørelser indbetales til det offentlige, hvis lof-
tet for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser er nået]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre lovforslagets titel, idet det med ændringsforslagets nr.
3 foreslås at foretage ændringer i lov om Offerfonden.
Til nr. 2
Erstatningsansvarslovens § 26 indeholder regler om tort og krænkelsesgodt-
gørelse. Det følger af stk. 1, at der kan tilkendes tortgodtgørelse, såfremt der
er sket en retsstridig krænkelse af en persons frihed, fred, ære eller person.
Stk. 2 indeholder en række faktorer, som kan tillægges vægt ved fastsættel-
sen af godtgørelsen.
Side 4/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
Det foreslås at indsætte
§ 26, stk. 3,
hvoraf det følger, at ved fastsættelsen
af godtgørelsen skal alle digitale seksuelle krænkelser, der er begået uaf-
hængigt af hinanden, vurderes selvstændigt. Hvis forurettede har modtaget
godtgørelse efter denne bestemmelse i et sådant omfang, at vedkommende
må anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er lidt, skal den,
der er ansvarlige for den retsstridige krænkelse dog ikke betale godtgørelse
for tort til den forurettede. Den, der er ansvarlige for krænkelsen, skal i ste-
det indbetale den tilkendte godtgørelse til den offerfond, der er oprettet i
medfør af Lov om Offerfonden.
Formålet med det foreslåede stk. 3 er dels at sikre, at når de digitale seksu-
elle krænkelser er begået uafhængigt af hinanden, skal krænkelserne også
vurderes selvstændigt ved udmålingen af tortgodtgørelse, ligesom det gæl-
der for fysiske krænkelser, dels at sikre, at der er proportionalitet mellem
tortgodtgørelsesniveauerne ved forskellige former for seksuelle krænkelser.
Samtidig sikres det, at der ikke er gerningspersoner, der slipper for at betale
tortgodtgørelse, idet gerningspersonen forpligtes til at betale den tilkendte
tortgodtgørelse til Offerfonden.
Med bestemmelsens første punktum, hvorefter digitale seksuelle krænkelser
skal vurderes selvstændigt ved fastsættelsen af tortgodtgørelse, lægges der
op til, at domstolene ved udmålingen af tortgodtgørelsen i den enkelte sag,
ikke skal tage højde for eventuelle tidligere eller kommende sager, der om-
handler det samme materiale.
Med bestemmelsens andet punktum fastlægges der et loft over den samlede
tortgodtgørelse en forurettet kan modtage. Loftet forudsættes at være om-
trentligt det samme, som en forurettede i meget grove tilfælde af voldtægter
normalt vil modtage. Det vil dog være op til domstolene i den enkelte sag at
vurdere, hvorvidt den forurettede er tilstrækkeligt kompenseret. For at sikre,
at der ikke er gerningsmænd, der ”slipper” for at betale tortgodtgørelse,
når
loftet er nået, og den forurettede må anses for at være kompenseret for den
samlede tort, skal disse gerningsmænd i stedet betale et tilsvarende beløb til
Offerfonden, når loftet for tortgodtgørelse er nået.
Ved at fastlægge et omtrentligt loft over det samlede tortgodtgørelsesniveau
i sager om digitale krænkelser sikres en balance og proportionalitet i tort-
godtgørelsessystemet, eftersom det sikres, at godtgørelsesniveauet i sådanne
sager ikke som udgangspunkt vil overstige, hvad der f.eks. udmåles i tort-
godtgørelse ved voldtægt og grove misbrugs- og incestsager mv.
Side 5/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
Der vil ikke være gerningspersoner, der slipper for at betale tortgodtgørelse,
når loftet er nået, fordi disse gerningspersoner i stedet skal indbetale et til-
svarende beløb til Offerfonden.
Forslaget vil medføre praktiske og administrative udfordringer, da det i dag
er vanskeligt at opnå viden om den samlede tilkendte tortgodtgørelse. For-
slaget vil derfor forudsætte, at der indføres en pligt for den forurettede til at
oplyse om den samlede tilkendte godtgørelse.
Når loftet er nået, og der dermed ikke er udsigt til, at godtgørelsen tilfalder
forurettede, men Offerfonden, må det forventes at mindske incitamentet for
den forurettede til at forfølge yderligere krav. Der vil derfor være en risiko
for, at nogle gerningspersoner ikke kommer til at betale et bidrag til Offer-
fonden, når loftet er nået.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser endnu ikke er afdækket nær-
mere. Det er umiddelbart forventningen, at modellen vil medføre udgifter
for staten til administration af ordningen.
Til nr. 3
Lov om Offerfonden har til formål at oprette en offerfond, som har til formål
at yde tilskud til projekter og aktiviteter, der generelt kan styrke viden om
eller indsatsen til støtte for ofre for forbrydelser og trafikofre eller grupper
heraf.
Lovens § 4 fastsætter den personkreds, der forpligtes til at betale et bidrag
på offerfonden, når vedkommende har begået en forbrydelse.
Det foreslås at indsætte
§ 4, stk. 2,
hvorefter den der ved dom eller afgørelse
fra Erstatningsnævnet er forpligtet til at betale godtgørelse for tort efter lov
om erstatningsansvar § 26, stk. 1, men hvor den forurettede anses for at være
kompenseret for den samlede tort, der er lidt, jf. lov om erstatningsansvar §
26, stk. 3, betaler det tilkendte beløb til det offentlige.
Bestemmelsen har til formål at tilvejebringe hjemmel til, at gerningsperso-
ner, der skal betale tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser, men
hvor forurettede i medfør af erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3, allerede
anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er lidt, i stedet skal
Side 6/7
L 184b - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om et ændringsforslag om et loft for tortgodtgørelse for digitale seksuelle krænkelser svarende til niveauet for meget grove voldtægter, til justitsministeren
indbetale beløbet til Offerfonden. På den måde sikres det, at der ikke er ger-
ningspersoner, der slipper for at betale tortgodtgørelse.
Side 7/7