Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 184 Bilag 7, L 184 A Bilag 7, L 184 B Bilag 7
Offentligt
2586321_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Retsudvalget [den 2. juni 2022]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om erstatningsansvar og lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser og udvidelse af området for ydelse af krænkelsesgodtgørelse samt
forenkling af renteberegningen i offererstatningssager)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 2
og 4, Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1 og 3, og justitsministeren har
stillet ændringsforslag 6 til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om erstatningsansvar, lov om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser og lov om
Offerfonden
(Tortgodtgørelse ved digitale seksuelle krænkelser
og udvidelse af området for ydelse af
krænkelsesgodtgørelse samt forenkling af renteberegningen
i offererstatningssager)«.
[Korrektion af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 26
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
Stk. 4.
Hvis forurettede har modtaget godtgørelse efter
denne bestemmelse i et sådant omfang, at vedkommende må
anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er
lidt, skal den, der er ansvarlig for den retsstridige krænkelse,
betale godtgørelse til den offerfond, der er oprettet i medfør
af Lov om Offerfonden.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter til stk. 5 og 6.
[Indførelse af loft over tortgodtgørelse ved digitale seksuelle
krænkelser]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2021-22 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2586321_0002.png
2
Til § 2
3)
Paragraffen udgår.
[Fastholdelse af gældende retstilstand for regulering og for-
rentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb i offererstat-
ningssager]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
4)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om Offerfonden, jf. lov nr. 603 af 12. juni 2013, som
ændret ved lov nr. 739 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 4
indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Den, der ved dom eller afgørelse fra Erstatnings-
nævnet er forpligtet til at betale godtgørelse for tort efter lov
om erstatningsansvar § 26, stk. 1, men hvor den forurettede
anses for at være kompenseret for den samlede tort, der er
lidt, jf. lov om erstatningsansvar § 26, stk. 3, betaler det
tilkendte beløb til Offerfonden.««
§§ 3 og 4 bliver herefter §§ 4 og 5.
[Krav om at tilkendte tortgodtgørelser indbetales til det of-
fentlige, hvis loftet for tortgodtgørelse ved digitale seksuelle
krænkelser er nået]
Til § 3
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af <>:
5)
Stk. 3 udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
6)
I
§ 3, stk. 3,
indsættes efter »forbrydelser«: », som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 2«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre lovforslagets titel, idet det med
ændringsforslagets nr. 4 foreslås at foretage ændringer i lov
om Offerfonden.
Til nr. 2
Formålet med det foreslåede stk. 4 er at sikre, at der
er proportionalitet mellem tortgodtgørelsesniveauerne ved
forskellige former for seksuelle krænkelser. Samtidig sikres
det, at der ikke er gerningspersoner, der slipper for at betale
tortgodtgørelse, idet gerningspersonen forpligtes til at betale
den tilkendte tortgodtgørelse til Offerfonden.
Med bestemmelsen fastlægges der et loft over den sam-
lede tortgodtgørelse en forurettet kan modtage. Loftet forud-
sættes at være omtrentligt det samme, som en forurettede i
meget grove tilfælde af voldtægter normalt vil modtage. Det
vil dog være op til domstolene i den enkelte sag at vurdere,
hvorvidt den forurettede er tilstrækkeligt kompenseret. For
at sikre, at der ikke er gerningsmænd, der »slipper« for at
betale tortgodtgørelse, når loftet er nået, og den forurettede
må anses for at være kompenseret for den samlede tort, skal
disse gerningsmænd i stedet betale et tilsvarende beløb til
Offerfonden, når loftet for tortgodtgørelse er nået.
Ved at fastlægge et omtrentligt loft over det samlede
tortgodtgørelsesniveau i sager om digitale krænkelser sikres
en balance og proportionalitet i tortgodtgørelsessystemet,
eftersom det sikres, at godtgørelsesniveauet i sådanne sager
ikke som udgangspunkt vil overstige, hvad der f.eks. udmå-
les i tortgodtgørelse ved voldtægt og grove misbrugs- og
incestsager mv.
Med bestemmelsen sikres det, at der ikke vil være ger-
ningspersoner, der slipper for at betale tortgodtgørelse, når
loftet er nået, da disse gerningspersoner i stedet skal indbe-
tale et tilsvarende beløb til Offerfonden.
Til nr. 3 og 5
Formålet med ændringsforslagene er at fastholde den
gældende retstilstand for så vidt angår regulering og forrent-
ning af erstatning- og godtgørelsesbeløb i offererstatningssa-
ger og regressager.
Til nr. 4
Det foreslås at indsætte et stk. 2, hvorefter den, der ved
dom eller afgørelse fra Erstatningsnævnet er forpligtet til
at betale godtgørelse for tort efter lov om erstatningsansvar
§ 26, stk. 1, men hvor den forurettede anses for at være
kompenseret for den samlede tort, der er lidt, jf. lov om
erstatningsansvar § 26, stk. 3, betaler det tilkendte beløb til
Offerfonden.
Bestemmelsen har til formål at tilvejebringe hjemmel til,
at gerningspersoner, der skal betale tortgodtgørelse ved digi-
tale seksuelle krænkelser, men hvor forurettede i medfør af
erstatningsansvarslovens § 26, stk. 3, allerede anses for at
være kompenseret for den samlede tort, der er lidt, i stedet
skal indbetale beløbet til Offerfonden. På den måde sikres
det, at der ikke er gerningspersoner, der slipper for at betale
tortgodtgørelse. Ændringsforslaget skal sammenholdes med
ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 6
§ 3 omhandler lovforslagets ikrafttrædelse. Det fremgår
af § 3, stk. 3, at lovens § 2, nr. 3, har virkning for regressa-
ger, hvor erstatningen eller godtgørelsen i offererstatningssa-
gen er udmålt efter §§ 6 b og 6 c i lov om erstatning fra
staten til ofre for forbrydelser.
Det foreslås at indsætte en henvisning til lovforslagets
§ 2, nr. 2, som indsætter §§ 6 b og 6 c. Forslaget er en
præcisering, da §§ 6 b og 6 c i offererstatningsloven er nye
og dermed først indsættes med lovforslaget.
L 184 - 2021-22 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2586321_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <3> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 1. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
144. Den 27. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <4> bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff () Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9