Retsudvalget 2021-22
L 182 Bilag 6
Offentligt
2585959_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. juni 2022
Politikontoret
Ted Rosenbaum
2021-0090-3592
2425942
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige
andre love (Effektivisering af strafferetskæden og nævnsprocessen m.v.
i Ungdomskriminalitetsnævnet, øget adgang til videregivelse og opta-
gelse af fotos og forbedring af politiets muligheder for efterforskning
m.v.) (L 182)
Med lovforslagets § 6, nr. 7, foreslås ungdomskriminalitetslovens § 9 nyaf-
fattet således, at der til Ungdomskriminalitetsnævnet tilknyttes et sekreta-
riat. Desuden foreslås som nyt stk. 2, at Domstolsstyrelsen varetager Ung-
domskriminalitetsnævnets bevillingsmæssige og administrative forhold.
Bestemmelsen foreslås at træde i kraft den 1. januar 2023, jf. lovforslagets
§ 7, stk. 2.
De foreslåede bestemmelser indebærer, at sekretariatsbetjeningen af Ung-
domskriminalitetsnævnet overføres fra politiet til Domstolsstyrelsen den 1.
januar 2023.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at denne forankring bl.a.
vil indebære, at Domstolsstyrelsen stiller administrativ bistand og it til rå-
dighed. Sekretariatet kan oplyse sagerne, foretage de nødvendige høringer,
udarbejde sagsfremstillinger, redegørelser for hidtidig rets- og nævnspraksis
og begrundede indstillinger, alt efter reglerne i forretningsordenen og næv-
nets nærmere bestemmelse i de enkelte sager.
Af den kommenterede høringsoversigt, der blev fremsendt til Folketingets
Retsudvalg i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget den 27. april
2022, pkt. II.12, fremgår det, at Justitsministeriet
på baggrund af hørings-
svarene fra Justitia og Red Barnet
vil overveje, hvorvidt der er behov for
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 182 - 2021-22 - Bilag 6: Brev fra justitsministeren til udvalget Domstolsstyrelsens varetagelse af Ungdomskriminalitetsnævnets bevillingsmæssige og administrative forhold
at præcisere retsgrundlaget for så vidt angår adgangen til at indbringe Ung-
domskriminalitetsnævnets afgørelser for Folketingets Ombudsmand.
Det fremgår udtrykkeligt af forarbejderne til lov nr. 1705 af 27. december
2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, hvorved Ungdomskriminali-
tetsnævnet blev etableret, at nævnets afgørelser kan påklages til Folketingets
Ombudsmand, hvis betingelserne i ombudsmandsloven i øvrigt er opfyldt.
Der henvises til pkt. 2.1.2.8.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslag
nr. 84 af 26. oktober 2018.
Det foreliggende lovforslag har ikke til formål at regulere Folketingets Om-
budsmands kompetence i relation til Ungdomskriminalitetsnævnet eller
Domstolsstyrelsen, der som nævnt skal overtage sekretariatsbetjeningen af
nævnet.
Den påtænkte flytning af nævnets sekretariat fra Rigspolitiet til Domstols-
styrelsen kan imidlertid rejse spørgsmål om, i hvilket omfang Folketingets
Ombudsmand
som følge af flytningen af nævnets sekretariat
måtte anse
sig for kompetent til at behandle klager over Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelser. Det skyldes navnlig, at Folketingets Ombudsmands virksomhed
ikke omfatter den virksomhed, der udøves af Domsstolsstyrelsen, jf. lov om
Domstolsstyrelsens § 8.
Det bemærkes i forlængelse heraf, at en eventuel ændring af ombudsman-
dens kompetence i forhold til Domsstolsstyrelsen vil rejse en række princi-
pielle spørgsmål, som vil kræve nærmere overvejelser, og at lovforslaget
ikke indebærer ændringer med hensyn til adgangen til at indbringe Ung-
domskriminalitetsnævnets afgørelser for domstolene, ligesom nævnet også
fremover skal ledes af en dommer.
Jeg står naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål, som ovenstående
måtte give anledning til.
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Side 2/2