Retsudvalget 2021-22
L 183 Bilag 5
Offentligt
2587926_0001.png
OMTRYK
Til lovforslag nr.
L 183
Folketinget 2021-22
OMTRYK
Rettelse af udvalgssammensætning
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige taskforce om reder-,
ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scandinavian Star« fra reglerne i
lov om offentlighed i forvaltningen m.v.
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, EL, KF, NB, IA, SIU og
Karina Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (RV og Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (FG) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be-
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
støtter forslaget, der undtagelsesvis sikrer, at visse interne
dokumenter ikke omfattes af reglerne om aktindsigt. Der
henvises til forslagets bemærkninger.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget hilser det
meget velkommen, at vi endelig får en tilbundsgående un-
dersøgelse af, hvad der skete i Danmarks største mordbrand,
som kostede 159 personer livet, og hvor det viste sig, at
man aldrig havde foretaget en undersøgelse af ejer- og for-
sikringsforholdene – selv om politiet havde hævdet det alle
årene.
SF kæmper for at ændre offentlighedsloven, så der er
mere åbenhed. Derfor er det en særegen undtagelse, når SF
nu bakker op om mindre indsigt, når det handler om under-
søgelsen af reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende
»Scandinavian Star«. Dette sker, fordi taskforcen beder om
netop det.
Det er nemlig taskforcens vurdering, at det kan skade
undersøgelsen, hvis der bliver adgang til offentlighed om det
materiale, der løbende stilles til rådighed for taskforcen.
For det første indsamler taskforcen materiale i et meget
stort omfang, og derfor er det ikke – på det tidspunkt,
hvor en anmodning om aktindsigt måtte indgives – muligt
at få klarhed over, om materialet skal bruges i en senere
politimæssig efterforskning, og om udleveringen kan hindre
senere efterforskningsmæssige skridt.
For det andet indsamles der løbende information via in-
terviews, som de interviewede måske ikke ønsker offentlig-
gjort, og hvor de kan nægte at deltage, såfremt anonymitet
ikke kan garanteres.
For det tredje indhenter Justitsministeriet materiale for
taskforcen, der er i udenlandske myndigheders besiddel-
se. Her er forventningen, at interessen i at bidrage vil blive
reduceret kraftigt, hvis ikke taskforcen kan garantere, at ma-
terialet vil blive underlagt mindst den samme fortrolighed,
som det har hos den udleverende udenlandske myndighed.
I SF er vi oprigtigt interesserede i at få klarlagt forløbet
om »Scandinavian Star«. Da det ikke er en helt almindelig
efterforskning, hvor meget skal indhentes ved frivillighed,
AX027901
L 183 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet 2/6-22
2587926_0002.png
OMTRYK
2
må vi derfor tage det lidt usædvanlige skridt. Vi frygter, at
manglende medvirken vil kunne skade undersøgelsen.
SF konstaterer endvidere, at det jo heller ikke er sådan, at
politiet udleverer alt materiale i en straffesag på anmodning,
da man også her har brug for at holde kortene tæt ind til
kroppen ind til en eventuel retssag.
På den baggrund støtter SF lovforslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener grund-
læggende, at offentlighedsloven bør ændres, så der sikres
større åbenhed og gennemsigtighed i den offentlige forvalt-
ning. Det er afgørende for tilliden til magthaverne, at disse
kan ses efter i kortene. Offentlighedsloven indeholder vide
rammer for at undtage materiale fra aktindsigt. Radikale
Venstre tager til efterretning, at den uafhængige taskforce
om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende »Scan-
dinavian Star« har ønsket, at taskforcens materiale ikke skal
være omfattet af reglerne om aktindsigt i offentlighedslo-
ven. Radikale Venstre kan dog ikke støtte lovforslaget, da
RV principielt ønsker mere åbenhed, end offentlighedsloven
tilsiger, i stedet for mindre.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af FG):
Til § 2
1)
Datoen »15. juni 2022« ændres til: »1. juli 2022«.
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at tidspunktet for lovens ikrafttræden æn-
dres fra den 15. juni 2022 til den 1. juli 2022 af hensyn til
lovforslagets afsluttende behandling i Folketinget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2022 og var til
1. behandling den 6. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 15. marts
2022 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag
198. Den 27. april 2022 sendte justitsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV)
nfmd.
Susan Kronborg (RV)
Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl (UFG)
Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
49
39
15
14
13
13
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
3
1
1
1
1
1
L 183 - 2021-22 - Bilag 5: Betænkning afgivet 2/6-22
2587926_0003.png
OMTRYK
3
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
10
4
3
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
9