Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 184 Bilag 8, L 184 A Bilag 8, L 184 B Bilag 8
Offentligt
2588765_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2021-22
OMTRYK
Korrektion af indstillinger
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om erstatningsansvar og lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt
forenkling af renteberegningen i offererstatningssager)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1-4 og 6 og Socialistisk Folke-
partis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
5, 7 og 8, og justitsministeren har stillet ændringsforslag nr.
9 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
vil stemme for det stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget og ændringsforslag nr. 6, der er stillet
som konsekvens heraf.
Et
mindretal
i udvalget (S, EL, NB og SIU) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Min-
dretallet vil stemme imod de af V stillede ændringsforslag
til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med det af justits-
ministeren stillede ændringsforslag til det under B nævnte
lovforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de af V stillede æn-
dringsforslag til det under A nævnte lovforslag. Hvis de af
V stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
ikke vedtages, vil mindretallet indstille det under A nævn-
te lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
det af justitsministeren stillede ændringsforslag til det under
B nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme imod de af SF
stillede ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF, RV, FG, IA og Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller det under A nævn-
te lovforslag til
vedtagelse uændret.
Mindretallet vil stemme
imod de af V stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lov-
forslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag til det
under B nævnte lovforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til det under A nævnte lovforslag ved 3. behand-
ling. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag
til
vedtagelse
med det af justitsministeren stillede ændrings-
forslag til det under B nævnte lovforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af SF stillede ændringsforslag til det under
B nævnte lovforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de af V stillede ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (Karina Adsbøl (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med
de stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovfor-
slag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
AX027969
L 184a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588765_0002.png
OMTRYK
2
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget ønsker generelt at for-
høje de enkelte godtgørelsesniveauer, der anvendes i retssa-
ger om seksuelle krænkelser, det være sig voldtægt, offent-
liggørelse af film eller andre former for seksuelle krænkel-
ser. V fremsætter derfor forslag herom i den kommende
folketingssamling. Det foreliggende forslag fra justitsmini-
steren vil imidlertid betyde, at der opstår en fuldstændig
uproportionalitet i erstatninger for digitale krænkelser. Som
beskrevet af Erstatningsnævnet i deres høringssvar vil for-
slaget medføre en »betydelig ubalance«, »markante forskel-
le« og »manglende proportionalitet« i godtgørelsesniveau-
er. I samme høringssvar angives til eksempel, at såfremt
lovforslaget havde været gennemført før Umbrellasagerne,
ville forurettede have været berettiget til 5-10 mio. kr. i
godtgørelse, mens et voldtægtsoffer sædvanligvis tilkendes
100.000 kr. – i særdeles grove tilfælde 150.000 kr. På tilsva-
rende vis nævnes, at et mangeårigt misbrug af to mindreåri-
ge børn har udløst 200.000 kr. til hvert barn. V har derfor
fremsat et ændringsforslag (til L 184 A efter deling), der bi-
beholder et af retten efter sagens omstændigheder fastsat loft
over de samlede godtgørelser, der tilkendes forurettede fra
de enkelte straffesager. Samtidig skal de, der bliver dømt,
efter at det samlede loft for godtgørelse er nået, ikke slippe
for betaling af deres godtgørelsesbeløb. Dette beløb skal
imidlertid indbetales til Offerfonden. Alle gerningsmænd
kommer herefter til at betale den af retten fastsatte godtgø-
relse, uden at proportionerne i dansk erstatnings- og godtgø-
relsesret fuldstændig forvrænges.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder,
det er godt, at der nu rettes op på en ulige retstilstand, når
det handler om tortgodtgørelse til visse ofre. SF anerkender,
at der kommer en forskel på godtgørelsesniveauet til ofre for
voldtægt og ofre udsat for mange digitale krænkelser. Men
SF kommer ikke til at kæmpe for mindre tortgodtgørelse
til ofre, sådan som V foreslår i sager med mange digitale
krænkelser. Derfor stemmer SF imod ændringsforslaget fra
V om et loft over den samlede tortgodtgørelse, da SF’s ud-
gangspunkt altid vil være at kæmpe for
mere
tortgodtgørelse
til andre ofre. SF bemærker, at vi skal se hver digital kræn-
kelse, f.eks. deling af nøgenbilleder eller sexvideoer, som
individuelle krænkelser, ligesom SF bemærker, at de fleste
sager ikke er så omfangsrige som Umbrellasagen, hvor der
var mange hundrede gerningsmænd, og som derfor udløste
en stor tortgodtgørelse. Langt de fleste sager vil være små
og udløse meget begrænsede tortgodtgørelser, som næppe
dækker hverken advokatbistand eller psykologregning –
hvis man da overhovedet er så heldig, at politiet efterforsker
sagen eller finder en gerningsmand. SF har stillet ændrings-
forslag om at fastholde den nuværende renteberegning af
tortgodtgørelsen. SF mener ikke, at ofre skal ende med min-
dre erstatning end i dag, og SF er bekymret for manglende
incitament til at sikre sagens fremdrift hos myndighederne.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) bemærker, at Højesteret har afgjort
en række sager, heriblandt den såkaldte SE og Hør-sag,
som ikke gav ofrene medhold på trods af krænkelser af pri-
vatlivet, herunder overvågning af cirka 900 kreditkorttrans-
aktioner. Højesteret fandt, at uanset at ofrene havde været
udsat for grove retsstridige krænkelser, var krænkelserne i
deres karakter og omfang ikke egnede til at påvirke ofrenes
æresfølelse, og derfor tiltrådte Højesteret både byrettens og
landsrettens dom om, at ofrene ikke var berettiget til godtgø-
relse for tort efter erstatningsansvarslovens § 26, stk. 1. Det
er derfor vigtigt, at vi får ændret loven til gavn for ofrene og
retsfølelsen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om erstatningsansvar
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser)« omfat-
tende § 1, nr. 1, 2 og 4, § 3, stk. 1 og 2, og § 4.
B.
»Forslag til lov om ændring af forslag til lov om er-
statningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser (Udvidelse af området for ydelse af krænkelses-
godtgørelse og forenkling af renteberegningen i offererstat-
ningssager)« omfattende § 1, nr. 3, § 2, § 3, stk. 1 og 3, og §
4.«
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(KF, DF og
Karina Adsbøl (UFG)):
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til titlen
2)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatningsansvar og lov om
Offerfonden
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser)«.
[Korrektion af lovforslagets titel, konsekvens af ændrings-
forslag nr. 4]
Til § 1
3)
Efter det i nr. 2 foreslåede
§ 26, stk. 3,
indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 4.
Hvis forurettede har modtaget godtgørelse efter
denne bestemmelse i et sådant omfang, at vedkommende må
L 184a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588765_0003.png
OMTRYK
3
anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er
lidt, skal den, der er ansvarlig for den retsstridige krænkelse,
betale godtgørelse til den offerfond, der er oprettet i medfør
af lov om Offerfonden.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Indførelse af et samlet loft over tortgodtgørelse ved digitale
seksuelle krænkelser]
Ny paragraf
4)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 603 af 12. juni 2013 om Offerfonden, som ændret
ved lov nr. 739 af 25. juni 2014, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Den, der ved dom eller afgørelse fra Erstatnings-
nævnet er forpligtet til at betale godtgørelse for tort efter lov
om erstatningsansvar § 26, stk. 1, men hvor den forurettede
anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er
lidt, jf. lov om erstatningsansvar § 26, stk. 3, betaler det
tilkendte beløb til Offerfonden.««
[Krav om, at tilkendte tortgodtgørelser indbetales til det of-
fentlige, hvis loftet for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle
krænkelser er nået]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(RV, DF, FG,
IA, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og Karina Ad-
sbøl (UFG)):
Til titlen
5)
I
titlen
udgår »og lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige udvalg):
Til § 1
6)
I den under
nr. 3
foreslåede ændring af
§ 26
udgår »,
der bliver stk. 4«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(RV, DF, FG,
IA, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og Karina Ad-
sbøl (UFG)):
Til § 2
7)
Paragraffen udgår.
[Fastholdelse af gældende retstilstand for regulering og for-
rentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb i offererstat-
ningssager]
Til § 3
8)
Stk. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
9)
I
stk. 3,
indsættes efter »forbrydelser«: »som affattet
ved denne lovs § 2, nr. 2«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en ændring af lov om erstat-
ningsansvar vedrørende tortgodtgørelse ved digitale seksuel-
le krænkelser.
Det andet forslag (B) vedrører en ændring af lov erstat-
ningsansvar og lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser vedrørende udvidelse af området for ydelse af
krænkelsesgodtgørelse og forenkling af renteberegningen i
offererstatningssager.
Ændringforslag nr. 6 er en konsekvensændring som følge
af denne deling.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre lovforslagets titel, idet det med
ændringsforslagets nr. 4 foreslås at foretage ændringer i lov
om Offerfonden.
Til nr. 3
Formålet med det foreslåede stk. 4 er at sikre, at der
er proportionalitet mellem tortgodtgørelsesniveauerne ved
forskellige former for seksuelle krænkelser. Samtidig sikres
det, at der ikke er gerningspersoner, der slipper for at betale
tortgodtgørelse, idet gerningspersonen forpligtes til at betale
den tilkendte tortgodtgørelse til Offerfonden.
Med bestemmelsen fastlægges der et loft over den samle-
de tortgodtgørelse, en forurettet kan modtage. Loftet forud-
sættes at være omtrentligt det samme, som en forurettet i
meget grove tilfælde af voldtægter normalt vil modtage. Det
vil dog være op til domstolene i den enkelte sag at vurdere,
hvorvidt den forurettede er tilstrækkeligt kompenseret. For
at sikre, at der ikke er gerningsmænd, der »slipper« for at
betale tortgodtgørelse, når loftet er nået og den forurettede
må anses for at være kompenseret for den samlede tort, skal
disse gerningsmænd i stedet betale et tilsvarende beløb til
Offerfonden, når loftet over tortgodtgørelse er nået.
Ved at fastlægge et omtrentligt loft over det samlede
tortgodtgørelsesniveau i sager om digitale krænkelser sikres
en balance og proportionalitet i tortgodtgørelsessystemet,
eftersom det sikres, at godtgørelsesniveauet i sådanne sager
ikke som udgangspunkt vil overstige, hvad der f.eks. udmå-
les i tortgodtgørelse ved voldtægt og grove misbrugs- og
incestsager m.v.
Med bestemmelsen sikres det, at der ikke vil være ger-
ningspersoner, der slipper for at betale tortgodtgørelse, når
L 184a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588765_0004.png
OMTRYK
4
loftet er nået, da disse gerningspersoner i stedet skal indbe-
tale et tilsvarende beløb til Offerfonden.
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et stk. 2, hvorefter den, der ved
dom eller afgørelse fra Erstatningsnævnet er forpligtet til
at betale godtgørelse for tort efter lov om erstatningsansvar
§ 26, stk. 1, men hvor den forurettede anses for at være
kompenseret for den samlede tort, der er lidt, jf. lov om
erstatningsansvar § 26, stk. 3, betaler det tilkendte beløb til
Offerfonden.
Bestemmelsen har til formål at tilvejebringe hjemmel til,
at gerningspersoner, der skal betale tortgodtgørelse ved digi-
tale seksuelle krænkelser, men hvor forurettede i medfør af
erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3, allerede anses for at
være kompenseret for den samlede tort, der er lidt, i stedet
skal indbetale beløbet til Offerfonden. På den måde sikres
det, at der ikke er gerningspersoner, der slipper for at betale
tortgodtgørelse. Ændringsforslaget skal sammenholdes med
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 5, 7 og 8
Formålet med ændringsforslagene er at fastholde den
gældende retstilstand, for så vidt angår regulering og for-
rentning af erstatning- og godtgørelsesbeløb i offererstat-
ningssager og regressager.
Til nr. 9
§ 3 omhandler lovforslagets ikrafttrædelse. Det fremgår
af § 3, stk. 3, at lovforslagets § 2, nr. 3, har virkning for re-
gressager, hvor erstatningen eller godtgørelsen i offererstat-
ningssagen er udmålt efter §§ 6 b og 6 c i lov om erstatning
fra staten til ofre for forbrydelser.
Det foreslås at indsætte en henvisning til lovforslagets
§ 2, nr. 2, som indsætter §§ 6 b og 6 c. Forslaget er en
præcisering, da §§ 6 b og 6 c i offererstatningsloven er nye
og dermed først indsættes med lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 1. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
144. Den 27. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
49
39
15
14
13
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
1
1
L 184a - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet 2/6-22
2588765_0005.png
OMTRYK
5
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
13
10
4
3
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
9