Retsudvalget 2021-22
L 183
Offentligt
2574144_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2022
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2022-0037-0152
2433109
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsik-
ringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offent-
lighed i forvaltningen m.v. (L 183), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 9. maj 2022.
Mattias Tesfaye
/
Rasmus Krogh Pedersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 183 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, i hvilke konkrete tilfælde offentlighedslovens bestemmelser om begrænsning af retten til aktindsigt ikke vil være tilstrækkelige for at undtage oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov
om offentlighed i forvaltningen m.v. (L 183):
”Kan
ministeren redegøre for, i hvilke konkrete tilfælde offent-
lighedslovens bestemmelser om begrænsning af retten til akt-
indsigt ikke vil være tilstrækkelige for at undtage oplysninger,
som det ville være uhensigtsmæssigt, at de kommer til offent-
lighedens kundskab?”
Svar:
Som det fremgår af pkt. 3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har
et flertal i Folketingets følgegruppe for Scandinavian Star-undersøgelsen
(bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige, Libe-
ral Alliance og Kristendemokraterne) den 6. marts 2022 opfordret justitsmi-
nisteren til at fremsætte et lovforslag, der giver hjemmel til, at de oplysnin-
ger, der tilgår task forcen i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a.
offentlighedslovens regler om aktindsigt.
Følgegruppens opfordring skal ses i lyset af, at task forcen vurderer, at det
vil kunne skade undersøgelsen vedrørende Scandinavian Star, hvis der bli-
ver offentlighed om det materiale, der løbende stilles til rådighed for task
forcen. Task forcen har i den forbindelse peget på risikoen for bl.a., at udle-
vering af oplysninger fra undersøgelsen vil kunne hindre gennemførelsen af
efterforskningsmæssige skridt i en eventuel efterfølgende politimæssig ef-
terforskning, og at flere interviewede har givet udtryk for bekymring for
mulige konsekvenser af at give sådanne interviews, idet de frygter, at den
information, de ønsker at dele med task forcen, vil kunne komme udenfor-
stående til kendskab. Task forcen har også peget på risikoen for, at andre
landes myndigheder ikke vil bidrage med oplysninger, hvis oplysningerne
ikke behandles med den nødvendige fortrolighed.
Som det ligeledes fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det Justitsministeriets vurdering, at det materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse, i vidt omfang vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af
offentlighedslovens bestemmelser. Justitsministeriet kan imidlertid ikke
udelukke, at der vil kunne opstå situationer, hvor offentlighedslovens regler
om aktindsigt m.v. kan føre til en videre grad af offentlighed i oplysninger,
Side 2/3
L 183 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, i hvilke konkrete tilfælde offentlighedslovens bestemmelser om begrænsning af retten til aktindsigt ikke vil være tilstrækkelige for at undtage oplysninger, til justitsministeren
der indgår i task forcens undersøgelse, end hvad der måtte skønnes hensigts-
mæssigt af hensyn til f.eks. en mulig efterfølgende efterforskning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger
for en nærmere redegørelse for de bestemmelser i offentlighedsloven, som
giver mulighed for at undtage dokumenter og oplysninger fra aktindsigt af
hensyn til bl.a. enkeltpersoners private forhold, selskabers drifts- og forret-
ningsforhold samt efterforskning og forfølgelse af lovovertrædelser.
Side 3/3